Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä tapauksessa syy on se että kumppani on pettämässä sua naapurin makkarissa. EK on vetäytynyt kaikista neuvotteluista ja on siellä hallituksen kanssa sängyssä ja vetää sitä kuivana kakkoseen sträppärillä.

Ja joo se on munkin mielestä perseestä että firmat tästä kärsii, mutta jotenkin olisi vielä pelottavampaa että kansa ei saisi osoittaa mieltä vaikka kuinka olisi vaaleilla valittu hallitus ratissa. Onhan näitäkin maita, mutta en ainakaan itse ole pohjois korean passia ajatellut hommata.
"Poliittinen lakko: Lakko, jolla pyritään vaikuttamaan oman alan työehtojen sijaan poliittisiin päättäjiin, kun näiden päätökset vaikuttavat työntekijöiden ammatilliseen, sosiaaliseen tai taloudelliseen asemaan."

Ei tuo minun oikeustajuun mene. Sinäkin sotkit mielensä osoittamisen lakkoiluun tuossa. Mielenosoitusoikeutta en missään nimessä olisi rajoittamassa, poliittiset lakot kyllä kieltäisin. Saisi olla poliittiseen lakkoon osallistuminen ihan vain luvaton poissaolo töistä, sitten katsottaisiin kuka työntekijä on niin tärkeä, että työnantaja antaa lakkoilun anteeksi, ja kelle tulisi kenkää. Sitten tuo olisi reilua.
 
Ei tuo minun oikeustajuun mene. Sinäkin sotkit mielensä osoittamisen lakkoiluun tuossa. Mielenosoitusoikeutta en missään nimessä olisi rajoittamassa, poliittiset lakot kyllä kieltäisin. Saisi olla poliittiseen lakkoon osallistuminen ihan vain luvaton poissaolo töistä, sitten katsottaisiin kuka työntekijä on niin tärkeä, että työnantaja antaa lakkoilun anteeksi, ja kelle tulisi kenkää. Sitten tuo olisi reilua.

Samaa mieltä. Osoittakoon mieltään hallitusta vastaan vaikka joka päivä, kunhan sen tekee vapaa-ajallaan.

Olen itse enemmän hallituksen linjoilla eli uudistuksia on pakko tehdä ja velkaantumista pitää taklata ikävinkin keinoin. Saas nähdä mitä oma liittoni keksii. Harkinnassa on liiton vaihto jos aletaan pakottamaan lakolla tms.
 
1000022610.jpg

Tossa nyt joku dia ja juttua esim https://www.sak.fi/painava-syy mutta uskon nämä kaikkien oikeasti kiinnostuneiden löytävän helposti itsekin ja paljon muuta.
 
katso liitettä 261595
Tossa nyt joku dia ja juttua esim https://www.sak.fi/painava-syy mutta uskon nämä kaikkien oikeasti kiinnostuneiden löytävän helposti itsekin ja paljon muuta.
Eiks nää liity kaikki työttömiin kun kysyttiin duunareihin osuvia? Mä oon kohta viiskymppinen ukko ja ollu yhteensä ehkä 2kk elämässäni ilman työtä, mä olen saanut työttömyyskorvauksia vähemmän mitä maksan kuukaudessa tällä hetkellä veroja.

Mä ymmärrän että voi ottaa koville nämä uudistukset mutta töitä tekemällä helpottaa. Tossa vikassa kuvassa on lähtötilanne 0.83 %/BKT, ja siitä ollaan leikkaamassa 41M, muuttuuko vielä näkyvät prosentit, vai onko edelleen 0.83%/BKT? Kun ei sitä ole tuohon laskettu, menee taas miljardit ja miljoonat sekaisin.
 
Joo nyt katsoin tuolta linkistä nuo työehtojen heikennykset.

  • Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei saa palkkaa(eipä tuo taloutta kaada. Eipähän tule jäätyä huvikseen kotiin, toisaalta en nytkään niin tee)
  • Työntekijän irtisanomiseen riittää ”asiallinen syy”(tämähän on hyvä uudistus. Antaa pienyrittäjällekin mahdollisuuden päästä huonosta työntekijästä helpommin eroon)
  • Työlainsäädännöstä halutaan poiketa sopimalla työpaikoilla heikommin ilman luottamusmiestä(tässä on ilkeitäkin kohtia, mutta voidaan sopia myös työntekijän eduksi. Riippuu työnantajan tahtotilasta. Hallitus ei vissiin ole sanonut, että haluaa sopia heikennyksiä vaan antaa mahdollisuuden vapaampaan sopimiseen?)
  • Vuoden määräaikainen työsopimus ei vaadi erityistä perustetta( liekö tällä merkitystä, jos ketjuttaminen edelleen kielletään?)
  • Työriitojen ratkomista hankaloitetaan rajoittamalla valtakunnansovittelijan mahdollisuuksia(en osaa ottaa kantaa)
  • Lomautuksen varoaikaa lyhennetään(tositilanteissa pörssiin kuulumattomille hyvä juttu ja pörssiyhtiöiden työntekijöille ei niin hyvä)
  • Takaisinottovelvoite ei enää koske alle 50 henkilön yrityksiä(hyvä juttu. Päästään huonoista eroon ja parempaa tilalle)
 
