Starbucks, miksi ei Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Itsekin olen suuri Starbucks fani, ja joka aamu kayn sielta kahvini hakemassa. Isoin mukillinen vahvaa paivan kahvia, maksaa alle 2 dollaria ja vastaa suunnilleen neljaa peruskupillista (en kylla tieda mista joku on muka loytanyt kahvia joka maksaa 8 dollaria - luulin etta hinnat on taalla ihan vakiot joka paikassa?!). Toinen vahintaan yhta hyva ketju on Peets, mutta niita on hankalampi juuri nailta nurkilta loytaa. Ja kylla ma tykkaan Dunkin Donuts kahvista myos, niilla on viela isompi kuppi samaan hintaan (jos on sattunut olemaan pitka paiva edellisena paivana ja on saatava itsensa kunnolla hereille), ja hasselpahkinan makuinen kahvi on aivan taivaallista. Niilla ei vaan ole niin kivat tilat yleensa, ei sohvia tai mukavaa musiikkia.

Viimeksi kun kavin Helsingissa niin minua otti enemmankin paahan se etta mistaan keskustan kahvilasta ei meinannut saada mitaa suomalaisia juttuja kun joka paikassa oli vaan muffinsseja ja cookieita. Nain turistina ma olisin halunnut karjalanpiirakkaa, ruisleipaa sillilla (Essolta olisi saanut takuulla muna-silli-reissaria...) ja kotitekoista pullaa :D

Mutta silloin kun viela asuin Helsingissa ja oli jenkki-ikava, niin lempipaikkojani olivat nimenomaan se Espresso Edge Kaisaniemessa ja Tennispalatsin ylakerrassa oleva kahvila jonka nimea en muista. Niissa oli oikeanlaista tunnelmaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Papuja voi säilyttää myös pakasteessa ja ottaa aina vähän kerrallaan huoneenlämpöön. Varsinkin jos on vähäinen kulutus niin tuo on suositeltavaa.

Kieltämättä on noissa jossain syrjäkylän kahvibaarihuoltamoissa myös oma hieno tunnelmansa. Siis jos ihan syrjäkylille lähtään, eikä ihan Helsingin keskustassa. Pienien maalaiskuppiloiden meiningit on nyt muutenkin jotain ihan muuta kuin tuolla suuressa maailmassa.;)

Siksi ei tule Starbuck'sia, koska firma on varmaan tehnyt tarkat markkinatutkimukset ja niiden perusteella todennut, ettei Suomessa kannata.

Tampereella olen saanut parasta kahvia Mokkamestarien myymälästä. Paikka on viihtyisä, mutta pieni, joka taas aiheuttaa sen, että ruuhka ja ahtaus iskee helposti. Mutta jos väkeä on todella hillitysti, on paikka oikein kiva ja kahvi herkkua. :kuola: Viimeksi otin kokeeksi jotain, jonka mainittiin olevan minttusuklaakahvia. Oli siinä ihan pikkuruinen suklaan sivusävy jossain, kun oikein kovasti kuvitteli, minttua en löytänyt. Onneksi kahvi oli muuten peijakkaan maukasta, joten minttusuklaamaun puute ei häirinnyt mua millään lailla. Poonuksena paikan kupitkin ovat kauniita ja laadukkaita sekä henkilökunta tietenkin asiantuntevaa ja ystävällistä. :thumbs: Kupponen maksoi muistaakseni 1,9€, eli selvästi enemmän, kuin huoltiskahvi, mutta kahvin laatuun nähden pidin hintaa suorastaan halpana.

Tuotetaanko noi Blue Mountain-kahvit edelleenkin vain siellä jossain Jamaika syrjäisillä vuoristoalueilla?

Itsekin olen suuri Starbucks fani, ja joka aamu kayn sielta kahvini hakemassa. Isoin mukillinen vahvaa paivan kahvia, maksaa alle 2 dollaria ja vastaa suunnilleen neljaa peruskupillista (en kylla tieda mista joku on muka loytanyt kahvia joka maksaa 8 dollaria - luulin etta hinnat on taalla ihan vakiot joka paikassa?!).

No ne suklaat ja kermavaahdot nostaa hintaa. Ainakin noin minä sen ymmärsin.

Mainittakoon, ellei jo ketjussa ole ilmennyt, että vaikka ketjulla ei ole kahviloita Ruotsissa, Suomessa tai Norjassa (?!?), niin itse ideahan on skandinaavilta, ruotsalaiselta kaverilta. Hän keksi koko konseptin ja lähti aika uhkarohkeasti mukaan tällaiseen bisnekseen. Eli vaikka se on sitä jenkkimeininkiä, niin juuret täältä pohjolasta tulee.

Starbucksin idea kait perustuu siihen tunnelmaan, jos yhtiön johtoa on uskominen :D Ja eikö Starbucks ensimmäisenä ymmärtänyt kahvin myymisen ulos pusseissa valtavista valikoimista?

Itse bisnekseen, niin se pyrkii toimimaan nk. Glo-cal periaatteen mukaan, eli tuoda jättiyhtiö paikalliseen kahvilatapaan ja saada konsepti toimimaan lokaalilla tavalla. mutta hyödyntää skaalaedut kuitenkin.

Tuotetaanko noi Blue Mountain-kahvit edelleenkin vain siellä jossain Jamaika syrjäisillä vuoristoalueilla?
Jamaica Blue Mountain

Jamaican korkein paikka on Blue Mountain Peak, korkeus 2 256 metriä meren pinnan yläpuolella. Kasvuolosuhteet ovat täällä mainiot: Viileää, paljon aurinkoa, hedelmällinen maaperä ja säännölliset sateet. Tällä noin 6.000 hehtaarin alueella kasvaa Jamaican Blue Mountain -kahvi, maailman ehkä tavoitelluin kahvilaatu. Sen papu on muodoltaan säännöllinen ja väriltään sinivihreä. Kahvissa on ainutlaatuinen, intensiivinen aromi ja sametin pehmeys; hento, tasapainoinen hapokkuus, joka antaa pehmeän maun. Ripaus suklaata on aistittavissa.

Tunnetuin sitaatti Jamaica Blue Mountain kahvista löytyy kirjasta "Live and Let Die" (Ian Fleming 1954), kun James Bond aloittaa aamiaisen: " - Blue Mountain coffee, the most delicious in the world..."

Kunha tuossa saa kesäloman vietettyä niin vois katsella onko vielä rahaa esim. parempaan keittimeen ja myllyyn.

Onko kukaan tehnyt kotona mitään kermavaahto/suklaakahvi hässäköitä? Ja jos on niin miten? Ja onko onnistunut?

Suklaakahvi järjestyy näin:
- keitä sumpit normaalisti
- laita mukin pohjalle 1tl leivontakaakaota ja 1tl ns. maitokaakaojauhetta, joka on siis noin 70-80% sokeria
- kaada sumpit mukiin ja sekoita teelusikalla.

Ja on hyvää! :kuola:

Kannattaa myös kokeilla ns. arabialainen kahvi, eli kun pistää suodattimeen puruja, niin pistää jonkin mitallisen väliin noin 0,5tl kardemummaa (hifistelyä, voi ne pistää päällimmäiseksikin :D ).

Mä teen noita maustettuja kahveja vain Kulta Katriinan tai Juhlamokan kaltaisten peruskahvien kanssa. Jos käytössä on jotain paremman luokan purua, niin ei tarvitse, niissä on makua riittävästi ilmankin.

- kaada sumpit mukiin ja sekoita teelusikalla.

Ja on hyvää! :kuola:
Tuli taas mieleen... Jostakin olen kuullut, että sumppi tarkoittaisi kerran jo jäähtynyttä kahvia joka lämmitetään uudelleen. Varmistusta olen tähän kysellyt vanhemmilta ihmisiltä ja yrittänyt googlatakin. Eli tietääkö kukaan mistä tuo sana "sumppi" tulee ja mitä se tarkalleen tarkoittaa? Ihan vain kahvin synonyymi vaiko uudelleen lämmitettyä vai mitä? Normi kielessähän kyllä kahvi=sumppi mut mitä se on niinq oikeesti?

iivili sanoi:
Tampereella olen saanut parasta kahvia Mokkamestarien myymälästä. Paikka on viihtyisä, mutta pieni, joka taas aiheuttaa sen, että ruuhka ja ahtaus iskee helposti. Mutta jos väkeä on todella hillitysti, on paikka oikein kiva ja kahvi herkkua. :kuola:

:offtopic: Kyseinen keidas on 24.5.08 auki viimeistä päivää. Sääli. :(

Tuli taas mieleen... Jostakin olen kuullut, että sumppi tarkoittaisi kerran jo jäähtynyttä kahvia joka lämmitetään uudelleen. Varmistusta olen tähän kysellyt vanhemmilta ihmisiltä ja yrittänyt googlatakin. Eli tietääkö kukaan mistä tuo sana "sumppi" tulee ja mitä se tarkalleen tarkoittaa? Ihan vain kahvin synonyymi vaiko uudelleen lämmitettyä vai mitä? Normi kielessähän kyllä kahvi=sumppi mut mitä se on niinq oikeesti?

Mä oon sellaisen käsityksen saanut, että on "uudelleenkeitettyä". Eli ennen vanhaan vanhat purut on kierrätetty, niistä on keitetty monet kahvit. Tietysti ei vastaa ensimmäisne kerran jälkeen enää tuoretta kahvia. Nykyään se on sitä, että käytetään suodatinpussi toiseen kertaan ja lisätään vain vähän uutta kahvia.

Nykyään se on sitä, että käytetään suodatinpussi toiseen kertaan ja lisätään vain vähän uutta kahvia.

:o tekeeks joku oikeesti näin? Laitoin kerran duunissa vahingossa kahvinkeittimen päälle vaihtamatta puruja, siitä tuli sellasta teen näköistä litkua. Ei kovin houkuttelevaa, onneksi huomasin mokan ennen kuin tarjosin asiakkaille :D

Hongkongissa käydessäni tuli kyllä siemailtua "pikkasen" kahvia kyseisessä liikkeessä :D ois aika hyvä suomessakin!

Just tänään huomasin, että tuohon naapuriinkin tuli Starbucks. Pari kertaa tullut käytyä keskustassa ollessa ja ei ne pahoja paikkoja ole. Erityisesti ne kirjakauppojen yläkerrat on rauhallisia paikkoja. Uusi kirja, kahvi/kaakao ja suklaakakku, niin niissä viihtyy pitempäänkin.

Hinnat on muuten aika vastaavat muissakin ketjuissa (Sol, Insomnia tai O'Briens).

Suurin osa suomalaisista ei onneksi ole niin juusoja, että hengaisivat kahvilassa. Jos kahville on kuitenkin päästävä niin tukekaa pikku kahviloita.

Joo sais tulla kyl tännekkin! Nyt on tullut duunissa ryystettyä kahvia oikeen olaan takaa, eikä tota kahvihammasta pahemmi kolottele.
Nycissä käydessä kyllä tuntu että on starbuck joka kulmassa, pelkästään Macy's:säkin oli peräti 4 kuppilaa. =)
Hinnat oli siinä 4$ tuntumassa kun ostelin niitä erikoiskahveja Venti-kokosena.

Suurin osa suomalaisista ei onneksi ole niin juusoja, että hengaisivat kahvilassa. Jos kahville on kuitenkin päästävä niin tukekaa pikku kahviloita.
Himassakos pitäisi olla ja syödä kynsiä? Voi hyvää päivää taas :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom