Stora Enson lakkautukset - koneet seis

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jospa näistä työttömistä paperityöläisistä saataisiin koulutettua työvoimaa vaikkapa lähihoitajiksi. Niille olisi kysyntää, ja kohtahan palkatkin ovat jo kohdillaan.

Tämän kaltainen kehityshän ollut odotettavissa jo pitkään. Tosin tämä Stora-Enson epäonnistuneet tehdasinvestoinnit varmaan vauhdittivat tätä. Puutullit ja dollarin heikkous eivät myöskään ole auttaneet asiaa yhtään.
Kylmä totuus kuitenki on se että jos asiakkaat ja raaka-aineet ovat kaukana niin miksei tuotanto olisi sitten siellä missä ovat asiakkaat ja raaka-aineetkin. Nythän hintoihin tulee paljon ylimääräistä kuljetuskustannusten takia.
Jos puukanta uusiutuu tuolla lämpimissä maissa 2-5 vuodessa, niin sieltähän saa myös raaka-aineita nopeammin ja kuin täällä, missä puukanta uusiutuminen kestää 10+ vuotta. Nykyinen kehitys on saanut lehtipuista valmistetun sellun ominaisuuksiltaan lähelle havupuista valmistettua sellua, joten pelkällä havusellulla meidän on hankala lähteä kilpailemaan.
Aasia, ja osittain myös Etelä-Amerikka, kasvavana talousalueena on myös todennäköisesti se suurin markkina-alue paperin myyntiin. Bulkkitavaran valmistus ja myynti on kannattavinta siellä missä on paljon asiakkaita. Meidän olisi täällä Suomessa käytettävä tietoamme ja osaamistamme erikoisempien sekä eniten kehittelyä vaativien tuotteiden valmistukseen. Eli mahdollisimman pitkälle kehiteltyjä valmiita tuotteita.
Nämä henkilöstön vähennykset tuovat ikäviä asioita hyvin monen paperiliittolaisen perheeseen ja toivon heille selviämistä tämän tilanteen yli. Paperiliiton joustamattomuus huonoina aikoina ei ole kyllä näissä asioissa aina auttanut. "Saavutetuista eduista ei tingitä"-asenne tuskin toimisi muilla aloilla.:curs: Meno tuntuu välillä olevan sellainen että jos pomo ei sano ensin aamulla huomenta niin lakkoa ollaan jo suunnittelemassa, jos pomo taas sanoo huomenta niin sitä pidetään juonitteluna työehtosopimusten huonontamiseen.:urjo:
Kuinkahan pitkään tehtaat pysyisivät pystyssä jos paperiliittolaiset saisivat ajaa niitä mielensä mukaan? Väitän että jossain vaiheessa ne olisi pakko sulkea täysin kannattamattomina ja jos kannattavuus olisi hyvä niin luulen että ympäristönsuojeluvirkamiehet eiku ...henkilöt puuttuisivat asiaan.;)
Mielestäni Stora-Enson ja UPM-Kymmenen rajut saneeraustoimet eivät ole täysin pelkkää ahneutta vaan myöskin järkevää toimintaa, jolla yritetään turvata pitkällä tähtäimellä yhtiön pysyminen pystyssä. Mukavampaahan se olisi jos kaikki saisivat pitää työpaikkansa, mutta pörssiyhtiöt ei harrasta hyväntekeväisyyttä. Sitä varten on SPR ja Pelastusarmeija.:jahas:

Tämän kaltainen kehityshän ollut odotettavissa jo pitkään. Tosin tämä Stora-Enson epäonnistuneet tehdasinvestoinnit varmaan vauhdittivat tätä. Puutullit ja dollarin heikkous eivät myöskään ole auttaneet asiaa yhtään.
Kylmä totuus kuitenki on se että jos asiakkaat ja raaka-aineet ovat kaukana niin miksei tuotanto olisi sitten siellä missä ovat asiakkaat ja raaka-aineetkin. Nythän hintoihin tulee paljon ylimääräistä kuljetuskustannusten takia.
Jos puukanta uusiutuu tuolla lämpimissä maissa 2-5 vuodessa, niin sieltähän saa myös raaka-aineita nopeammin ja kuin täällä, missä puukanta uusiutuminen kestää 10+ vuotta. Nykyinen kehitys on saanut lehtipuista valmistetun sellun ominaisuuksiltaan lähelle havupuista valmistettua sellua, joten pelkällä havusellulla meidän on hankala lähteä kilpailemaan.
Aasia, ja osittain myös Etelä-Amerikka, kasvavana talousalueena on myös todennäköisesti se suurin markkina-alue paperin myyntiin. Bulkkitavaran valmistus ja myynti on kannattavinta siellä missä on paljon asiakkaita. Meidän olisi täällä Suomessa käytettävä tietoamme ja osaamistamme erikoisempien sekä eniten kehittelyä vaativien tuotteiden valmistukseen. Eli mahdollisimman pitkälle kehiteltyjä valmiita tuotteita.
Nämä henkilöstön vähennykset tuovat ikäviä asioita hyvin monen paperiliittolaisen perheeseen ja toivon heille selviämistä tämän tilanteen yli. Paperiliiton joustamattomuus huonoina aikoina ei ole kyllä näissä asioissa aina auttanut. "Saavutetuista eduista ei tingitä"-asenne tuskin toimisi muilla aloilla.:curs: Meno tuntuu välillä olevan sellainen että jos pomo ei sano ensin aamulla huomenta niin lakkoa ollaan jo suunnittelemassa, jos pomo taas sanoo huomenta niin sitä pidetään juonitteluna työehtosopimusten huonontamiseen.:urjo:
Kuinkahan pitkään tehtaat pysyisivät pystyssä jos paperiliittolaiset saisivat ajaa niitä mielensä mukaan? Väitän että jossain vaiheessa ne olisi pakko sulkea täysin kannattamattomina ja jos kannattavuus olisi hyvä niin luulen että ympäristönsuojeluvirkamiehet eiku ...henkilöt puuttuisivat asiaan.;)
Mielestäni Stora-Enson ja UPM-Kymmenen rajut saneeraustoimet eivät ole täysin pelkkää ahneutta vaan myöskin järkevää toimintaa, jolla yritetään turvata pitkällä tähtäimellä yhtiön pysyminen pystyssä. Mukavampaahan se olisi jos kaikki saisivat pitää työpaikkansa, mutta pörssiyhtiöt ei harrasta hyväntekeväisyyttä. Sitä varten on SPR ja Pelastusarmeija.:jahas:

Täyttä asiaa sisältävä mielipide. Erityisesti tarkastelleen tuotantostrategista näkökulmaa. Minusta asiasta kiistely täällä on tällaisen viestin jälkeen melko turhaa!! :D Ei nuo isot paperiyhtiöt ihan vaan v*ttuillakseen taida saneerauksia tehdä eri liiketoimintoihinsa!! :)

Onhan tosta 50v. vielä jokunen vuosi eläkeputkeen. Mitenhän tossa iässä kans alkaa uudelleenkouluttautumaan? Pienillä paikkakunnilla ei noita töitä ole hirveesti tarjolla. Ja joku jo laittoikin että tehdas tuottaa plussaa, mutta ei tarpeeksi. Siis vittu mitä järkeä lopettaa tuollainen tuottava toiminta? Ei mitään IMO.

Kaakon tilanne on minulle hyvinkin tuttu. Eihän siinä ole kuin kolme vaihtoehtoa. Joko jäädä ilman hommia, lähteä reissuhommin tai vaihtaa paikkakuntaa kokonaan.

Firmoilla nyt sattuu olemaan se, että miksi tyytyä pieneen tuottoon, jos muualta saa paremman tuoton. Valtiolla olisi siinä hyvä sauma, mutta tuskin alkaa paperitehtaita pyörittämään.

E: Häkismiehelle ihan oikein:curs:.

Taitaa pikkuhiljaa loppua paperiliiton läskeilyt. Kohta on pakko tyytyä vastaaviin palkkoihin kuin muillakin yhtä "vaativilla" aloilla. Ei auta lakkoilut, kun tuotanto jokatapauksessa siirtyy halpatyömaihin.

Tämä on sitä nykykehitystä, jonka EU meille siunasi. Siihen on vaan pakko sopeutua, että teollisuus täältä häviää muualle.

Pakkohan se Stora Enson on amerikan seikkailujen miljarditappiot jollakin yrittää korvata. Jos homma ei olisi siellä mokattu, olisi voitu tappiollisia suomalaistehtaita vielä muutaman vuoden pyörittää.

Mitä tuo sitten lopulta auttaisi, vaikka niitä tappiolla olevia tehtaita vähän aikaa voitaisiinkin tekohengittää?

Jos fakta on se, että tehdas tuottaa tappiota ja mitään järkevää ratkaisua ei tahdo löytyä saamaan sitä voitolliseksi, kannattaa se sitten pistää kylmäksi.

Ja aika hyvin on tainnut noille tehtaille ja koneille ostajia löytyä? Että ei heitetä kirvestä kaivoon kuhan vaan Stora on halukas ne myymään.

Ja itse kysymykseen. Ei varmastikaan auta tällainen työnseisaus yhtään mitään. Mutta kysynpä sitten vielä lisää. Eli millä tavalla työntekijä voi yleensäkään tehdä tässä kohtaa mitään? Ehdottaa pomolle, että puolita mun palkka, jotta saan pitää paikkani vai?

Ja itse kysymykseen. Ei varmastikaan auta tällainen työnseisaus yhtään mitään. Mutta kysynpä sitten vielä lisää. Eli millä tavalla työntekijä voi yleensäkään tehdä tässä kohtaa mitään? Ehdottaa pomolle, että puolita mun palkka, jotta saan pitää paikkani vai?

Rohkeasti lakkoon vaan, ja vaikkapa Joukolla irtisanoutumaan. Ehkäpä siinä vaiheessa alkaa realismi kohdata paperimiehen ja hoitsun palkkavaateissa. Kummasta voidaan luopua ja kummasta ei.

Ja aika hyvin on tainnut noille tehtaille ja koneille ostajia löytyä? Että ei heitetä kirvestä kaivoon kuhan vaan Stora on halukas ne myymään.

edit: vastaus venyi eikä siis ole suunnattu Timballe kuin alun osalta :)

Ainakaan sellutehtaita eivät myy vaan nimenomaan sanovat lopettavansa koska sanovat haluavansa vähentää puun kulutusta Suomessa (juuri uutisista).

Onhan se valitettavasti niin että tuossa tilanteessa ei työntekijällä ole juuri mitään tehtävää. Siksi minun mielestä olisikin viisasta ainakin olla pahentamatta tulevaisuuden näkymiään typerillä kiusa se on pienikin kiusa -toimilla jotka eivät muuta sitä päätöstä mikä on jo sen tehtaan osalta tehty.
V-mainen tilanne suoraan sanoen työntekijälle, siitä ei pääse mihinkään. Ei auta kuin katsoa mitä tulee ja samaan aikaan tietenkin heittää verkot vesille muiden duunimahdollisuuksien osalta. Kun se päivä koittaa, että tehdas lopetetaan, on varmasti käyty läpi onko mahdollisuuksia jatkaa muissa hommissa ko.firmassa. Suurimmalle osalle tässä tapauksessa näin onnellisesti ei tietenkään tule käymään. Mutta kannattaako nostaa se keskisormi ja pilata se pienikin mahdollisuus? Vaikka olisi toinen duuni jo tiedossa toisaalta ja toiselta työnantajalta, ei silti tarvitse nostaa keskisormea vanhalle vaan voi yksinkertaisesti lähteä siististi ja tehtaita vittuilupysäytämättä - vain siksi että TYÖNANTAJALLE TULISI LISÄÄ TAPPIOITA. Tässä tapauksessahan ei ole kyse mistään muusta. Herranen aika sentään joku järki pitäisi olla katkeralla/vihaisellakin ihmisellä.
Jos itse olisin ylipäätään alalla/päättävässä asemassa, niin en nyt ainakaan ensimmäisenä sieltä työnhakijoiden jonosta olisi ottamassa niitä jotka ovat aina ensimmäisenä ajamassa koneita alas jokaisen huonon uutisen jälkeen.
Sitä kun ei ikinä tiedä milloin ne tiet taas kohtaavat.

Työnantaja ei kuitenkaan ole vilpitön hyötyä tavoittelematon hyväntekijä. Kuten ei työntekijäkään. Työnantaja voi olla käyttämättä työntekijää. Työntekijä voi hakeutua paremmaksi katsomaansa työpaikkaan. Sosiaalitoimistoja pörssiyhtiöt eivät kuitenkaan tässä maailmassa tule koskaan olemaan.

Toivon ehdottomasti että mahdollisimman moni työllistyisi pian tuon jälkeen, valtiokin luvannut jotakin suunnattua rahoitusta hätiin, vaikka lohtu on varmasti pienenlainen.
Itse olen toistaiseksi ollut siinä onnellisessa asemassa etten ole työttömyttä joutunut kokemaan ja uskon että sitä tunnetta jonka kohtaa kuullessaan sanat "tää tehdas sitten lopetetaan ja sun duunis myös" ei voi kuvitella ilman että sen itse kokee. Sitä tässä tuskin kukaan yrittää vähätellä.

Realiteetit on kuitenkin ajaneet ohi paperiliiton (ja väistämättä muutenkin koko ay-liikkeen) menneen ajan mahtiasemasta ja on pakko alkaa sopeutua tilanteeseen, jokainen ylimääräinen kapuloita rattaisiin -tyypin teko kun vain vauhdittaa sitä väistämättömältä näyttävää (ja monessa mielessä valitettavaa) kehitystä joka vie tehtaat muualle.

"vaativilla" aloilla.

Se muuten on ihan oikeasti vaativa ala. Kaikki on helvetin helppoa "napinpainelua" silloin, kun prosessi toimii häiriöttömästi. Mutta annas olla kun joku menee pieleen. Paperinvalmistusprosessi on äärimmäisen häiriöaltis, ja yhden prosessinosan takkuilu vaikuttaa lähes poikkeuksetta koko prosessiin.

Siinä vaaditaan tosi pitkä kokemus, että on sujut niiden vehkeiden kanssa. Jos kaikki vanhat jyyrät potkittaisiin ulos, niin tehtaat olisivat alhaalla yhtä mittaa. Ammattitaitoaitoa ja prosessituntemusta ei hankita yhdessä eikä kahdessakaan vuodessa.

Niin, ja minun pitäisi valmistua lähiaikoina paperipuolen insinööriksi ja kokemusta alalta on jo muutama vuosi, mutta silti olen yleensä pihalla kuin lumiukko silloin, kun jossain alkaa tökkiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Vähän :offtopic: mutta kattelin noita paperipuolen palkkoja ja ei kaukana ole että voisin noin tehdäkin jos siellä olisin töissä :D Niinkun verrattuna nykytilanteeseeni.. Sitähän vois melkein harkita auton vaihtoa uudempaan vaikka palkka puolittuskin..:rolleyes:

Täällä on kyllä sellasia tietäjiä että varmaan aika turha edes kirjoittaa mitään. HUOM sarkasmi.

"Yhtiön heinä-syyskuun voitto ennen veroja ja kertaluonteisia eriä on 221 miljoonaa euroa, mikä on likipitäen sama kuin vuosi sitten. Liikevaihto pysyi 3,2 miljardissa eurossa."

Onneksi teillä on työpaikat.

Täällä on kyllä sellasia tietäjiä että varmaan aika turha edes kirjoittaa mitään. HUOM sarkasmi.

"Yhtiön heinä-syyskuun voitto ennen veroja ja kertaluonteisia eriä on 221 miljoonaa euroa, mikä on likipitäen sama kuin vuosi sitten. Liikevaihto pysyi 3,2 miljardissa eurossa."

Onneksi teillä on työpaikat.

Tuon perusteellahan sitten voisi jo pitää pahemminkin tappiolliset osa-alueet pyörimässä ihan sen takia että kaikille olisi töitä, niinkö? "Ei se mitään jos sellupuoli tekee 100 milliä tappiota vuodessa kun me saadaan hienopaperipuolelta 200 milliä voittoa"..Näinkö sen pitäisi mennä?
Ja jättää huomiotta tulevaisuuden uhkakuvat ja leikata vasta sitten vielä rankemmalla kädellä ja joutua kerralla sitäkin suurempiin irtisanomisiin kun on menty liian pitkälle metsään? Tai palkata kaikilta tehdaspaikkakunnilta kaikki työttömät tekemään vaikkapa ei-mitään jos ei muuta keksitä - ja pyörittää saman tien koko firmaa tappiolla niin kauan kun kassa/luotto riittää?

Mun puolesta ja ihmisläheisestä ja humaanista näkökulmasta: ehdoton joo.
Minkä tahansa pörssiyhtiön näkökulmasta: ehdoton ei.

Jotain realismia nyt kehiin. Vai missasinko koko pointin: siksikö ne niitä lopettaakin että ne vain haluaakin kiusata kiusaamisen vuoksi työntekijöitään?

Kyllä jokaisen pitää ymmärtää että yrityksen selviämisen vuoksi on tehtävä uhrautumisia joiden johdosta sata tai tuhat ihmistä menettää työpaikkansa. Jos ei tätä ymmärrä niin en usko että elämässä muutenkaan pärjää kovin hyvin, koska samanlaisia ns. voivoi-juttuja on muitakin (kuten esim. että parisuhteen pystyssäpysymisen tai lasten kasvattamisen vuoksi on tehtävä henkilökohtaisia uhrauksia). Luulen että ammattiyhdistysliikkeessä ylivoimaisesti suurin osa ymmärtää tällaiset asiat; heidän toimenkuvaansa vaan kuuluu vastustaa muutosta ja varsinkin Paperiliitto on heidän omalta kantiltaan katsottuna usein aika toivottomassa tilanteessa -- toivottomiin tilanteisiin on toivottomia ratkaisuja. Ja mikä se sellainen ammattiliitto olisi joka olisi vastannut tähän tilanteeseen että "mikäs siinä, sopii meille"?

Asioihin on monia perspektiivejä: jos miettii että nyt tuhat ihmistä menettää työpaikkansa kymmenien tuhansien säästäessä sen, ei homma kuulosta ollenkaan niiin pahalta ja sillä sille näkee jopa oikeutuksen. Toisaalta sen Anjalankoskelaisen perheenisän työpaikan menettäminen kuulostaa ihan helvetin pahalta, varsinkin jos takataskuun ei ole mietitty mitään vaihtoehtoja. Elämässä pitää kuitenkin selvitä, ja yhteiskuntamme tarjoaa siihen ihan mukavat olosuhteetkin. Työpaikan voi menettää muuallakin kuin globaalissa paperifirmassa: poliisit, virkamiehet, sairaanhoitajat, toimitusjohtajat, yrittäjät, varastomiehet ym. menettävät työpaikkojaan jatkuvasti oli kyse sitten isoista tai pienistä organisaatioista. Työpaikkoja myös syntyy lisää koko ajan, ja jopa enemmän kuin niitä katoaa, mikä kuulostaa toisaalta ihan kivalta. Ei elämä voi olla ruusuilla tanssimista ja kriiseistä vapaata, mutta toisaalta se ei ole mitenkään ikävääkään kunhan osaa ottaa tilaisuuksia vastaan avoimin mieli ja vastoinkäymisistä lannistumatta.

En viitsi quotata ketään erikseen, kirjottelen vain tähän suoraan.

Eli olen samaa mieltä S225T:n kanssa siitä, että tuollainen työtaistelukiukuttelu vailla mitään päämäärää on äärinmäisen typerää. Mutta tuo taitaa olla joku Suomalainen "tapa", koska ihan vastaavaa oli muistaakseni TeliaSoneran kohdalla kun viimeksi vähennettiin väkeä. Eli kyllä noista erilaisia ulosmarsseja ja työnseisauksia on hoidettu kautta linjan, joten turha tässä on alkaa mitään paperimiesten yleistä lynkkausta tekemään.

Ja tossa Raejuusto Ja S225T muutenkin puhui jo järkeviä. Tappiollisia yksiköitä ei vaan kannata pyörittää vaikka yritys muuten olisikin voitollinen. Yrityksiä tuleekin saneerata niin, että ne ovat pitkässä juoksussa kannattavia ja jos se tässä kohtaa tarkottaa jonkun sellutehtaan sulkemista, niin sitten asia on näin. Omistajat sitten äänestää jaloillaa jos Storan johto tekee virheratkaisuja. Ja näiksi omistajiksi voi ruveta ihan jokainen meistä, eli siitä on turha kiukutella. Jokainen voi ostaa Storan osakkeita vaikka sen perjantaipullon sijasta ja nauttia niistä jättimäisistä osinkotuotoista ja työntekijöiden riistämisestä. ;)

Nää on surullisia juttuja. Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa eri alalla vuoden sisään. Vaikka en vakituinen työssäni ollutkaan, niin elin vahvasti mukana työkavereiden ahdingossa. Usein ei ulkoapäin tiedä mitä kaikkea tehtaan sisällä on tapahtunut ennen annettua negatiivista uutista: esimerkiksi meillä käytiin läpi jos jonkinmoista aloitekampanjaa ja tiimiinpuhallusta, tehtiin pidempää päivää ja kuunneltiin isojen pamppujen puheita siitä, miten työt paikkakunnalla kyllä säilyvät jnejne. Yhtenä aamuna oli teksti-tv:llä uutinen, että hommat loppuu parin vuoden sisään asteittain. Oli kyllä niin vedätetty fiilis, ettei mitään rotia. Ei paljon nappuloiden painaminen kiinnostanut.

Ja olen sitä mieltä, että seisaus voi olla työnantajankin kannalta joiltain osin jopa hyvä asia, ettei työntekijöiden tunnekuohu purskahda työpaikalla, vaan jengi rauhoittuu ja vetää henkeä kotosalla. Monelle pienemmälle esimiehelle tilanne voi olla todella kiusallinen ja voi olla hankala selitellä ehkä itsellekin yllärinä tullutta päätöstä, myös työnantajapuoli voi näin kerätä rivinsä.

Tiedän, ettei omista (helvetin mukavista) työkavereista kovinkaan moni tule työllistymään enää yhtään mihinkään. Juro, sosiaalisilta taidoiltaan heikko, peruskoulutettu yli viisikymppinen mies/nainen ei vaan ole sitä kuuminta hottia työmarkkinoilla. Vaikea kuvitella noita vaatimattomia old-skuul-immeisiä esim. työhaastattelussa pönkittämässä osaamistaan, vaikka nykyisessä työssään erinomaisia ovatkin. Kyllä se työttömyys->eläkeputki monella on monissa keskusteluissa päällimmäisenä.

Vaikkei yksilönvastuuta voi kenellekään sysätä ja yrityksillä on oikeus tehdä haluamansa tuotannolliset päätökset, niin ei satojen/tuhansien ihmisten elämään suoraan vaikuttavien päätösten tekeminen saa koskaan olla mikään läpihuutojuttu. Pomojen pitää viettää niitä unettomia öitä, se on vaan merkki jonkinlaisesta omastatunnosta ja työntekijöiden pitää saada näyttää tunteensa. Pelkkä "elämä on" -asenne sopii ehkä DNA:n mainoksiin, mutta aika heikosti reaalielämään.

Tuon perusteellahan sitten voisi jo pitää pahemminkin tappiolliset osa-alueet pyörimässä ihan sen takia että kaikille olisi töitä, niinkö? "Ei se mitään jos sellupuoli tekee 100 milliä tappiota vuodessa kun me saadaan hienopaperipuolelta 200 milliä voittoa"..Näinkö sen pitäisi mennä?
Ja jättää huomiotta tulevaisuuden uhkakuvat ja leikata vasta sitten vielä rankemmalla kädellä ja joutua kerralla sitäkin suurempiin irtisanomisiin kun on menty liian pitkälle metsään? Tai palkata kaikilta tehdaspaikkakunnilta kaikki työttömät tekemään vaikkapa ei-mitään jos ei muuta keksitä - ja pyörittää saman tien koko firmaa tappiolla niin kauan kun kassa/luotto riittää?

Mun puolesta ja ihmisläheisestä ja humaanista näkökulmasta: ehdoton joo.
Minkä tahansa pörssiyhtiön näkökulmasta: ehdoton ei.

Jotain realismia nyt kehiin. Vai missasinko koko pointin: siksikö ne niitä lopettaakin että ne vain haluaakin kiusata kiusaamisen vuoksi työntekijöitään?

Missä on sanottu että noi tehtaat tekee tappiota? Eikö ne muka tuottanut plussaa?

Missä on sanottu että noi tehtaat tekee tappiota? Eikö ne muka tuottanut plussaa?

Sitä kutsutaan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Jos on fiilis, että jostain muualta saadaan enemmän, niin sitten siirretään tuotanto sinne. Kuten jo sanottua, kilpailukyky-retoriikalla voidaan legitimoida mitä tahansa tässä uudessa ja uljaassa maailmassa, jossa markkinat järjestyy automaattisesti parhaalla mahdollisella tavalla ja globalisaatio luo vain ja ainoastaan hyvinvointia.

Tai sitten ei.

Kyllähän enimmiltään on kyse kapasiteetin alasajosta ja tuottava (n. 14% sijoitettuun pääomaan nähden Kemijärvellä) laitoskin pistetään kiinni. Tämän laitoksen jatkomyyntiä ei edes harkita, sillä sen alasajon motiivi ei täyty, eli havusellun hinta nouse. Näin toimittiin UPM Voikkaan kohdalla ja näin toimitaan myös tässä tapauksessa. Ei mene kauaa, että sama toistuu ja leviää vielä jäljellä olleisiin,ei saneeranneisiin, yhtiöihin ja voi pian toistua myös näissä jo ko. toimenpiteet tehneissäkin yhtiöissä, jollei paperituotteen hintaa jollain ilveellä saada muutoin ylöspäin.

Kemijärvellä voi vielä Greenpeace katsoa ylpeinä tapettua kylää ja huutaa, että me saimme tämän osaltaan aikaan. Venäjän puutullit tais olla vain viimeinen isku tuossa puunsaannin ongelmassa ja syyssä, miksi tuottava mutta suhteellisen pieni Kemijärven tehdas laitettiin kiinni.

Miksi suurin osa lakkautuksista ja hekilöstösaneerauksista tehdään suomesta, niin siihen löytyy syy irtisanomisen helppoudesta ja halpuudesta. Täytyy toivoa, että uusi YT-Laki irtisanomisosioineen tuo tuohon lopullisesti pienen korjauksen. Katsotaan, kun saadaan KKO:sta päätöksiä joskus tulevaisuudessa, mutta sitä ennen on jo isot tuuletukset tämän alan yhtiöissä tehty.

Ps. Voikkaan tapahtumat dokumenttina tulee TV1:sta 4.11 klo 21.15

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom