Suomalaiset: avutonta porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Mites toi taulukko kertoo hiilidioksidipäästöjen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen?
Anteeksi mun moka, jäi tää alempi kuva vahingossa pois.

Mauna_Loa_Carbon_Dioxide.png

Kuten jo aiemmin sanoin, merenpinnan alla sama laatta saattaa laajentua, samalla kun se toisaalta (reunoilta) sulaa.
Ymmärsinkö minä nyt oikein? Siis merenpinnan alla vesi muodostaa vähäenergisen kiinteän jään samalla kun ympäristö on suurelta osin korkeaenergisempää nestettä - siis vettä. Nyt kun fysiikan lakien mukaan tiedetään, että jään muodostuminen tarkoittaa energian paikallista vähenemistä, niin minneköhän se energia sieltä merenpinnan alta oikein häviää? Miksi jäätymistä tapahtuisi jotenkin ihmeellisesti enemmän noin 0 asteisessa vedessä kun ilma on kuitenkin aina reilusti pakkasen puolella?

EDIT: ja ilmeisesti laatat kasvavat myös päältä. Kun jäätä sulaa sivuilta ja vettä höyrystyy ilmaan, sataa se lopulta kuitenkin lumena jäälaatan päälle.
Okei, nyt tää alkaa menemään jo aika koomikseksi. Jää siis kasvaa pohjassa merenpinnan alla ja samalla päältä ja sitten se kuitenkin sulaa ja HÖYRYSTYY laatan sivuilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin näiden mun postaamien kuvien sisältö muuttuu jotenkin erityisesti riippuen järjestöstä tai ihmisestä joka niitä kuvia ottaa?

Kuvankäsittelyllä varmasti saattaa muuttuakin. Kai niistä ois voinut tehdä semmoisen kivan kollaasin, että huomaa milloin tuo sulaminen on alkanut näkyä noin selvästi?

Toki tollaseen, mitä se nyt oli, lankee varmaan moni.

No vaikkapa sitä sitten, tai jotain muuta mahdollista. Maailmanparantajien ei kannata kuitenkaan toivoa liikoja vaikka ajatus sinäänsä on hieno, mutta kuinka moni edes teistä/heistä(?) on valmis luopumaan teollisuuden tuomasta elintasosta? Veikkaan 0

Juu, en tarkottanutkaan että pitäs mennä mittän minkkejä vapauttamaan maskeissa, vaan sitä, että kulutusta voi laskea paljon ilma, että elintaso laskee yhtään. Meilläki ollu ihan turhaan kaksi pakastinta 10 vuotta päällä ja kahta vanhaa jääkaappia ei oo uusittu ja huonot eristykset kämpässä. Nuo ku laittas kuntoon, ni säästys energiaa ja rahaaki reilusti yli 10000 markkaa vuodessa eikä elintaso laskis yhtään. Uskon, että lähes kaikilta löytys paljo säästettävää etenki USA:ssa. Mutta tietty nämä on näitä elämänarvoja.

Ei mitään muuta, ku että kyseinen järjestö on aiemminkin syyllistynyt tarkoitushakuisiin huijauksiin. :zzzz:
Sä et vastannut mun kysymykseen. Miten noita jäätikkökuvia on muka muokattu? Kerro nyt tarkasti kaikille. Voit tarinoida Greenpeacen väitetyistä huijauksista sitten kun ensin näytät toteen kuvamanipulaation.

Minusta on hyvin mielenkiintoista että tiedeyhteisössä ilmaston lämpenemisestä ja ihmisen toimien osallisuudesta ollaan jo pitkän aikaa oltu täydellisen yksimielisiä
mutta pakkotoistolta löytyy se tiedemiehiä viisaampi kaveri joka kertoo että kysessä onkin greenpeacen propaganda :)

Minusta on hyvin mielenkiintoista että tiedeyhteisössä ilmaston lämpenemisestä ja ihmisen toimien osallisuudesta ollaan jo pitkän aikaa oltu täydellisen yksimielisiä
mutta pakkotoistolta löytyy se tiedemiehiä viisaampi kaveri joka kertoo että kysessä onkin greenpeacen propaganda :)

Tuntuu noita löytyvän satunnaisista vastaantulijoistakin. Laiskuutta ja saamattomuutta on hyvä perustella itselleen sillä, ettei omilla teoilla olisi kuitenkaan mitään vaikutusta mihinkään.

