Starbucks, miksi ei Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entapas sitten se wienilainen kahvilakulttuuri? Siella joskus aikoinaan joidenkin kanta-asiakkaiden postitkin tulivat kahvilaan, kun se oli kaytannossa olohuoneen jatke monille. Siella mina sain ensikosketuksen siihen, millainen kahvilan pitaisi olla. Nyt tietysti on maku naissa asioissa vaihtunut hieman, mutta edelleenkin, ei Engel-tyyppisessa paikassa mitaan vikaa ole. Ei tosiaankaan.

Helsingissä on aivan tarpeeksi jo erilaisia kahviloita, itse olen ainakin paljon kahvia myös vapaa-ajalla nauttivana ihmisenä ollut täysin tyytyväinen kahviloiden tarjontaan. Kahvi on pääsääntöisesti hyvää, ja eri vaihtoehtoja on ihan tarpeeksi.
Edelleen tosin paras fiilis IMO on vanhojen huoltamoiden kahviloissa. Jos joku on käynyt Kyyjärven Essolla (en tiedä onko Essoa sen enempää kuin mitään muutakaan huoltamoa tuolla enää) kahvilla tietää mistä puhun...siellä kahvia juodessaan keskellä kesäsunnuntaita tajuaa käsitteen ajan venyminen, eikä siihen tarvita valonnopeutta. Dieselin tuoksu tulvii ovesta, röökin savu värjää paskasen ikkunan läpi tulvivan valon sinertäväksi, ja musta, Vahva kahvi hujahtaa hetkessä ohimolohkoon. Muutama auto/traktori huristaa ikkunan ohi, ja aika-ajoin joku kesäleski pikku tinassa huojuu ovesta sisään. Ei juttuja purjehdusseuran vuositalkoista, facelifteistä, osinkotuloista, pörssikursseista tai kiireestä...vain kahvin, keittiöstä tulvivan lihapiirakan, ja röökin tuoksu, sandaalit ja hellehattu.

Hieno kirjoitus, Jerko :)

Starbuckseja on kyllä monenlaisia, esim. Dubaissa olivat tosi ylellisiä. Sen sijaan Kanadassa sekä Starbucksit että Tim Horton'sit olivat järjestään meluisia, loisteputkilla valaistuja, kakofonisia ja ahtaita. Minusta molemmat olivat ikäviä ja ahdistavia, en halua juoda kahviani pahvimukista. Mieluiten en joisi korvattomasta lasistakaan vaan posliinimukista.

Helsingissä on muuten hieno itsenäinen jenkkityylinen kahvila, Espresso Edge. Liisankatu 29 varsapuiston tuntumassa. Siellä on nähtävissä mm. hieno viktoriaanisen ajan sukelluskelloa muistuttava pressokeitin.

Höpö höpö. Olen käynyt kolmella mantereella ja helvetin rauhallisia paikkoja kaikki olleet. Isot mehevät sohvat jossa jengi lukee, selailee läppäreitä tai hengailee kavereiden kanssa. Toki näissäkin on sijainnin mukaan varmasti eroja mutta omat kokemukset menevät juuri tuonne rauhalliselle osastolle.

USA:ssa asuessani tapana oli lauantaisin suunnata Barnes&Noble-kirjakauppaan, jonka yhteydessä oli Starbucksin kahvila. Erikoista siellä oli se, että hyllyiltä sai vapaasti hakea lehtiä ja kirjoja luettavaksi kahvipöytään. Eikä maksanut mitään. Opiskelijat käyttivät myös tätä hyödykseen tekemällä tehtäviään kahvin juonnin lomassa, kirjakaupan kirjojan hyväksi käyttäen. Ehkei se aivan sallittua kuitenkaan ollut, mutta koskaan ei kukaan B&N:n myyjä sanonut mitään, hakivat vain luetut lehdet ja kirjat pois pöydiltä, jos niitä oli sinne jäänyt. Turha sanoakaan, että ei tullut montakaan lehteä ostettua.

Starbucksin kahvi sinänsä ei oikein suomalaiseen peruspaahtoon tottuneelle maistunut. Toisessa suuressa kahvilaketjussa, Dunkin Donutsissa kahvi sen sijaan vastasi enemmän suomalaista ja sieltä hain myös kotiin kahvipaketit.

Helsingissä on aivan tarpeeksi jo erilaisia kahviloita, itse olen ainakin paljon kahvia myös vapaa-ajalla nauttivana ihmisenä ollut täysin tyytyväinen kahviloiden tarjontaan. Kahvi on pääsääntöisesti hyvää, ja eri vaihtoehtoja on ihan tarpeeksi.
Edelleen tosin paras fiilis IMO on vanhojen huoltamoiden kahviloissa. Jos joku on käynyt Kyyjärven Essolla (en tiedä onko Essoa sen enempää kuin mitään muutakaan huoltamoa tuolla enää) kahvilla tietää mistä puhun...siellä kahvia juodessaan keskellä kesäsunnuntaita tajuaa käsitteen ajan venyminen, eikä siihen tarvita valonnopeutta. Dieselin tuoksu tulvii ovesta, röökin savu värjää paskasen ikkunan läpi tulvivan valon sinertäväksi, ja musta, Vahva kahvi hujahtaa hetkessä ohimolohkoon. Muutama auto/traktori huristaa ikkunan ohi, ja aika-ajoin joku kesäleski pikku tinassa huojuu ovesta sisään. Ei juttuja purjehdusseuran vuositalkoista, facelifteistä, osinkotuloista, pörssikursseista tai kiireestä...vain kahvin, keittiöstä tulvivan lihapiirakan, ja röökin tuoksu, sandaalit ja hellehattu.

Mieluummin mä irkkailen MacBook sylissä jossain trendikkään kahvilan terassilla ja juon Frappea isosta kupista ja haistelen raikasta kevätilmaa ja katson vaikkapa Espan puistikossa ihmisten vilinää.

Noh, kukin tyylillään, mutten olekaan mikään rekkamies.

Teboil:
picture471.jpg

Starbucks:
167625_19.jpg

Mulle on oikeesti aivan sama vaikka tuolla Teboililla alastomat naiset tarjoilisi kahvia ilmaiseksi ja se maistuisi paremmalta kuin Jumalan Nektariini, silti joisin mieluummin hieman huonompaakin kahvia kalliiseen hintaan vaikkapa nyt tuolla kuvan Starbucksissa.

Starbucks on normaali franchising ketju, eli voi sitä onnetonta, joka erehtyy kaffilan perustamaan.

Kuulemma kirjoittamalla sähköpostia firman pääkonttoriin on ainakin jotkut saaneet ehdot vastauksena - ja ne ovat todella karmeat. Jos pystyisi neuvottelemaan itselleen Suomen oikeudet ja homma lähtisi täällä kasvuun niin mahdollisuuksia voisi olla tuolla ansaita vähän rahaakin (eli saisi provikat myös muiden Suomeen perustamista Starbuckseista).

Yksittäistä Starbucksin kahvilayrittäjää neuvoisin investoimaan hyvään liukuvoiteeseen...

Mä kyllä kävisin Starbucksissa. Thaimaassa ei kumpikaan miehen kanssa digattu niiden omasta mokasta niin käytiin Starbucksissa, Jenkkilässä se oli sit ehdoton, kun joka shopissa oli vielä ilmainen W-lan niin pääs kännyn kautta surffimaan jne. Parhautta.

New Yorkissa kun oli viime heinäkuussa ihan tajuttoman kuuma niin perusjääkahvia uppos päivittäin, mä en niistä kermavaahtosiirappikahvisekotuksista tykkää. Sitäpaitsi kyllä Starbucksissa saa ihan normaalisti kahvinsa tilattua kun listalta sanoo mitä tahtoo, eikä siis tarvii mitään litaniaa ruveta vetämään maidoista ja kofeiinittomista jne. noita näkee vaan jossain leffoissa.

DSC00747.jpg

Alko tehdä niin paljon mieli Starbucksiin että pitääpä ensi viikon lopulla käväistä :D

Alko tehdä niin paljon mieli Starbucksiin että pitääpä ensi viikon lopulla käväistä :D

Sama, ei voi kelata enää tätä ketjua :) Pitäis vaan reissata vähän pidemmälle sitä saadakseen, sääli :( Oon tällä hetkellä sulle Huppe niin kade (jos siis oot yhä jossain maailmalla?).

Sama, ei voi kelata enää tätä ketjua :) Pitäis vaan reissata vähän pidemmälle sitä saadakseen, sääli :( Oon tällä hetkellä sulle Huppe niin kade (jos siis oot yhä jossain maailmalla?).
Meitsi on menossa mökille näillä minuuteilla grillaamaan täällä Pohjois-Karjalassa, ens viikolla sit lähelle Starbucksia, Eurooppaan "vain".

Onko jengi koittanut tehdä noita herkumpia kaffeja itse? Ei ainakaan nuo frappet, eli jäätä, kaffetta ja maitoa + suklaata esim. voi olla kovin vaikea tehdä jossian blenderissä. Päälle vain Lidlistä paine-kermavaahtoa ja vähän kaakaojauhetta + pilli perään. :kuola:

Join äsken töissä kahvit ja jauhettiin duunikavereiden kanssa paskaa. Ei maksanut mitään tämä kahvittelu intellektuellissa atmosfäärissä!

Mieluummin mä irkkailen MacBook sylissä jossain trendikkään kahvilan terassilla ja juon Frappea isosta kupista ja haistelen raikasta kevätilmaa ja katson vaikkapa Espan puistikossa ihmisten vilinää.

Noh, kukin tyylillään, mutten olekaan mikään rekkamies.

Off topiciks menee:

Vaikka en rekkamies olekaan,(kaikki kunnia niille, kovaa duunia) ja työni puolesta kannettava on elintärkeä, en sitä kyllä mihinkään "trendikkääseen" kahvilaan ota mukaani. Ja Juuri trendikkäät ihmiset kannettavineen ja muine yhteydenpitovälineineen kahviloissa ja terasseilla "irkkailemassa" ovat asioita, joita pyrin itse kahvipaikkaa valitessani välttämään. Tietynlainen karheus ja seesteisyys mielummin kun trendikkyys ja yhteys jatkuvasti muihin galaxeihin non stop. Mut niinkun sanoit, kukin tyylillään.

Sul on mun luonto, Jerko. Mulle tulee jo työläppärin raahailusta stressiä, en mä sitä huvikseen vapaa-aikana ottaisi minnekään vaikka olis kevyempikin. Yleensä lähden kahvilaan tms. julkisille paikoille nimenomaan ollakseni läsnä siellä enkä etäläsnä jossain netissä... Alkaa kai varhaiskeski-ikä iskeä ja pahasti! :)

Itseäni himottaisi kyllä opetella tekemään erikoisia kahvihässäköitä kotona just jostain tuoreista pavuista. Tosin tällä hetkellä kotona ei ole kuin perinteinen kahvinkeitin. Enkä edes tiedä saako täältä päin mistään kaupasta mitään hienoja kahveja.

Kahvia juon ehkä 1-2kuppia päivässä joskus en ollenkaan, lähinnä juuri siitä syystä kun peruskahvi maistuu välillä niin vehkeeltä että oksat pois. En ole siis mikään kahvinarkomaani joka vetää vaikka minkä makuista kuraa kunhan saa päivän kahviannokset täyteen.

Missäs hinnoissa tuollaiset "hienot" kahvipavut noin suunnilleen on? Samoin laitteet joilla niistä vois jotain keitelläkin?

Missäs hinnoissa tuollaiset "hienot" kahvipavut noin suunnilleen on? Samoin laitteet joilla niistä vois jotain keitelläkin?
Erittäin laadukas Blue mountain maksaa noin 24 euroa/250g. Javaa ja konaa saa siinä reippaalla kympillä / 250g. Sitten on paljon erilaisia kenialaisia, etiopilaisia, kolumbialaisia ja muita laatuja alle kympin / 250g.

Eli käytännössä ei mitään törkeitä hintoja tarvitsisi maksaa, sitten kun olen vielä meidän taloudessa ainoa joka kahvia juo niin ei noita tarvitsisi joka päivä olla ostamassakaan.

Jotain hyvää nettikauppaa kenelläkään tiedossa josta noita kahveja voisi mahdollisesti tilailla?

Eli käytännössä ei mitään törkeitä hintoja tarvitsisi maksaa, sitten kun olen vielä meidän taloudessa ainoa joka kahvia juo niin ei noita tarvitsisi joka päivä olla ostamassakaan.

Jotain hyvää nettikauppaa kenelläkään tiedossa josta noita kahveja voisi mahdollisesti tilailla?
Hommaa samalla sitten ilmatiivis joku tyylikäs kahviaiheinen rasia pavuille, johon ne vippaat pussista, etteivät ne saa ilmaa jos viikon parikin ovat kaapissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom