Se vaan että kun yrityksille on Suomessa annettu esim 400 miljoonaa extraa investointeihin ja työllistämiseen, kahdesti, on se tarkoittanut 0€ investointeja ja työllistämistä ja 400milj jaettu enemmän osinkoja. Kikynkin jälkeen työllisyys ei noussut mutta omistajien osingot pääsi melkein ennätyslukemiin.
Mitä irtisanomisiin tulee niin esim saksassa ja monessa muussa eu maassa se on paljon vaikeampaa kuin Suomessa, ja meillä on pidennetty koeaikaa yms jolloin irtisanominen on hyvinkin helppoa. Ja siinä missä jonkun irtisanominen on firmalle nappuloita kassassa (pahimmillaan) on se irtisanottavalle koko elämän mullistava asia. Lapset lähikoulussa, kämppä lainalla yms... niin itse toivonkin että irtisanomisia ei jaeta sen perusteella onko pomo saanut seksiä kotona viikkoon tai vuoteen, vaan perusteltuun asialliseen tarpeeseen nojaten.
Meillä on nyt firmassa lomautuksia 3 viikkoa ollut 4kk aikana. Viimeisin oli edeltävä viikko ja saimme memon intrassa mikä kaikki lomautuksessa ja työkkäri-ilmoituksissa yms muuttui 1.1.2024 alkaen ja voin sanoa että aivan haista paska keskisormea tavallisille duunareille. Olen ollut myös pääluottamusmiehenä ja pitää ihmetellä joidenkin luottoa siihen että työnantajat olisi kaikki edes millään tapaa reiluja. Kiitos meidän yhteiskuntarakenteen, ja ay liikkeen, on selkeissä ja räikeissä rikkeissä työntekijöillä jokin tuki että mennään edes sovittujen sopimusten mukaan. Tästä yleensä vastaa työpaikalla Pääluottamusmies, ja hänet turvaa ay liike.
En epäile etteikö byrokratia olisi vaativa ja kankea pienen yrityksen lähteä laajenemaan, mutta yleensä Suomessa itkevät yrittäjät on lähtökohtaisesti surkealla liikeidealla lähteneitä. Ainakin kaikki työpaikat missä itse olen ollut alaisena, on toimareilla ja johtajilla minun silmään ollut asiat ulkoisesti ainakin hiton hyvin.
Tähän voisi pistää sen pitkän listan mitä suomeen on AY liike ajanut historiansa aikana, esim päiväkodit, 5 päiväisen työviikon yms jotka kyllä kelpaavat kaikille, jopa kovaan ääneen louskuttaville. Ei, ne ei vain ole ilmestyneet vaan niistä on väännetty. Nykyiseltään on sääli että minun silmissä AY liike on juurtunut vain puolustamaan nykytilaa eikä aja enää isoja uudistuksia. Siksi en ole aktiivitoiminnassa ole ollut mukana muutamaan vuoteen.
Poliittiset lakot herättävät aina tunteita ja itsekin olen Helsingissä marssinut Sipilän muutoksia vastaan jotka olivat alunperin Kiky from hell, jotain pehmennyksiä kansalaisaktivismilla saatiin vaikka jäihän siitä silti paskaa syötäväksi.
Mutta nä on ihan omia arvokysymyksiä ja se että minun Suomessa tulee pärjätä 5x8h työviikon tuloilla, ei tarkoita että en ymmärtäisi helppoa matematiikkaa siitä miten yritykset toimii ja kuinka raadollista bisnes on. Itse vaan koen että parhain lopputulos saadaan neuvottelemalla ja keskustelemalla, ja on surullista lukea miten EK tahto vetäytyä kaikesta neuvottelusta vaan vahvistuu kun heidän ei tarvitse neuvotella/keskustella koska heidän lobbaamat päättäjät on hallituksessa ja asia sillä selvä? I think not. Lisää avoimuutta ja konsensusta työmarkkinoille eikä piilouduta joka kerta sipilän/orvon taakse.