Vähän aikaa sitten oli uutinen, jossa kerrottiin työmatka-autoilun määrän kasvaneen selvästi varsinkin nuorten naisten keskuudessa ja lyhyillä matkoilla (mm. alle kilometrin matkojen ajelu oli lisääntynyt merkittävästi). Mielenkiintoiseksi asian tekee viimeaikojen uutisointi, jossa yli 70 prosenttia ihmisistä on kuitenkin huolestuineita ilmastonmuutoksesta ja haluaisi vaikuttaa siihen esim. liikenteen päästöjä vähentämällä. Epäilen että näistä valtaosa jatkaa huolestuneena olemistaan ja ajelevat autolla samaan malliin. :david:

Onko vinkkejä hyvistä luonnonsuojelujärjestöistä, joiden toiminta on järkiperusteista? Greenpeace ei kiinnosta lukuisten tyhmien tempausten takia ja lisäksi kukaan ei liene tiedä mihin järjestön saamat rahat varsinaisesti kanavoituvat.

Sä et vastannut mun kysymykseen. Miten noita jäätikkökuvia on muka muokattu? Kerro nyt tarkasti kaikille. Voit tarinoida Greenpeacen väitetyistä huijauksista sitten kun ensin näytät toteen kuvamanipulaation.

Sä et vastannu ite mihinkään juttuun vaan takerruit tohon yhteen kohtaan kaikista jutuista mitä aiemmin sanoin. En edes väittänyt, että niitä on manipuloitu! Toin vain esiin sen mahdollisuuden.

Vastaile sä nyt vaikka siihen, millainen noiden samojen alueiden tilanne on ollut ennen 2000-lukua. En olis yhtään yllättyny vaikka olis olleet suht sulia jo vajaat sata vuotta sitten.

Koita nyt lukee kunnolla ja miettiä sitten mihin takerrut. Saattaa auttaa siihen ärsyttävään maineeseenkin.

Ah, se on hienoa että kuljetusalan päänsisäisissä ajatuksissa tiedeyhteisö on ihmisen osallisuudesta ilmastonmuutokseen täydellisen yksimielisiä.
Varmasti ihmiskunnalla on vaikutusta tähän, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että maapallolla ei ole aina ollut yhtä ja vakaata ilmastoa, vaan ilmaston vaihtelu on ihan luonnollinen juttu. Sitä en osaa sanoa onko se tällä kertaa, tuskin.

Missään vaiheessa en tainnu väittää että kyseessä olis vaan Greenpeacen propaganda vaan ainoastaan haukuin kyseistä järjestöä. Luulisin kyllä silti että nuo em. kuvat ovat propagandaa. Ihan jaloja asioita tolla järjestöllä on, harmi vaan että toimintamallit on ihan suolesta. Jos joku on niin tyhmä että luulee sen avulla parantavansa maailmaa niin mikäs siinä.

PS. ihan wikipediasta löytyy näistä Greenpeacen "väitetyistä" huijauksista. Toivottavasti nyt joku jalo, periaatteellen omistautunut henkilö ei tämänkin threadin takia päätä lähteä väärentämään tietoja Wikipediaan.

Sä et vastannu ite mihinkään juttuun vaan takerruit tohon yhteen kohtaan kaikista jutuista mitä aiemmin sanoin. En edes väittänyt, että niitä on manipuloitu! Toin vain esiin sen mahdollisuuden.
Niin tota mihinköhän kysymykseen mun pitäisi vastailla, kun et ole edes kysynyt mitään? Näitä sun jäätymis-skenaarioita mä pidän täysin typerinä ja jos et syytä kuvia manipuloiduiksi niin miksi sitten vihjailet siihen suuntaan?

Vastaile sä nyt vaikka siihen, millainen noiden samojen alueiden tilanne on ollut ennen 2000-lukua. En olis yhtään yllättyny vaikka olis olleet suht sulia jo vajaat sata vuotta sitten.
Niissä kuvissa on vuosiluvut, eikö totta? Esim vuosi 1950 on ennen 2000-lukua, samoin kun se 1800 luvun puolivälissä otettu kuva.

Tottakai se pitää myöntää, että kaksi kuvaa ei välttämättä kerro muuta kuin, että jäätä on vähemmän kuin kuvan ottamishetkellä mutta jotenkin mä epäilen, että kukaan ei miettinyt 1850 luvulla sitä jäätikkökuvaa ottaessaan: "Tästähän mä saan mahtavan jäätikköpropagandakuvan 2000 luvulle kun kinastellaan ilmastonmuutoksesta."

Koita nyt lukee kunnolla ja miettiä sitten mihin takerrut.
Luin sun omituisista jäätymishypoteeseista, kuvamanipulaatio ja propagandaväitteistä. Jäikö multa jotain olennaisesti puuttumaan?

Saattaa auttaa siihen ärsyttävään maineeseenkin.
Onhan tämä koskettavaa mutta ei sun tartte vaivata päätäsi mun maineesta.

Missään vaiheessa en tainnu väittää että kyseessä olis vaan Greenpeacen propaganda vaan ainoastaan haukuin kyseistä järjestöä. Luulisin kyllä silti että nuo em. kuvat ovat propagandaa.
- "En väittänyt että kuvat ovat propagandaa."
- "Haukuin vain järjestöä."
- "Kuvat ovat propagandaa."

Mitä vittua?

Ihan aluksi pyydän anteeksi asiatonta viestiä. Saman viestin ois voinut kirjottaa ihan asiallisesti, mut tuli sitten tyhmyydessä kirjotettua kaikenlaista paskaa sinne. Eli jätä tyystin omaan arvoonsa.

Niin tota mihinköhän kysymykseen mun pitäisi vastailla, kun et ole edes kysynyt mitään? Näitä sun jäätymis-skenaarioita mä pidän täysin typerinä ja jos et syytä kuvia manipuloiduiksi niin miksi sitten vihjailet siihen suuntaan?
Toin vain esille sen mahdollisuuden. Enemmän uskoisin, että ilmastonmuutos on noilla kuvien alueilla saattanut olla radikaali jo aiemmin. Voin toki olla väärässäkin.

Niissä kuvissa on vuosiluvut, eikö totta? Esim vuosi 1950 on ennen 2000-lukua, samoin kun se 1800 luvun puolivälissä otettu kuva.

Tottakai se pitää myöntää, että kaksi kuvaa ei välttämättä kerro muuta kuin, että jäätä on vähemmän kuin kuvan ottamishetkellä mutta jotenkin mä epäilen, että kukaan ei miettinyt 1850 luvulla sitä jäätikkökuvaa ottaessaan: "Tästähän mä saan mahtavan jäätikköpropagandakuvan 2000 luvulle kun kinastellaan ilmastonmuutoksesta."
Ok, tuota hain nimenomaan takaa. Voi olla, että ei ole ajateltu niin. Kaksi kuvaa on silti aikamoista yksinkertaistusta.

Luin sun omituisista jäätymishypoteeseista, kuvamanipulaatio ja propagandaväitteistä. Jäikö multa jotain olennaisesti puuttumaan?
Jäätymishypoteeseista pätee lähinnä se, että jäämassat laajentuvat päältä (ainakin ilmastonmuutoksen ollessa alussa).
Sieltä alapuolelle laajenemiseen en löytänyt vieläkään lähdetietoja, joten voi olla että muistin väärin...

- "En väittänyt että kuvat ovat propagandaa."
En sanonu edelleenkään, että en ois väittäny kuvien olleen propagandaa.
Kuljetusala väitti, että _ilmastonmuutos_ ja _ihmisen vaikutus_ siihen ovat mielestäni greenpeacen propagandaa ja kiistin tämän. Ok?
- "Haukuin vain järjestöä."
- "Kuvat ovat propagandaa."
Näin on.

Mitä vittua?
Toivottavasti nyt selvensi hieman epäselvyyksiä.

Helppo sanoa, kun on suosittu. Veikkaan että harvalle naiselle kelpaa mies, joka muuttaa elämäntyylinsä minimaalisesti ympäristöä kuluttavaksi.

Voi ei... Siis ihan sama mitä ympäristölle tapahtuu, kunhan saa naisen itselleen? Ja haluatko todella sellaisen naisen joka vähät välittää ympäristöstä? Nosta rimaa hyvä mies!

PS. Vaikka elän minimaalisesti ympäristöä kuluttaen (siis niin vähällä kuin kaupungissa voi), olen silti mielestäni ihan täysillä kiinni sosiaalisissa kuvioissa. Ja hulluna nuo pitäisivät muutenkin...:D

Voi ei... Siis ihan sama mitä ympäristölle tapahtuu, kunhan saa naisen itselleen? Ja haluatko todella sellaisen naisen joka vähät välittää ympäristöstä? Nosta rimaa hyvä mies!

