Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Ei tuo kulmasoutu kyllä tunnu millään latseissa. Leuat kyllä jotenkin.

Kyl se selkään ottaa jos tekee vaan oikein ;) Mulla meni aika tovi kunnes opin sen tekemään oikein ja oli sen arvosta!

Moni tuossa tuskailee tuon oman treeninsä tyylisuuntaa tämän SS:n jälkeen.
http://www.t-nation.com/free_online...vs_fiction_the_truth_about_training_frequency

Tuossa on hemmetin hyvin selvennetty ja annettu esimerkkiä tavoitteiden mukaan.
Saahan ihminen tehdä mitä tahtoo mutta realistinen ja optimoitu ohjelman valinta ja toteutus on sitten ihan eri velhojen hommaa.

Hyvä linkki. Tosi hyvin kiteytetty mitä on tullu luettua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei te kulmadoudun kanssa painijat. Vaihtakaapa Pendleyn kulmasoutuun. http://www.youtube.com/watch?v=OckFhcqwJUU
Suoritus: tanko lasketaan joka toiston jälkeen lattialle kuten videossa. Ylös nosto tapahtuu mahdollisimman suurella nopeudella ja samalla yläselkää jännittäen.
Itse en myöskään saa normaalia kulmasoutua toimimaan mutta tämä Pendleyn versio toimii todella hyvin.
Etuna myös vähempi rasitus alaselälle ja mahdollisuus käyttää aavistuksen isompia romuja.
 
Hei te kulmadoudun kanssa painijat. Vaihtakaapa Pendleyn kulmasoutuun. http://www.youtube.com/watch?v=OckFhcqwJUU
Suoritus: tanko lasketaan joka toiston jälkeen lattialle kuten videossa. Ylös nosto tapahtuu mahdollisimman suurella nopeudella ja samalla yläselkää jännittäen.
Itse en myöskään saa normaalia kulmasoutua toimimaan mutta tämä Pendleyn versio toimii todella hyvin.
Etuna myös vähempi rasitus alaselälle ja mahdollisuus käyttää aavistuksen isompia romuja.

Vois kait tuota kokeilla vaikka latsit saa tuuletusta leuoissa.
 
Kannattasko tällä alotella punttailu pienen tauon jälkeen, puntti taustaa löytyy n. 2V enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Lähinnä mietityttää että kannattaako alotella tällä SS vai esim. 5x5? Mittoja löytyy 180cm ja n 75kg ja ikää 18v. Tulokset ei päätä huimaa joten voimaa ja lihasta olis tarkotus hankkia lisää. Jotain sarjapainoja parin kk takaa: Penkki 1x80kg, kyykky 5x90kg, mave 5x120kg. :david:
 
Hei te kulmadoudun kanssa painijat. Vaihtakaapa Pendleyn kulmasoutuun. http://www.youtube.com/watch?v=OckFhcqwJUU
Suoritus: tanko lasketaan joka toiston jälkeen lattialle kuten videossa. Ylös nosto tapahtuu mahdollisimman suurella nopeudella ja samalla yläselkää jännittäen.
Itse en myöskään saa normaalia kulmasoutua toimimaan mutta tämä Pendleyn versio toimii todella hyvin.
Etuna myös vähempi rasitus alaselälle ja mahdollisuus käyttää aavistuksen isompia romuja.

Tuo Pendlay-soutuhan on just SE, mitä Kethnaabkin suosittelee JA mitä suositellaan myös SS-wikissä (ja mun mielestä/muistaakseni myös Rippetoe suosittelee).

Olitko muuten ite tossa videossa? :D

en vieläkään tajua miten toi pendlay row eroaa perus soudusta (barbell row). Mun mielestä ne on ihan samat liikkeet :david:

Aika samat, paitsi ainakin nämä kaksi kohtaa: 1. Pendlay-soudussa tanko nostetaan räjähtävästi ylös ja 2. Pendlay-soudussa tanko kuoletetaan maahan joka toistolla siten, että ote irroitetaan hetkeksi tangosta (tosin liekö tämä otteen irroitus Kethnaabin lisäys, kun ainakaan tässä sitä ei näkynyt olevan.)
 
Tuo Pendlay-soutuhan on just SE, mitä Kethnaabkin suosittelee JA mitä suositellaan myös SS-wikissä (ja mun mielestä/muistaakseni myös Rippetoe suosittelee).

Olitko muuten ite tossa videossa? :D



Aika samat, paitsi ainakin nämä kaksi kohtaa: 1. Pendlay-soudussa tanko nostetaan räjähtävästi ylös ja 2. Pendlay-soudussa tanko kuoletetaan maahan joka toistolla siten, että ote irroitetaan hetkeksi tangosta (tosin liekö tämä otteen irroitus Kethnaabin lisäys, kun ainakaan tässä sitä ei näkynyt olevan.)

