Suomalaiset: avutonta porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi ihmiset oikeasti välittävät jostain kasvihuoneilmiöstä? Ei siihen kukaan voi vaikuttaa eikä se tule ketään meistä ikinä häiritsemään, thats it?

Jotkut yrittävät varmistaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden. Kummaa porukkaa... :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi ihmiset oikeasti välittävät jostain kasvihuoneilmiöstä? Ei siihen kukaan voi vaikuttaa eikä se tule ketään meistä ikinä häiritsemään, thats it?

Niin. Tekisivät vaikka keskitettyä hauiskääntöä ja tavottelisivat ``yli 40 sentin tumppua.``

No vaikkapa sitä sitten, tai jotain muuta mahdollista. Maailmanparantajien ei kannata kuitenkaan toivoa liikoja vaikka ajatus sinäänsä on hieno, mutta kuinka moni edes teistä/heistä(?) on valmis luopumaan teollisuuden tuomasta elintasosta? Veikkaan 0

joukkoliikenne... ihan ok idea missä siihen on edes kohtuulliset mahdollisuudet!
energian säästöä... uusiin asuntoihin lämmitys muoto joka ei kuluta öljyä/30000kwh vaan 7000kwh! pieniä juttuja yhden kohdalla mut jos suurin osa toteuttas tai edes puolet niin kai se jossain näkyis? ainakin siinä et nostaisivat sähkön hintaa kun kulutus on niin pientä:D :D
e. enkä luovu taulu telkkarista!

No vaikkapa sitä sitten, tai jotain muuta mahdollista. Maailmanparantajien ei kannata kuitenkaan toivoa liikoja vaikka ajatus sinäänsä on hieno, mutta kuinka moni edes teistä/heistä(?) on valmis luopumaan teollisuuden tuomasta elintasosta? Veikkaan 0
Mistä minä luovun jos kotiani valaisee hehkulampun sijasta energiansäästölamppu? tai mistä minä luovun kun kesämökki lämpenee nykyisin lämpöilmapumpulla tavallisen patterin sijaan? Kasvisruuastakin pidän ihan oikeasti!

Pointti on siis siinä että että varsinkaan tässä asiassa kyseessä ei ole luopuminen vaan valinta. Minä valitsen tehdä oman osuuteni jotta päästöt vähenisivät ja kun meitä on tarpeeksi sillä on aika hemmetisti merkitystä.

No jaa, yleisiä linjauksia päättäjät voivat toki tehdä, herätellä ihmisiä esimerkiksi median kautta ja toimia yhtenä (pikku)jäsenenä EU:ssa, tukea rahapoliittisin ratkaisuin tiettyjä kansalaisten valintoja. Jokainen voi kantaa oman kortensa kekoon esim. valitsemalla ekosähkön, vähentämällä turhaa kuluttamista, kävelemällä lyhyet matkat auton käyttämisen sijaan jne. simppeliä. Vaikka ilmastonmuutos ei räjähtäisikään silmille, on selvää, että maapallo ei kestä jatkuvaa kulutusta ja tuhlausta (ja onhan ilmastonmuutoksen lisäksi muitakin ekologisia ongelmia, jotka johtuu osaksi ihmisten käyttäytymisestä.. esim. eläin- ja kasvilajeja kuolee ja maaperä muuttuu sellaiseksi, ettei siinä voi viljellä). Itse asiassa kyse on mielestäni yksittäisen kansalaisen kohdalla ihan periaatekysymyksistä, eli yrittääkö omalta pieneltä osalta vaikuttaa tulevaisuuteen vai verhoutuuko eisekuitenkaanmitäänauta-verhon taakse.

Sivuvaikutuksena hänen sosiaalinen arvostuksensa luultavasti tipahtaa. ... Kaikki kunnia toki niille, jotka ovat valmiita merkittäviin henkilökohtaisiin uhrauksiin yhteisen hyvän puolesta.

Hei hetkinen! Onko oma moraali henkilökohtainen uhraus?

Ja mitä ihmeen väliä on sosiaalisella arvostuksella?

Voi elämän kevät sentään...

Sinänsä totta että yleisemmät säännöt ja rajoitukset on niitä, jotka eniten merkitsee, mutta kyllä minulle yksilönä kaikkein tärkeintä on toimia niin kuin oikein on. Teki saman sitten joku muukin tai ei kukaan. Ei kai se, "mitä muut minusta ajattelee" saa olla oman moraalin lähtökohta?!?

Nyt tulee mutuna, mutta jos jaksan googlettaa niin varmaan lähdekin löytyy jossain vaiheessa:
olkohan nyt ihan YLEn sivuilla jopa, missä mainittiin että samalla kun jäätiköt sulavat niiltä osin mitä silmillämme näemme, niin ne laajenevat merenpinnan alla.

EDIT-aika meni umpeen.

Hieman aihetta sivuava linkki:
http://www.tsv.fi/ttapaht/017/kakkuri.htm

Uskoisin myös, että nuo Dragonin pastettamat kuvat olivat tarkoituksenhakuista paskaa huuhaajärjestö-Greenpeacelta.
Olisi kiinnostava nähdä mikä oli kyseisten alueiden tilanne vaikkapa 1900-luvun alussa ja puolivälissä. Tosin se veisi varmaankin jälleen kerran kyseisen järjestön väittämiltä pohjan alta.

Hei hetkinen! Onko oma moraali henkilökohtainen uhraus?
Usein periaatteiden noudattamisella on hintansa. Al Goren elokuvalla "Epämiellyttävä totuus" on osuva nimi, koska tietämättömyys mahdollistaisi itsekkään toiminnan ilman tunnontuskia. Itse arvostan monia nykyajan mukavuuksia, enkä haluaisi luopua niistä, ainakaan mikäli muut eivät tee samoin.
Ja mitä ihmeen väliä on sosiaalisella arvostuksella?
Helppo sanoa, kun on suosittu. Luulen käytännössä jokaisen toivovan arvostusta osakseen. Olen muutaman kuukauden ajan mennyt useimpina aamuina töihin bussilla ajettuani ensin 3km pyörällä pysäkille. Tämä siitä huolimatta, että omistan henkilöauton. Jo tällainen toiminta herättää kummastusta monissa ihmisissä. Veikkaan että harvalle naiselle kelpaa mies, joka muuttaa elämäntyylinsä minimaalisesti ympäristöä kuluttavaksi.
...
kyllä minulle yksilönä kaikkein tärkeintä on toimia niin kuin oikein on. Teki saman sitten joku muukin tai ei kukaan.
...
Olen samaa mieltä siitä, että tulisi toimia oikein. Toisaalta jos yhteistä hyvääkin ajattelevat ihmiset eivät pidä huolta itsestään, he karsiutuvat pois ja itsekkäät siirtävät geeninsä ja ajattelutapansa eteenpäin. Lopulta yhteisö romahtaa, kun kaikki ajattelevat vain omaa hetkellistä etuaan.

Nyt tulee mutuna, mutta jos jaksan googlettaa niin varmaan lähdekin löytyy jossain vaiheessa:
olkohan nyt ihan YLEn sivuilla jopa, missä mainittiin että samalla kun jäätiköt sulavat niiltä osin mitä silmillämme näemme, niin ne laajenevat merenpinnan alla.

Jää on kevyempää kuin vesi. Jää kelluu. Toivottavasti tämä ei tullut yllätyksenä sinulle.

Kiitos Tomppa asiallisesta viestistä!

Pointti nyt oli se, että vaikka se toisaalta sulaa niin se toisaalta taas laajenee.

Niin siis missä ne sitten laajenevat? Jos jäätä sulaa napa-alueilla, niin mihin se uusi jää muodostuu?

Mm. Brasilia on kohonnut yhdeksi suurimmista kasvihuonekaasujen tuottajista, sillä metsää poltetaan erittäin paljon ja hakkuiden takia kuivuvat metsät palavat erityisen kuivina vuosina ja näin lisäävät päästöjä.

Yli 100 miljoonaa ihmistä asuu alle metrin korkeudella merenpinnan keskitasosta, miettikääpä sitäkin...

1998 noin 16% koralleista kuoli tai valkaistui.

Niin siis missä ne sitten laajenevat? Jos jäätä sulaa napa-alueilla, niin mihin se uusi jää muodostuu?

Kuten jo aiemmin sanoin, merenpinnan alla sama laatta saattaa laajentua, samalla kun se toisaalta (reunoilta) sulaa.

EDIT: ja ilmeisesti laatat kasvavat myös päältä. Kun jäätä sulaa sivuilta ja vettä höyrystyy ilmaan, sataa se lopulta kuitenkin lumena jäälaatan päälle.

Suhtaudun skeptisesti tähän väitteeseen, mutta vaikka se olisikin totta, niin onko se hyvä uutinen? Veden alla leviävä jää nostaisi merenpintaa vähintään saman verran kuin sulanut jää.

Suhtaudun skeptisesti tähän väitteeseen, mutta vaikka se olisikin totta, niin onko se hyvä uutinen? Veden alla leviävä jää nostaisi merenpintaa vähintään saman verran kuin sulanut jää.

Tiedä häntä. Tomppahan tuossa jo kertoikin minulle että jää kelluu, jotenka kenties laatat kohoaisivat ainakin osittain. Tai jäävuoria irtaantuisi enemmän?

Mutta toistaiseksi tämä on mutuväite, kunnes/jos löydän sen varsinaisen lähteen.

Niin ja kuitenkin sen jään pinta-ala heijastaa sitä valoa. Eli se syvyys ei siinä kovin paljoa auta. Vaikka toki se jäämassa säteilyjäähdyttää ;)
Niin, kaiketi tuossa on nyt se, että ihan heti ei ole tämä parin prosentin vesimäärä maapallon kokonaisvesistä pääsemässä meriin.

Et ole sitten tätä kuvaa nähnyt koskaan?
Instrumental_Temperature_Record.png

Onko sinulla tarjota vaihtoehtoista selitysmallia miksi lämpötilan nousulla ja kasvihuonekaasujen pitoisuuden kasvulla näyttäisi olevan korrelaatio.

Niin no tätähän on helppo empiirisesti seurata ja katsoa nouseeko se ilmakehän lämpötila? Kerrohan nyt suurena ilmastotieteilijänä sen, että koska ihmisten pitäisi tehdä ilmastonmuutokselle jotain? Vai pumpataanko vaan surutta hiilidioksidia ilmakehään, koska sillä ei sun mielestä oo mitään väliä.

Sä nyt unohdat sellaisenkin tosiasian, että merivedestä saadaan ehkä kaikkein selkein mittari lämpötilan nousulle. Trooppisten vesien koralliriutat ovat jo kuolemassa lämmön nousun takia. Mun käsityskykyni mukaan valtameren lämmönnousu yhdelläkin asteella vaatii aika pirusti energiaa eikö totta? Mistähän tämä tosiasia voisi indikoida?

Ole hyvä ja laitahan tutkimusdataa näistä kasvavista jäätiköistä. Tuntuu aika kummalta, että osa jäätiköistä sulaisi selvästi ja osa kasvaisi.

Kyllä kyllä... meretkin lämpenevät ensin jäätymistään.

Sä käsittelet fiktiopohjaista kirjaa niin kuin se olisi totta ja sillä olisi kovakin todistusarvo. Kirjailijoilla on taipumusta kirjoittaa jännittäviä, kenties pelottavia tarinoita jotka ihmiset kokevat jännittäviksi, koska se lisää kirjojen myyntiä, muuten ehkä koulukirjat olisivat bestsellerlistojen kärjessä. Ainiin ja se Jurassic Park -kirjakin perustuu muuten osin ihan tieteelliseen tutkimukseen.

Mielenkiintoista. Löytyykö tästä joku referoitu tutkimus jostain vai onko tämä sun ihan itse keksimä juttu?

En suorilta käsin edes muista, että lentoliikenteen päästöjä olisi yhdistetty suoraan ilmastonlämpenemiseen, ehkä enemmänkin otsonikatoon. Kyllähän valkoiset pilvetkin jäähdyttävät maata, koska ne heijastavat valoa pois.
Mites toi taulukko kertoo hiilidioksidipäästöjen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen?

Vuosina 1910-1940 olisi ton mukaan ollut roimat päästöt, sitten menty seuraavat 40 vuotta "säästöliekillä" ja taas olisivat HD-päästöt nousseet. Ei tunnu uskottavalta. Luulenpa, että vuosina 40-80 oli rankasti enemmän HD-päästöjä kuin ihan viime vuosisadan alussa.

Uskoisin myös, että nuo Dragonin pastettamat kuvat olivat tarkoituksenhakuista paskaa huuhaajärjestö-Greenpeacelta.
Niin näiden mun postaamien kuvien sisältö muuttuu jotenkin erityisesti riippuen järjestöstä tai ihmisestä joka niitä kuvia ottaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom