Suomalaisia vapaaottelijoita isoihin organisaatioihin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ymmärrän SirMaxia ja wääntäjää hyvin, sekä jaan heidän näkemyksen suomalaisten vapaaottelijoiden tasosta verrattuna ulkomaisiin kärkiukkoihin. Olen saanut seurata eräässä toisessa kovatasoisessa kamppailulajissa, kuinka huiput harjoittelevat, sekä mikä heidän suorituskykynsä on. Karu tosi asia on, että suomalaiset ovat aika pirusti jäljessä melkein joka osa-alueella.

Ja asia joka tuntuu unohtuvan monen viesteistä on se, että salilla aika moni pystyy näyttämään hyvältä. Kuvitelkaa ottelu, jossa kohtaa joku suomalainen Dan Hendersonin tai Wandyn. Veikkaanpa, ettei Hendoa tai Wandya hirveästi jännitä lähteä ottelemaan suomalaista no-name ottelijaa vastaan. Sitä vastoin luulen, että suomalainen ottelija voisi olla jännäkakka housussa valmistautuessaan kohtaamaan (entisen) lajilegendan.

Paljon puhutaan mainstreamista, ja siitä, että vapaaottelu luettaisiin arvostetuksi urheilulajiksi muiden lajien rinnalla. Jos kävisi niin, että vapaaottelusta tulisi huomenna olympialaji. Ihan sama millä säännöillä ottelut käytäisiin. Käytännössä kävisi niin, että Suomi tippuisi totaalisesti vapaaottelun kehityksestä. Jokainen voi kuvitella mitä käy, kun entisten itäblokin maiden urheilukoneistot säädetään tuottamaan vapaaottelun olympiavoittajia. Jos vielä ei valot syty, niin vertailkaa Suomen ja niiden entisten itäblokin maiden menetystä olympialaisissa (judo, paini, nyrkkeily).

Mitä enemmän vapaaottelu nähdään lajina, jossa menestymisellä on merkitystä, ja ennen kaikkea mahdollisuus ansaita rahaa, sitä nopeammin suomalaiset jäävät kansainvälisestä kärjestä.

Tämä ei ole mitään antipatiaa suomalaista vapaaottelua tai urheilua kohtaan, vaan karujen tosi asioiden tunnustamista. Ja sekään ei estä suomalaisia menestymästä lajin hienoimmilla näyttämöillä. Epätodennäköistä se on, muttei mahdotonta.

Täyttä asiaa lumberjaskalta. Suomi on jo pudonnut judon ja painin huipulta. Kr/room painissa jotenkin pärjätään mutta suuremman lajin vapaapainin osalta ei menestystä ole tullut yhtään. Nyrkkeilyssä sama homma. Ei päästä edes olympiakarsinnoista läpi. Sanoohan sen järkikin kun muilla mailla on yrittäjiä miljoonia ni suomella satoja tai korkeintaa tuhansia. Painissakin Jenkkien yliopistovalmentajat tienaavat satoja tuhansia taaloja vuodessa ja täällä tehdään samaa duunia ilmaiseksi. Jos lahjoja löyttyy niin ulkomaille treenaamaan ja näyttämään kykyään. Siellä saleilla kun laittaa kavereita nippuun ni varmasti huomataan ja pääsee eteenpäin.

Jerry oli treenaamassa Top teamin kanssa Jenkeissä ja sano, että ihan helvetin kovaa vatsustajaa oli paljon. Sano et ei tekninen taito ihmettänyt mutta se fysiikan kovuus oli käsittämätöntä. Ja Jerry on kuitenkin sarjassaan erittäin voimakas ja fyysinen ottelija. Sellanen fyysinen kivisyys rakennetaan helvetinmoisella perustyöllä.

Sinun valmennettavasi lienevät pärjänneet aika paljon paremmin kuin wääntäjän?

Sanos muuta. :) Viitsitkö vielä etsiä täältä Pakkiksen n 4000:sta viestistä, tai vajaasta 100:sta Potkun viestistä mun kirjoituksen, jossa kerron valmentavani vapaaottelijoita.. En ole valmentanut ikinä vapaaottelua, enkä tule valmentamaan. Siihen hommaan löytyy paljon mua pätevämpiä kundeja. Estääkö se mua tuomasta tähän keskusteluun ajatuksia, jotka voisivat viedä tätä jäätävän siistiä juttua eteenpäin? Ihan sama kun mä kysyisin sulta, kuinka montaa tunnettua ja arvostettua brändiä sä olet konsultoinut mm. sosiaalisesta mediasta..?

Viedään tätä asiaa eteenpäin, ja tullaan sieltä matolta pois nyhjäämästä, jookosta?

Olishan se hienoa kun suomalainen olisi UFC:n tasoisessa organisaatiossa ja vielä voittamassa. Taso on siellä luonnollisesti niin äärettömän kova, että ei siellä tämän hetken suomalaisilla ole mitään asiaa. Niinimäki olisi sarjassa 65 kg kyllä potentiaalinen ottelija.

Purtsi hei, En tiedä miten sinivalkoisin lasein asiaa katsot, mutta aika epärealistista on näkemyksesi.

Nips nips.

Suomessa on hyviä ottelijoita Euroopan tasolle mutta maailman taso on vielä kaukana.

Tiedän tasoeron Liddelin ja Hemmo Köyrimön välillä olevan vielä olemassa. Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, en väitä vastaan tasoeroon liittyen. Tämä ihana hymiö :wall: kuvastaa hyvin mun fiilistä siitä, miten mua ärsyttää jengin negatiivinen asenne eteenpäin menoa kohtaan. Jos ei yritä, ei mitään kyllä saakkaan. Vähän sama kun jos näet raflassa kauniin Irman, ja ajattelet ettei sitä kannata edes lähestyä kun mulla on tennissukat jalassa. Jos jätkät ei edes yrittäis, me kuoltas sukupuuttoon aika nopeesti.. :)

Vapaaottelu on varsin nuori laji nykymuodossaan. UFC:stä on kasvanut isojen vaikeuksien jälkeen iso ja tuottoisa brändi. Meillä suomalaisilla on varmasti omat vaikeutemme ja haasteemme saada se vyö tänne saunaan, mutta miksi sitä ei voi yrittää? Kukaan ei tiedä mikä tilanne on esim. 2016. Voi olla, että UFC pyörii EU:ssa, ja Suomi on siellä kemuissa mukana. Jokainen vierailu oikeiden ihmisten luona vie Suomalaista vapaaottelua eteenpäin, ja on parempi olla kehityksessä mukana kun jäädä rannalle ruikuttamaan IMO.

Motoristit sanoo usein, että "ei se päämäärä, vaan se matka sinne". Musta toi ajatus sopii tähän kun nyrkki.. nenään. :)

Sen verran pakko sotkeutua keskusteluun kun tämä nyt lähti taas ihan lapasesta, että eihän ketjun idea ollut että suomalaisen pitäisi nousta esim. UFC:n mestariksi tai nuijimaan heti BJ Penn, vaan että oishan se törkeen komeeta kun ukkoja saataisiin isompiin kinkereihin, joihin itse lasken esim. Bellatorin. Ja olihan Tulirinta sinne menossa ja mua ainakin v*****i törkeenä kun homma kusi.
Olisi kyllä komeeta kun nämä asioista erittäin paljon tietävät ja maailmaa kiertäneet ja huippujen kanssa treenanneet/valmentaneet pari nimimerkkiä esiintyisivät omilla nimillä, keskustelua olisi vielä mukavampi seurailla.

Jatkakaa.

Sanos muuta. :) Viitsitkö vielä etsiä täältä Pakkiksen n 4000:sta viestistä, tai vajaasta 100:sta Potkun viestistä mun kirjoituksen, jossa kerron valmentavani vapaaottelijoita.. En ole valmentanut ikinä vapaaottelua, enkä tule valmentamaan. Siihen hommaan löytyy paljon mua pätevämpiä kundeja. Estääkö se mua tuomasta tähän keskusteluun ajatuksia, jotka voisivat viedä tätä jäätävän siistiä juttua eteenpäin? Ihan sama kun mä kysyisin sulta, kuinka montaa tunnettua ja arvostettua brändiä sä olet konsultoinut mm. sosiaalisesta mediasta..?

Viedään tätä asiaa eteenpäin, ja tullaan sieltä matolta pois nyhjäämästä, jookosta?

Tiedän tasoeron Liddelin ja Hemmo Köyrimön välillä olevan vielä olemassa. Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, en väitä vastaan tasoeroon liittyen. Tämä ihana hymiö :wall: kuvastaa hyvin mun fiilistä siitä, miten mua ärsyttää jengin negatiivinen asenne eteenpäin menoa kohtaan. Jos ei yritä, ei mitään kyllä saakkaan. Vähän sama kun jos näet raflassa kauniin Irman, ja ajattelet ettei sitä kannata edes lähestyä kun mulla on tennissukat jalassa. Jos jätkät ei edes yrittäis, me kuoltas sukupuuttoon aika nopeesti.. :)

Vapaaottelu on varsin nuori laji nykymuodossaan. UFC:stä on kasvanut isojen vaikeuksien jälkeen iso ja tuottoisa brändi. Meillä suomalaisilla on varmasti omat vaikeutemme ja haasteemme saada se vyö tänne saunaan, mutta miksi sitä ei voi yrittää? Kukaan ei tiedä mikä tilanne on esim. 2016. Voi olla, että UFC pyörii EU:ssa, ja Suomi on siellä kemuissa mukana. Jokainen vierailu oikeiden ihmisten luona vie Suomalaista vapaaottelua eteenpäin, ja on parempi olla kehityksessä mukana kun jäädä rannalle ruikuttamaan IMO.

Motoristit sanoo usein, että "ei se päämäärä, vaan se matka sinne". Musta toi ajatus sopii tähän kun nyrkki.. nenään. :)

Juuri näin...

Ihan mielenkiinnosta kysymys asiasta enemmän tietäville. Kuinka suuri osa tuosta vaikeudesta päästä kansainväliselle huipulle on kysymys treenien määrästä ja toisaalta harjoittelun laadusta? Itse kun olen jonkin aikaa Yhdysvalloissa seurannut täkäläisten omistautumista niin työelämälle kuin urheiluharjoittelulle, niin voisi sanoa että työmäärä rapakon tällä puolen varsin suuri. Kuinka monta kertaa viikossa Suomen huiput keskimäärin harjoittelevat verrattuna alan "kärkinimiin"?

Muistakaapa, että keskustelussa ei olla leipomassa suomalaisesta välittömästi mestaria, vaan miettimässä mahdollisuuksia joiden kautta suomalainen voisi päästä suurempaan organisaatioon.

Muistakaapa, että keskustelussa ei olla leipomassa suomalaisesta välittömästi mestaria, vaan miettimässä mahdollisuuksia joiden kautta suomalainen voisi päästä suurempaan organisaatioon.

Juuri näin. Miks pitäs heti päästä ottelemaan kullasta? Siellä on paljo hyviä matseja ilman että ollaan heti tittelishotissa. Undercardiltahan kaikki alkais.

Sanos muuta. :) Viitsitkö vielä etsiä täältä Pakkiksen n 4000:sta viestistä, tai vajaasta 100:sta Potkun viestistä mun kirjoituksen, jossa kerron valmentavani vapaaottelijoita.. En ole valmentanut ikinä vapaaottelua, enkä tule valmentamaan.

Eli et ole edes yrittänyt tehdä mitään kv-tason vapaaottelun edistämiseksi. Wääntäjä taas tietääkseni oikeasti reaalimaailmassa on ainakin koettanut valmentaa vapaaottelijoita.

Minun kaaliini ei mene, että miten ihmeessä sinulla on pokkaa haukkua wääntäjää asenteesta, ettei viitsitä edes yrittää? Ihan päinvastoinhan se pitäisi mennä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli et ole edes yrittänyt tehdä mitään kv-tason vapaaottelun edistämiseksi. Wääntäjä taas tietääkseni oikeasti reaalimaailmassa on ainakin koettanut valmentaa vapaaottelijoita.

Minun kaaliini ei mene, että miten ihmeessä sinulla on pokkaa haukkua wääntäjää asenteesta, ettei viitsitä edes yrittää? Ihan päinvastoinhan se pitäisi mennä.

