Juu, taitaa tuokin näkemys aiheesta olla tosivasurin toimenpiteitä. Itse kuulin asiasta ensimmäisen kerran Jorma Ollilan haastattelusta jokunen vuosi sitten, kun hän nimenomaan puhui yrityksen jatkuvuudesta ja kehittämisestä kvartaalitalouden ehdoin.
Mutta hittojako sillä on väliä pakkotoiston talouskeskusteluissa, jossa kaikki hivenenkin pääomasijoittajalle negatiivinen julkituoma leimataan kommarien/vasureiden huuhaaksi. Hauskinta tässä on, että suurimmat älämölöjät yleensä löytyy tuolta opintien alkupuolelta, jolloin vielä kouluttaudutaan suuriksi johtajiksi ja ollaan luettu jokunen talousopin kirjanen kauppiksessa.
Kuinka loogisesti katsot pörssin toimivan, jos vaikkapa seuraat nyt tätä maailmanlaajuista lamaa joka sieltä on kummunnut, kun on kuplaan puhallettu sen kuin on keretty ?
Hauskinta tai ei, mutta luulen syyn siihen että 80-luvulla syntyneet ajavat näitä asioita enemmän olevan se että me olemme eläneet kilpailtujen markkinoiden alla koko elämämme. Kilpailu on aina hyvästä ja ajaa sen alla toimivat parempiin suorituksiin. Pappa-Suomessa elettiin suljetussa taloudessa ja metsäpomot kävi hännystelemässä poliitikkoja että saataisiin markan arvoa alennettua viennin vauhdittamiseksi, samalla kustiin silmään kaikkia muita. Pappa-Suomessa eläneet ovat koulutustasoltaan heikompia kuin nykyajan oikeassa maailmassa varttuneet. Kekkoslandiassa eläneet eivät ole koskaan oppineet että kansainvälisessä kaupassa 1+1>2.
Kuinka loogisesti katson pörssin toimivan? Katson pörssin toimivan niin loogisesti kuin vapaat toimijat siellä markkinoilla omasta vapaasta tahdostaan ja omilla rahoillaan toimivat. Kuinka loogisesti katsot 37-vuotiaan metallityöläisen toimivan joka ei säästä tulevaa mahdollista työttymyyttään varten? Minulle kaikki on fine niin kauan kuin toimitaan omasta vapaasta tahdosta muiden oikeuksia rikkomatta, mutta silloin pitää myös kantaa vastuu omista tekemisistään. Pörssiin sijoittaneet ovat sen kantaneet ottamalla tappiot omaan piikkiin. Metsäteollisuuden proletariaatti huutaa valtiota apuun, vaikka ovat itse palkkansa neuvotelleet ja voivat niistä edelleen neuvotella, mutta nyt eri suuntaan.