Ihan mielenkiinnosta tuota palkatonta saikkupäivää. Mun mielestä palkallinem sairasloma, tai palkallinen loma, on helpointa ajatella palkkana. Työntekijä tekee määrän X työtä ja saa siitä määrän Y palkkaa. Palkallinen vapaa vähentää X:ää, mutta ei Y:tä, eli sen voi ajatella kuin että palkka olisi n. 10 % korkeampi, mutta ottaisi 5 viikkoa palkatonta vuodessa. Tuolloin tekisi yhtä paljon töitä, olisi yhtä palkan vapaalla ja saisi saman verran palkkaa. Tämä auttaa ainakin minua hahmottamaan paremmin suuruusluokkia.

Jos keskimääräinen työntekijä on 1-3 kertaa vuodessa saikulla, niin tuosta tulisi 1-3 päivän palkan menetys. Vuodessa on n. 250 työpäivää, eli 0,4 - 1,2 %:n palkan alennus. Sanotaan vaikka keskimäärin 1 %, niin lienee kohtuu hyvä keskiarvo. Ei sinällään ihan hirmu iso juttu, mutta toki ikävä. Tämä ei ole sen kummempi kannanotto, vaan ihan vaan hahmottamaan vaikutuksen suuruutta. Kiky-tunnit taisi olla vähän suurempi?
 
Joo nyt katsoin tuolta linkistä nuo työehtojen heikennykset.

  • Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei saa palkkaa(eipä tuo taloutta kaada. Eipähän tule jäätyä huvikseen kotiin, toisaalta en nytkään niin tee)
Sopii mulle.
  • Työntekijän irtisanomiseen riittää ”asiallinen syy”(tämähän on hyvä uudistus. Antaa pienyrittäjällekin mahdollisuuden päästä huonosta työntekijästä helpommin eroon)
Jep, kannatan. Jos haluaa pysyä töissä, kannattaa tehdä työnsä niin, ettei työnantaja halua hankkiutua sinusta eroon.
Ja nimenomaan edelleen sopia paikallisesti. Sopiminenhan tarkoittaa, että vähintään kaksi osapuolta yhdessä.
  • Vuoden määräaikainen työsopimus ei vaadi erityistä perustetta( liekö tällä merkitystä, jos ketjuttaminen edelleen kielletään?)
Liekö ketjuttamisen kieltämiselläkään merkitystä, esim. valtio ja kunnat tekevät sitä jatkuvasti mittavissa määrin "sopivilla perusteilla"...

Miksi määräaikainen sopimus muutenkaan tarvisi perustetta? Jos työnantaja ja -tekijä haluavat sopia niin, mitä se muille kuuluu?
  • Työriitojen ratkomista hankaloitetaan rajoittamalla valtakunnansovittelijan mahdollisuuksia(en osaa ottaa kantaa)
En minäkään, ei kyllä kuulukaan mulle juuri mitenkään.
  • Lomautuksen varoaikaa lyhennetään(tositilanteissa pörssiin kuulumattomille hyvä juttu ja pörssiyhtiöiden työntekijöille ei niin hyvä)
Onko joustavuudessa oikeasti jotain vikaa?
  • Takaisinottovelvoite ei enää koske alle 50 henkilön yrityksiä(hyvä juttu. Päästään huonoista eroon ja parempaa tilalle)
Jep, erittäin hyvä. Tämä takaisinottovelvoite on kyllä hulluin työlainsäädäntöön liittyvä juttu ikinä. Juuri mainitsemastasi syystä.

Terveisin työntekijä, suorittavassa portaassa. Tähän astikin kyllä monta työnantajaa onnistunut menestyksekkäästi työhaastattelemaan, ja omista asioista paikallisesti tessiä paremmin sopimaan.
 
Yleisesti ottaen, jos on reipas ja ahkera tyyppi, jolla osaaminen on kohdallaan, saa työtä ja työnantaja yleensä palkitsee työnteosta. Monesti sinusta jopa hieman kilpaillaan ja pyydetään työpaikasta toiseen. Ainut poikkeus hoitoala 🤔

Noi kaikki kyvyt on ihan itsestä kiinni. Itse olen huomannut, että joustavuus on myös yksi avaintekijä. Molemmin puolin.

Voi olla, että mielipide joskus muuttuu, kun ei itse ei saakaan töitä enää. Tähän mennessä ollut työttömänä kerran ja silloinkin töitä tarjottiin ulkomailtakin. En itse ottanut vastaan.
 
Joo nyt katsoin tuolta linkistä nuo työehtojen heikennykset.

  • Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei saa palkkaa(eipä tuo taloutta kaada. Eipähän tule jäätyä huvikseen kotiin, toisaalta en nytkään niin tee)
  • Työntekijän irtisanomiseen riittää ”asiallinen syy”(tämähän on hyvä uudistus. Antaa pienyrittäjällekin mahdollisuuden päästä huonosta työntekijästä helpommin eroon)
  • Työlainsäädännöstä halutaan poiketa sopimalla työpaikoilla heikommin ilman luottamusmiestä(tässä on ilkeitäkin kohtia, mutta voidaan sopia myös työntekijän eduksi. Riippuu työnantajan tahtotilasta. Hallitus ei vissiin ole sanonut, että haluaa sopia heikennyksiä vaan antaa mahdollisuuden vapaampaan sopimiseen?)
  • Vuoden määräaikainen työsopimus ei vaadi erityistä perustetta( liekö tällä merkitystä, jos ketjuttaminen edelleen kielletään?)
  • Työriitojen ratkomista hankaloitetaan rajoittamalla valtakunnansovittelijan mahdollisuuksia(en osaa ottaa kantaa)
  • Lomautuksen varoaikaa lyhennetään(tositilanteissa pörssiin kuulumattomille hyvä juttu ja pörssiyhtiöiden työntekijöille ei niin hyvä)
  • Takaisinottovelvoite ei enää koske alle 50 henkilön yrityksiä(hyvä juttu. Päästään huonoista eroon ja parempaa tilalle)
En usko että ensimmäisen sairasolopäivän palkattomuus on ongelma taloudellisesti, enemmän näen ongelmaa siinä että aina on joku joka ei raaski jäädä sairaana kotiin ja kokonaisuutena sairastavuus lisääntyy. Ainakin itseäni hieman harmittaa, jos työkaveirt tulevat töihin pärskimään.

Irtisanomiseen liittyvä asiallinen syy voi olla sitten mitä vain pärstäkertoimesta pikku krapulassa työntekoon. Olen itsekin kyllä törmännyt tapauksiin, että mietin miten hitossa näitä ei ole irtisanottu jo 20 vuotta sitten.

Työlainsäädön alle sopiminen ilman luottamusmiestä on ihan päätön ajatus, luottamusmiehellä nyt pitäisi olla neuvottelutaitoa, mutta jollain sinänsä taitavalla työntekijällä ei välttämättä ole, eikä ehkä uskallustakaan pitää puoliaan.

Määräaikaisuus alkuun on mielestäni hyvä, koeajan jaksaa suurin osa tsempata, vuosi on jo aika, jonka aikana tulee esiin, puuttuuko se viimeinen terävyys otteista.

Omasta mielestäni julkisen puolen palkankorotuksia on hyvä rajata, nyt meno on aivan päätöntä. Tätä muiden yli sopimista en ole ymmärtänyt.

Lomautuksien varoaikaa voisi lyhentää viikkoon, esim paperiteollisuudessa 2 viikon varoaika on selkeästi liikaa. Tosin itselleni lomautus on aika samantekevä, kun muutenkin otan ikälisät vapaana, en rahana. Nuoremmilla saattaa olla enemmän kuluja elämässään.

Takaisinottovelvoite on kaksipiippuinen juttu, aina sieltä on voinut pullahtaa mätäomena takaisin. Tietysti ne kelvolliset YT-menettelyn jälkeen irtisanotut firma ottaisi muutenkin takaisin, jos ovat vaan vapaana työvoimana.
 
Yleisesti ottaen, jos on reipas ja ahkera tyyppi, jolla osaaminen on kohdallaan, saa työtä ja työnantaja yleensä palkitsee työnteosta. Monesti sinusta jopa hieman kilpaillaan ja pyydetään työpaikasta toiseen. Ainut poikkeus hoitoala 🤔

Noi kaikki kyvyt on ihan itsestä kiinni. Itse olen huomannut, että joustavuus on myös yksi avaintekijä. Molemmin puolin.

Voi olla, että mielipide joskus muuttuu, kun ei itse ei saakaan töitä enää. Tähän mennessä ollut työttömänä kerran ja silloinkin töitä tarjottiin ulkomailtakin. En itse ottanut vastaan.
Intiassa on ainakin sata miljoonaa reipasta tyyppiä, jotka hoitavat työsi puolella mitä sinä saat nyt. Yhtään valkonaamaa he eivät palkkaa jos/kun pääsevät päättämään. Kommunisti sekä kapitalisti myyvät oman (lapsensa) hirttoköyden.

Miten sekaisin pitää olla, että haluaa kieltää lakkoilun? Eikö ole tullut luettua yhtään historiaa? Eikö Venäjän tapahtumat herätä mitään ajatuksia. Siellä vaan äänestämään DeMoKraatTisesti 🤡🤡🤡 jos ei toiminta miellytä.


Hyvä kirjoitus aiheesta.

Tätä totalitarismin kannattamista voidaan kutsua myös sen toisella nimellä, eli kollektivismiksi. Vasemmisto haukkuu vastapuolen kollektivisteja fasisteiksi ja natseiksi, oikeistolaiset taas vastapuoltaan sosialisteiksi ja kommareiksi. Ja kummatkin kannattavat oman puolensa totalitarismia, haluten kieltää vastapuolen oikeuden vastustaa sen hetkistä tyranniaa. Enemmistödiktatuuri on helvetin typerä idea kun enemmistö kannattaa totalitarismia. Jokainen ääni vaaleissa, myös ne protestiäänet, antavat oikeutuksen tälle paskalle - järjestelmää itseään kun ei kiinnosta mikään muu kuin se, kuinka suuri osa sitä itse järjestelmää tukee. Ihmisiä kun on niin naurettavan helppoa manipuloida, olivat he sitten massojen mukana tukemassa koneistoa tai sitten koneiston huipulla määräilemässä alamaisiaan. Ja heille kerrotaan, että koneistoa vastustavat on se suurin uhka… totalitarismille, jota he tietämättään tai ymmärtämättään kannattavat. Mutta juu, haukutaan lakkoilijoita sosialisteiksi että fasistit saavat olla vallassa kunnes taas vaaleissa päätetään uusiksi kenen ismin alle kansan tulee kumartaman.
 
Ihan mielenkiinnosta tuota palkatonta saikkupäivää. Mun mielestä palkallinem sairasloma, tai palkallinen loma, on helpointa ajatella palkkana. Työntekijä tekee määrän X työtä ja saa siitä määrän Y palkkaa. Palkallinen vapaa vähentää X:ää, mutta ei Y:tä, eli sen voi ajatella kuin että palkka olisi n. 10 % korkeampi, mutta ottaisi 5 viikkoa palkatonta vuodessa. Tuolloin tekisi yhtä paljon töitä, olisi yhtä palkan vapaalla ja saisi saman verran palkkaa. Tämä auttaa ainakin minua hahmottamaan paremmin suuruusluokkia.

Jos keskimääräinen työntekijä on 1-3 kertaa vuodessa saikulla, niin tuosta tulisi 1-3 päivän palkan menetys. Vuodessa on n. 250 työpäivää, eli 0,4 - 1,2 %:n palkan alennus. Sanotaan vaikka keskimäärin 1 %, niin lienee kohtuu hyvä keskiarvo. Ei sinällään ihan hirmu iso juttu, mutta toki ikävä. Tämä ei ole sen kummempi kannanotto, vaan ihan vaan hahmottamaan vaikutuksen suuruutta. Kiky-tunnit taisi olla vähän suurempi?

Tuo palkaton ensimmäinen sairauspäivä on aivan massiivinen parannus tunnollisille työntekijöille etenkin hoiva-aloilla. Siellä on kiirettä pieni vähemmistö joka saikuttaa perjantait ja maanantait ja välillä vähän muutakin, yhden päivän flunssa, selkäkipu jne jne. Viikosta ja kuukaudesta toiseen jatkuvasti itsekkäästi välittämättä muiden työtaakasta saatikka töiden sujuvuudesta lintsaavat. Muut työntekijät joutuvat venymään tekemään heidän työnsä tulee hankaluuksia käytännön hommiin, joudutaan hankkimaan äkkiä lomittajia, lapset, vanhukset jäävät ilman sitä lain vaatimaa minimiä hoitohenkilökunnan suhteen jne.
Ihan oikein ettei siitä ekasta päivästä saa palkkaa. Sitä paitsi tunnollinen voi sitten paremmalla omalla tunnolla sen vapaapäivän pitää jos todellakin tarvitsee, eipähän huija rahaa keneltäkään. Tosin en tiedä onko tuo noilla aloilla jotenkin vesitetty että maksetaan kuitenkin. Mutta kohtuutonta että työantaja joutuu maksamaan tekemättömästä työstä ja vieläpä ilman lääkärintoditusta ja suurimmassa osassa tapauksissa ihan lintsauksesta vaan.
 
Back
Ylös Bottom