Suomen laskeva syntyvyys, syyt ja seuraukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chávez
  • Aloitettu Aloitettu
Ansiosidonnaisten leikkaus esim yksinhuoltajalle -290e/kk

Asumistuen vähennys -220€/kk yms
Katon jos saan pari kuvaa mihin ei ole laskettu kaavailtua ALV nostoa joka entisestään laskee
Eli tukien varassa elävien "tulot" pienenee. Laitoinkin, että ainakin töissäkäyvien, mikä pitääkin olla lähtökohta.. Tuohon löytyisi myös varmasti sellaisia esimerkkejä, missä nettotulot on nousseet. Ei noissa laskelmissa myöskään koskaan ole otettu huomioon esimerkiksi polttoaineen hinnan laskua (miltä osin se on hallituksen toimien ansiota) tai ajoneuvoveron kevennystä. Tottakai kun tehdään sosiaaliturvaan muutoksia, ja etenkin nyt, kun leikataan, niin eihän pienemmästä rahamäärästä voi mitenkään kaikille riittää enemmän. Mutta onhan tämä Suomen tulonsiirto systeemi jo paisunut ihan naurettavuuksiin.

Asumistukisysteemikin pitäisi laittaa remonttiin kokonaan. Kojamoille ym. vastaavillehan tuosta valuu suoraan veronmaksajien rahat ja sieltä verovapaat osingot. Mutta ei mennä nyt siihen.

Se on sitten enemmän arvovalintakysymys, minkälainen elintaso pitää olla tukien varassa elävällä muutenkaan. Toivottavasti kannustaa hakemaan töitä, muuttamaan halvempaan asuntoon jne, kun tukia ei olekaan niin paljon saatavilla. Ymmärrän kyllä, että voi jonkun yksilön kannalta olla rankkojakin leikkauksia ja töitä ei aina ole saatavilla (ainakaan sitä mitä itse haluaisi tehdät).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä ei taida moni tukien varassa elämäänsä pyörittävä tajuta, että jokainen ylimääräinen ilmaiseksi saatu euro tarkoittaa vääjäämättä sitä, että jostain muusta joko joudutaan tinkimään palvelujen osalta tai jotain muuta asiaa verotetaan lisää. Vaikka saisikin bruttona lisää ilmaista rahaa, voi usein käydä niin, että nettona viimeistään sen ilmaisen rahan ostovoima on joko sama tai usein huonompi, koska kaikki ylimääräiset kerätyt verot kertaantuu arvoketjussa lopputuotteen ostajan maksettavaksi.

Eli vaikka ilmaista taika rahaa tulee ovista ja ikkunoista, niin sillä taikarahalla et saa yhtään sen enempää elintasoa aikaiseksi ja usein vain maksat enemmän siellä ruokakaupassa/bensapumpulla/vuokrassa/lämmityksessä jne.

Jos tällä tyylillä jatketaan maailman tappiin asti, niin hyötyykö siitä lopulta muut kuin valtion virastot ja näiden virastojen nänniä lutkuttavat tahot?
 
Toivottavasti kannustaa hakemaan töitä, muuttamaan halvempaan asuntoon jne, kun tukia ei olekaan niin paljon saatavilla.
Tuostahan oli muistaakseni viime viikolla arvioita, että halpojen vuokrakämppien kysyntä tulee nousemaan asumistuen leikkausten takia, mikä taas tulee nostamaan halpojen kämppien vuokria. Kikkelis kokkelis, mites nyt niin. Ei kannata kuunnella asiantuntijoita kun toteutetaan maailman parasta hallitusohjelmaa.
 
Ansiosidonnaisten leikkaus esim yksinhuoltajalle -290e/kk
Ketjun aiheesta... ansiosidonnaisen kai kuuluukin olla vain se "turvaverkko", josta pompsahdetaan takaisin työelämään. Pitäisin eriskummallisena, jos joku jättää lapsia hankkimatta ansiosidonnaisen leikkausten vuoksi. Enkä kovin yleisenä tai toivottavana pidä sitäkään, jos yksinhuoltajat kovemmin lapsia tehtailee, tai toki edellisten lasten yh voi hankkia, mutta toivottavasti ei siis ole aikomus olla tulevienkin lasten yh ja valittaa sitten miten hallitus ei tue tarpeeksi.
Tuostahan oli muistaakseni viime viikolla arvioita, että halpojen vuokrakämppien kysyntä tulee nousemaan asumistuen leikkausten takia, mikä taas tulee nostamaan halpojen kämppien vuokria. Kikkelis kokkelis, mites nyt niin. Ei kannata kuunnella asiantuntijoita kun toteutetaan maailman parasta hallitusohjelmaa.
Öööö, no varmasti voi nostaa, mutta on ne halvat vuokrakämpät silti halvempia kuin kalliimmat. Vai ajatteliko nuo "asiantuntijat", että asumistuen leikkausten vuoksi kohta yksiöissä ja kolmioissa on sama vuokra?
 
Öööö, no varmasti voi nostaa, mutta on ne halvat vuokrakämpät silti halvempia kuin kalliimmat. Vai ajatteliko nuo "asiantuntijat", että asumistuen leikkausten vuoksi kohta yksiöissä ja kolmioissa on sama vuokra?
No mun kommentti oli siltä pohjalta kun yllä puhuttiin että minkätasoiseen oleskeluum tuilla pitäisi sitten pystyä. Vuokrathan on korkeat ja pitkään olleet nousussa Suomessa muutenkin, ja tämä nostaa nyt nimenomaan niitä paskimpien luulkujen hintoja. Kädenojennus gryndereille. En nyt itse ole sitä mieltä että tuo olisi mikään hyvä ratkaisu. Onneksi asun omistuskämpässä. Enkä tiedä miten asiansatunteva Vuokraturvan johtaja Timo Metsola on. Maksumuurin takana, itse luin paperilta: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010300634.html
 
Tää on sinänsä vähän väärä ketju, mutta koska asia tätä ylläolevaakin sivuaa, niin mun mielestä pienituloisten tai tukien varassa elävien ostovoiman heikentäminen osuu ikävästi myös suomalaisiin pienyrittäjiin. Meinaan kaikkea arjen luksusta kuten partureita sun muuta. Niistä tingitään ensimmäisenä yleensä. Ei rikas käy yhtään useammin nyt vaikkapa esimerkin parturissa kuin ennenkään, mutta köyhä käy harvemmin, kuin myös kahviloissa jne. Yksinkertainen vastaus tietenkin olisi että ei tarvikaan käydä, mutta saattaa se Orpon ja Purrankin silmään joskus osua katukuvassa, jos rahvaan pariin rantautuvat, että mites täällä on niin hiljaista ja liiketiloja tyhjinä.
 
Tuostahan oli muistaakseni viime viikolla arvioita, että halpojen vuokrakämppien kysyntä tulee nousemaan asumistuen leikkausten takia, mikä taas tulee nostamaan halpojen kämppien vuokria. Kikkelis kokkelis, mites nyt niin. Ei kannata kuunnella asiantuntijoita kun toteutetaan maailman parasta hallitusohjelmaa.
Voi hetkellisesti kasvaa toki, mutta tuskin pitkässä juoksussa. Ja ovat silti halvempia kuin kalliimmat kämpät, koska tuskin kalliimpien asuntojen vuokrat tulevat nousemaan myös, jos niistä muuttaa ihmisiä pois.. Eli tuo kyllä tasoittuu sitten. Myös sellaisia puheenvuoroja on asiantuntijoilta kuultu, että nimenomaan nuo korkeat asumistuet ovat nostaneet vuokrahintoja, mitä pidän huomattavati uskottavampana.
Tää on sinänsä vähän väärä ketju, mutta koska asia tätä ylläolevaakin sivuaa, niin mun mielestä pienituloisten tai tukien varassa elävien ostovoiman heikentäminen osuu ikävästi myös suomalaisiin pienyrittäjiin. Meinaan kaikkea arjen luksusta kuten partureita sun muuta. Niistä tingitään ensimmäisenä yleensä. Ei rikas käy yhtään useammin nyt vaikkapa esimerkin parturissa kuin ennenkään, mutta köyhä käy harvemmin, kuin myös kahviloissa jne. Yksinkertainen vastaus tietenkin olisi että ei tarvikaan käydä, mutta saattaa se Orpon ja Purrankin silmään joskus osua katukuvassa, jos rahvaan pariin rantautuvat, että mites täällä on niin hiljaista ja liiketiloja tyhjinä.
Voi olla. Mutta yhteiskunnanko eli veronmaksajien pitää maksaa nämä "arjen luksukset". Kalliimmaksi se sitä kautta joka tapauksessa tulee.
 
Tää on sinänsä vähän väärä ketju, mutta koska asia tätä ylläolevaakin sivuaa, niin mun mielestä pienituloisten tai tukien varassa elävien ostovoiman heikentäminen osuu ikävästi myös suomalaisiin pienyrittäjiin. Meinaan kaikkea arjen luksusta kuten partureita sun muuta. Niistä tingitään ensimmäisenä yleensä. Ei rikas käy yhtään useammin nyt vaikkapa esimerkin parturissa kuin ennenkään, mutta köyhä käy harvemmin, kuin myös kahviloissa jne. Yksinkertainen vastaus tietenkin olisi että ei tarvikaan käydä, mutta saattaa se Orpon ja Purrankin silmään joskus osua katukuvassa, jos rahvaan pariin rantautuvat, että mites täällä on niin hiljaista ja liiketiloja tyhjinä.

Tästä aikoinaan luin jonkun mielipiteen että kun etsii korkeampiluokkaista asuinseutua niin kukkakaupat on se indeksi mitä seurata. Jos jonotetaan salessa klo 20 punalaputettuja tuotteita niin ei oo rahaa käydä kukkakaupassa.

------

Tossa yllä oli myös esimerkki työssäkäyvästä 2 lapsen yksinhuoltajasta miten vaikuttaa jo nyt ja lisää heikennyksiä tulossa. Mun mielestä on jotenkin outoa että vaikka itse saan 0 euroa yhtään mitään tukia, niin mulla kyllä riittää sympatiat ja ajatukset nimenomaan niille joilla on vaikeampaa. Täällä tuntuu olevan konsensus että "mulla menee hyvin niin muilta kaikki pois ni mulla menee viel paremmin!".

Joku viittasi myös siihen kuinka nyky hallitus on laskenut bensan hintaa ja kaikilla enemmän rahaa? Täällä on edelleen mittareissa 2€ litra ja matkakulujen vähennyksiä ja omavastuita heikennetty eli työmatkaa ajavana ostokykyni ei ole laisinkaan parantunut.

Edit:

Ja ketju on syntyvyyden parannus. Jos siis vain heillä kenellä menee hiton hyvin on asiat melkein +-0 niin miten se nostaa syntyvyyttä? Rikkaat taitaa keskimäärin muutenkin lisääntyä paljon huonommin kuin nuoret pariskunnat normi töissä / opiskelussa ja siihen kun työntää pari lasta ja sen jälkeen osaika duunia niin varmasti on jotain tukia mitä hyödyntää elämiseen ja ne vaan yksinkertaisesti laskee.
 
Tossa yllä oli myös esimerkki työssäkäyvästä 2 lapsen yksinhuoltajasta miten vaikuttaa jo nyt ja lisää heikennyksiä tulossa. Mun mielestä on jotenkin outoa että vaikka itse saan 0 euroa yhtään mitään tukia, niin mulla kyllä riittää sympatiat ja ajatukset nimenomaan niille joilla on vaikeampaa. Täällä tuntuu olevan konsensus että "mulla menee hyvin niin muilta kaikki pois ni mulla menee viel paremmin!".
Samoilla linjoilla tässä.
 
. Myös sellaisia puheenvuoroja on asiantuntijoilta kuultu, että nimenomaan nuo korkeat asumistuet ovat nostaneet vuokrahintoja, mitä pidän huomattavati uskottavampana.

Voi olla. Mutta yhteiskunnanko eli veronmaksajien pitää maksaa nämä "arjen luksukset". Kalliimmaksi se sitä kautta joka tapauksessa tulee.
Nämähän eivät sulje toisiaan pois, että molemmat nostaisivat vuokria. Ja en osaa sanoa pitäisikö veronmaksajien maksaa, totesin vain että tulee näkymään ikävästi pienyrittäjienkin tuloissa. Itse kuitenkin pidän eläväisestä katukuvasta. Tuokin sellainen asia mitä on vähän hankala rahassa mitata. Muuten, Ben Zyskovitsi sanoi hiljattain että jos vuokra tuntuu kalliilta niin voi koettaa sopia vuokranalennuksen vuokranantajan kanssa. Voi aina yrittää, mutta tuo kiteyttää hyvin kuinka pihalla nuo ovat. Hallituksen kädenjälki päinvastaista.
 
Vuokrissa muutenkin korotuspaineita korkojen nousun ja muitten hintojen nousun vuoksi.
Nuorena miehenä asuin 28 neliön yksiössä,vuokra oli 168€,jäi tilistä mukavasti käteen.
 
Tää on sinänsä vähän väärä ketju, mutta koska asia tätä ylläolevaakin sivuaa, niin mun mielestä pienituloisten tai tukien varassa elävien ostovoiman heikentäminen osuu ikävästi myös suomalaisiin pienyrittäjiin. Meinaan kaikkea arjen luksusta kuten partureita sun muuta. Niistä tingitään ensimmäisenä yleensä. Ei rikas käy yhtään useammin nyt vaikkapa esimerkin parturissa kuin ennenkään, mutta köyhä käy harvemmin, kuin myös kahviloissa jne. Yksinkertainen vastaus tietenkin olisi että ei tarvikaan käydä, mutta saattaa se Orpon ja Purrankin silmään joskus osua katukuvassa, jos rahvaan pariin rantautuvat, että mites täällä on niin hiljaista ja liiketiloja tyhjinä.
Parturin voi vaihtaa edullisempaan? Turkkilainen parturi 23€ vs. MRoom 35€ Tai opiskelijalle harjoittelukappaleeksi. Voi myös leikata itse, jos hieman opettelee.
 
Tossa yllä oli myös esimerkki työssäkäyvästä 2 lapsen yksinhuoltajasta miten vaikuttaa jo nyt ja lisää heikennyksiä tulossa. Mun mielestä on jotenkin outoa että vaikka itse saan 0 euroa yhtään mitään tukia, niin mulla kyllä riittää sympatiat ja ajatukset nimenomaan niille joilla on vaikeampaa. Täällä tuntuu olevan konsensus että "mulla menee hyvin niin muilta kaikki pois ni mulla menee viel paremmin!".
Ensimmäiseen boldattuun, eiköhän heille riitä sympatiat ja ajatukset kutakuinkin kaikilla. Toiseen boldattuun, olet hakoteillä... minä ja tuntemani oikeistolaista politiikkaa kannattavat ovat ajatelleet valtion roolista ihmisten elämässä samallailla silloinkin kun itse on ollut persaukinen opiskelija tai työtön. Koskaan ei ole omiin poliittisiin kantoihini vaikuttanut se meneekö minulla hyvin vai huonosti. Tai huonosti jos on mennyt niin toki olen toivonut, että Suomi Oytä johdettaisiin niin, että työpaikkoja syntyisi ja olisi helpompi saada töitä.
 
Parturin voi vaihtaa edullisempaan? Turkkilainen parturi 23€ vs. MRoom 35€ Tai opiskelijalle harjoittelukappaleeksi. Voi myös leikata itse, jos hieman opettelee.
Puolet pointista tais mennä ohi, eli millä tapaa se että kaikki ajaa jatkossa omat hiuksensa auttaa sitä yrittäjää ja siten kansantaloutta? Se oli käsittääkseni se pointti tässä. Se että tuet pienenee niin siitä alkaa juuri ketjureaktio. Nyttenhän raha kuitenkin kiertää.
 
Parturin voi vaihtaa edullisempaan? Turkkilainen parturi 23€ vs. MRoom 35€ Tai opiskelijalle harjoittelukappaleeksi. Voi myös leikata itse, jos hieman opettelee.
Jep, itsehän värkkäsin vielä 40-veenä pitkään työelämässä olleena diplomi-insinöörinä oman tukkani koska tuntui liian pahalta maksaa 35€ per laaki varttitunnin parturoinnista. Jos oli häät yms tulossa niin sitä ennen tsemppasin ja raaskin maksaa ammattilaiselle. Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä köyhilläkin pitää olla säännöllisiin kampaamoreissuihin varaa (muiden rahoilla), jotta kaupunkikuva pysyy eläväisenä 😁
 
Puolet pointista tais mennä ohi, eli millä tapaa se että kaikki ajaa jatkossa omat hiuksensa auttaa sitä yrittäjää ja siten kansantaloutta? Se oli käsittääkseni se pointti tässä. Se että tuet pienenee niin siitä alkaa juuri ketjureaktio. Nyttenhän raha kuitenkin kiertää.
Ehh. Sekö on kansantaloudelle hyvästä, että verotetaan, annetaan verotetut rahat jollekin toiselle, jotta sillä on varaa käydä parturissa. Tuohan olisi talouden ikiliikkuja. Voitaisiin säätää, että parturi saa leikata vain toisen puolen päästä kerrallaan, niin tyypit joutuis käymään kahdessa parturissa koko päätä varten. Työpaikkoja syntyisi ja raha kiertäisi vielä tehokkaammin. Taaaai, sitten se parturi etsii muita töitä jos ei bisnestä ole tarpeeksi, alkaa vaikka kotiparturikoneiden myyjäksi 😁

Olkoon tämä tästä offtopikista osaltani. Kävi sitten parturissa tai ei, ei vaikuttane syntyvyyteen.
 
Se että tuet pienenee niin siitä alkaa juuri ketjureaktio. Nyttenhän raha kuitenkin kiertää.

Tällä sinun pettämättömällä vasemmistolaisella logiikalla väität siis kivenkovaa, että taloudella menisi paremmin, jos ihmisille maksettaisiin enemmän tukia "ehtymättömästä rahapuusta". Huutonaurua.
 
Niin vasemmisto on aina ollut ekspertti kakun jakamisessa, sen kakun kasvattamisesta ei sitten niin väliä...

Muistetaan että myös parturi maksaa ne työllistämisen sivukulut, eläkemaksut ja muut verot. Yhteiskuntaa pitäisi viedä yrittäjäystävällisemmäksi. Ei se auta parturin tilannetta, jos parturi joutuu maksamaan ne tukirahat, jolla asiakkaat tulisivat tukkansa leikkauttamaan.
 
Parturin voi vaihtaa edullisempaan? Turkkilainen parturi 23€ vs. MRoom 35€ Tai opiskelijalle harjoittelukappaleeksi. Voi myös leikata itse, jos hieman opettelee.
Tämä parturi nyt vain oli esimerkki. Itse en ole käynyt parturissa kahteenkymmeneen vuoteen, eikä ole rahasta kiinni se. Ja ei tämä nyt se pointtikaan ollut. Totesin että kaikkea ei voi laskea rahassa, mutta toki jonkun yksittäisen konkurssin voi rahassakin mitata.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom