Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

Miten usein treenaatte jotain tiettyä harjoitusta? Leuanvetoja aikanaan treenasin mahdollisimman usein ja sainkin ihan hyvin tulosta. Silloin olin kuitenkin nuori ja harjoittelu ehkä enemmän kestävyystyyppistä, kun ylitetään yli 10 toistoa. Olen miettinyt että teenkö hallaa koko projektille, kun teen nyt monta kertaa viikossa sellaisia suorituksia missä en jaksa montakaan toistoa. Menee voimaharjoitteluksi, ja se meinaa unohtua kun kyseessä on vain kehon paino. Onko kukaan huomannut että hermosto tykkäisi välillä levätä kehonpainoharjoittelun jälkeen?

Pitkästä aikaa pakkikselle postailen. Ulkomailta takaisin muutettuani kävi perustuuri ja taloyhtiön sali meni remppaan, siitä milloin se on valmis ei ole tietoa. Näin ollen ajattelin kokeilla kehonpainohommia jälleen kerran. Viimeinen vuosi mennyt ihan perus salitreenillä, missä kylläkään kehitys ei päätä oo huimannut, kun syöminen ollut vähän heikolla mallilla. Salilla on tullut ylä-/alakroppa jaolla tehtyä jo pidemmän aikaa, kun se tuntuu itselle mieluisalta. Omat voimatasot ei kovin kummoisia ole, 5x100kg takakyykyssä, 1x160kg sumona mavessa ja 2x75kg penkissä tämän hetkisellä 62kg elopainolla. Pistoolikyykkyjä menee 6-7 toistoa per jalka ja leukoja 16, joten aika aloittelija vaiheessa vieläkin mennään. Sitten asiaan, mitenkä kannattaisi ylä-/alakroppa jakoa rakentaa kehonpainotreeniin vai kannattaako jotain muuta mielummin harkita. Kotona pystyn tekemään leukoja, dippeja, kehonpainosoutuja (australian pull up) yms.
Seuraavanlaista olen ajatellut tekeväni, mutta siihen kyllä neuvoja ja korjauksia otetaan erittäin mielellään vastaan, treenejä viikkoon olisi 4 kertaa.

Alakroppa:
-4x pistoolikyykky
-4x glute bridge (yhdellä jalalla)
-4x bulgarialainen kyykky
-vatsoja. Esim back leverin haluaisin alkuun ainakin opetella

Yläkroppa:
-4x leuanveto
-4x dippi
-4x "soutuja"
-4x jalat koholla punnerrus
-loppuun vähän takaolkapäitä ja käsillä seisonnan harjoittelua

Toistoista sen verran, että kun 4x10 menee, niin ajattelin lisätä painoa käyttämällä esimerkiksi reppua tai vaihtaa vaikeampaan variaatioon. Jalkatreeneistä sen verran, että 2.5 vuotta sitten kosahti maastopyöräillessä polvi, joka ärtyy varsinkin pidempään kävellessä, pyöräillessä tai muussa liikunnassa, jossa paino on päkiällä ja menee lukkoon. Sain vihdoin ensi viikolle magneettikuvaan ajan, joten siinä toivottavasti jotain selviää polven vaivasta. Kuitenkaan paino kantapäällä tehtävät liikkeet eivät tunnu polvea haittaavan, esim takakyykyt, mavet yms. Tällä itsellä on jäänyt pohjetreenit tekemättä, kun ne pistävät jalan ihan pakettiin. Onko tuollaisella ohjelmalla mitään järkeä lähteä vääntämään vai laitetaanko romukoppaan?

Tähän lisäten, että mitenkä ootte takaolkapäitä tehnyt näissä kehonpainotreeneissä? Toki voisi vaikka reppuun/kauppakassiin tms laittaa painoa ja käyttää kässärin sijaan. Sellaista kokeilin, että makaa selällään maassa "T-kirjaimen" muodossa ja siitä punnertaa käsillä ylöspäin, vähän kuin käänteinen punnerrus. Ehkä pitää tota pari kertaa kokeilla, että oppii tekemään, ainakin nyt taisin vatsalihaksilla auttaa liikaa.

