Starbucks, miksi ei Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ymmärrän kahvilakulttuurin täysin ja varsinkin suurimmissa kaupungeissa. Itsekin tykkään tehdää töitä läppärillä milloin missäkin, kunhan kahvila on siisti, hyvät sohvat ja lukemista kuten esim. Singaporen lentokentällä, Nashvillen ison kauppakeskuksen kirjakaupan kahvilassa, Tukholmassa, Bangkokissa leffaan menoa odotellessa... Mua ainakin nappaa sellainen mukava kahvihetki silloin tällöin milloin vapaa-ajan ja milloin työn merkeissä. Bisnestapaamisetkin sujuu esim. Starbucksissa mainiosti. Nytkin pitää luoda tärkeitä suhteita ja kyllä mulla on ajatuksena ehdottaa kahvilaa tapaamiseen. On ne isojen yritystenkin suurimmat pamput ihan tavallisia ihmisiä, jotka vetää viinaa, nussii ja juo jopa kahvia :D

Ootko ikinä käynyt Starbucks kahvilassa?

Ei starbucksia ainakaan se pieni kahvila missä on kiva rauhoittua vaihtoehto ole.

Höpö höpö. Olen käynyt kolmella mantereella ja helvetin rauhallisia paikkoja kaikki olleet. Isot mehevät sohvat jossa jengi lukee, selailee läppäreitä tai hengailee kavereiden kanssa. Toki näissäkin on sijainnin mukaan varmasti eroja mutta omat kokemukset menevät juuri tuonne rauhalliselle osastolle.

Helsinkiin mahtuisi yksi starbucks varmasti, jos ei muuten niin turistit sen täyttäis.

Höpö höpö. Olen käynyt kolmella mantereella ja helvetin rauhallisia paikkoja kaikki olleet. Isot mehevät sohvat jossa jengi lukee, selailee läppäreitä tai hengailee kavereiden kanssa. Toki näissäkin on sijainnin mukaan varmasti eroja mutta omat kokemukset menevät juuri tuonne rauhalliselle osastolle.

Helsinkiin mahtuisi yksi starbucks varmasti, jos ei muuten niin turistit sen täyttäis.

Ne missä mä olen vieraillut (vanhalla mantereella) eivät kyllä täytä tuota pientä ja tunnelmallista millään tavalla. Enemmän mulle jäi sellainen pikaruokapaikan fiilis. Noh, ehkä Amerikassa on kaikki paremmin tai sitten tämä on kuuluisa makuasia.

Dublinissa oli muistaakseni yks "ihan jees" Starbucks, ja toinen taas oli sijoitettuna kirjakaupan yläkertaan. Hyvä idea, mutta ei vaan toiminut. Löytyihän tuolta hyvät tuolit ja sohvat, mutta kaikki oli yleensä tupaten täynnä. Yleensä tuli suosittua muita paikkoja.

Ne missä mä olen vieraillut (vanhalla mantereella) eivät kyllä täytä tuota pientä ja tunnelmallista millään tavalla. Enemmän mulle jäi sellainen pikaruokapaikan fiilis. Noh, ehkä Amerikassa on kaikki paremmin tai sitten tämä on kuuluisa makuasia.

Mun mielestä tossa on nyt old school ja new school (lol) Starbucksin erot. Crocopin kuvailema siis uusi suunta.

Niin paljon ei jaksa kiinnostaa, että tarkistaisin, mutta tuohon olohuone-tyyliin muistaakseni luin, että ovat siirtymässä.

Käppäilin tuossa Kalevankadulla ja ovat näemmä avaamassa pahamaineiseen paikkaan uutta Robertsia. Kalevankadun alkupää on tuhoontuomittu ja kirottu. Pakkotoiston kauppa muutti siihen aikanaan Unelman tilalle, joka lähti remonttia pakoon Fredalle jossa sitten lopetti. No sitten me lähdimme helvettiin Unelman paikalta remontin takia ja lopetimme sitten hetken päästä uudessa paikassa. Tilallemme Kalevankadulla muutti Pineapple, jolla ei ollut varaa pitää isompaa paikkaa kun remppa söi myyntejä. Pineapplen tilalle tuli Rightwing, joka kerkesi olla puoli vuotta ennenkuin sekin lopetti remontin kourissa. Nyt siihen avataan Roberts, joten kantsii käydä zufeella, ei varmaan kauaa siinä mätäne.

Äidillä on oma pieni kahvila ja oon periaatteessa kasvanut kahvilakulttuurissa. En pidä ~5e hintaa mitenkään kauheana, kunhan kahvi on hyvää ja hintansa arvoista (ei mitään halpiskonecappuccinoa). Näin opiskelijana on tosin joutunut hiukan vähentämään kahviloissa hyppimistä, koska 1) itsellä ei ole aina rahaa sekä 2) kavereilla ei ole rahaa ja aika harva jaksaa käydä useammin kuin 2-3 kertaa kuussa :( Yksin en oikein tykkää kahviloissa istua.

Italiassa opin arvostamaan hyvää espressoa. Siellä himassa (kunnon pannulla!) keitetty espresso on 500000 kertaa parempaa kuin Suomessa kahvilasta ostettu. Pikkusisko toi sieltä about vuosi sitten mulle sellasen pienen espressopannun, mistä saa yhden kupillisen. Olen ihan rakastunut siihen, vaikka käytän nyt jotain ihan paskaa kahvia, koska en ole jaksanut/viitsinyt/muistanut hakea parempaa.
Italiassa on muutenkin ehkä maailman ihanin kahvilakulttuuri (Ranskassa myös). Siellä osataan arvostaa sellaista "päätöntä istuskelua" ja nautiskelua.

Italian aika on ehkä suurin syy, miksen oikein lämpene Starbuckseille ja muille. Ne menevät vähän samaan kastiin Mäkkien ja muun jenkkipaskan kanssa. Onhan se vanilja-suklaa-cinnamon-kermavaahto-whatever-latte varmaan ihan hyvää, mutta en näe mitään erityistä tarvetta sille, miksi juuri joku tietty konsepti pitäisi tuoda Suomeen. En tajua, miksi kaikilla on niin kova hinku jenkkiläistyä...
Henkilökohtaisesti kaipaan tunnelmallisia ja laadukkaita kahviloita, mielellään esim. reilun kaupan periaatteita noudattavia.

Turun parhaimpiin kuuluu muuten ehdottomasti CaféArt.

Italia....

Kyllä. En muista milloin olisin viimeksi käynyt kahvilla suomessa, siitä on vuosia. Sen sijaan kun euroopassa on pyörinyt niin jotenkin paljon enemmän puhuttelee kahvilakulttuuri siellä, etenkin juuri italiassa ja ranskassa. Sellasta kaipaisin suomeen, mutta kaipa se on niin että se toimii siellä, ja täällä on sitten hieman eri meininki. No, ei kaikesta voi tykätä

Starbucks on vähän kuin McD. Samaa isoa ketjua, vaikka ei nyt ihan yhtä kurjaa samaa moskaa joka paikassa - mutta juurikin se varianssin puute ja samanlaisuus siinä aina ärsyttää... ja kuitenkin sinne tulee aina mentyä.

Ilkeänä ja pahantahtoisena ihmisenä keräsin jopa _melkein_ koko sarjan varastettuja SB-kuppeja, eli tall, grande ja venti löytyy, vain espresso jäi uupumaan. Grande on sopiva koko aamukahviksi Robertsin house blendillä täytettynä :)

Minä en koe sitä välttämättä negatiivisena asiana, että kyseessä on iso ketju.
Aika usein heillä on laadunvalvonta ja tuotekehitys paremmin mietitty ja hallinnoitu.

Vähän sama kuin rakennustarkastuksessa: rakennustarkastajat kyttäävät isojen rakennuttajien työmaita kuin haukat, vaikka selvästi suurin osa onnettomuuksista tapahtuu pientyömailla pk-yrityksille ja yksityisille.

Jos mäkkärissä saa kuumat kahvit syliinsä, niin siitä voi sentään saada parin miljoonan korvaukset oikeudessa. :)

Joo toi KFC ei todellakaan mua sytyttäny, Islannissa ku asustelin niin tuli käytyä. Periaatteessa kanapaloja friteerattuina eri muodoissa. Ei hyvä.
Starbucks sinäänsä ihan jees, aika pitkälti robert's coffeen tapanen lafka. Varmaan överein starbukki on tullut nautittua trump towerissa fifth avenuella Nykissä, puolen litran frappe-latte-himpsis-hompsis-"kahvi" tais maksaa 12 dollaria:D
Mieluummin näkisin tosiaan vaikka jonkun italialaisen kahvilaketjun, joka sais kunnon jalansijan esim. stadissa, ja siitä sitten leviäis ympäri suomea. Italialainen oogee espresso on kyllä aivan priceless:thumbs:
Kahvikoneista vielä: Isäntäperheellä oli about 1000€n kahvikone, kahvi oli mun mielestä aivan paskaa. Mieluummin olisin juonut kahvia 20€n keittimestä.

Burger King ainakin löytyy stokiksesta. Pakollinen kulttuurikohde aina Ruotsin-risteilyllä :)

Kyllähän stadiin yks Starbucks mahtuis.
Burger Kingissä tuli käytyä pari viikkoa sitten juurikin tuolla Tukholmassa ja olihan mahtavat purilaiset:) Ranskalaiset ei niinkään. Istuttiin kaverin kans siin terassilla kun sattu niin hyvä tuuri et oli lämmin päivä niin totesimme whopperia naukkaillessa et kyllä elämä on joskus mahtavaa:rock:

Barcelonassa kävin starbuckissa viime syksynä ja otin muistaakseni cafe laten hillittömän kokoisessa kanisterissa. Nippa nappa jaksoin juoda mut piru vie oli kyllä elämäni parhaimmat kahvit. Tottunu tääl suomessa juomaan jotain essonpaarin euron kahvia niin eroa oli kuin yöllä ja päivällä:kippis1:

Mitä noita Starbucks kahveja on täällä tullut nyt vuodenverran juotuta, niin täytyy sanoa että ei ne nyt niin erikoisia ole.
Samaa tavaraa saa waynesilta tai robertsilta. Parempaa normi kahvia saa vaikka cafe picknikistä. Starbucksin erikoisuudet onkin noita maustettuja kahveja, latteja ym juomia.
Jenkeissä starbukcs on nimenomaan tollanen pikakahvila, jossa ei hirveesti kahvia nautita, vaan se otetaan mukaan. Muutamassa paikassa on kyllä ollut mukavia tuoleja etc, mutta pääsääntöisesti noi kahvilat on aika kolkkoja.
Kyllä ne parhaat kahvilat ovat vieläkin ihan noita ei ketju-kahviloita. Niissä on paras tunnelma ja jos ei paremmat kahvit, niin ainakin yhtä hyvät.

edit:
OT. Unohdetaan kokonaan koko Burger King, mielummin In and Out (paras purilaismesta jenkeissä) tai Car's Junior suomeen

Köpiksestä löytyy pieni Starbucks jopa lentokentältä (terminal 3), myös ketjussa mainittu KFC/Burger king löytyy.

Tokiossa käydessä tulee käytyä välillä Sb's:ssä,SB:t siellä ovat noita rauhallisia soffa mestoja että vilkkaita take away tyylisiä

Ihan offarina Starbucks faneille, Jumbon Cittarista löytyy Starbucksin tsufeeta tölkeissä ja sellasissa frezzan kokoisissa pulloissa. Kovin halpaa, vain 4,99/tölkki :thumbs:

Starbucks on vähän kun McDonalds ulkomailla. Kun ei jaksa etsiä ravintolaa/kahvilaa väsyneenä mikä ei petä niin tyytyy siihen, että edes jollain tasolla homma toimii. Ulkomailla tosin McDonalsin vaihtelu on mielestäni suurempaa kun Starbucksien tai sitten vaan sattunut noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom