Suomen oikeusjärjestelmä - pelkkä vitsi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yell
  • Aloitettu Aloitettu
Suomessa varsinkin nuoret saavat ehdonalaista, koska heitä halutaan auttaa pääsemään elämään kiinni. Kun nuori menee vankilaan, kaikki sosiaaliset yhteydet katkeaa jne. Lisäksi ollaan huomattu, että 50% vangeista palaa vankilaan. Sen takia niitä ehdonalaisia tuntuu olevan jaossa paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyl tää suomen oikeusjärjestelmä on perseestä. Itsekin sain pahoinpitelystä sakot+ehdollista kun puolustin ystävääni useampaa hyökkääjää vastaan. Harmittaa vaan ku meidän opponentit tappeli ku tarhatytöt ni meille ei tullu oikeestaan mitään jälkiä. Yks niistä joutu sairaalaan, ja sit oikeudessa kitis ku sattu sinne ja tänne ni must tuntu et tuomari teki päätöksensä vähän liian empaattisessa tilassa, eikä sen perusteel mitä oli tapahtunut.

Niin, alkuperäiseen kysymykseen tarkentaen:
Missä maassa on parempi oikeusjärjestelmä, kuin Suomessa? Ja faktoja? Yhdysvallat se ei voi olla, koska jokaisella osavaltiollla on oma lainsäädäntö. Jenkeissä on teloitettu vuosikymmenten aikana kymmeniä myöhemmin syyttömiksi havaittuja ihmisiä. Mutta mistä maasta kannattaisi ottaa mallia? Ehkä joku USA:n osavaltio on löytänyt kultaisen keskitien? Entäs Norja?

Kyl tää suomen oikeusjärjestelmä on perseestä. Itsekin sain pahoinpitelystä sakot+ehdollista kun puolustin ystävääni useampaa hyökkääjää vastaan. Harmittaa vaan ku meidän opponentit tappeli ku tarhatytöt ni meille ei tullu oikeestaan mitään jälkiä. Yks niistä joutu sairaalaan, ja sit oikeudessa kitis ku sattu sinne ja tänne ni must tuntu et tuomari teki päätöksensä vähän liian empaattisessa tilassa, eikä sen perusteel mitä oli tapahtunut.
Joo perseestä on jos ei saa ketään pahoinpidellä ilman, että joutuu vastuuseen.

Mene sinä sit popsimaan tikkaria jonnekin piiloon paskahousu, jos sun kaverias aletaan pieksemään metrin päässä susta. Just tommosten munanlutkuttajien takia miehiä ei voi sanoa enää miehiks. Heti pompitaan karkuun kuuntelee ricky martinia ku jotain tapahtuu. En itse todellakaan pidä perus katutappelua mistään aspektista järkevänä ratkaisuna. Mutta jos elät jossain missä on ihmisiä, niin tulee tilanteita jolloin sitä on vaikea välttää. Etkö ite muka puolustais hyvää ystävääs jos sitä alettais hakkaamaan?

Mene sinä sit popsimaan tikkaria jonnekin piiloon paskahousu, jos sun kaverias aletaan pieksemään metrin päässä susta. Just tommosten munanlutkuttajien takia miehiä ei voi sanoa enää miehiks. Heti pompitaan karkuun kuuntelee ricky martinia ku jotain tapahtuu. En itse todellakaan pidä perus katutappelua mistään aspektista järkevänä ratkaisuna. Mutta jos elät jossain missä on ihmisiä, niin tulee tilanteita jolloin sitä on vaikea välttää. Etkö ite muka puolustais hyvää ystävääs jos sitä alettais hakkaamaan?
Juu puolustaisin mutta tuolle puolustamisellekin on lain asettamat rajat.

:offtopic:Koskaan en ole munaa lutkuttanut ja housuihini en ole paskonut herran aikoihin ja Ricky Martinin musiikistakaan en hirveästi välitä.

Edit: tähän sun viestiin muuten juuri kulminoituu tuo ongelma, että oikeusjärjestystä arvostelevat juurikin tuollaiset ihmiset joiden ulosanti on yllä mainitun kaltaista. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä millainen tieto siellä taustalla vaikuttaa.

En tiedä millaisella systeemillä ja rangaistuksilla saadaan rikoksia estettyä, ei varmaankaan millään, osaan vain sanoa että ylilyönnit jenkkien tyyliin pois niin ei tarvitse sivullisten ja poliisien kärsiä nahoissaan...

Ja joo, uhria ei tuo mikään enää takaisin jne. mutta kyse onkin OIKEUDENMUKAISUUDESTA.

Ei lämmitä uhrina, omaisia tai yhtään ketään muutakaan mahdollista tulevaa uhria sekään että tekijä huitoo pienen sellikierroksen jälkeen taas vapaalla kuin ei melkein mitään olisi tapahtunut yhteiskunnan siunauksella...

Nostaa joka kerta lämpöä kun saa lukea mitä joku tappajaensikertalainen tai joku raiskaaja saa soo-soota...uhri mätänee kuolleena maan povessa ja tappaja on vapaalla jo neljän-viiden vuoden kuluttua...jee. Tai jo vuoden kuluttua, kuten riihimäen puliukon hengiltä potkinut "ensikertalainen" nuorukainen...homman nimi on selkeesti ei vittu.

Joo perseestä on jos ei saa ketään pahoinpidellä ilman, että joutuu vastuuseen.

Helppo lässyttää, jos ei ole ollut tilanteessa.

Tossa syyskesällä munkin kimppuun koitettiin käydä, mutta minä ehdin lyödä ensin ja tilanne ratkesi siihen. Kyllä se on niin, että itseään saa puolustaa, ja jos tilanne tulee, niin joko lähtee karkuun tai mäjäyttää.

My bad. Oot kyllä harvinaisen kylmäverinen kaveri jos pystyt tilanteessa ku 4-5 jätkää huutaa, kiroilee ja huitoo joka suuntaan ni alkaa miettimään et ketäköhän sä saat lyödä ja kuinka kovaa. Et oo vissiin oikeasti ollut ikinä tilanteessa, missä vastustaja on joku muu ku oma sisko tai vast. Ihmiset mitkä on OIKEASSA tilanteessa ollut, tietää et siiin on hyvin harvoin aikaa alkaa miettimään oikeaa toimintamallia, että menee oikeudessa hätävarjelun alle.

No menee taas OT, mutta itse tuolla sanoit ettei tullut mitään jälkiä ja yksi vastapuolelta lähti sairaalaan.

Suomalaisessa järjestelmässä on toki vikansa, mutta useimmiten se toimii. Välillä tuomioistuimien päätöksissä ei toki ole mitään järkeä, mutta johtopäätösten vetäminen iltalehden lööpin perusteella saattaa antaa aika pitkälti väärän kuvan. Pitäisi jaksaa ottaa selvää mihin tuomioistuin on oikeasti ottanut kantaa ja mitä on näytetty toteen.

Tossa syyskesällä munkin kimppuun koitettiin käydä, mutta minä ehdin lyödä ensin ja tilanne ratkesi siihen. Kyllä se on niin, että itseään saa puolustaa, ja jos tilanne tulee, niin joko lähtee karkuun tai mäjäyttää.

Totta, kyl karkuun lähteminen olisi fiksumpaa jos siihen pystyy. Mutta henkilökohtaisesti on pakko sanoa, olen tyhmä tai en, niin karkuun lähteminen tilanteesta sattuu enemmän kuin potentiaaliset vammat. Ja alkaneesta tillanteesta ei niin vain kävellä pois vaikka kuinka haluaisi.

Yritetään nyt lässyyttää niin, että hölmöimmätkin ymmärtävät. Itseä SAA puolustaa mutta puolustamiselle on asetetut tietyt rajat joiden ylittäminen ei ole sallittua.

Eli en ole missään vaiheessa sanonut, etteikö itseä tai kaveria saa PUOLUSTAA. Se, että siihen päälle vielä vähän kouluttaa on sitte jo eri asia.

No menee taas OT, mutta itse tuolla sanoit ettei tullut mitään jälkiä ja yksi vastapuolelta lähti sairaalaan.

Suomalaisessa järjestelmässä on toki vikansa, mutta useimmiten se toimii. Välillä tuomioistuimien päätöksissä ei toki ole mitään järkeä, mutta johtopäätösten vetäminen iltalehden lööpin perusteella saattaa antaa aika pitkälti väärän kuvan. Pitäisi jaksaa ottaa selvää mihin tuomioistuin on oikeasti ottanut kantaa ja mitä on näytetty toteen.

Ei tullut jälkiä, pääsyy varmaan siinä että kerkesin reagoimaan tilanteeseen niin nopeasti. Ja siis tuli jotain "asfaltti-ihottumaa", muutama pieni mustelma ja naarmuja. Mutta ei siis mitään pahaa jälkeä tarkoitin. Ei riittästi että oikeudessa olis uskottu että me ei alotettu tilannetta.

Yritetään nyt lässyyttää niin, että hölmöimmätkin ymmärtävät. Itseä SAA puolustaa mutta puolustamiselle on asetetut tietyt rajat joiden ylittäminen ei ole sallittua.

Eli en ole missään vaiheessa sanonut, etteikö itseä tai kaveria saa PUOLUSTAA. Se, että siihen päälle vielä vähän kouluttaa on sitte jo eri asia.

Miten se määritellään sitten?

Yleensä se menee niin, että henkilö puolustaa kotiaan tai itseään, miten parhaaksi näkee, ja sitten oikeudessa todetaan, että meni kuule vähän överiksi. Tällä päällekäyjällä tai murtautujalla ei menny överiksi? Kyllä se on niin, että oikeudet loppuu aloittavalta osapuolelta silloin, jos se murtautuu taloon tai koittaa hakata sut.

Eli kuten sanoin, et luultavasti ole pahassa tilanteessa koskaan ollut, koska silloin tietäisit miten se menee. Etsä kerkeä miettimään mitään tommosta paskaa että riittääköhän avokas tai kaksi. Siin mennään aika pitkälle vaistoilla.

Minun mielestä Suomalainen oikeuskäytäntö toimii malliin käräjäoikeus arpoo, hovioikeus alentaa ja korkein kumoaa. Tuomiot eivät ole missään linjassa ja tuomioiden todellinen "vaikuttavuus" tuntuu olevan tuomareiden ja kärsijöiden silmissä ihan eri kantimilla.

Lakihan lähtee siitä että ensin valtio ja sitten ihmiset. Eli siksi esim. waretus on pahempi rikos (vie valtion verotuloja) kuin raiskaus (kohdituu yksilöön(ihmiseen), mutta kun esim. minun maailmassani ihmiset muodostavat valtion eikä toisinpäin.

Tuomiot pitää pystyä nykyisi perustelemaan, ja vaikka teko olisi kuinka vakava, katsotaan tilastoja n. 80-luvulta tähän päivään ja annetaan sieltä keskiarvo. Case closed.

Itse paljon väkivaltaa kohdanneena työmerkeissä olen kysellyt mm. työkavereiltani huvikseni aina silloin tällöin "kuinka paljon on törkeän pahoinpitelyn max rangaistus kovaa?" Vastaukset ovat korkeimmillaankin osuneet kuuteen vuoteen, kun max on kymmenen vuotta kovaa.
Eli ihmiset luulevat että törkeästä pahoinpitelystä ei voi edes antaa tarpeeksi kovia tuomioita. Miksi näin? Koska mediasta saa lukea juttuja todella törkeistä tapauksista ja tuomiot ovat vuoden-kahden väliltä, eli mittarin ihan alapäästä.

Minä uskon, että esim. tämä murentaa oikeuslaitoksen uskottavuutta. Samoin kuin ehdollinen tuomio. 15 minuuttia jutustelua valvojan kanssa silloin tällöin EI minusta ja monesta tuomitusta ole MIKÄÄN rangaistus. Parhaimmillaan olen nähnyt jengin naureskelevan heti salista ulos käveltyään tuomiolle. Ja niin tekisin minäkin. Mutta minua ei naurattaisi yhtään siivota neonvärisissä liiveissä "vanki" teksti selässä tienvarsia tai jotain puiston pätkää.

Yhteiskuntapalvelu, joku vitutuskäyrää nostattava, on minusta ehdollista paljon parempi vaihtoehto. Ja jotenkin niin, että kukaan ei sotke työnsuorittajaa ns. normaalista ihmisestä vankiin. Mutta kun täällä rikollista suojellaan..

Miksi niitä rikollisia pitää salailla? Jos mokaa, niin sit tulee penaltia. Huput jne. pois oikeudenkäynneistä ja naama mediaan. Koska totuushan on, että media on yksi erittäin voimakas vaikuttaja. Jos hölmöilee, niin sit ollaan julkisuudessa, koska paska myy aina. Käytetään sitä siis hyväksi.

Samoin kun nuorten tekemiin rikoksiin pitää puuttua samantien. Oikeudenkäynti pitäisi olla jo viim. kuukausi teon tekemisen jälkeen. Eikä niin kuin minulla, vappuna -07 sattunut juttu ei ole edes vielä esitutkinasta edennyt tutkinnanjohtajalle.. Ei näin. Näpistys tapahtuu, kytöt paikalle, heti samana päivänä äidin ja isän kanssa sossuun sieltä kuulusteluihin, vanhemmat sossuun, kouluun ilmoitus ja näpistelijä kuraattorin seurantaan ja esim. läksyjä tekemään valvovan silmän alla, ja juttu käräjäoikeuteen alle kuukausi tapahtumasta.. ...kumpa meniskin näin..

Ja elinkautinen elinkautiseksi. Ei ihminen sopeudu, ainakaan helpolla, yhteiskuntaan 14 vuoden jälkeen. Se on oikeasti jo pelottava kokemus sinänsä, ja kunnon murhamiehet ja huumePOMOT joutaakin istua 4ever vankilassa.

Kyllä se on niin, että oikeudet loppuu aloittavalta osapuolelta silloin, jos se murtautuu taloon tai koittaa hakata sut.

Ei muuten lopu. Siitä ne vasta alkaakin.. Ikävä kyllä.

Jos murtaudut jonkun himaan, ja omistaja odottaa sua tyhjän aseen kanssa, ja käskyttää sut maahan mahalleen, niin sen jälkeen soittaa poliisit.

Kun siinä sit odotellaan poliiseja, niin kumpi mielestäsi on suurempi rikollinen; murtovaras vai aseella uhkaava kodinpuolustaja?

Käräjäoikeuden mielestä aseella uhkaava kodinpuolustaja. Nämä on just näitä...:curs:

Tuo on kyllä perseestä tuo Jantun tapaus, jos se noin meni kuten kerroit. Jos onnistuu alivoimalla panemaan kampoihin ja pääsee pois tilanteesta suht koht vahingoittumatta niin on syyllinen. Kyllä itse tekisin tuollaisessa tilanteessa tekisin mitä voisin, että pääsisin ehjänä karkuun. Kuinka moni MacGyver miettii murtuuko nenä tai meneeko hampaat huulesta läpi kun kolme jamppaa yrittää parhaansa mukaan hoitaa sinua polille?

Oon samaa mieltä kun Rombous. Toinen olisi jos esim. oma lapsi/tyttöystävä joutuisi hyökkäyksen/raiskauksen kohteeksi niin kuka helvetti jää odottelee oikeuden päätöstä kolmeksi vuodeksi et saa sen 250e korvauksia ja hyökkääjä istuu vantaalla pelaamassa pleikkaria 4kk. Kyl on tilanteila jolloin ei vaan yksinkertaisesti pysty noudattamaan lakia. Ei ainakaan jos minkään sorttiset kivekset on tallella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom