Strongman Fitness© Suomeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Strongman Fitness tulee Suomeen 2012 aikana eli voimamies/naiskisat mutta kisaajilla on yläpainorajat eli miehet 175 paunaa (79,5kg) ja naiset 150 paunaa (68,15kg).

Lajit ovat nykyisistakin voimamies/nais kisoista tuttuja, mutta painot ovat kevyempiä.

Ensimmäiset SM-kisat ovat luvassa marraskuussa ja molempien sarjojen voittajat matkaavat Arnold Sports Festivalille 2013 lajin ekoihin MM-kisoihin.

Lisää infoa lajista Suomessa viim. toukokuun aikana.

Näissä karkeloissa ei vissiin paljoon testailla? Tiätääkö minkä moisia murkuloita siellä nostetaan? :D jonku moista suuntaa antavaa.

Näissä karkeloissa ei vissiin paljoon testailla? Tiätääkö minkä moisia murkuloita siellä nostetaan? :D jonku moista suuntaa antavaa.

Karkeasti voisi sanoa, että tuo miesten sarjan painot on varmaan likellä nykyisen naisten sarjan - 105 kg sarjan painojen puoliväliä ja naisten sarjan painot about luokassa 75% nykyisistä naisten painoista..jenkeistä on tulossa lähiaikoina tarkempaa osvittaa.

Testaamien on varmaan pitkällä aikavälillä mahdollista (esim. Highland Gamesin osalta ADT:n kanssa on asiasta keskustelu aloitettu), mutta ensin pitää vakiinnuttaa laji maahan, saada sille kohtalainen määrä yhteistyökumppaneita ja innokkaita harrastajia. Testaamisen saaminen uuteen lajiin ei ole ihan pelkkä ilmoitusluontoinen juttu - vaatii jonkin verran byrokratiaa ja aiheuttaa myös kustannuksia.

Mitä tarkalleen ottaen on strongman fitness? Miten tuo yläpainoraja on noin alhainen, ei meikäläinen taida päästä sinne :(

Tarkelleen ottaen se on voimamies/nais kilpailu pienemmille tyypeille, jotka eivät kokonsa takia pysty kilpailemaan esim. 105kg tai avoimessa sarjassa.

Sekä avoimessa ja jopa 105kg sarjassa sekä naisissa kilpailupainot ovat menneet sen verran koviksi, että tällä uutuudella pystytään tarjoamaan mahdollisuudet kilpailla entistä useammalle urheilijalle.

Kiinnostavalta vaikuttaa mutta sitä lisäinfoa mm. lajeista ja käytettävistä painoista kaivataan...

Eli SM-kisat tulevat olemaan 24.11 Hämeenlinnassa. Tarkat lajipainot jne. julkaistaan kesäkuun aikana, mutta alla muutama esimerkki mitä jenkeissä käytetään ja niistä osviittaa tullaan Suomeenkin katsomaan:

Autonperä maastanosto/toistot: naiset 120kg, miehet 180kg
Akseli toistot: naiset 56kg / miehet 98kg
Farmari naiset 68kg / miehet 113kg

Eli tuosta varmaan saa osviittaa millä tasolla painot tulevat liikkumaan eli ei ne kaukana noista Suomessakaan ole - toki aina lajivälineet vaikuttaa osanaan ja kun saadaan tuo SM-lajien kirjo selväksi, niin selviää moni muukin asia :)

Tässä muutamia esimerkkejä painoista mitä käytetty jenkeissä: Europa Get Fit/American Strongman Fitness Challenge

-merimieskävely 600 paunaa
-sirkuskäsipaino 175 paunaa
-ASC Husafel Stone 300 paunaa
-ASC Atlas Stone over the Bar for Reps 260 paunaa
-Farmikävely 250 paunaa per käsi
-hiekkasäkki 225 paunaa
-duck walk 225 paunaa

Varmaan pitkään harjoitelleelle tai lahjakkaalle vähemmän kokeneelle ihan mahdollisia painoja 80 kiloisenakin? Tosin toi oman painon punnertaminen yhdellä kädellä mahdollisesti paksulla kahvalla, auts!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nythän oli juuri EM-kisat, mitäs lajeja siellä oli tässä Strongman Fitnessissä? Entä minkälaisia tuloksia?

Morjens!

Harvemmin tulee tänne Pakkikselle kirjoteltua, mutta nyt liippaa sen verran läheltä itseäni että aion asialliseen kyssäriin vastata.
Vastaan siis miesten sarjan osalta, koska naisten sarjan lajipainoja en ulkoa muista.

Lajit olivat esimmäisenä kilpailupäivänä :

Tukkipunnerrus, toistokisana maasta suorille käsille, tukin paino 90kg ja aikaraja 60sek. Itse tein kahdeksan toistoa.
Maastaveto, toistokisana 210kg ja niin ikään minuutin aikarajalla. Itse tein 13 toistoa.
Frame (eli farmarikävelyä vastaavan häkkyrän kanto) paino 290kg ja matka 9,15m nopein kävelijä voittaa. Oma aika taisi olla 10sek pintaan.
Conanin pyörä, paino about 250kg ja maksimimatka, itse kävelin hieman yli 2,5 kierrosta.

Toisena kilpailupäivänä:

Apollon akseli, maksimi ja last man standing-menetelmällä. Tämä oli itselle hienoinen pettymys, vyökannatusta ei sallittu ja itse olin treenannut siltä osin "väärin" 110kg akselin toin kisoissa, kun treeneissä tähän astinen enkka on ollu 130kg. Mutta ei sen väliä, kisatilanne on kisatilla ja nyt näin, ei kuitenkaan soteknut kokonaiskilpailua.
Arm over arm veto , eli istualtaan trukkilavanveto, painosta en tiedä mutta kaikki kisaajat eivät vissiin saaneet lavaa liikkeelle, itsellä laji kulki hyvin.
Atlaskivi taisi olla about 120kg kivi ja tanko 130cm:ssä, aikaraja minuutti. Itse tein 4 toistoa.
Farmarisalkkujen pito 125kg per käsi ja maksimi aika, itse pitelin 59, jotain sekuntia.

Jos jotain meni pieleen ja muistin väärin, niin Jyrki voi varmasti oikaista. Tulokset, raportit ja kuvat kilpailusta tulevat kuulemma piakkoin Power News-Nettilehteen ja videot youtubeen.

:)

:Sami Pätäri

Mikä on hyvä tulos tässä painoluokassa yhden käden punnerruksessa / sirkuspunnerruksessa?

Se on taas niin suhteellista, että mikä on hyvä tulos. Viimevuoden mm-finaalissa sirkuskässäri painoi 63,5kg ja kyllä kovimmat jätkät sillä sarjaa vetää melkeimpä minuutin putkeen. Itse otin ennen mm:iä ko. lajia reenatessa 63kg kässärillä minuuttiin vitosen sarja, joista kylläkin vain kolme toistoa olisi ollut hyväksyttyjä koska osassa joudyin pudottamaan painon ennen kuin sain sen stabiloitua.

Selvittelen juuri sponssikuvioita ja sitä että pääsenkö edes ensivuoden arnoldiin ja mm:iin, mutta treenaan kyseisen kisan lajeja jo varuiksi . . : ) Nyt tulevan vuoden mm:ssä sirkuskässäri on karsintalajina ja paino on abouttista 68kg. Nyt treenasin sirkuskässäriä ekaa kertaa kahdeksaan kuukauteen ja tein vaan tekniikkanostoja 50kg kässärillä. Koitan saada nyt tuon saksauksen mukaan tohon kässäriin, saisi sitten sillä isolla ja painavallakin kässärillä hyväksyttäjä toistoja tehtyä.

Tossa pätkää nyt ekasta kässärireenistä: https://www.facebook.com/photo.php?v=259048680914992&set=vb.157534424399752&type=2&theater

- - - Updated - - -

Kiitoksia vastauksesta! Pitää vähän vielä googlata että mitä noi kaikki tarkoittaa mutta tää avasi kyllä paljon

Olloshyvä! :)

Voimamieslajeissa kun tuosta pituudesta on hyötyä, niin kannattaako tälläisen 167cm hukkapätkän edes haaveilla että suoriutuisi joistain tietyistä lajeista, kuten vaikka atlaskivistä? Tuossa Pätärin Samin viestissä oli että kisoissa 120kg kivi piti nostaa 130cm korkealle, elikkä mun täytys sillon nostaa se hyvä ettei silmien korkeudelle? :D
Osaisko joku tässä Strongman fitnessarjasta paremmin perillä oleva kertoa vähän että minkäpituista kaveria siellä kisaa, tuskin kuitenkaan mitään likemmäs kaks metrisiä mitä avoimessa luokassa on osa.

Voimamieslajeissa kun tuosta pituudesta on hyötyä, niin kannattaako tälläisen 167cm hukkapätkän edes haaveilla että suoriutuisi joistain tietyistä lajeista, kuten vaikka atlaskivistä? Tuossa Pätärin Samin viestissä oli että kisoissa 120kg kivi piti nostaa 130cm korkealle, elikkä mun täytys sillon nostaa se hyvä ettei silmien korkeudelle? :D
Osaisko joku tässä Strongman fitnessarjasta paremmin perillä oleva kertoa vähän että minkäpituista kaveria siellä kisaa, tuskin kuitenkaan mitään likemmäs kaks metrisiä mitä avoimessa luokassa on osa.

Pystyt hyvin kilpailemaan!!! Mun kaksoisveli kilpaili viime vuonna stronman fitness sarjan SM-kisassa, se tuli hopealla ja pituutta ei velimiehellä ole kuin 168cm. Itse olen 171cm ja oon olen pärjännyt hyvin 105kg ja yleisen sarjan kisoissa. Nykyään pituusrajoitteisia lajeja ole kuin kivet nouseville korokkeille ja voimaportaat, eikä nekään mahdottomia ole.

Voisi kuvitella, kun toi painoraja on noin alhanen niin lyhyet ukot hyötyy maksimivoimassa suhteessa pidempiin, vaikka pidemmillä voikin lajisuorittaminen helpompaa olla. Kovin pitkiä miehiä kärjessä tuskin tulee näkymään tässä lajissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom