Mä olen jonkin verran perehtynyt näiden liikelaitosten ja vastaavien broilerihäkkien kuvioihin ja huomannut että aika yleinen johtoryhmätason palkkaus on sellainen kymppitonni kuussa. "Tutkimusmetodina" käväisy organisaation esittelysivulla
Konsernin hallitus huolehtii yhtiön hallinnon ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Hallitus ohjaa ja valvoo yhtiön toimivaa johtoa, nimittää ja
www.sarastia.fi
Sieltä sitten muutama sopivan yksilöivä nimi ylös. Esim. tuossa listan toiseksi ylin henkilö A V-A (koitan nyt edes vähän välttää maalittamasta ketään).
katso liitettä 242813
Ja sitten se nimi verokoneeseen, esim Hesarin.
verokone.hs.fi
katso liitettä 242814
Sieltä sitten näkee että ko. henkilön palkka Sarastian palveluksessa on n. 10 000 € plus edut päälle, varmaan itse rahapalkka hieman päälle kymppitonnin kun kokonaistulot ovat 150 kiloa vuodessa. HUOM. voi olla että tämä henkilö on tehnyt jotain ihan muita hommia vielä 2020, joko Sarastian sisällä tai muussa firmassa. Eli tämä metodini ei ole tietenkään ihan tarkka. Tietääkseni kuitenkin paras ja nopein jos haluaa vähän palkkatasoja katsoa. Mutta havainto on ihan linjassa sen kanssa mitä olen aikaisemmin katsonut. Eli tuollaisen liikelaitoksen himmelin yläkerroksissa liksat ovat kymppitonnin luokkaa.
Jos kukaan on asioinut näiden Sarastioiden ja muiden vastaavien kanssa, tietää varsin hyvin että kaikki mahdollinen paine ja stressi osuu kauas johtoryhmän alapuolelle. Se on se perus palkanlaskija ja kirjanpitäjä, ehkä jopa heidän esimiehensä, joka kantaa käytännössä paineen kun paska osuu tuulettimeen. Johtoryhmästä jos joku koskaan lähtee niin hänet rekrytään suoraan jonkin toisen vastaavan kasvattamon johtoryhmään. Puolueen jäsenkirjan perusteella tai sitten kaverisuhteilla.
Tällaiset lafkat on Suomen veronmaksajille todella kalliita, koska ne tekevät samaa mitä joku yksityinen kotimainen yritys voisi tehdä todellisella tulosvastuulla huomattavasti vähemmällä kustannuksella.
Yksityisomisteiset firmat eivät nekään ole täydellisiä, mutta kaikkiin kolmeen sektoriin (yksityiseen, julkiseen sekä yhdistyksiin) aika läheltä tutustuneena uskallan väittää että näistä Sarastian ja esimerkiksi HSY:n kaltaisista tahoista olisi syytä hankkiutua eroon ja kannustaa nämä johtoryhmäläiset sun muut joihinkin oikeasti tuottaviin hommiin.
EDIT täytyi vielä sen verran lisätä että toimitusjohtajan liksa Sarastialla n. 220 kiloa vuodessa, eli n. 18 000 € / kk. Verokoneen mukaan, mikä jälleen kerran ei välttämättä ole tarkka.
Kaverin liksa oli siis vain hieman enemmän kuin pääministerin liksa oli v. 2020.
Jokainen voi miettiä, kun kaikki nuo tulee veronmaksajien rahoista, onko se kohtuullista vai ei.