Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi Niinistöä ei valittu demokraattisesti?

Terveisin sivistymätön tai tosikko.
Tais olla Niinistön osuus joku 70 % annetuista äänistä. Jos jossain muualla maailmassa käy näin niin huudetaan lehdistössä että siellä oli järjestetyt vaalit. Kun Suomessa käy niin niin se on demokratiaa
 
Tais olla Niinistön osuus joku 70 % annetuista äänistä. Jos jossain muualla maailmassa käy näin niin huudetaan lehdistössä että siellä oli järjestetyt vaalit. Kun Suomessa käy niin niin se on demokratiaa
62,6 % ...ei mitään ihmeellistä huomioiden, että suosituimpia presidenttejä kautta aikain.
 
Itse asiassa tuo, että tulee valituksi ensimmäisellä kierroksella on oikeasti kansan enemmistön tahto, eli voisiko ajatella että nimenomaan demokratiaa parhaimmillaan. Sen sijaan jos mennään toiselle kierrokselle ja on vaikka 10 ehdokasta, tällöin olisi mahdollista, että äänten jakautuessa tasaisesti 10% jokaiselle, niin toiselle kierrokselle menisi kaksi 10% kaveria, ja lopulta presidentiksi valittaisiin ehdokas jota kannatti vain 10% kansasta. Siitä voitaisiin keskustella toteutuiko demokratia.
 
....ja tuo meidän 2-vaiheinen systeemi tarkoittaa sitä, että 1. kierroksella äänestetään sitä kenet halutaan presidentiksi, 2. kierroksella äänestetään usein sitä ketä ei haluta presidentiksi vastaan... muiden kuin niiden osalta joiden ykkösvalinta pääsi toiselle kierrokselle.
 
Hätätyön määritelmää ei Nammon lakko ylitä missään nimessä. Eikä tuolla ole oikesti mitään vaikutusta toimituksiin Ukrainaan. Tietysti jokainen voi arvottaa harhaiset viestit kuten haluaa...

Itse luen Atte Kalevan jatkossa pösilöksi, mutta voi hän olla jossain oikeassakin.
 
No, miten näet nämä käsillä olevat "poliittiset lakot", näillä yritetään puolustaa sitä mitä duunareilla on, mutta ehkä et kykene näkemään sitä, että nyt eletään hetkiä, jolloin pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta alkaa Suomessa rapautumaan. Eikä tämä tule tähän päättymään, kyllä porvarihallitus vetää nyt päätyyn saakka ja huononnukset työtätekeville tulee jatkumaan seuraavat 3 vuotta.
Siirretäänpä lainaamalla tämä oikeaan ketjuun samalla, ku tässä ei puhuta pressavaaleista ollenkaan.

Näillä poliittisilla lakoilla heikennetään suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä, eli sitä kautta mahdollisuutta työllistää niitä oikeita duunareita, jotka tekee jotain tuottavaa tehokkaasti ja hyvin.

Pääosin demarit ja ay-liike pitää omia puoliaan, siinä samalla toki myös hankaloittavat työntekijöiden rekrytointia tekemällä sen riskialttiiksi. Riskialttiiksi siksi, koska työtä tekemättömän tai ainakin tuottamattoman "työntekijän" eli "duunarin" irtisanominen on tehty vaikeaksi ja kalliiksi. Tätähän kiertämään on syntynyt vuokratyövoimapalvelufirmat, ne taas tulevat suhteettoman kalliiksi pk-yrityksille, kun ottavat oman mojovan siivunsa tes-palkan ja sivukulujen päälle.

T: duunari, joka ei kuulu liittoon eikä äänestä demareita, ja saa parempaa palkkaa kuin tes sanoo.
Persuthan tässä tulee haukkaamaan kasan paskaa, mutta ilolla ovat tällä hetkellä kokoomuksen kelkassa tuhoamassa hyvinvointi Suomea.
Eikös hyvinvointiyhteiskunta perustu verotuloihin? Jos yrityksille mahdollistetaan joustava kehitys ja kasvu, ja sitä kautta saadaan lisää tuottavia töitä tekeville ihmisille, nämä molemmat edistä myös valtion verotuloja?
 
Se vaan että kun yrityksille on Suomessa annettu esim 400 miljoonaa extraa investointeihin ja työllistämiseen, kahdesti, on se tarkoittanut 0€ investointeja ja työllistämistä ja 400milj jaettu enemmän osinkoja. Kikynkin jälkeen työllisyys ei noussut mutta omistajien osingot pääsi melkein ennätyslukemiin.

Mitä irtisanomisiin tulee niin esim saksassa ja monessa muussa eu maassa se on paljon vaikeampaa kuin Suomessa, ja meillä on pidennetty koeaikaa yms jolloin irtisanominen on hyvinkin helppoa. Ja siinä missä jonkun irtisanominen on firmalle nappuloita kassassa (pahimmillaan) on se irtisanottavalle koko elämän mullistava asia. Lapset lähikoulussa, kämppä lainalla yms... niin itse toivonkin että irtisanomisia ei jaeta sen perusteella onko pomo saanut seksiä kotona viikkoon tai vuoteen, vaan perusteltuun asialliseen tarpeeseen nojaten.

Meillä on nyt firmassa lomautuksia 3 viikkoa ollut 4kk aikana. Viimeisin oli edeltävä viikko ja saimme memon intrassa mikä kaikki lomautuksessa ja työkkäri-ilmoituksissa yms muuttui 1.1.2024 alkaen ja voin sanoa että aivan haista paska keskisormea tavallisille duunareille. Olen ollut myös pääluottamusmiehenä ja pitää ihmetellä joidenkin luottoa siihen että työnantajat olisi kaikki edes millään tapaa reiluja. Kiitos meidän yhteiskuntarakenteen, ja ay liikkeen, on selkeissä ja räikeissä rikkeissä työntekijöillä jokin tuki että mennään edes sovittujen sopimusten mukaan. Tästä yleensä vastaa työpaikalla Pääluottamusmies, ja hänet turvaa ay liike.

En epäile etteikö byrokratia olisi vaativa ja kankea pienen yrityksen lähteä laajenemaan, mutta yleensä Suomessa itkevät yrittäjät on lähtökohtaisesti surkealla liikeidealla lähteneitä. Ainakin kaikki työpaikat missä itse olen ollut alaisena, on toimareilla ja johtajilla minun silmään ollut asiat ulkoisesti ainakin hiton hyvin.

Tähän voisi pistää sen pitkän listan mitä suomeen on AY liike ajanut historiansa aikana, esim päiväkodit, 5 päiväisen työviikon yms jotka kyllä kelpaavat kaikille, jopa kovaan ääneen louskuttaville. Ei, ne ei vain ole ilmestyneet vaan niistä on väännetty. Nykyiseltään on sääli että minun silmissä AY liike on juurtunut vain puolustamaan nykytilaa eikä aja enää isoja uudistuksia. Siksi en ole aktiivitoiminnassa ole ollut mukana muutamaan vuoteen.

Poliittiset lakot herättävät aina tunteita ja itsekin olen Helsingissä marssinut Sipilän muutoksia vastaan jotka olivat alunperin Kiky from hell, jotain pehmennyksiä kansalaisaktivismilla saatiin vaikka jäihän siitä silti paskaa syötäväksi.

Mutta nä on ihan omia arvokysymyksiä ja se että minun Suomessa tulee pärjätä 5x8h työviikon tuloilla, ei tarkoita että en ymmärtäisi helppoa matematiikkaa siitä miten yritykset toimii ja kuinka raadollista bisnes on. Itse vaan koen että parhain lopputulos saadaan neuvottelemalla ja keskustelemalla, ja on surullista lukea miten EK tahto vetäytyä kaikesta neuvottelusta vaan vahvistuu kun heidän ei tarvitse neuvotella/keskustella koska heidän lobbaamat päättäjät on hallituksessa ja asia sillä selvä? I think not. Lisää avoimuutta ja konsensusta työmarkkinoille eikä piilouduta joka kerta sipilän/orvon taakse.
 
Tietääkö kukaan kuinka demokraattisia puljuja AY-liikkeet ovat? Kuinka johtajat valitaan, kuinka iso porukka päättää toimenpiteistä? Kuinka läpinäkyvää on liittojen budjetinhoito?
 
https://www.teollisuusliitto.fi/liitto/liiton-toiminta/ tossa esimerkiksi teollisuuliitosta, ja näkyi sivussa tulos ja tase kirjauksetkin näköjään. Mun mielestä tarkempaakin olen nähnyt. Itse olen ollut äänestämässä teollisuusliiton vaaleissa useammin, eli ainakin koin demokraattiseksi sen ketkä sinne pääsee. Siitä en tiedä miten isolla porukalla toimenpiteistä sitten oikeasti päätetään, yleensä esim TES neuvotteluihin oli luotu aina työryhmät, vaikka sitten mediassa näytetäänkin puheenjohtajaa niin kyllä siellä ammatilaiset lakiexpertit niitä oikeasti oli hiomassa. Ja jos lähdetään ihan ammattiosastojen ja pääluottamusmiesten tasolta, eli se mikä on lähimmässä kosketuksessa duunariin, niin kaikkiin menty vaalien kautta (tosin kerran suoraan kun ei ollut vastaehdokasta)

edit : kerrotaan nyt vaikka sellainenkin näkökulma, että edellisessä yrityksessä työnantaja ei ole lakimies, ja sen huomaa. Korona kun alkoi kurmottamaan Suomessa, ja alettiin työpaikalla keskustella strategiasta niin työnantajalla ei ollut minkään sortin lakitietämystä asioista, hän vain heitteli sääntöjä ja ideoita, mun tehtäväksi pääluottamusmiehenä lähinnä tuli käyttää hänen ideat ja asiat liitossa jotta ne saatiin tehtyä OIKEIN, kuten SOVITTU tai mitä LAKI VAATII, jotta työnantaja pääsisi paljon helpommalla kuin istua raastuvassa häviämässä selkeät jutut vain siksi että itse oli ajatellut että tähän olis hyvä näin. Päästiin sopimuksiin jotka oli myös työntekijöille rankkoja, mutta realiteetit kun tiesi niin ei siellä mitään lakko korttia väläytelty, edes ajatuksen tasolla. Ja kun tuli lomautuksia niin MINÄ järjestin niin liiton jäsenille kuin YTK ilmaismatkustajillekin koulutustilaisuuden jossa oli työkkärin ja työttömyyskassan edustajat kertomassa miten edetään, mitä täytetään, miten ja milloin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiiä kysyinkö jo aiemmin, mutta osaako kukaan kertoa miksi poliittiset lakot ovat ylipäänsä laillisia? Mielenosoitukset jne ymmärrän kyllä, mutta työnantajaan kohdistuvat lakot poliittisten päätösten vuoksi on vähän kuin parisuhderiidan tunnekuohussa kävisi vetämässä naapuria turpaan 😁
 
En tiiä kysyinkö jo aiemmin, mutta osaako kukaan kertoa miksi poliittiset lakot ovat ylipäänsä laillisia? Mielenosoitukset jne ymmärrän kyllä, mutta työnantajaan kohdistuvat lakot poliittisten päätösten vuoksi on vähän kuin parisuhderiidan tunnekuohussa kävisi vetämässä naapuria turpaan 😁
Tässä tapauksessa syy on se että kumppani on pettämässä sua naapurin makkarissa. EK on vetäytynyt kaikista neuvotteluista ja on siellä hallituksen kanssa sängyssä ja vetää sitä kuivana kakkoseen sträppärillä.

Ja joo se on munkin mielestä perseestä että firmat tästä kärsii, mutta jotenkin olisi vielä pelottavampaa että kansa ei saisi osoittaa mieltä vaikka kuinka olisi vaaleilla valittu hallitus ratissa. Onhan näitäkin maita, mutta en ainakaan itse ole pohjois korean passia ajatellut hommata.
"Poliittinen lakko: Lakko, jolla pyritään vaikuttamaan oman alan työehtojen sijaan poliittisiin päättäjiin, kun näiden päätökset vaikuttavat työntekijöiden ammatilliseen, sosiaaliseen tai taloudelliseen asemaan."

 
Back
Ylös Bottom