Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämän kaltainen kehityshän ollut odotettavissa jo pitkään. Tosin tämä Stora-Enson epäonnistuneet tehdasinvestoinnit varmaan vauhdittivat tätä. Puutullit ja dollarin heikkous eivät myöskään ole auttaneet asiaa yhtään.
Kylmä totuus kuitenki on se että jos asiakkaat ja raaka-aineet ovat kaukana niin miksei tuotanto olisi sitten siellä missä ovat asiakkaat ja raaka-aineetkin. Nythän hintoihin tulee paljon ylimääräistä kuljetuskustannusten takia.
Jos puukanta uusiutuu tuolla lämpimissä maissa 2-5 vuodessa, niin sieltähän saa myös raaka-aineita nopeammin ja kuin täällä, missä puukanta uusiutuminen kestää 10+ vuotta. Nykyinen kehitys on saanut lehtipuista valmistetun sellun ominaisuuksiltaan lähelle havupuista valmistettua sellua, joten pelkällä havusellulla meidän on hankala lähteä kilpailemaan.
Aasia, ja osittain myös Etelä-Amerikka, kasvavana talousalueena on myös todennäköisesti se suurin markkina-alue paperin myyntiin. Bulkkitavaran valmistus ja myynti on kannattavinta siellä missä on paljon asiakkaita. Meidän olisi täällä Suomessa käytettävä tietoamme ja osaamistamme erikoisempien sekä eniten kehittelyä vaativien tuotteiden valmistukseen. Eli mahdollisimman pitkälle kehiteltyjä valmiita tuotteita.
Nämä henkilöstön vähennykset tuovat ikäviä asioita hyvin monen paperiliittolaisen perheeseen ja toivon heille selviämistä tämän tilanteen yli. Paperiliiton joustamattomuus huonoina aikoina ei ole kyllä näissä asioissa aina auttanut. "Saavutetuista eduista ei tingitä"-asenne tuskin toimisi muilla aloilla.:curs: Meno tuntuu välillä olevan sellainen että jos pomo ei sano ensin aamulla huomenta niin lakkoa ollaan jo suunnittelemassa, jos pomo taas sanoo huomenta niin sitä pidetään juonitteluna työehtosopimusten huonontamiseen.:urjo:
Kuinkahan pitkään tehtaat pysyisivät pystyssä jos paperiliittolaiset saisivat ajaa niitä mielensä mukaan? Väitän että jossain vaiheessa ne olisi pakko sulkea täysin kannattamattomina ja jos kannattavuus olisi hyvä niin luulen että ympäristönsuojeluvirkamiehet eiku ...henkilöt puuttuisivat asiaan.;)
Mielestäni Stora-Enson ja UPM-Kymmenen rajut saneeraustoimet eivät ole täysin pelkkää ahneutta vaan myöskin järkevää toimintaa, jolla yritetään turvata pitkällä tähtäimellä yhtiön pysyminen pystyssä. Mukavampaahan se olisi jos kaikki saisivat pitää työpaikkansa, mutta pörssiyhtiöt ei harrasta hyväntekeväisyyttä. Sitä varten on SPR ja Pelastusarmeija.:jahas:
Onhan tosta 50v. vielä jokunen vuosi eläkeputkeen. Mitenhän tossa iässä kans alkaa uudelleenkouluttautumaan? Pienillä paikkakunnilla ei noita töitä ole hirveesti tarjolla. Ja joku jo laittoikin että tehdas tuottaa plussaa, mutta ei tarpeeksi. Siis vittu mitä järkeä lopettaa tuollainen tuottava toiminta? Ei mitään IMO.
Pakkohan se Stora Enson on amerikan seikkailujen miljarditappiot jollakin yrittää korvata. Jos homma ei olisi siellä mokattu, olisi voitu tappiollisia suomalaistehtaita vielä muutaman vuoden pyörittää.
Ja itse kysymykseen. Ei varmastikaan auta tällainen työnseisaus yhtään mitään. Mutta kysynpä sitten vielä lisää. Eli millä tavalla työntekijä voi yleensäkään tehdä tässä kohtaa mitään? Ehdottaa pomolle, että puolita mun palkka, jotta saan pitää paikkani vai?
Ja aika hyvin on tainnut noille tehtaille ja koneille ostajia löytyä? Että ei heitetä kirvestä kaivoon kuhan vaan Stora on halukas ne myymään.
Ja itse kysymykseen. Ei varmastikaan auta tällainen työnseisaus yhtään mitään. Mutta kysynpä sitten vielä lisää. Eli millä tavalla työntekijä voi yleensäkään tehdä tässä kohtaa mitään? Ehdottaa pomolle, että puolita mun palkka, jotta saan pitää paikkani vai?
"vaativilla" aloilla.
Täällä on kyllä sellasia tietäjiä että varmaan aika turha edes kirjoittaa mitään. HUOM sarkasmi.
"Yhtiön heinä-syyskuun voitto ennen veroja ja kertaluonteisia eriä on 221 miljoonaa euroa, mikä on likipitäen sama kuin vuosi sitten. Liikevaihto pysyi 3,2 miljardissa eurossa."
Onneksi teillä on työpaikat.
Tuon perusteellahan sitten voisi jo pitää pahemminkin tappiolliset osa-alueet pyörimässä ihan sen takia että kaikille olisi töitä, niinkö? "Ei se mitään jos sellupuoli tekee 100 milliä tappiota vuodessa kun me saadaan hienopaperipuolelta 200 milliä voittoa"..Näinkö sen pitäisi mennä?
Ja jättää huomiotta tulevaisuuden uhkakuvat ja leikata vasta sitten vielä rankemmalla kädellä ja joutua kerralla sitäkin suurempiin irtisanomisiin kun on menty liian pitkälle metsään? Tai palkata kaikilta tehdaspaikkakunnilta kaikki työttömät tekemään vaikkapa ei-mitään jos ei muuta keksitä - ja pyörittää saman tien koko firmaa tappiolla niin kauan kun kassa/luotto riittää?
Mun puolesta ja ihmisläheisestä ja humaanista näkökulmasta: ehdoton joo.
Minkä tahansa pörssiyhtiön näkökulmasta: ehdoton ei.
Jotain realismia nyt kehiin. Vai missasinko koko pointin: siksikö ne niitä lopettaakin että ne vain haluaakin kiusata kiusaamisen vuoksi työntekijöitään?
Missä on sanottu että noi tehtaat tekee tappiota? Eikö ne muka tuottanut plussaa?