Joo on tässä viimeiset kymmenen vuotta yritetty. Jerry esim. parhaimmillaan on todella kova ottelija ja aivan Euroopan kärkipäätä. Maailmalla vaan on Jerryn tasoisia kaverita paljon ja kun ne kaikki haluavat menestystä niin aika vaikea siellä on pärjätä. Tämä suomalainen mma on ihan puuhastelua esim. Jenkkeihin verrattuna. Siellä on tuhansia sellaisia ottelijoita tulossa lajiin, jotka ovat olleet todella kovia vapaapainijoita ja aloittaneet viisi vuotiaana kamppailemisen. Aika vaikeaa on sellaista haastamaan kun suomalainen on aloittanut sen kamppailun useissa tapauksissa murrosiän jälkeen.

Suomen taso on mielestäni hyvä kun vertaa puitteita ja ottelijoiden määrää suuriin maihin. Todella kovalla asenteella on ottelijoita mukana ja halu kehittyä suuri. Niin kuin joku sanoi, että täältä ei maailmalle päästä vaan on mentävä kehittymään muualle ja antamaan näyttöjä. Omat eväät ainakin valmennuksessa loppuvat kansalliseen tasoon ja kolmivuorotyötä tekevänä, perheellisenä ei mahdollisuuksia enempää paneutua valmentamiseen. Turussa on käynnistynyt syksyllä lasten mma, jossa nuoresta pitäen opitaan lajin perusteet ja valmentajina toimii alan huippu osaajat. Esim. Topi Helin, Ykä Leino, Jerry... Näillä kavereilla voi tulevaisuudessa olla mahdollisuuksia huipulle. Vaikeaa se kuitenkin tulevaisuudessakin tulee olemaan sillä muissa maissa tällainen toiminta on jo varmasti varsin yleistä.

Kovaa työtä suomessa tehdään ja lahjakkaita ottelijota löytyy. Maailmalla niitä on vaan älyttämästi enemmin ja valmennusolosuhteet kunnossa niin ei niille millään voi pärjätä. Itse ainakin haluaisin antaa neuvon, että maailmalle hakemaan oppia ja kovaa sparria kun tietty taso saavutettu. Olisi mahtavaa seurata ku joku suomalainen olisi UFC:n tasoisessa organisaatiossa.

Kovin vaikeaa on varmasti nousta suomesta lajin huipulle tai edes lähelle sitä, jos tulevia huippuja valmentavat lietsovat tällaista tappio/luovutus mielialaa yleisesti. Suomesta, niinkuin ihan mistä maasta tahansa voi nousta ja nousee ottelijoita huipulle lajissa kuin lajissa, kunhan jaksetaan treenata, treenata, treenata ja treenata vielä vähän lisää. Tottakai jenkeistä, brasseista tai venäjältä tulee suuremmalla todennäköisyydellä huippu-urheilijoita joka lajissa, mutta nykyaikana tieto-taito esim. mma:ssa,bjj:ssä, sw:ssä on erittäin hyvää pienissäkin maissa ja jos ei ole niin sitä voidaan esim. kehittää pyytämällä huippuottelijoita pitämään seminaareja, leirejä, yms. Esim bjj:ssä suomessakin käy vuosittain paljon Maailman Parhaita ottelijoita opettamassa ja jakamassa tietojaan. Toinen vaihtoehto on lähteä treenaamaan ulkomaille, missä luultavasti valmentajat uskovat omaan työhönsä ja valmennettaviinsa eri tavalla. En tarkoita etteikö nämäkin tällä foorumilla kirjoittavat valmentajat sitä Tosielämässä tekisi, mutta valitettavasti täällä saa sen kuvan ettei omaan työhön löydy kovin suurta uskoa. :(

Toisekseen vapaaottelussa, nimenomaan niissä vapaaOtteluissa tapahtumat ovat erittäin ennalta arvaamattomia johtuen lajin luonteesta. Tarkoitan siis sitä, että suurinkin mestari voi hävitä yksittäisen ottelun yhden ainoan pienen virheen takia. (Fedorin tappio...) Tästä päästään taas siihen että yksi tilaisuus suomalaiselle ottelijalle vapaaottelijalle jossain isossa organisaatiossa, voisi avata isompia ovia onnistuneen ottelun johdosta. Fedor, Silva, Penn dominoivat pitkään omia sarjojaan, mutta viimeisen vuoden/puolen vuoden sisään kaikki ovat joko hävinneet tai ainakin joutuneet erittäin ahtaalle omissa otteluissaan. Tästä eteenpäin en usko että vapaaottelussa tullaan näkemään enää samankaltaisia ottelijoita, jotka pystyvät dominoimaan omia sarjojaan niin pitkään kuin nykyiset mestarit. (GSP poikkeuksena). Tarkoitan siis sitä, että yksi ottelija ei vaan yksinkertaisesti pysty olemaan jokaisella osa-alueella parempi kuin kaikki muut ottelijat ja onnistuneen match-makingin ja manageroinnin avulla voidaan järjestää ottelu jossa sen hetkinen mestari kohtaa ottelijan joka on selvästi parempi jollain osa-alueella ja voittaa ottelun sen ansiosta. Tässä piileekin koko lajin hienous minun mielestäni.

