Mä Tero allekirjoitan pitkälti kaiken sanomasi. Ongelmana vaan on se ammattimaisen vaparivalmentajan puuttuminen (sopivan urheilijan ja riittävät kontaktit omaavan managerin löytämisen lisäksi), joka muokkkaisi Immosen ja sen painivalmentajan kanssa sellaisen paketin, joka sopisi vapariin. Mä oon ehkä kyyninen, mutta harvassa kai ovat ne huippuvalmentajat, jotka olisivat valmiita antamaan ison osan ajastaan ja tietotaidostaan, mutta eivät silti saisi lajilleen tai itselleen sitä täyttä kunniaa. Tai nykyoloissa edes kunnollista rahallista korvausta.
Käsittääkseni ideaalipaketti olisi sellainen, jossa motivoituneella ja lahjakkaalla urheilijalla olisi erikseen pystyotteluvalmentaja, painivalmentaja ja sitten bjj/lukkopainivalmentaja ja vielä tuohon päälle se joku, joka valvoisi kaikkea treeniä ja sen sopivuutta tavoitteeseen pääsemisessä. Toki yksi valmentajista voi hoitaa useampaa eri pestiä, silti jollain pitäisi olla se kokonaisnäkemys ja -vastuu.
Lukkopainissa me emme ole maailman tasosta todellakaan paljoa jäljessä. Helen otteli taannoin Maian kanssa täyden ajan, Pietiläinen ja Heilimö ovat myös pärjänneet hyvin päteviä kavereita vastaan. Faktahan on se, että lukkopainin maailman huiput ovat nimenomaan lukkopainissa (ja bjj:ssa) aivan omalla tasollaan, eivätkä sille tasolle pääse jenkki- eivätkä suomalaisetkaan painijat ilman kokonaisvaltaista keskittymistä juuri tuohon lajiin. Muttamutta, vaparin matto-ottelu poikkeaa kuitenkin jonkun verran lukkopainista, ja juuri siinä pelissä olisi mahdollisuus pärjätä jo melkein nykyiselläkin osaamistasolla, kunhan se vain olisi vapariin jalostettua ja juuri noissa mainitsemissasi helvetillisissä treeneissä testattua.[/QUO
Olen täysin samaa mieltä. Joo on toi lukkopainiosasto kyllä huippua kun asiaa ajattelen mutta se kovuus puuttuu nousemaan aivan huipulle. Se vaatisi niinkuin sanoit valmentajia, jotka voisivat panostaa ammattimaisesti työhön. Siis, että se olisi täyspäivästä harjoittelua. Niin kauan kun suomalaisilla ottelijoilla ja valmentajilla niin ei ole niin ei huipullekaan päästä. Se antaa liaan ison edun niille joilla se mahdollisuus on. Itse arvostan vapaaottelua todella korkealle ja toivon, että joku päivä joku iso sponsori Suomessa lähtisi tukemaan lajin huippuja. Silloin olisi mahdollista mihin vaan.