Tähän lisäten, että mitenkä ootte takaolkapäitä tehnyt näissä kehonpainotreeneissä? Toki voisi vaikka reppuun/kauppakassiin tms laittaa painoa ja käyttää kässärin sijaan. Sellaista kokeilin, että makaa selällään maassa "T-kirjaimen" muodossa ja siitä punnertaa käsillä ylöspäin, vähän kuin käänteinen punnerrus. Ehkä pitää tota pari kertaa kokeilla, että oppii tekemään, ainakin nyt taisin vatsalihaksilla auttaa liikaa.
Miten olis renkailla jonkinlainen face pull? en oo ikinä koskaan koittanut mutta uskoisin toimivan. Itelläni tarpeeksi hyvin kehittynyt yhen käden leuoilla mutta on se hankala tapa niitä treenata.

Riippuu toki ihan ihmisestä, ja siitä, minkälainen pohjakunto ja kapasiteetti sulla on.

Meinasin ylipäätään liikkeitä joita jaksan tehdä vain esim. alle viisi toistoa, kuten vaikka se renkaille ojennus mahdollisimman pienellä hyppyvauhdilla. Silloin se on käytännössä rasitukseltaan yhtä kuin dippi sellaisella lisäpainolla mitä jaksaisin tehdä vain alle viisi. Aika lailla joka päivä tässä tullut tehtyä noita tangolla tai renkailla ähräyksiä ja sitten muina päivinä muuta selkää ja käsiä rasittavaa. Tyypillistä minulle on innostuneena tehdä vähän liikaa ja sitten tulee joku vamma tai tukko.

Mutta voi se olla että kehonpainoharjoittelun liikkeissä on yleensä kuorma jakautunut eri tavalla, eikä niitä pysty tekemään niin että rasittaisi yhtä lihasryhmää niin helposti loppuun. Vähän niin kuin rinnallevetoa voi tehdä useammin kuin maastavetoa, koska rivessä ei ole (läheskään) yhtä iso kuorma ja kyse on myös räjähtävyydestä ja rennosta mutta teknisestä suorituksesta enemmän kuin silkasta vedon voimasta. Niin jospa erilaisissa leuoissa ja dipeissä ynnä muissa olisi myös ainakin vaikeampi rasittaa liikaa.

Yritin monta kertaa muokata selkeämmäksi...

Viimeksi muokattu:
Ookei, katsotaan sitten miten noita tulee leukojen ja soutujen lisäksi jumpattua. Ehkä vipareita taakse mielenrauhan vuoksi jos ei muuta,

Tavallisen soudun yhteydessä voi tehdä myös bulgaarialaisia, eli leveitä soutuja renkailla. Itsellä on vastuskuminauha mukana jolla tulee tehtyä yleensä pull-apartseja joko kämmenet ylöspäin tai alaspäin. Ottaa hieman erilailla.

^
Eiköhän tossakin ole loppujen lopuksi kyse hermotuksesta ja lihasaktivaatiosta. Ts. siitä mikä tavoite dippien tekemisellä on? Jos tavoite on tehdä mahdollisimman paljon (tai isoilla painoilla) dippiä ja liikkeen määritelmänä käytetään ainoastaan sitä, että olka- ja kyynärvarren kulman tulee olla 90 astetta, niin molemmat tavat on ihan yhtä oikeita. Ja tällöin tehdään tietysti sillä tavalla, jolla saadaan enemmän painoa liikkeelle ja/tai enemmän toistoja. Mulle ei henk. koht. tasolla on puolen pilkunkaan vertaa väliä kummalla tavalla jengi dippailee. Ymmärtääkseni tuossa eteenpäin "kaatuvassa" versiossa rintalihas aktivoituu enemmän ja sen perusteella voisi kuvitella, että tuolla tavalla pystyisi myös liikuttelemaan suurempia kuormia.

Tossa videolla kuvattu tuota aktivaatiota:
View: https://www.youtube.com/watch?v=rZl4D4p_nO4

^
Eiköhän tossakin ole loppujen lopuksi kyse hermotuksesta ja lihasaktivaatiosta. Ts. siitä mikä tavoite dippien tekemisellä on? Jos tavoite on tehdä mahdollisimman paljon (tai isoilla painoilla) dippiä ja liikkeen määritelmänä käytetään ainoastaan sitä, että olka- ja kyynärvarren kulman tulee olla 90 astetta, niin molemmat tavat on ihan yhtä oikeita. Ja tällöin tehdään tietysti sillä tavalla, jolla saadaan enemmän painoa liikkeelle ja/tai enemmän toistoja. Mulle ei henk. koht. tasolla on puolen pilkunkaan vertaa väliä kummalla tavalla jengi dippailee. Ymmärtääkseni tuossa eteenpäin "kaatuvassa" versiossa rintalihas aktivoituu enemmän ja sen perusteella voisi kuvitella, että tuolla tavalla pystyisi myös liikuttelemaan suurempia kuormia.

Tossa videolla kuvattu tuota aktivaatiota:

Just näin. Itse teen tota "kaatuvaa versiota" , tosin renkailla. Menee hyvin rintaan. Itse en penkkiä tee ollenkaan ja noita ojentajia saa muutenkin kuin dippaamalla treenattua ihan hyvin.

Joo siis itelle ei oo mitää epäselvää, etteikö toi mun tapa olis vähintään yhtä tehokas. Jotkut jääräpäät sen sijaan jaksaa jankata, vaikkei tajuu lihasten/nivelten perus mekaniikasta yhtikäs mitään, mikä on vaan ärsyttävää kuunneltavaa.
Ite teen dippiä, koska oon kehittäny tolla käytännössä pettämättömät ojentajat, & rintaki saa aika tehokasta treeniä, varsinki ku venyy tolleen mukavasti. Mahollisimma paljo rautaa, mahollisimman turvallisella tekniikalla=Voimat kasvaa & Valhalla kutsuu =D.

Toi on siinä mielessä outo keskustelu, että voimistelijathan vetää hyvin monenlaisia dippejä eri tarkoitusten kanssa. Toi ns. ojentajadippi muistuttaa korealaista dippiä, mutta korealainen tehdään vielä enemmän selän takana, mikä näyttää jo hieman ilkeältä videoissa. Yleensä seuraamani tahot tekee kevyellä etunojalla dippejä, mutta ei aina. Itse yritän kevyttä etunojaa ja sellaista hollow-tyyppistä asentoa. Jos on raskas sarja, niin viimesissä yleensä etunoja pienenee.

Toi on aika hauska video. The Overcoming Gravityn kirjoittanut Steven Low tekee 190 paunalla helvetin syvälle. Pientä pomppuakin on, mutta jos jätkän jänteet kestää ristinkin, niin aika pientä varmaan hänelle. Itse en uskaltaisi yköstä tuolla tekniikalla yrittää.

View: https://www.youtube.com/watch?v=JZFM-umtLm4

Oma tavoite on kehittyä rengasdipeissä paremmaksi, niin teen yleensä tavallisetkin sellasella tekniikalla kuin tekisin renkaissa, eli kevyellä etunojalla ja korostetun jäykkänä. Rengasdipin toistot ja painot on siksi päätavoite, koska siinä tulee itsellä kaikkein kovin rinta-aktivaatio ja ojentajat ja latsitkin ottaa selkeesti osumaa paremmin.

Itseä ärsyttää, että noi salien dippitelineet on liian matalia. Jalat suorassa on mukavampaa tehdä, kun on helpompi vatsalihakset jännittää. Samasta syystä teen painotetut mielummin painoliivien kanssa. Toi vyö haittaa tekniikkaa. Painoliivien kanssa on hyvä kun voi laittaa painoja vain eteen, mikä itse asiassa tukee tota etunojaa.

Jep ja esim. itellä ainoo, mikä taipuu tossa videolla on kuitenki olkavarsi. Laskeutua voi kyllä esim. taipumalla ihan rangasta asti, jollon ehkä se jopa syö liikkeen tehoja ja on aika epäloogista. En tosin nää, miks kukaan niin edes tekis, eikä voi tuntuu terveeltä jos lisäpainoo on ees jtn. Painoliivit on ihan hyviä, mut todella kalliit siihen nähden, kuinka kevyitä ne yleensä on. 30kg painavammasta liivistä en oo ees ikinä kuullu. Vyöllä jos painoa on tarpeeks, ni ne vääntää kroppaaki jo ihan erilaiseen asentoon, ku kehonpainolla tehdessä. Ketjuja oon pitkään halunnu tesmata dipissä, leuoissa & mavessa. Jotenki teoriassa kuulostaa niin kätevältä just noihin liikkeisiin. Pitäs vaa tietää mistä sellasta ketjua saa, mikä painaa tarpeeks ja inhimillisellä hinnalla.

Ite en käytä renkaita ollenkaan, ni en niillä kyl juuri mitään osaa(jos siis katossa korkeella roikkuvat renkaan kyseessä) mut pitäis kyl hommaa jossai vaihees. Mitä kokeillu, ni tärinä efekti aika suuri itellä, ku keho ei oo tottunu moiseen. Mut todella kehittävää samasta syystä varmasti.

Toi painoliivien 30kg on ihan ok. Sain jollain 60e sen. Olen miettinyt nyt miten saisin sen raskaammaksi, kun punnerruksiin tarvisi lisää. Lyijyä, kuparia yms. pusseihin. Tulen jollain tavalla saamaan ton 45 kiloon saakka.

No riittää mulla kuintenkin muuten hyvin soutuihin, dippeihin, leukoihin ja yms touhuiluun. JVedän noilla yleensä marssejakin. Viimeksi 30kg + 12 kg rinkka selkään ja tunnin kävelyt. Mukavaa kun ei tarvi juosta.

Hyvä ostos kuitenkin. Ei tarvinnut salikorttia koko kesäksi kun noilla ja ulkosaleilla hoiti kaiken.

Vaginaattorin kannattaisi hankkia ne renkaat, kun olet niitä jo kuolannut pitkään. Katso muutamat voimistelukisat niin tajuat, että voimailun kaksi tärkeintä asiaa on levytanko ja voimistelurenkaat. Ja rengastyypeillä ei kädet tärise.

Pistoolikyykkyjä koskien kysymys, oon aina tehnyt niin, että otan kädellä kiinni ojennetusta jalasta, kun auttaa tasapainottelussa itsellä, mutta melkein aina näkee porukan tekevän niitä ottamatta kiinni jalasta. Meneekö ihan päin puuta, jos tarraan varpaista kiinni toisella kädellä?

Uutena 60e toi liivi? Mitä muistelen kattoneeni, ni hinnat 30k liiville sadoissa euroissa jopa. Käytettynä tietty eri juttu. Oma 10kg liivi oli vähän alle satasen.
Suosittele jtn edullisia renkaita, mitkä voi kiinnittää vaikka leuanveto tankoon tjs? Alle 100e mielellään ja ainoostaan sil merkitystä, et toimii hyvin.

GorillaSportsilla on nyt voimistelurenkaat (muoviset ) tarjouksessa 29,90e. Samaan hintaan saa vastaavat ainakin meilläpäin paikallisesta halpamarketista.
Mulla on omat puiset renkaat Suomen voimistelutuotteelta. Kotimaiset. HInta näyttää nyt olevan nettikaupassa 69,00 euroa, omista muistelisin maksaneeni joitakin vuosia sitten kympin tai kaksi vähemmän. Laatuunsa nähden ei mun mielestä ole paha hinta vieläkään.

Mä en itse koe kovin suurta eroa puisten ja muovisten renkaiden välillä. Omalla salilla on muoviset renkaat ja yhtälailla niissä roikkuu kuin puisissakin. Itseasiassa itse koen jopa saavani jopa paremman gripin hieman "tahmeasta" muovista kuin sileästä puurenkaasta, mutta maku-/ tottumiskysymyksiä nämä mielestäni ovat.Toki on pakko mainita, että jos aikoo laittaa renkaat pihalle niin, että ovat siellä vuoden ympäri säiden armoilla, niin sitten ottaisin ilman muuta nuo muoviset a) halvemman hinnan takia ja b) sään kestävyyden takia. Mä olen omat puiset renkaani (jotka ovat siis pihalla ) joutunut jo kerran hiomaan ympäri ja lakkaamaan pinnan, kun yhden talven pihalla vietettyään olivat täynnä mustaa puuhomepilkkua. En tiedä olisiko tuostakaan mitään varsinaista haittaa/tautia itselle tullut, mutta jotenkin ällötti ajatus homeen siirtymisestä käsiin jne.

Uutena 60e toi liivi? Mitä muistelen kattoneeni, ni hinnat 30k liiville sadoissa euroissa jopa. Käytettynä tietty eri juttu. Oma 10kg liivi oli vähän alle satasen.
Suosittele jtn edullisia renkaita, mitkä voi kiinnittää vaikka leuanveto tankoon tjs? Alle 100e mielellään ja ainoostaan sil merkitystä, et toimii hyvin.

Omat liivit oli tarjouksessa, nyt noi näyttää olevan 90e euroa, kun kattelee netistä. Kalliita ovat. Muoviset renkaat ripustuksineen hankin itse Gorillasta. Helppo laittaa roikkumaan mihin tahansa. Noi muoviset on halvempia, eikä mene pilalle, jos jättää ulos sateeseen. Lisäksi ne voi päällystää jääkiekko- tai tennisgripillä, niin saa pitoa lisää. Noi taitaa olla nyt 30e, mutta veikkaisin että jostain saisi kunnon renkaat jopa hieman halvemmalla. Puiset renkaat on sitten varmaan jotain 60-100e.

Ymmärrän hyvin puisten renkaiden kannattajia, mutta itse olen ollut tyytyväinen jääkiekkogripillä päällystettyihin muovisiin. Pitoa jopa enemmän kuin puisissa, joita olen kokeillut muutenkin. Ilman grippiä toi muovinen pinta on aika liukas.

Eihän siin mitään vikaa oo. Ainaki ok venytys samalla. Tossaki kuullu nussittavan pilkkua, et jos on ojennettu jalka vähänki koukussa, ni ei lasketa xD. Logiikkana luonnollisesti ollu se, ettei näytä yhtä coolilta, eli huono logiikka. Ite pidän ojennettua jalkaa yleensä vähän koukussa, ja kädet sit taas suoraan edessä tai sivuilla. Kehonpainolla moni tyyli toimii, mut lisäpainoilla pistoolit muuttuu astetta vittumaisemmiks, ku vaikee löytää asentoa, missä pystyy lisäpainoja pidellä kätevästi, ilman, et puutuu esim kädet. Lisäpainoja monet pitää iiiiiiiihan liian kaukana kropasta, jollon ne toimii vastapainoina, ja tekee siit liikkeestä tyyliin helpomman, ku ilman lisäpainoja.

Ite miellän pistoolin, vähän niinku etukyykyn & tanko hack kyykyn yhellä raajalla tehtäväks pikkuserkuks. Sillä erotuksel, et pistoolit ei ihan hillittömästi vaadi keskikropalta, mut överi tehokas perseelle & etureisille(erityisesti polven alueelle).
Ja hyvä mittari siedettävästä liikkuvuudesta myös.

Pidetään sitten jatkossa koivesta kiinni, aina välillä voisi kyllä koittaa opetella tekemään "vapailla" käsillä noita lisäpainoja ajatellen. Eipä paljoa kotona treenaillessa kiinnosta, mitä naapuri tms siitä ajattelee, kunhan menee treeni oikeaan osoitteeseen ja paikat ei hajoa.

Varmaan kysytty sata kertaa, mutta miten kandee reenata noita hitaita muscle uppeja? Vauhin kanssa noita saa tehtyä mutta hitaasti tuntuu että "kuolonkohassa" ei oo mitään kontrollia :( Vetokumi ei tuntunut jeesaavan juuri lainkaan ku kokeilin :D

Ainaki false grippiä melkeen kaikki vissiin käyttää noissa. Josset sitä handlaa viel, ni varmaan kandee opetella.

View: https://www.youtube.com/watch?v=o52cZ-_bH7s

False grip leuat ja sitten tuo venäläinen dippi, joka reenaa sitä ns. kuolonkohtaa. Tossa aika hyvin selitelty proggressioineen siihen venäläiseen dippiin.. Voisi oman salin pitäjälle antaa palautetta, että hankkisi kunnon nojapuut.

Dipit yksittäisellä tangolla on kans hyviä. Silleen että lasket niin alas että juuri ja juuri pääset ylös. Ja negatiiviset. Kannattaa myös yrittää muscle uppeja false gripillä silleen, että vedät sen verran vauhdilla että pääset ylös ja pikkuhiljaa ajan myötä hidastat sitä.

Itellä menee lujaa. Uusia skillejä on tullut opittua erilaisia pyörimisiä tangon ympäri, reverse pullover(tjsp) missä vedetään back leveristä tangon päälle, ei siis hefesto. Dippitelineissä uskaltaa nykyään suunnilleen aina tehdä handstandejä. Ja front lever pysyy sen sekunnin tanko lähes kiinni rinnassa ennen kuin pitää laskea alas tavalliseen fronttiin. :D Pitää alkaa planchea treenaamaan pikkuhiljaa tosissaan taas nyt kun hauis alkaa olemaan parempi.

Back
Ylös Bottom