Eli nyt vaan jatketaan treenaamista, valmentamista ja joku saadaan hoitamaan managerointi ammattimaiseksi ja ennen kaikkea Uskotaan ja Luotetaan siihen omaan tekemiseen niin kyllä me saadaan joku kaunis päivä joku Suomalainen noihin isoihin karkeloihin!
Peace!

Eli nyt vaan jatketaan treenaamista, valmentamista ja joku saadaan hoitamaan managerointi ammattimaiseksi ja ennen kaikkea Uskotaan ja Luotetaan siihen omaan tekemiseen niin kyllä me saadaan joku kaunis päivä joku Suomalainen noihin isoihin karkeloihin!
Peace!
Nimenomaan. Jos wääntäjä on todennut, että hui kamalaa kun ne jenkkipainijat on kovia ja niitä on niin paljonkin vielä - ei tuu mitään, niin ei se tarkoita, että kaikkien muidenkin pitäisi heittää kirves kaivoon, masentua ja hukkua itsesääliin. Suomalaisten suurinpia ongelmia ihan noin yleisestikin on huono itsetunto, ja perusajattelumalli "me ollaa hävitty tää peli" bu-huu.

On hyvä olla realisti, mutta pessimismissä ei ole mitään järkeä.

Olet osittain oikeassa AndyS. Minun on kuitenkin pakko kysyä, että mikä sinun mielestä on Suomalaisen vapaaottelun edistämistä isoihin organisaatioihin? Onko se vain ottelijoiden valmentamista vai voisiko mielestäsi asiaa edistää muullakin tavalla?

Peace!

Komp komp isolla kädellä!

Juuri näin! :)

Nimenomaan. Jos wääntäjä on todennut, että hui kamalaa kun ne jenkkipainijat on kovia ja niitä on niin paljonkin vielä - ei tuu mitään, niin ei se tarkoita, että kaikkien muidenkin pitäisi heittää kirves kaivoon, masentua ja hukkua itsesääliin. Suomalaisten suurinpia ongelmia ihan noin yleisestikin on huono itsetunto, ja perusajattelumalli "me ollaa hävitty tää peli" bu-huu.

Jenkeissä on yli miljoona vapaapainijaa ja siellä se taso esim. Suomeen verrattuna järjetön. Vapaapainissakaan ei suomalaisilla ole mitään asiaa sinne läheskään kärjen tuntumaan vaikka vapaapainija treenataan suomessakin huippu-urheilun vaatimalla tavalla. On vaan materiaa liian vähän. Vapaaottelu on nykyisin suosittua ja Jenkeissä niitä yrittäjiä on aivan helkkaristi. Siis kaverit jotka siellä pärjäävät ovat mielettömän lahjakkaita ja kovaa treenaavia. Niille on tarjolla myös huippuvalmennusta, joka luo yhdessä sellaiset raamit, että vaikea mistään Suomesta on sinne päästä. Usko itseen on tärkeää ja aina on mahdollista päästä vaikka vapaapainin olympiavoittajaksi Suomesta. Koko olympialaisiin ei vaan yrityksestä huolimatta suomalaisia vapaapainijoita nykyisin pääse.

Nyt suomalaisilta puuttuvat vielä näytöt (Niinimäkeä lukuunottamatta) jos ei sellaiseksi lasketa jonkun vanhan UFC veteraanin voitto. Itse pyrin olemaan varsin realisti ja en voi oikein kuvitellakaan miten Esim. Kuivasella kävisi kun vastaan tulisi BJ Penn. Jos haluaa aivan huipulle päästä niin näitä ukkoja täytyy pystyä voittamaan. Täällä ei vaan ymmärretä mitä vaaditaan huipulle pääsyyn. Kannattaa lukea esim. Pertti Ukkolan kirja tai Tapio Sipilän. Se treeni on niin helvetin rajua ja pitkäjänteistä jos jossain UFC: n tasoisessa organisaatiossa haluaa menestyä. Ketähän sellaiseen leikkiin suomalaisista on edes valmis. Tuntuu kuin tämä olisi joku uskonto jossa tarvisi vaan kehua että lähellä ollaan maailman huippua. Nuoriin ottelijoihin pitää uskoa mutta pitää tarkastella myös asiaa objektiivisisti ja kertoa miten vaikeaa tulee olemaan ja mitä se vaatii. Maailmalla on iso määrä niitä ottelijoita, jotka antavat lajille koko elämänsä ja ovat sen lisäksi super lahjakkaita. Sentään eivät kaikki sinne huipulle mahdu. Valitettava tosiasia on, että suomalaiset ovat pudonneet jatkuvasti enemmin muistakin vaativista kamppailulajeista. Nyrkkeily, paini...

Jenkeissä on yli miljoona vapaapainijaa ja siellä se taso esim. Suomeen verrattuna järjetön. Vapaapainissakaan ei suomalaisilla ole mitään asiaa sinne läheskään kärjen tuntumaan vaikka vapaapainija treenataan suomessakin huippu-urheilun vaatimalla tavalla. On vaan materiaa liian vähän. Vapaaottelu on nykyisin suosittua ja Jenkeissä niitä yrittäjiä on aivan helkkaristi. Siis kaverit jotka siellä pärjäävät ovat mielettömän lahjakkaita ja kovaa treenaavia. Niille on tarjolla myös huippuvalmennusta, joka luo yhdessä sellaiset raamit, että vaikea mistään Suomesta on sinne päästä. Usko itseen on tärkeää ja aina on mahdollista päästä vaikka vapaapainin olympiavoittajaksi Suomesta. Koko olympialaisiin ei vaan yrityksestä huolimatta suomalaisia vapaapainijoita nykyisin pääse.

Nyt suomalaisilta puuttuvat vielä näytöt (Niinimäkeä lukuunottamatta) jos ei sellaiseksi lasketa jonkun vanhan UFC veteraanin voitto. Itse pyrin olemaan varsin realisti ja en voi oikein kuvitellakaan miten Esim. Kuivasella kävisi kun vastaan tulisi BJ Penn. Jos haluaa aivan huipulle päästä niin näitä ukkoja täytyy pystyä voittamaan. Täällä ei vaan ymmärretä mitä vaaditaan huipulle pääsyyn. Kannattaa lukea esim. Pertti Ukkolan kirja tai Tapio Sipilän. Se treeni on niin helvetin rajua ja pitkäjänteistä jos jossain UFC: n tasoisessa organisaatiossa haluaa menestyä. Ketähän sellaiseen leikkiin suomalaisista on edes valmis. Tuntuu kuin tämä olisi joku uskonto jossa tarvisi vaan kehua että lähellä ollaan maailman huippua. Nuoriin ottelijoihin pitää uskoa mutta pitää tarkastella myös asiaa objektiivisisti ja kertoa miten vaikeaa tulee olemaan ja mitä se vaatii. Maailmalla on iso määrä niitä ottelijoita, jotka antavat lajille koko elämänsä ja ovat sen lisäksi super lahjakkaita. Sentään eivät kaikki sinne huipulle mahdu. Valitettava tosiasia on, että suomalaiset ovat pudonneet jatkuvasti enemmin muistakin vaativista kamppailulajeista. Nyrkkeily, paini...

Sori, mutta mun on pakko taas puuttua tuohon BJ Penn vertaukseen. UFCssä on tälläki hetkellä pitkä liuta kavereita samassa luokassa BJnkaa joista ei oo paljoakaa vastusta BJlle matsissa. Aika huono verrata, että pitäs BJ aina voittaa että pääsis sinne kärkeen. Kaveri on LW luokassa hävinny tasan kahelle kaverille, muilla ei olekkaa ollu sitte paljoo jakoja.

Harmi ku mulla ei ole mitään faktoja taikka kokemusta iskeä pöytään, mutta onko se todellaki sun mielestä niin kaukaa haettua näille meiän suomalaisille päästä esim. UFCn undercardille kokeilemaan esim. jotain toista tulokasta vastaan??

Sori, mutta mun on pakko taas puuttua tuohon BJ Penn vertaukseen. UFCssä on tälläki hetkellä pitkä liuta kavereita samassa luokassa BJnkaa joista ei oo paljoakaa vastusta BJlle matsissa. Aika huono verrata, että pitäs BJ aina voittaa että pääsis sinne kärkeen. Kaveri on LW luokassa hävinny tasan kahelle kaverille, muilla ei olekkaa ollu sitte paljoo jakoja.

Harmi ku mulla ei ole mitään faktoja taikka kokemusta iskeä pöytään, mutta onko se todellaki sun mielestä niin kaukaa haettua näille meiän suomalaisille päästä esim. UFCn undercardille kokeilemaan esim. jotain toista tulokasta vastaan??

Uskon kyllä, että esim. Vänttinen voisi olla UFC:N esiotteluissa mutta jos keskustellaan niistä aivan huippuottelijoista, niin sinne en kyllä näe ketään suomalaista. Se huippu on sellaista omasta mielestäni minne pääsee erittäin harva kaveri. Suurimman ongelman näen koko asiassa sen, että Suomi ei tarjoa urheilijoille puitteita, joissa voisi edes yrittää sinne pääsyä. Jos systeemi antaisi edes mahdollisuutta ammattimaiseen harjoitteluun vuosien ajan niin toki se mahdollista olisi. Näin ei vaan täällä ole. Useita maailman luokan sparrikavereita, taloudellinen tuki, yliopistotasoista valmennusta.. fysiikan valmentaja, bjj valmentaja, nyrkkeilyvalmentaja, thainyrkkeilyvalmentaja ja huippu mma valmentaja, managereilla suhteet, näkyvyyttä mediassa, helvetinmoinen halu ja fanaattisuus päästä huipulle. Huippuottelijoilla pitää olla tällaset asiat kunnossa. Mutta jos siis puhutaan esiotteluista ja keskikastin ottelijoista maailmalla niin onhan meillä jo sellasia tarjottavaksi. Siltä sektorilta vaan harppaus sinne aivan kärkeen on enemmän kuin vaikeaa.

Ei todellakaan ole kaukaa haettua. Varsinkin, kun UFC tulevaisuudessa todennäköisesti vahvistaa asemiaan Euroopassa ja iltoja järjestetään jopa ihan Pohjoismaissa. Esim. Niinimäelle, Kuivasella ja Vänttisellä on ihan hyvät mahkut päästä UFC-häkkiin ja menestyäkin.

Olet oikeassa, että Suomessa valmennuksen taso ei ole riittävää, eikä suomalaiset pärjää enään kamppailulajeissa. Mutta noista sun kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että Suomesta ei voi päästä huipputasolle. Minkä takia Suomesta ei voisi tulla esim. joku BJ Pennin tapainen huippulahjakkuus. Ainakin omien tietojeni mukaan hän aloitti BJJ:n vasta joskus 16-17 vuotiaana ja ei ollut harrastanut nyrkkeilyä ennen kuin aloitti MMA:n. Silti hän oli mustavyö n. kolmessa vuodessa ja maailmanmestari ja Freddie Roachin mielestä BJ on paras nyrkkeilijä koko MMA:ssa.

Myös, ettei suomalaiset olisi valmiita kovaan harjoitteluun on täyttä paskaa. Ei suomalaiset ole henkisesti heikompia, kuin ketkään muutkaan. Kyllähän Suomesta on tullut moniin lajeihin ihan maailman huipputasolla olevia urheilijoita. Esim. Litmasta pidettiin aikoinaan yhtenä maailman parhaista jalkapalloilijoista, vaikka jalkapallo on ihan lapsellisen kokoista Suomessa, jos vertaa Eurooppaan tai Etelä-Amerikkaan. Kuitenkin huipulle pääsy jalkapallossa todella vaikeaa pelkästään harrastajamääriä katsomalla. Taitaa jalkapallossa olla miljoona kertaa enemmän pyrkijöitä sinne huipulla, kuin MMA:ssa ja ainakin sata kertaa enemmän kuin muissa kamppailulajeissa yhteensä. Jos Litmanen pystyi miksi kukaan ei pystyisi MMA:ssa?

Suositut

Back
Ylös Bottom