wääntäjä: -No mikäs se nyt sitten on sellainen "iso laji", jonka urheilijoita voi menestyksen myötä sanoa maailman luokan urheilijaksi? Kohtuudella pieneksi maaksi täältä on tullut lahjakkaita kamppailijoita eri lajeihin ( edelleen esimerkkinä thaipoksaus ja grekopaini, joissa suomalaisilla on mun makuun edelleen hurjat meriitit tän kokoiseksi maaksi eikä nuita nyt mun makuun voi kamppailun saralla marginaalilajeiksi haukkua), menestystä on tullut yleisurheilussa, hiihdossa, moottoriurheilussa (aivan käsittämättömiä määriä), uinnissa ym. Mutta kaikki nuo edellä mainitut ja muutkin lajit, missä suomalaiset on sattuneet menestystä saamaan, ovatkin siis vain ja ainoastaan nuita marginaalilajeja? No, mielipiteitähän saa tieten olla joka lähtöön...
"Harvoin suomalainen nykyään on missään isossa lajissa maailman luokan urheilija. Täällä ei vaan nähdä metsää puilta kun kuvitellaan, että joku jääkiekko tai thainyrkkeily olisi iso laji. Jos joku keihäänheittäjä valitaan maan parhaan urheilijaksi niin ei ihan suuria saavutuksia ole suomalaisille silloin tullut... Tai joku kumparelaskija."
Näin on. Ei tule menestys helpolla enää MMA:ssa, mutta miksi se menestys pitäisi helpolla tullakaan? Mä en edelleenkän näe, miksi se olisi niin mahdoton kuvitella ettei täältä voi nousta MMA:n ihan huipullekkin asti. Ei täältä suomesta tietotaito lopu ei pystyottelun eikä mattonuljuilunkaan osalta ihan heti. Ja painikin vähintäänkin kohtuu tasolla ,tosin greko, eikä vapaa, mutta näyttää sitä tuonkin painimuodon kautta jokunen menestyjä aloittaneen maailman mittakaavassakin. Eli mikä on se yksittäinen tekijä, ettet näe suomalaisille juurikaan mahdollisuutta menestykseen tässä lajissa? Mä en sellaista yhtäkkiä keksi.
"MMA on tällä hetkellä iso laji ja erittäin vaikea jos menestystä siinä haluaa. Pelkästään Jenkeissä on vapaapainijoita saman verran kun maailmassa jääkiekkoilijoita, joten sieltä on helppo poimia superlahjakkuuksia mma: n pariin."