PS. Vaikka elän minimaalisesti ympäristöä kuluttaen (siis niin vähällä kuin kaupungissa voi), olen silti mielestäni ihan täysillä kiinni sosiaalisissa kuvioissa. Ja hulluna nuo pitäisivät muutenkin...:D
Jospa menisit moittimaan niitä, jotka hankkivat katumaastureita, ajavat lyhyetkin matkat autolla, lentävät monta kertaa vuodessa ulkomaille ym. Minä sentään pyrin noudattamaan kohtuutta ja edistämään järkevää politiikkaa.:curs: Naiset usein syyttävät miehiä maailman asioiden pilaamisesta mutta suosivat kumppania valitessaan miehiä, joiden käytös pahentaa ongelmia.:jahas:

Ja kun syyllistät minua siitä, etten minimoi ympäristövaikutuksiani, niin kerro, vieläkö asut yksin omakotitalossa ja pidät koiria? Vai oletko muuttanut kommuuniin, jossa jokaisella on käytössään alle kymmenen neliötä tilaa? Ostatko kaikki vaatteesi kirpputorilta? Syötkö pääasiassa perunaa ja viljaa ja sen verran soijaa ja vihanneksia päälle, ettei tule puutostauteja?

Jospa menisit moittimaan niitä, jotka hankkivat katumaastureita, ajavat lyhyetkin matkat autolla, lentävät monta kertaa vuodessa ulkomaille ym. Minä sentään pyrin noudattamaan kohtuutta ja edistämään järkevää politiikkaa.:curs: Naiset usein syyttävät miehiä maailman asioiden pilaamisesta mutta suosivat kumppania valitessaan miehiä, joiden käytös pahentaa ongelmia.:jahas:

Ja kun syyllistät minua siitä, etten minimoi ympäristövaikutuksiani, niin kerro, vieläkö asut yksin omakotitalossa ja pidät koiria? Vai oletko muuttanut kommuuniin, jossa jokaisella on käytössään alle kymmenen neliötä tilaa? Ostatko kaikki vaatteesi kirpputorilta? Syötkö pääasiassa perunaa ja viljaa ja sen verran soijaa ja vihanneksia päälle, ettei tule puutostauteja?

Näissäkin asioissa kannattaa kuitenkin pitää realiteetit mielessä. Minullekin tulee reilusti lentokilometrejä vuosittain, mutta eipä sille ole mitään järkevää vaihtoehtoa. Miten muuten menisit esim. atlantin yli työmatkalle (pari kuukautta matkoihin laivassa ei ole vaihtoehto)? Myöskään asumismuodosta (omakotitalo) ja ruokavaliosta en lähde tinkimään. Yritän kuitenkin säästää mahdollisuuksien mukaan energiaa ja auto seisoo yleensä pihalla.

Näissäkin asioissa kannattaa kuitenkin pitää realiteetit mielessä. Minullekin tulee reilusti lentokilometrejä vuosittain, mutta eipä sille ole mitään järkevää vaihtoehtoa. Miten muuten menisit esim. atlantin yli työmatkalle (pari kuukautta matkoihin laivassa ei ole vaihtoehto)? Myöskään asumismuodosta (omakotitalo) ja ruokavaliosta en lähde tinkimään. Yritän kuitenkin säästää mahdollisuuksien mukaan energiaa ja auto seisoo yleensä pihalla.
Minusta on turha kenenkään tuntea syyllisyyttä työn vaatimista lennoista. Enkä tyrkytä vihreän marttyyrin osaa kellekkään. Toin viestissäni esille tyypillisiä tuhlauskohteita ja äärimmäisen elämäntavan vaatimuksia vastauksena Bandiitin hyökkäykseen. Itsekin voisin hommata omakotitalon, jos olisi varaa. Siitä tulisi kyllä kestämään rakennettu matalaenergiatalo.

Suututtaa aina kun poliitikot sun muut viherpiipertäjät jauhaa tuubaa suomen asenteista ilmaston muutokseen ja otsoni katoihin. Oon sitä mieltä että paskanko
vertaa tälläinen kärpäsen paskan kokoinen valtio voi mihinkään maailman saasteisiin ja ongelmiin vaikuttaa.

Isojen maiden suuret päätökset voi vaikuttaa moneenkin asiaan mutta jotenkin niin lapsellista että täälläpäin pyöritellään sellasia asioita mihin suomi ei voi loppupeleissä mitenkään vaikuttaa.

Jospa menisit moittimaan niitä... niin kerro, vieläkö asut yksin omakotitalossa ja pidät koiria? Vai oletko muuttanut kommuuniin, jossa jokaisella on käytössään alle kymmenen neliötä tilaa? Ostatko kaikki vaatteesi kirpputorilta? Syötkö pääasiassa perunaa ja viljaa ja sen verran soijaa ja vihanneksia päälle, ettei tule puutostauteja?

Syyllistin käsitystäsi moraalista ja siihen vaikuttavista ulkoisista tekijöistä (siis siitä, että moraaliisi vaikuttaa se, mitä muut sanovat, varsinkin tytöt), en sinua elintavoistasi, joista en mitään tiedä.

:offtopic: Asun kaksin 18 neliön asunnossa ja koirat päälle, olen lähestulkoon vegaani (joskus maitoa/piimää). Vaatteita ei ole juuri nyt varaa ostaa. Käytän peseytymiseen vain kylmää vettä. Silleen... Ja samoilla linjoilla on tuo mieskin. En tarkoita että kaikkien tulisi elää näin, mutta nipistämisen varaa ilman suuria kärsimyksiä on varmasti suurimmalla osalle meistä.

Suututtaa aina kun poliitikot sun muut viherpiipertäjät jauhaa tuubaa suomen asenteista ilmaston muutokseen ja otsoni katoihin. Oon sitä mieltä että paskanko
vertaa tälläinen kärpäsen paskan kokoinen valtio voi mihinkään maailman saasteisiin ja ongelmiin vaikuttaa.

Isojen maiden suuret päätökset voi vaikuttaa moneenkin asiaan mutta jotenkin niin lapsellista että täälläpäin pyöritellään sellasia asioita mihin suomi ei voi loppupeleissä mitenkään vaikuttaa.

Pienistä puroista muodostuu iso virta. On tietysti helppo pestä kätensä asioista "Ei se mulle kuulu, enkä mä voi siihen vaikuttaa"-asenteella.

Heti perään myönnettäköön tosin että sorrun tälläiseen ajatteluun valitettavan usein itsekin monissa asioissa.

Pienistä puroista muodostuu iso virta. On tietysti helppo pestä kätensä asioista "Ei se mulle kuulu, enkä mä voi siihen vaikuttaa"-asenteella.

Heti perään myönnettäköön tosin että sorrun tälläiseen ajatteluun valitettavan usein itsekin monissa asioissa.

Niin tai näin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa minkä täällä monet ovat todenneet. Se ei maailman mittakaavalla auta yhtään vaikka joku pesisi itsensä vain kylmällä vedellä ja eläisi muutenkin ekologisesti. Toki siinä saattaa tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi ja toki se on ihan hyvä motiivi tehdä niin kuin on "oikein".

Toin vain esille sen mahdollisuuden. Enemmän uskoisin, että ilmastonmuutos on noilla kuvien alueilla saattanut olla radikaali jo aiemmin. Voin toki olla väärässäkin - - Ok, tuota hain nimenomaan takaa. Voi olla, että ei ole ajateltu niin. Kaksi kuvaa on silti aikamoista yksinkertaistusta.
Noista jäätikkökuvista pitää mainita sen verran, että koskas ihmiskunta itseasiassa alkoi ensimmäisen kerran miettimään ilmastonmuutoksen mahdollisuutta? Aerosolien jäähdyttämisvaikutusta tutkittiin 1970 luvulla ja sen jälkeen alettiin miettiä tiettyjen kaasujen mahdollista kasvihuonevaikutusta. Eli kukaan maapalolla ei ole tietääkseni tarkoituksella kuvannut suuria jäätiköitä vuosi vuodelta. Tutkijoilta puuttuu dataa paljon ja on vaan pakko mennä eteenpäin sillä tiedolla mitä on olemassa.

Jäätymishypoteeseista pätee lähinnä se, että jäämassat laajentuvat päältä (ainakin ilmastonmuutoksen ollessa alussa).
Sieltä alapuolelle laajenemiseen en löytänyt vieläkään lähdetietoja, joten voi olla että muistin väärin...
Jäätiköitä tai suuria jäämassoja voi olla kahdenlaisia. Esimerkiksi arktisen alueen jäämassa on pääasiassa veden päällä eli pohjoisen napajäätikön alla on itseasiassa jäänalainen meri. Antarktisen alueen jäät taas ovat kallion päällä. Nyt kun mietitään tota jäätymistä ja jäämassan kasvua niin nykyisenkaltaisella maapallolla jäämassa ei voi käytännössä lisääntyä mitään muuta kautta kuin päältä lumisateena ja tiivistymällä jääksi.

Veden alla jäätikön pohjassa ei ole sopivaa ympäristöä, että siellä muodostuisi jäätä. Tasaisella kalliopohjalla makaavan jäämassa alle vesi ei edes pääse, ellei sitten joku vuoristopuro ole tehnyt jään läpi aukkoa ja silloinkin purovesi on jo lämpimämpää kuin jää, jolloin se sulattaa jäätä.

Ei sun kannata lähteä etsimään lähteitä alapuolisille jäätymisteorioille, tuhlaat vaan aikaasi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom