Stora Enson lakkautukset - koneet seis

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Luulisi, että joku olisi jo kehittänyt bisnesidean, jolla näitä haja-asutusalueiden rakennemuutostyöttömiä rekrytoitaisiin ja tuotaisiin etelään erilaisiin palveluammatteihin. Tälläkin hetkellä pääkaupunkiseudulla on pulaa aloilla, joihin on helppo päästä sisään ja töitä piisaa (kuljetusala, siivous, sosiaali- ja terveys, tulevat ainakin ensimmäisenä mieleen). Jos se asunto, suku, jne. on siellä kotipaikkakunnalla niin jonkinlainen komennusmies-menettely voisi toimia (esim. vuorottelu: 6 päivää duunia, 4 päivää lomaa).

Palsta täynnä asiantuntijoita. Jokainen liitto/ihminen yrittää nostaa palkkojaan ja etujaan, eikä siinä pitäis olla mitään vikaa. Suomalaiset kumartaa liikaa yrityksiin päin ja mitään mielenilmauksia ei sallittaisi. Oli sitten kyse sairaanhoitajista, ahtaajista tai paperimiehistä. Ranskassa olisi tän päivän ilmotuksen jälkeen autoja syttyny palamaan ja yleislakkoa suunniteltu. Täällä jeesustellaan kun työntekijät marssii kotionsa pariks päiväks. No prkl tottakai marssii. ite nuorena työntekijänä en enää edes palais töihin. Pari kesää olin Valkeakoskella hommissa, eikä siellä ketään kyllä ferrarilla tullu töihin. Onko joku 50000 euroa vuodessa edes niin suuri palkka työstä. Joku saa saman rahan kuukaudessa paljon helpommalla. Sitä paitsi progressiivinen verotus tasottaa palkkoja, joten ei mun mielestä kenenkään duunarin tai perus insinööri jampen pitäis olla kateellinen toisillensa.

En nyt kenellekkään varsinaisesti kirjottanu, mutta musta on ikävää, että porukkaa menettää työpaikkoja. Eihän se nuorille ole paikka eikä mikään, mutta jonku 45-55 on vaikea ellei mahdotonta löytää enää töitä. Valkeakoskelle rakennettin muute toissa vuonna valkaisulaitos, joka makso 30 miljoonaa euroa ja nyt se sit puretaan. mitenköhän ton investoinnin takaisinmaksu ajat onnistu ja montako mielenilmausta sillä sais.

Valkeakoskelle rakennettin muute toissa vuonna valkaisulaitos, joka makso 30 miljoonaa euroa ja nyt se sit puretaan. mitenköhän ton investoinnin takaisinmaksu ajat onnistu ja montako mielenilmausta sillä sais.
Välillä on aiheellista tunnustaa tosiasiat ja luovuttaa ajoissa ennen kuin tappiot kasvavat liian suuriksi ja pahimmillaan kaatavat koko firman ja sit ei ole kenellekään töitä..

Kaikki investoinnit eivät ole voitollisia vaan välillä tulee firmalle kuin firmalle lunta tupaan.

Kyllä itse tossa tilanteessa menisin joka päivä kännissä töihin, kusisin nurkkiin ja tekisin kaikkeni aiheuttaakseni firmalle mahdollisimman suurta vahinkoa joutumatta itse vastuuseen.

Vaikka tehdas ajetaan alas niin ei se toiminta pysähdy kuin seinään. Yhä pätevät samat säännöt koskien työturvallisuutta ja järjestystä työpaikalla. Niin miksi hankkia itselleen potkut ja huono maine jääden ilman mahdollisia tukiratkaisuja tai joidenkin onnekkaiden tapauksessa uudesta työpaikasta konsernin muussa toimipaikassa.

Välillä on aiheellista tunnustaa tosiasiat ja luovuttaa ajoissa ennen kuin tappiot kasvavat liian suuriksi ja pahimmillaan kaatavat koko firman ja sit ei ole kenellekään töitä..

Kaikki investoinnit eivät ole voitollisia vaan välillä tulee firmalle kuin firmalle lunta tupaan.

Tuleva yritysjohtaja puhuu. :hyvä:. Juuh, oot oikeessa. En ite tajunnutkaan tota, mutta onneks joku on kuunnellu luennolla.

Kuinkakohan suuren osan suomalaiset eläkerahastot omistavat "suomalaisista" metsäyhtiöistä? Olisi mielenkiintoista tietää tarkat lukemat, koska tavallaan viimekädessä (vaikkakin pitkän ketjun kautta) omistajat antavat tässä tapauksessa itselleen potkut... tietämättään.

Valtion eläkerahastohan ainakin omistaa UPM Kymmene Oyj:tä.

Eiväthän nuo firmat ole suomalaisia olleet vuosikausiin. Itsekin olen alalla, mutta luojan kiitos pienemmän, pörssiin listautumattoman yrityksen palkkalistoilla.

Kun firman kannattavuus on ollut pitkään huono ja markkinoilla on ylituotantoa, niin onko mitään muuta mahdollisuutta kuin karsia heikoimmat koneet pois? Kannattaa muistaa aina se, että on paljon fiksumpaa pistää pihalle vähäinen määrä ihmisiä ajoissa kuin antaa firman ajautua konkurssiin, jolloin kenkää saavat kaikki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onneksi tästä "suomalaisuudesta" on päästy. Jos firmoja johdettaisiin samaan tyyliin kuin vanhoina valtiovetoisina aikoina, niin tuskinpa maassamme olisi enää yhtään paperikonetta.

Enitenhän tästä kärsii "isoissa" kaupungeissa asuvat jotka joutuvat maksamaan joka helvetiun tukipaketin tonne pikkukaupunkeihin. Miks valtion pitää pistää miljardeja vuodessa että "Sinne Jonnekkin" saataisiin työpaikkoja väenvängällä. Jos siellä ei ole työpaikkoja ihmisten pitää muuttaa sinne missä on.

Jos muutan keskelle ei mitään niin pitääkö mulle sitten hankkia työpaikka kun mun oma lammasfarmi kaatuu?

Enitenhän tästä kärsii "isoissa" kaupungeissa asuvat jotka joutuvat maksamaan joka helvetiun tukipaketin tonne pikkukaupunkeihin. Miks valtion pitää pistää miljardeja vuodessa että "Sinne Jonnekkin" saataisiin työpaikkoja väenvängällä. Jos siellä ei ole työpaikkoja ihmisten pitää muuttaa sinne missä on.

Jos muutan keskelle ei mitään niin pitääkö mulle sitten hankkia työpaikka kun mun oma lammasfarmi kaatuu?

No voihan nyt helvetti! Joku tolkku näihin juttuihin. Joo, sinä tästä kärsit kaikkein eniten. :hyvä:

No voihan nyt helvetti! Joku tolkku näihin juttuihin. Joo, sinä tästä kärsit kaikkein eniten. :hyvä:

Ei eniten, mutta itseänikin vituttaa kärsiä toisten lyhytnäköisyyden takia (aluepolitiikka).

Typerintä mitä lomautetut/irtisanotut voisivat nyt tehdä, on ottaa marttyyriasenne ja heittää tuhkaa päälleen. Tai vaatia jotain suuryritystä muistamaan "lupauksiaan". Se on itsensä pettämistä. Suuryritykset eivät ajattele muuta kuin rahaa. Valtio samaten. Ainoat, joihin voi luottaa, on oma itse ja Veikko Hurstin leipäjono. On ihan ok olla elämäntapaköyhä, mutta silloin pitää miettiä omia valintojaan.

Surutyö kannattaa tehdä, mutta sitten nopsaan nokka kohti tulevaisuutta. Jos on kaksi kättä ja suomenkielen taitoa, niin on etulyöntiasemassa moniin muihin työttömiin nähden. Aina on niitä, joilla on asiat vielä huonommin, ja nekin kurjat yrittävät sinnitellä.

Ja btw, "köyhiin perheisiin syntymisellä" ei ole mitään tekemistä ihmisen oman vastuun kanssa. Rikkaista perheistä tulee yhtä paljon vastuuttomia kusipää-loisia kuin köyhistäkin. Ja vastuuttomus on nyt laaja käsite. Mielestäni aika rasistista vihjata, että "köyhät" eivät saisi edes tehdä lapsia, koska heidän pitäisi ajatella lastensa kauheaa kohtaloa, kun ei ole antaa perinnöksi autoa, omakotitaloa ja rahaa. Talous-liberalismi on ihan ok, mutta kun sillä aletaan jakamaan ihmisoikeuksia, niin good-bye.

Typerintä mitä lomautetut/irtisanotut voisivat nyt tehdä, on ottaa marttyyriasenne ja heittää tuhkaa päälleen. Tai vaatia jotain suuryritystä muistamaan "lupauksiaan". Se on itsensä pettämistä. Suuryritykset eivät ajattele muuta kuin rahaa. Valtio samaten. Ainoat, joihin voi luottaa, on oma itse ja Veikko Hurstin leipäjono. On ihan ok olla elämäntapaköyhä, mutta silloin pitää miettiä omia valintojaan.

Surutyö kannattaa tehdä, mutta sitten nopsaan nokka kohti tulevaisuutta. Jos on kaksi kättä ja suomenkielen taitoa, niin on etulyöntiasemassa moniin muihin työttömiin nähden. Aina on niitä, joilla on asiat vielä huonommin, ja nekin kurjat yrittävät sinnitellä.

.

Niin samaa mieltä, jos tämä etulyöntiasema on niin silloin luulisi työtä löytuvän, jos ei löydy niin silloin vaihdetaan paikkakuntaa. Mistähän on keksitty että työn pitää olla kotipaikkakunnalla ja koulutusta vastaavaa. Kysynnän ja tarjonnan laki olis ihan kiva juttu ihmisten sisäistää. Jos haluaa että joku ohjaa ja antaa sulle työtä voi muuttaa p-koreaan katteleen tilannetta.

Ennen ihmiset asuivat siellä missä oli töitä, nykyään työt pitää valtion rahalla viedä sinne.

oli ihan mielenkiintoinen vertaus ajankohtaisessa kakkosessa. kainuulle storan lopetus on sama ku koko suomeen suhteutettuna 2 nokian kokoista yritystä lopettaisi toimintansa.. tuosta saa aika hyvin perspektiiviä kuinka suuri asia tuo on pienelle paikkakunnalle.

Tämäpä tässä juuri se ongelma onkin! Tuollaisissa tilanteissa pitää päätttää tehdäänkö suuri leikkaus vai pistetäänkö hengitys koneeseen 20 vuodeksi? Hengitys koneessa on se huono puoli että kunta ei ikinä enää tule seisomman omilla jaloillaan.

Tämäpä tässä juuri se ongelma onkin! Tuollaisissa tilanteissa pitää päätttää tehdäänkö suuri leikkaus vai pistetäänkö hengitys koneeseen 20 vuodeksi? Hengitys koneessa on se huono puoli että kunta ei ikinä enää tule seisomman omilla jaloillaan.

Tuossa neutraalin postissa puhuttiin kainuusta ja leikkausten vaikutuksista siellä. Se on isompi alue kuin pikkupitäjä. Meinaatko että laitetaan kainuu sileeksi kun nyt sattui niin että globaalit markkinamyrskyt sinne päin tällä kertaa aaltojansa heitteli? Tietenkin jos asiaa ajatellaan pelkästään suuryritysten parhaan ja maksimaalisen tuoton kannalta, vastaus on helposti juurikin noin.

Entäs sitten seuraavassa vaiheessa kun Nokia kupsahtaa? Tyhjennetään Suomi? Lähdetään kaikki Kiinaan
työnhakuun?

Jotenkin tuntuu että ihminen on unohtumassa pahasti näissä jutuissa.

Ja mitä tulee Kainuun selviytymiseen, kyllä se sieltä nousee. Aikansa se tietenkin ottaa. Mutta kun nyt olemme mukana tässä globaalissa taloudessa joka todellakin saattaa heitellä ihmisten elämiä aika mielivaltaisestikin, aivan ihmisen itsensä teoista riippumattomista syistä, mielestäni on erittäin tervettä että edes jollainlailla pyritään vaimentamaan myrskyn vaikutuksia kun se iskee juuri sinun kotiisi ja pitäjääsi.

Mutta, kyllä mä tiedän, ei meillä oo varaa, ne vaan loisii..

Tuossa neutraalin postissa puhuttiin kainuusta ja leikkausten vaikutuksista siellä. Se on isompi alue kuin pikkupitäjä. Meinaatko että laitetaan kainuu sileeksi kun nyt sattui niin että globaalit markkinamyrskyt sinne päin tällä kertaa aaltojansa heitteli? Tietenkin jos asiaa ajatellaan pelkästään suuryritysten parhaan ja maksimaalisen tuoton kannalta, vastaus on helposti juurikin noin.

Entäs sitten seuraavassa vaiheessa kun Nokia kupsahtaa? Tyhjennetään Suomi? Lähdetään kaikki Kiinaan
työnhakuun?

Jotenkin tuntuu että ihminen on unohtumassa pahasti näissä jutuissa.

Ja mitä tulee Kainuun selviytymiseen, kyllä se sieltä nousee. Aikansa se tietenkin ottaa. Mutta kun nyt olemme mukana tässä globaalissa taloudessa joka todellakin saattaa heitellä ihmisten elämiä aika mielivaltaisestikin, aivan ihmisen itsensä teoista riippumattomista syistä, mielestäni on erittäin tervettä että edes jollainlailla pyritään vaimentamaan myrskyn vaikutuksia kun se iskee juuri sinun kotiisi ja pitäjääsi.

Mutta, kyllä mä tiedän, ei meillä oo varaa, ne vaan loisii..

Jos Kainuu "menee sileäksi" yhden yrityksen toiminnan lopettamisen/karsimisen takia, on varmaan sitten parempi että menee sileäksi. Yhden kortin varaan pelaaminen on aika tyhmää ja lyhytnäköistä. Ja jos "myrsky iskee minun kotiin ja minun pitäjään" vaihdan kotia ja pitäjää. Minä suunnittelen elämäni sinne missä työ on, enkä odota että työt suunnitellaan sinne missä minun elämä on. Ja jos se elämä suunnitellaan pitäjään jossa on tasan yksi työnantaja, niin pitääkös sitä itseään tommoiseen Kainuuseen tai Voikkaalle jollain 300k asuntolainalla sitoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom