rollerghost sanoi:
Edelleenkään se, ettei älykkyyttä pystytä täysin tismalleen ja pilkulleen ja prikulleen määrittelemään kuten sinä haluaisit, poista sen olemassaoloa ja testien toimivuutta.
En minä halua, että älykkyys voitaisiin prikulleen määrittelemään. Mistä olet saanut sellaisen kuvan?
Testit ovat olemassa ja ne varmasti toimivat käyttötarkoituksensa mukaan, mutta jos henkilö menestyy hyvin matemaattisessa testissä, ei tulosta voida yleistää niin, että henkilöä pidetään kaikin puolin älykkäänä. Mielestäni täytyy aina muistaa se, millaisessa testissä on tuloksensa saanut.
Se, mitä tässä koko ajan vastustan on se, että testit mittaavat melkeen ainoastaan matemaattista taitoa enkä pidä lainkaan siitä, että unohdetaan muut lahjakkuuden/älykkyyden osa-alueet sen lisäksi, että sen matemaattisen testin tuloksen perusteella määritellään ihmisiä älykkyystasolla.
Ei tieteessä pystytä kaikkea aina nanotarkkuudella määrittelemään, kuten ei esimerkiksi sähköä pystytty aikoinaan. Jos sinä mittaat sähkömittarilla sähkövirtaa, etkä sen hetkisen tietosi perusteella pysty määrittelemään mitä sähkövirta on, niin leimaatko tämän mittarin silloin täysin hyödyttömäksi, vaikka sen antamat tulokset olisivatkin yhdenmukaisia käytännön sovelluksissa? Myös kellojen hävittämistä kannattanee filosofiasi pohjalta harkita, sillä aikaa käsitteenä lienee kovin vaikea määritellä, joten sen mittaaminen on myöskin turhaa.
Kumpaakaan esimerkkiäsi ei voi verrata luonteenpiirteisiin. Sähkö on olemassa ja se on mitattavissa. Aika on kyllä abstrakti, mutta se aika, jota me kelloilla mittaamme on ihmiskunnan tekemä sopimus, joka perustuu maapallon ja auringon liikkeisiin (en valitettavasti ihan tarkkaan muista miten) eli sinänsä varsin konkreettisiin asioihin.
Sen sijaan älykkyys siinä missä muut luonteenpiirteet ovat täysin abstrakteja. Niitä ei voida mitenkään tieteellisesti todistaa, mikä tottakai näkyy myös siinä, ettei esimerkiksi älykkyyden määritelmästä olla yhtä mieltä edes tieteen maailmassa.
Ihmisen aivotoiminta tunnetaan jo melko hyvin. Tietokoneet osataan ohjelmoida toimimaan teknisesti samalla tavalla kuin aivot, mutta vieläkään tietokoneet eivät osaa soveltaa ja ajatella itse.
Yleisesti ottaen siis käy niin, että käytännön kanssa ristiriidassa olevat teoriat eivät elä kovin kauaa. Älykkyyden osalta tiedemiehet ovat kehitelleet erilaisia teorioita ja tulleet vuosien kuluessa siihen tulokseen, että tietynlainen testi näyttää korreloivan kohtuu hyvin ihmisen yleisen henkisen suorituskyvyn kanssa. Tätä sitten aletaan kutsumaan älykkyystestiksi, koska se kuulostaa useimpien mielestä järkevältä.
Se, mihin älykkyysmääritelmä on koko ajan menossa yhä enemmän, on suuntaus, ettei ole mitään yhtä älykkyyttä, vaan älykkyyttä on monenlaista ja se koostuu eri asioista. Älykkyyden mittaamisessa valtaosa testeistä tuntuu mittaavan matemaattisia tai loogisen päättelykyvyn taitoja.
Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia tuloksia samat ihmiset saa erilaisia taitoja mittaavissa älykkyystesteissä. En tosin tiedä onko olemassa älykkyystestejä, jotka perustuvat kielellisisiin taitoihin. En ole itse koskaan sellaista tehnyt.
Niin kuin aiemmin sanoin, älykkyystestit juontavat juurensa koulukyvykkyyden mittaamisessa, ei suinkaan ihmisten pistämisessä älykkyysjärjestykseen.
Tietysti voit ajatella, että miljoona paskakärpästä paskaa mutustaessaan eivät ymmärrä hyvän päälle, mutta nämä paskakärpäset jotka testejä tekevät, ovat asioihin perehtyneet meitä foorumilaisia HIUKAN enemmän. Tämän tiedon valossa en itse ilman minkäänlaista asiantuntemusta/tutkimuspohjaa lähtisi määrittelemään asiaa omien mieltymysteni mukaan.
En minä käsityksiäni ole tuulesta temmannut. Päinvastoin olen itsekin pitkään elänyt siinä uskossa, mitä vastaan nyt koitan taistella. Nimiä, joiden kanssa olen samoilla linjoilla on mm. Robert Sternberg, Howard Gardner ja Kari Uusikylä.
Wikipediasta: Älykkyystestejä kehittänyt David Wechsler ymmärsi 1975 älykkyyden "yksilön kykynä ymmärtää ympärillään olevaa maailmaa ja hänen resurssejaan vastata sen haasteisiin."
Tämäkin kuulostaa oikein hyvältä
Yleisesti ottaen fysiikkaa/matematiikkaa osaava ihminen saa älykkyystesteistä hyvät pisteet, jolloin häntä voidaan kutsua älykkääksi. Älykkyys voi siis ilmetä myös fysiikan osaamisena, kuten esimerkiksi Einsteinin kohdalla kävi. Fysiikan osaaminen vaatii tietysti muutakin kuin älykkyyttä.
Syy miksi fysiikkaa/matematiikkaa osaavat menestyvät älykkyystesteissä johtuu siitä, että niitä taitoja vaaditaan myös älykkyystesteissä menestymisessä.
Oletko tietoinen siitä, että kateellinen ihminen paisuttelee kateuden kohteensa ominaisuuksia ja pyrkii loppujen lopuksi kaikintavoin musertamaan kaiken siihen liittyvän? Minusta alkaa vaikuttaa nyt siltä, että keskustelen kateellisen ihmisen kanssa, joka ei pysty tarkastelemaan asiaa riittävän objektiivisesti. Jokainen ihminen tietysti itse määrittelee asioiden merkitykset ja tämä "kansan silmä" on tässä tapauksessa vain sinun ja ehkä joidenkin ystäviesi silmä.
Olen pahoillani, jos tulkitset mun viestejä musertamisena. Pidän hyvin kapeakatseisena ajatella älykkyyden olevan sitä, että menestyy älykkyystesteissä. Yritän vain avata ihmisten silmiä tajuamaan, että älykkyys on hyvin laaja ja monitahoinen asia, jota ei pidä väkisin tunkea mihinkään matemaattiseen muottiin.
Henkilökohtaisella tasolla olen siltä osin, että minusta tulee opettaja enkä missään nimessä halua lasten luulevan, että ainoastaan matemaattinen lahjakkuus on älykkyyden merkki.
Yksi osa menestymistä on myös usko itseensä, ja jos se kuolee jo koulussa mitä kaikkia älykkyyksiä ja lahjakkuuksia jääkään sinne huonon itseluottamuksen varjoon?
Älykkyys, olkoon nyt mitä on, on arvostettu ominaisuus (monien muiden joukossa), mutta en itse näe sen tekevän ihmisestä kaikinpuolin parempaa oliota. Sinä voit tietysti ajatella toisin, jos se on mielestäsi hyvä juttu.
Jälleen mietin sitä, miten olet voinut saada sellaisen mielikuvan, että minä ajattelen noin.
Lukemani perusteella en usko, että sinulle löytyy mieluisaa määritelmää älykkyydestä. On myös kaiketi älykästä välillä vain miettiä, liikoja kyselemättä. Joskus asiat aukenevat ajan kanssa itsestään.
Sitten täytyy vielä sanoa siitä sydänleikkauksesta. Sanoit toivovasi huolellista ja taitavaa lääkäriä. Sinulta ei kysytty unelmiesi lääkäriä, vaan annettiin kaksi vaihtoehtoa ÄO:n perusteella valittavaksi. Lisäksi harvoin missään kognitiivisia toimintoja mittaavassa testissä pärjää huolimaton ihminen.
Kuten sanoin, ei se älykkyystestin tulos merkkaa, vaan ihan muut asiat.
Kyllä huolimattomat ihmiset voivat ihan hyvin pärjätä erilaisissa testeissä. Huolimattomuus, josta itse puhun on jotain ihan muuta kuin testikysymyksiin vastaamisessa ilmennyt huolimattomuus. En esimerkiksi halua kirurgin leikkaavan väärää jalkaa tai unohtavan mahalaukkuuni leikkausvälineitä. Sellaistakin tapahtuu, ja se on vakavaa huolimattomuutta.
Lisäksi itse toteat, että 70 pisteen tietämillä oleva ihminen lähentelee älyllistä vajavaisuutta. Kuitenkaan toisaalta et ole kiinnostunut siitä, leikkaako sinua 130 pisteen mies vaiko henkisen vajauksen rajamailla seilaileva veitsiniekka.
70 pisteen tietämillä oleva ihminen ei luultavasti koskaan pääsisi lääketieteelliseen eikä kirurgiksi, mutta yritin ajattelevana ihmisenä soveltaa ajatuksesi äo-testin tuloksesta sellaiseksi, että merkitseekö minulle testin pistemääräerot vai eivätkö merkitse.
Lopuksi vielä muutama quote.
Rollerghost sanoi:
Quote:
Kuitenkaan siinä aloittamassani ketjussa en ehtinyt huomata yhtään sosiaalista älykkyyttä naisilta. Tietysti asiaan vaikuttaa sekin, että naiset ovat täällä vähemmistönä. Jokatapauksessa siinä ketjussa jokainen osaa ottanut nainen otti joko herneet nokkiinsa, dissasi minua tai sitten lakaisi koko asian paskana maton alle. Tämäkö sosiaalista älykkyyttä?
Ja seuraavassa kommentteja mua kohtaan. Sisältävät herneen vetämistä, dissausta ja vähän lakaisuakin.
Rollerghost sanoi:
Tee niin. Kumoa älykkyyden käsite omassa päässäsi ja kehitä vaikkapa oma mystisyystesti, jossa saat miljoona pistettä, mutta älä suotta tee ristiretkiä meidän vääräuskoisten luokse.
Rollerghost sanoi:
Oletko tietoinen siitä, että kateellinen ihminen paisuttelee kateuden kohteensa ominaisuuksia ja pyrkii loppujen lopuksi kaikintavoin musertamaan kaiken siihen liittyvän? Minusta alkaa vaikuttaa nyt siltä, että keskustelen kateellisen ihmisen kanssa, joka ei pysty tarkastelemaan asiaa riittävän objektiivisesti.
Rollerghost sanoi:
Mielipiteesi vaikuttavat melko ristiriitaisilta. Keskity ongelmiisi ja hoida ne, ennemmin kuin täällä taistelet tuulimyllyjä vastaan.