No se sokea kanahan ei just nimenomaan NÄE.. ;)
Sori, oli pakko.
Asiaan:
Mä tilasin itselleni ton MEthod Makian totalpaketin viikonloppuna ja sen mitä olen nyt siihen ennättänyt tutustua niin... No, en halua vielä antaa täystyrmäystä, mutta ruokavalion puolesta toi on ihan perus ketoosisettiä, josta löytyy tosi hyvin matskua/tietoa netistä. Tuolla kaikki on tietysti kivasti koottuna yhteen kasaan ja esim. ketogeenisen ruokavalion perustelut ja toimintaperiaate oli mielestäni äärimmäisen informatiivisesti, mutta kuitenkin riittävän kansantajuisesti selkeästi esitetty. Tuli uutta asiaa itsellekin, vaikka olen ketolla dietannut jo pariinkiin otteeseen.
Mitä noihin harjoitusohjelmiin tulee, niin yhden testatun treenin perusteella; on vähän vaikeaa/hankalaa. Hankalaa treenin aikana yrittää räplätä luurista ajastinta yms. Samoin olisi toivonut, että treeniohjelmaa pystyisi tarkastelemaan jotenkin selkeämmin kokonaisvaltaisesti ilman, että pitää aina "porautua" jokaisen yksittäisen treenin sisältöihin erikseen. Samoin koin jotkut treeniosiot liian haastavaviksi; progressio kun ei kaikilla kulje samalla kaavalla.
Esimerkiksi: Valitsin itselleni käsilläseisonta -harjoitusohjelman. Mun kässäri on tällä hetkellä siinä pisteessä, että pysyn vapaassa käsilläseisonnassa hyvänä päivänä 5-10 s. ja jaksan seinää vasten pitää kässärin toista minuuttia. Mä en silti saanut tehtyä keskitaso-osion ensimmäisiä treenejä kunnolla läpi (päälläseisonta 5 x 50s) 1,5 min palautuksilla jonka aikana tehdään liikkuvuusharjoite. Sit kun failuresarjan jälkeen yritin skaalata harjoitusta alaspäin, niin ohjelma toki antaa uuden harjoitteen, mutta sekin olisi sitten pitänyt tehdä alusta, joka ei tietenkään onnistunut, kun oli jo aivan puhki edellisestä, kesken jääneestä, harjoitteesta. Alkoi vaan vittuttamaan.
Mä olen kehonpainojutuissa vielä aika aloittelija ja suuri kehonpaino tuo tällä hetkellä kehonpainotreeniin haastetta. Ehkä sitä vaan pitäisi hyväksyä, että hiljaa hyvä tulee, mutta oon vaginaattorin kanssa kyllä tästä: "oon lähinnä skipannu kaikki yleisimmät progressiot ja vetäny omalla tyylillä ihan vaa vaistojen varassa." jossain määrin samaa mieltä. Monessa skilssitutoriaalissa tunnutaan neuvovan IHAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN paljon sitä alkuprogressiota ennen kuin joitain juttuja/taitoja, voisi edes yrittää. Ymmärrän tän jossain voimistelussa, jossa pyritään uber-puhtaaseen suoritustekniikkaan ja esteettiseen suoritukseen, mutta jollakin Pertti-peruspunnttaajalla, joka vaan haluaa osata seistä käsillää tai saada muscle-upin harvoin riittää kärsivällisyys grindata kaikkia vaiheita a:sta Ö:hön jos suoraviivaisempaakin reittiä on mahdollisuus kulkea.
Mutta kuten sanoin, en ole tuota makiaa vielä tuomitsemassa yhden treenin perusteella. Täytyy vaan tuohon perehtyä vielä syvällisemmin, tehdä ohjelman kuntotesti ja katsoa josko nuo tuon ehdottamat harjoitteet sen jälkeen osuisi paremmin kohdalleen. Ja/tai sit vois myös pudottaa sen 15-20kg omaa painoa, niin eiköhön nuo treenit siitä helpottuis jo huomattavasti..