HV eli hyvät vaput sulle kanssa Bicepus ;)
En muistanutkaan että tuossa suositellaan jo valmiiksi tota Pendleyn versiota. Lähinnä erona juuri tuo jokaisen toiston välissä tehtävä kuoletus. Se jatkuva staattinen pito käsillä ja alaselällä normaalissa kulmasoudussa jarruttaa omaa tulostani juuri. Myös Pendleyssä tehtävä yläselän kaartaminen saa tuntuman itsellän juuri latseihin.

Skikkebåå ja ei liikaa simaa sit!
 
kyllähän perus barbell rowissakin kuoletetaan maassa joka toiston välillä, ainakin rippetoen mukaan ja googlen parin guiden mukaan. Eli ainoo ero että nosto tehdään räjähtävästi? Pitikö se oikein uus nimi antaa liikkeelle sen takia :david:
 
Se on sama liike, mitä on tehty iät ajat ennen kuin Pendlay oli edes syntynyt. Pendlayn mukaan ei saa käyttää lainkaan lantiota ja jalkoja liikkeen alkuun saattamiseksi. Rippetoe taas kirjassaan suosittelee pientä heijaamista liikkeen alussa. Pendlay myös neuvoo aloittamaan joka toiston yläselkä pyöreänä ja sitten nostaessa pitää pyrkiä saamaan kaarta yläselkään. Tällä tavoin on pyrkimys saada parempi supistus latseihin, koska ne myös avustavat selän ojennuksessa erector spinae -lihaksia.

Mutta nää on tyyliseikkoja. Sama liike se on.

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/
 
Nyt tuli kolmas failuri kyykkyyn ja se tuli aikaisemmin mitä toinen. Toinen tuli 90 kilossa, ja kolmas 2,5 kiloa aiemmin. Pudotin tokan jälkeen sarjapainot 70 kiloon ja 80:stä eteenpäin sarjat olivat todella kovan puristuksen takana, ihan kuin ennen toista failurea.

Taidan siirtyä Single factorin, sillä tällä näyttää nyt kehitys pysähtyneen. Palautumisesta en osaa sanoa muuta kuin että ei nouse, mutta lihaskipua ei juurikan ole tai mitään muita tuntemuksia. Totta kai syöminen ja venyttely voisi olla aina parempaa, mutta sanoisin niiden kumminkin olevan melko hyvää tasoa. Tyytyväinen olen kumminkin 11 viikon tuloksiin, ja ennen kaikkea siihen, että yhtään harjoittelua en ole jättänyt välistä, ruokavaliota sain muokattua ja liikkuvuus on parantunut huomattavasti.
 
Pistetäänpäs pientä päivitystä. Viikko 8 nyt käynnissä ja vielä mennään ilman resettejä. Tosin olen joutunut tekemään jokaisessa liikkeessä 1-1,5kg "mikrolisäyksiä" toisinaan, mutta väliäkös sillä kunhan lineaarinen progressio säilyy. Ensimmäinen lukema vahna sarjapaino maksimi (huom. ei siis aloituspaino), jälkimmäinen tulevan treenin sarjapaino.

Kyykky 92,5kg -> 107,5kg
Penkki 76kg -> 82,5kg
Pystypunnerrus 42,5kg -> 51kg

Kyykyssä eniten varaa nostaa, pystypunnerrus tekee jo tiukkaa. Mavea ja soutua en ole uskaltanut tehdä kahteen viikkoon selän vihoittelun takia. Toivottavasti paranisi nyt, ettei tarvitsisi vaihtaa toimivaa ohjelmaa toiseen.

Paino noussut 1-2kg. Tiedän - voisin syödä enemmän. Ei vaan viitsisi ottaa turhaan läskiä, kun kuitenkin näinkin hyvin kulkee.
 
Kannattasko tällä alotella punttailu pienen tauon jälkeen, puntti taustaa löytyy n. 2V enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Lähinnä mietityttää että kannattaako alotella tällä SS vai esim. 5x5? Mittoja löytyy 180cm ja n 75kg ja ikää 18v. Tulokset ei päätä huimaa joten voimaa ja lihasta olis tarkotus hankkia lisää. Jotain sarjapainoja parin kk takaa: Penkki 1x80kg, kyykky 5x90kg, mave 5x120kg. :david:

Kellään tähän heittää mitään vinkkejä?
 
Back
Ylös Bottom