Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs se kannatus miehissä sitten oli? Tähän ensin, että äänestin Rostilaa, mielestäni järkevää "persua". Miksi puolueen painoarvon pitäisi erityisesti näkyä, jos kannatus on 1/5 valtakunnallisesti... 4/5 äänesti muita... Osalla "persuista" haaveet politiikasta on ihan kummallista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä äänestin Remontti-Reiskaa. 😊 Ajattelin kanssa että mainstream kelpoinen, tuskin media lähtee kaivelemaan ja vähiin jäisi löydökset ja pystyy esiintymään kameran edessä. Plus yrittäjä kuten minä.
Ja jos painoarvo olisi ylehesarilla 1/5 eikä 0/5, niin ehkäpä ensi vaaleissa persujen kannatus olisi 1/4. Ja just sen takia se on 0/5 ja ajojahdit päällänsä.. Ylen journalistit eivät käsitä mistä ihmeestä johtuu jengiväkivalta tai matikkaosaamisen laskeminen, mutta tietävät että pyromaanien sytyttämät tulipalot johtuvat ilmastonmuutoksesta. Kun media politisoituu ja taistelee yhtä poliittista ryhmää vastaan ja mitään ei voi myöntää mikä voisi ”sataa heidän laariin”, niin tyhmemmäksi tullaan kaikki, kärsiihän siinä totuus, journalismi ja se jonka rotsin katujengi pöllii.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tuli mieleen, että eikös persut olleet vaaleissa miesten keskuudessa suosituin puolue kaikissa ikäluokissa poislukien eläkeikäiset. Ei paljoa näy mediassa tämän painoarvo. Media ja täti-ihmiset (ja kaikenlaiset miespuoliset mukamas feministit) ihan surutta pitää persuja rasisteina ja heidän äänestäjiä rasisteina ja/tai idiootteina. Joskus tehnyt mieli kysyä täteiltä, että näkevätkö he oikeesti suomalaiset miehet niin heikkona aineksena, vai voisiko olla mahdollista, että sen keskimääräisesti loogisemmin (vs tunteet) toimivan sukupuolen äänestyskäyttäytymisen taustalla voisi olla jotain järkisyitäkin.

Itseasiassa ihmiset äänestää tosi paljon sukupuolen ja etnisyyden perusteella. Jenkeissä republikaaneja äänestää miehet ja demokraatteja naiset ja etniset vähemmistöt.

Suomessakin on jotain samantyylistä jakoa, suomenruotsalaiset äänestää RKP, nuoret naiset vihreitä, miehet persuja yms. Politiikka on identiteettipolitiikkaa suurimmaksi osaksi. Itse olen huomannut tämän, kun läheisissä on vihreitä ja keskustalaisia ja vaikkapa mamutuksesta puhuessa persujen kannat tajutaan järkeviksi, kun puhutaan politiikasta, mutta silti äänestetään vanhoja puolueita. Varsinkin nuorille naisille on mahdottomuus äänestää persuja vihreiden tai vasemmistoliiton sijaan.


1657804649681.jpg
 

V*ttu että voi olla tyhjänpäiväistä.

Purra voisi tässä vaiheessa mun puolesta aivan hyvin sanoa julkista kanavaa pitkin Orpolle, että nyt painuu tuo Henrikssonin ämmä helvettiin tai sitten lähtee persut, ja jääkää te sitten hymistelemään demareiden, keskustan tai ihan kenen vaan "salonkikelpoisen" porukan kanssa neljäksi vuodeksi Arkadianmäelle. Seuraaviin vaaleihin persut kerää ihan samansuuruisen tai isomman kannatuksen, kun neljä vuotta taas liehutetaan sateenkaarilippua ja sössitään valtiontaloutta.

"Aito katumus", mitä ihmettä se mahtaa meinata?
 

Jännä nähdä tuleeko näiden muutosten mukana hyötyä vai haittaa taloudelle.
Hyvähän se olisi jos työnantajilla olisi sitten paine tarjota ihmisille kokoaikaista työtä tai tekijöiden löytäminen olisi vaikeampaa.
 

Jännä nähdä tuleeko näiden muutosten mukana hyötyä vai haittaa taloudelle.
Hyvähän se olisi jos työnantajilla olisi sitten paine tarjota ihmisille kokoaikaista työtä tai tekijöiden löytäminen olisi vaikeampaa.
Joo nimenomaan näin. Enemmän tiedän ainakin itse kaupanalalla noita, jotka ovat osa-aikaisella sopimuksella, vaikka haluaisivat kokoaikatyön.
 
Ihan niin kuin tuossa artikkelissakin, niin toimeentulotuen hakijat tässä pienituloisten osa-aikatyöläisten ryhmässä todennäköisesti kasvaa. Tai käy niin, edelleen artikkelia siteeraten, että jäädään kokonaan kotiin.

Tuo artikkelin mimmi vielä hankalampi tapaus, kun elämäntilanne ei oikein sallisi kokopäivätyötä, mutta ei niitä vakituisia kokoaikaisia soppareita kyllä määräänsä enempää kaupan alalla (tai ravintola-alalla) tarjotakaan ja vaikea on nähdä, että se muuttuu leikkaustoimien johdosta. Kaupan alalla voi olla pikkaisen enemmän joustoa, mutta rafla-ala on ainakin ollut pitkään niin tiukoilla, että eipähän sinne palkkailla ylimääräisiä täysillä tunneilla seisomaan, jos ei ole hommia.
 
Sillon kun joskus aikoinaan itse olin hypermarketin tätinä, kaikki osa-aikaiset, ringissä ehkä 40-50, olivat "pääasiallisesti" joko opiskelijoita, eläkeläisiä tai lapsen kanssa vielä kotona ja tekivät tunteja leivän jatkeeksi, mutta pääasiallinen elämismalli oli eläke, opintotuki tai kotihoidontuki. Vakkareita oli ihan muutamia kassatiimien esimiehinä, infopisteen vetäjinä tai muussa hommassa jossa sai vähän enemmän palkkaa kun vaan myyjänä. Tämä siis isossa kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien päässä esim. yliopistolta. En usko että vanhalla paikalla on tämänkään jälkeen vaikeuksia löytää myyjiä, mutta voisin kuvitella että pikkukaupungeissa tai huonompien kulkuyhteyksien päässä on jo nyt vähemmän osa-aikaisia tarjolla.

Sinälläänhän se on ihan plussaa jos tulee enemmän kokoaikatöitä tarjolle niille jotka niitä haluavat, mutta näkisin että varsinkin opiskelijakaupungeissa on todella paljon ihmisiä jotka haluavat vähän tunteja tai vain satunnaisesti enemmän, ihan tietoisina siitä että liksalla ei kuuhun mennä.

Tuon artikkelin tilanteessa soisi että esim. omaishoitajien tuet ois paremmat, jos lapsen terveyden vuoksi ei voi tehdä kun 25 h /vko.
 
Näin puskista ja asioista mitään selvää ottamatta voin todeta, että tuo 300 eukkia tukien päälle niihin vaikuttamatta sallitun tienestin poistaminen on vähän kuin kusisi housuun. Ei tarvinnut käydä kusella, mutta housut kastui nyt kuitenkin. Helppo arvata, että aika monellekin osa-aikaisella tuo 300 on kriittistä tienestiä minimielintason ylläpitoon, joka sitten korvataan toimeentulotuella kun tunnit ei kasva, mutta tuet kutistui. Noh, menisivät oikeisiin töihin.
 
Eikös se mene niin että 300e saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin, mutta jos tienaat 500e tai tonnin niin silti pitäis.jäädä voitolle työnteosta.
Näin siis käsittänyt.
Sitä en sit tiedä että meneekö byrokratian puolesta vaikeeks jos saa tukia ja tekee samalla duunia.
 
Sillon kun joskus aikoinaan itse olin hypermarketin tätinä, kaikki osa-aikaiset, ringissä ehkä 40-50, olivat "pääasiallisesti" joko opiskelijoita, eläkeläisiä tai lapsen kanssa vielä kotona ja tekivät tunteja leivän jatkeeksi, mutta pääasiallinen elämismalli oli eläke, opintotuki tai kotihoidontuki.
Silloin kun minä olin sokkarin kanssa tekemisissä useamman vuoden, niin niitä, jotka teki täysipäiväisesti hommia joillain vajailla soppareilla, oli paljon. Ja täysillä tunneilla olevat sopparit tiukassa, piti olla kyllä ensin pidemmän aikaa vajaalla sopparilla hommissa. Tää oli tosin raflapuolella, mutta vastaava käsitys mulle jäi kaupan puolelta, mitä muiden ässäläisten kanssa jutteli ja mitä työpaikkailmoituksia näki.

Korona ja alalta pako saattoi kiepauttaa tätä tilannetta uusiksi ja täysien tuntien soppareita voi olla enemmän, mutta ihmettelisin, jos niitä olis kaikille halukkaille ja varsinkaan muuallakin kuin pk-seudulla. Totesihan tuossa joku PAM:in ihminenkin, että noita vajaita soppareita tarjotaan edelleen paljon.
 
Tulee etäisesti mieleen Hesburgerin omistajan kovat lausunnot miten työpäivien pitäisi olla pidempiä ja jengin tehdä enemmän töitä (kikyt yms) ja samaan aikaan toinen lehti kirjoitti miten Hesburgerissa ei saa kuin mielivaltaisia 0- soppareita ja pieniä tunteja raavittua kasaan. Se on paha kun halutaan kaikkea yhtäaikaa.
 
Ja itse en toivo että persut lähtee hallituksesta taas oppositioon kasvamaan. Työväki äänesti persuja koska kaikki mitä he viimeksi teki kurnuuttaakseen työntekijöitä ja kansalaisia, muuttui yhtäkkiä vain Soinin syyksi vaikka itse istuivat äänestämässä 90% asioista läpi ennen heidän hässäkkää.

Kurnuttavat nyt sitten kunnolla tämän 4 vuotta ja istuvat kanssa kerrankin päätöstensä takana ja katsoo miten käy eikä ala ulisee miten Orpo sitä ja RKP tätä, eihän he muuten näitä olis ajanut läpi koska #työväenpuolue
 
Eikös se mene niin että 300e saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin, mutta jos tienaat 500e tai tonnin niin silti pitäis.jäädä voitolle työnteosta.
Näin siis käsittänyt.
Sitä en sit tiedä että meneekö byrokratian puolesta vaikeeks jos saa tukia ja tekee samalla duunia.
Jos siis saat vaikka työmarkkinatukea niin 300e asti palkasta ei lasketa tuloksi jotka vaikuttaisivat tukeen. Siitä ylimenevä osa miinustaa 50snt per töistä tienattu euro työmarkkinatukea. Eli jos tällä hetkellä työmarkkinatuki on vaikka 800 euroa, tienaat tonnin osa-aika tai keikkatöillä niin työmarkkinatukea maksetaan 800 euron sijaan 450 euroa (1000 josta jätetään 300 huomiotta = 700 josta puolet vähennetään työmarkkinatuesta 350). Tästä tietysti vielä miinus 20% ennakkopidätys. Jos / kun tuo 300 euron suojaosa lähtee niin tonnin kuussa osa-aikatöillä tai keikkatöillä tienaava saisi työmarkkinatukea 300 euroa samalla kaavalla.
 
Jos siis saat vaikka työmarkkinatukea niin 300e asti palkasta ei lasketa tuloksi jotka vaikuttaisivat tukeen. Siitä ylimenevä osa miinustaa 50snt per töistä tienattu euro työmarkkinatukea. Eli jos tällä hetkellä työmarkkinatuki on vaikka 800 euroa, tienaat tonnin osa-aika tai keikkatöillä niin työmarkkinatukea maksetaan 800 euron sijaan 450 euroa (1000 josta jätetään 300 huomiotta = 700 josta puolet vähennetään työmarkkinatuesta 350). Tästä tietysti vielä miinus 20% ennakkopidätys. Jos / kun tuo 300 euron suojaosa lähtee niin tonnin kuussa osa-aikatöillä tai keikkatöillä tienaava saisi työmarkkinatukea 300 euroa samalla kaavalla.
Joo okei, jotain tälläistä ymmärsinkin.
Eikös toi ihan kannustava systeemi, että kannattaa ottaa osa-aikaduunitkin mielummin kuin ei mitään?
 
Joo okei, jotain tälläistä ymmärsinkin.
Eikös toi ihan kannustava systeemi, että kannattaa ottaa osa-aikaduunitkin mielummin kuin ei mitään?
Kyllähän nuo uudet muutokset kannustinloukkua tekee niille joilla ei mahdollista saada enemmän töitä.
Samoihin henkilöihin voi kohdistua asumistuen ja ansiosidonnaisen leikkaus. Eikös sitä työttömillä olevaa lapsikorotustakin suunniteltu poistettavaksi.

Osa voi joutua noilla muutoksilla tilanteeseen että sama jäädä toimeentulotuelle.
Toivotaan että kokonaisuutena olisi kuitenkin toimiva muutos, ja kokoaikaista työtä löytyisi ihmisille.

Eikö noista Orpo sanonut jotain sellaista että vaikutusta seurataan, kai siihen reagoidaan jos muutos onkin haitallinen.
 
Back
Ylös Bottom