Stressi ja treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M.O.P.
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Meikäläisellä on älytön stressi päällä ylioppilaskirjoitusten takia, ja nyt maanantaina ja tänään heti kirjoituksista päästyäni olen menny suoraan salille. En tiedä mistä johtuu mutta molempina päivinä oli aivan sikahyvä tuntuiset reenit vaikka henkisesti oli kokeen jälkeen aivan hunningolla. Jotenkin se mielialakin nousi sitten reenin jälkeen niinku yleensäki, mutta nyt sen huomasi erityisesti. Kokemuksia stressistä/paineista ja reenaamisesta?

Stressitila "vapauttaa" enemmän energiaa kehon käyttöön. Siksi treenisi varmaan kulki paremmin. Toisaalta stressi kohottaa myös kortisoli tasoja millä puolestaan on lihasta purkava taipumus.

Mulla on ollut nyt sellaset kuusvuotta yhtäjaksoista matalalentoa... nyt huomaan, että väsy painaa ja huilia tarviin... Tavoitteellinen treenaminenkin lisää stressiä jonin verran, jos jo ennestään on helvetillinen kiire koko ajan...

Mutta kyllä se tästä helpottaa....

Täältä tullaan vielä... :lol2:

Itse olen abi myös ja kirjotukset stressaa jossakin määrin. En oo kuitenkaan viittyny jättää paljoo treenejä väliin. Tänään ku lähin taas innolla salille reaalin jälkeen niin jalat meinas krampata jo lämmittelyssä! koskaan aikasemmin ei oo näin käynyt. jouduin luonnollisesti jättämään treenin väliin. tää varmaan johtu siitä et en syöny kirjotusten kuuden tunnin aikana ku suklaata ja sokeri valu jalkoihin? oon tottunu syömään ku sika ja syömättömyyshän kostautu ja neste tasapainon laiminlyönti. stressi vähentää kuitenkin ruokahaluttomuutta, joten ei ollut nälkä kirjoitusten jälkeen. eikä salillakaan kun söin kirjotusten jälkeen. stressi huonontaa tuloksellisuutta. itselle ei massa ole kirjoitusten aikaan tullut. täm'ä johtuu juurikin syömättömyydestä. muistakaa että maha suojautuu omilta hapoiltaan limakalvonsa eritteillä. Stressin aikana ruuansulatustoiminta on vähäisempää, joten limapeite ohenee. Kun stressin jälkeen syö liian ahnaasti on vaarassa tulla vatsahaava. älkää punttaajat ottako stressiä, ettei bodauksen ruokahalujen takia lopulta repee stressin jälkeen vatsa!!

t.psykologianmaisteri

Tämä nyt on varmaan vähän :offtopic: mutta itsellä kirjotusten aikaan viime keväänä ei meinannut tulla treeneistä yhtikäs mitään. Kostautu tuo syömättömyys ja kun nestettäkään ei viittiny kovin kauheesti kipata naamaan ettei ois tarvinu jatkuvasti juosta kusella kesken kirjotusten niin eihän ne treenit kulkenu alkuunkaan.

Viime syksynä oli stressiä työstä ja vähän joka asiasta ja lopulta se ajoi parin viikon saikkarille ja viikon taolle salilta, että ei se liiallinen steressi tee enää hyvää yhtikäs mihinkään. Mutta tollanen "sopiva" stressi tarppeksi lyhyt kestoisena on varmasti vain suoritusta parantave tekijä.

Itse tässä juuri epäilen että työstä aiheutuva "stressi/väsymys" aiheuttaa minulle sellaista pikkusta flunssan poikasta, tai toinen vaihtoehto on se että töissä on ilmanlaadussa jotain pielessä. Sillä allergialääkkeitä joudun ottamaan tuplana että auttavat. No nyt sit joudun tästä asiasta kiistelemään lekureiden ja johtajien kanssa ja siitä sit lisää stressiä. Ja en usko ainakaan että treenit tässä tilanteessa paranevat.

Eikö juuri fyysinen rasitus ole hyvä tapa laukaista/helpottaa stressiä. Varsinkin kun se stressi aiheutuu ei fyysisestä asiasta?
Tietysti jos on jatkuvasti kauhea stressi päällä niin ei kai se treenikään kulje.

Stressi ja varsinki v*t*t*s saa aikaan mulla ainaki sellaset agressiot että tuntuu miten adrenaliini virtaa kehossa. Ja voi uskoa miten salin säkki lentää siihen asti kunnes rystyset aukee :wall:
ja kyllä ne raudatki nousee paremmi ku o terävä fiilis.

ja kas kummaa. salilla riehumisen jälkee sitä ollaan niin lempeitä ja helpottuneita. fiilikest up! :kippis1:

Täälläkin on kirjoitukset menossa ja kyllähän niitä tulee hieman ajateltua.

Huomasin ensimmäisen kirjoituspäivän jälkeen juuri tuon että punttiksella ei meinaa jaksaa kun ei ole syönyt tarpeeksi. Niinpä siirsin treenipäivät väliaikaisesti päiviin jolloin kirjoituksia ei ole ja harvinaisen hyvin on kulkenut. Auttaa paljon siihen stressaukseenkin kun muuten menisi välipäivät siihen viime hetken lukemiseen ja hermoilemiseen.

Muutenkin on punttis lievittänyt hermoilua aika reilusti kun on kiirettä pitänyt. Tuossa lukion loppumetreillä kun oli viimeiset viikot niin kyllä kiirettä piti: oli viikot täynnä kokeita ja muutaman tärkeän aineen päättönumerot oli niistä kiinni, duunia oli kiireeseen nähden liikaa ja tuntui että kaikki kaatuu niskaan. Aina treenin jälkeen oli kuitenkin aivan eri fiilis vaikka päivä olisi mennyt miten helvetilleen muuten. Auttaa purkamaan paineita ja kertynyttä vitutusta aika tehokkaasti minun mielestä.

Edit: Ja nyt kun on välipäivä kirjoituksista niin on myös treenipäivä. Ei tästä muuten mitään tulisi kun huomenna on minulle tärkeimmän aineen vuoro eikä siitä kuitenkaan mitään tule...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuten jo sanoin niin oon käyny nyt molempina kirjoituspäivinä, välipäivät on menny lukemiseen. Siinä mieli lepää reenin jälkeen kun vetää juomat lärviin ja kotiin syömään ja rötväämään, ehkä vähän lukemista sitten päälle.

Se on se endorfiini joka siellä kropassa jyllää aina punttikselta tullessa. Eikös se niin ole että kova fyysinen rasitus pistää endorfiinin eritykseen aina vauhtia --> hyvänolon tunne. Ja varmasti toimii stressinlievittäjänä. Näin mä ainakin oon käsittäny. Ja niin perhanan hyvä olo siitä tulee että voisin sanoa olevani riippuvainen :D

Kirjotusten välipäivinä, kuten tänään, ollu aivan erinomaista paineiden purkua. Kumma kyllä, en oo juurikaan stressaillu tässä lukion loppusuoralla, vaikka jännittäjätyyppiä jossain määrin olenkin. Hyvä näin. :)

Itse olen juuri lukemassa pääsykokeisiin. Sitä on pakko päästä välillä punttaamaan muuten räjähtää pää! :hyper:

Ei kyllä se on oikeasti kiva tehdä välillä jotain muuta ku miettiä pääsykokeita. Joka kerta pyritään nostamaan niin paljon rautaa kuin lähtee ja yleensä myös nousee.

Ite pidän suosiolla pari löysempää viikkoa treeneistä kirjotusten ajan. Oon käyny vähän vaan pumppailemassa verta liikkeelle. Ihan hyvää tekee nyt kevyempi treeni, kun sain juuri ennen kirjoituksia 8 viikon periodin loppuun.

Luulisi, että tressistä on haittaa aikakin palautumiseen.
Itse tressaan ainakin ihan liikaa joistain pienistäkin asioista ja aivan turhaan.

En ole kyllä huomannu että se olis palautumiseen vaikuttanu. Tietenkin pitemmän päälle ei stressi ole mitenkään terveellistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom