Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja sille, et oon sun mielest "äijä", koska tekisin/tein niinkuin nään oikeaksi, en voi mitään. Kokeile vaikka kasvattaa pallit.
Tuomari näytti uskovan kaiken mitä ne sano. Me oltiin ilmeisesti tuomarin mielestä syyllisiä ennenkuin kukaan ees oli kuullut mitään. Ainakin siltä se tuntui.
En tietenkään ihan tollaista toivo, mutta jotain vastaavaa. Syitä miksi noiden juttujen käsittely venyy, on varmaan sen yksi ja tuhat, mutta voisiko tuota kiintiötä purkaa esim. antamalla poliiseille oikeuden määrätä yhdyskuntapalveluun? Sakotus oikeuden lisäksi..?
Jantu. Lopeta toi provo.
Minun mielestä Suomalainen oikeuskäytäntö toimii malliin käräjäoikeus arpoo, hovioikeus alentaa ja korkein kumoaa. Tuomiot eivät ole missään linjassa ja tuomioiden todellinen "vaikuttavuus" tuntuu olevan tuomareiden ja kärsijöiden silmissä ihan eri kantimilla.
Lakihan lähtee siitä että ensin valtio ja sitten ihmiset. Eli siksi esim. waretus on pahempi rikos (vie valtion verotuloja) kuin raiskaus (kohdituu yksilöön(ihmiseen), mutta kun esim. minun maailmassani ihmiset muodostavat valtion eikä toisinpäin.
Tuomiot pitää pystyä nykyisi perustelemaan, ja vaikka teko olisi kuinka vakava, katsotaan tilastoja n. 80-luvulta tähän päivään ja annetaan sieltä keskiarvo. Case closed.
Itse paljon väkivaltaa kohdanneena työmerkeissä olen kysellyt mm. työkavereiltani huvikseni aina silloin tällöin "kuinka paljon on törkeän pahoinpitelyn max rangaistus kovaa?" Vastaukset ovat korkeimmillaankin osuneet kuuteen vuoteen, kun max on kymmenen vuotta kovaa.
Eli ihmiset luulevat että törkeästä pahoinpitelystä ei voi edes antaa tarpeeksi kovia tuomioita. Miksi näin? Koska mediasta saa lukea juttuja todella törkeistä tapauksista ja tuomiot ovat vuoden-kahden väliltä, eli mittarin ihan alapäästä.
Minä uskon, että esim. tämä murentaa oikeuslaitoksen uskottavuutta. Samoin kuin ehdollinen tuomio. 15 minuuttia jutustelua valvojan kanssa silloin tällöin EI minusta ja monesta tuomitusta ole MIKÄÄN rangaistus. Parhaimmillaan olen nähnyt jengin naureskelevan heti salista ulos käveltyään tuomiolle. Ja niin tekisin minäkin. Mutta minua ei naurattaisi yhtään siivota neonvärisissä liiveissä "vanki" teksti selässä tienvarsia tai jotain puiston pätkää.
Yhteiskuntapalvelu, joku vitutuskäyrää nostattava, on minusta ehdollista paljon parempi vaihtoehto. Ja jotenkin niin, että kukaan ei sotke työnsuorittajaa ns. normaalista ihmisestä vankiin. Mutta kun täällä rikollista suojellaan..
Miksi niitä rikollisia pitää salailla? Jos mokaa, niin sit tulee penaltia. Huput jne. pois oikeudenkäynneistä ja naama mediaan. Koska totuushan on, että media on yksi erittäin voimakas vaikuttaja. Jos hölmöilee, niin sit ollaan julkisuudessa, koska paska myy aina. Käytetään sitä siis hyväksi.
Samoin kun nuorten tekemiin rikoksiin pitää puuttua samantien. Oikeudenkäynti pitäisi olla jo viim. kuukausi teon tekemisen jälkeen. Eikä niin kuin minulla, vappuna -07 sattunut juttu ei ole edes vielä esitutkinasta edennyt tutkinnanjohtajalle.. Ei näin. Näpistys tapahtuu, kytöt paikalle, heti samana päivänä äidin ja isän kanssa sossuun sieltä kuulusteluihin, vanhemmat sossuun, kouluun ilmoitus ja näpistelijä kuraattorin seurantaan ja esim. läksyjä tekemään valvovan silmän alla, ja juttu käräjäoikeuteen alle kuukausi tapahtumasta.. ...kumpa meniskin näin..
Ja elinkautinen elinkautiseksi. Ei ihminen sopeudu, ainakaan helpolla, yhteiskuntaan 14 vuoden jälkeen. Se on oikeasti jo pelottava kokemus sinänsä, ja kunnon murhamiehet ja huumePOMOT joutaakin istua 4ever vankilassa.
Itsepuolustustilanteessa taas mahdolliset hätävarjelun liioittelut pitäisi tuomita aina äärimmäisen lievästi, eikä "uhreille" senttiäkään korvauksia. Ja tietyissä tapauksissa voitaisiin "hätävarjelun liioittelijat" palkita mitalein ja kutsuin presidentin linnaan.
Ihan tärkein juttu on tietysti lopettaa tämä naurettava teeskentely siitä etteivät tuomiot olisi kostoja. Sitä ne nimenomaan ovat. Yhteiskunnan uhrin puolesta toteuttavia kostoja, joissa rangaistukset ovat YHTEISESTI päätettyjä. Silmä silmästä, hammas hampaasta ja pyöveli palkataan verovaroista.
P.S. Elinkautisten pitäisi olla elinkautisia kirjaimellisesti. Elämän loppuun saakka. Ehdolliseen aikaisintaan 20 vuoden päästä ja vain ja ainoastaan jos kysymyksessä on täydellinen mallivanki.
Heh, ei todellakaan ole 12 vuotta vaan loppu elämä.Elinkautinenhan on suomessa vissiinkin 12 vuotta. Ja toi läpsäsy esimerkki nyt oli aika huono. Tomppa85 tarkotti varmaan lähinnä tilanteita missä näet esim. raiskauksen ja "hätävarjelun liioitteluna" lyöt raiskaajaa vaikka jollain tolpalla päähän.
Hohhoijaa jos teidän tietonne on tuolla tasolla niin älkää edes viitsikö arvostella jotain sellaista mitä ette edes ymmärrä.Eipäs olekkaan loppu elämää.
Elinkautinen tarkoittaa loppuelämää, mutta käytännössä vaan 14vuotta, koska se on tällä hetkellä aika jonka päästä yleensä armahdetaan.Heh, ei todellakaan ole 12 vuotta vaan loppu elämä.
Äänestetään kaikki lisää Tony Halmeita eduskuntaan niin Suomessa olisi vihdoin asiat hyvin.:jahas:
Entäs tällainen hätävarjelutilanne? Joku huitaisee avokkaalla tms. ja toinen sitten hätävarjelun liioitteluna mielestään oikeutetusti lahtaa kyseisen läpsijä. Mitali lahtaajalle vai?
Mikakinlie sanoi:ps. elinkautinen on elinkautinen kirjaimellisesti elämän loppuun saakka. Armahdusta voi kyllä hakea ja sen saaminen riippuu presidentistä tai olikos se nyt hovioikeudesta. Tuolloinkin pääsee vain ehdonalaiseen.
Mikakinlie sanoi:Äänestetään kaikki lisää Tony Halmeita eduskuntaan niin Suomessa olisi vihdoin asiat hyvin.:jahas:
Siten vain, että nämä kaikki ehdotetut parannukset ovat kuin suoraan populistin vaaliohjelmasta. Raiskaajilta munat pois ja saunan taakse, rangaistukset kovemminksi ja somput ym. ulkomaalaiset vittuun. Oho, eihän täällä keskusteltukaan maahanmuuttajista, nooh meneehän se siinä samalla.Mitenkäs Toni Halme liittyy tähän?
Siten vain, että nämä kaikki ehdotetut parannukset ovat kuin suoraan populistin vaaliohjelmasta. Raiskaajilta munat pois ja saunan taakse, rangaistukset kovemminksi ja somput ym. ulkomaalaiset vittuun. Oho, eihän täällä keskusteltukaan maahanmuuttajista, nooh meneehän se siinä samalla.
Kuinkahan moni "elinkautisvanki" on istunu suomessa yli 10 vuotta?