Stadin kahvilat, listaus. Le´sufee! + pakkiksen virallinen kahvikeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,
Olisi haussa opiskeluun soveltuva kahvila mielellään melko keskeltä stadia. itse kahvin maulla/hinnalla ei ole suurempaa väliä. tärkeämpää olisi että paikassa saisi ongelmitta norkoilla sen pari kolme tuntia ja paikka olisi hiljainen sekä hyvin auki etenkin sunnuntaisin.
Johtocafe voisi olla yksi. Ilmainen wlan, palvelu on mitä on, mutta tuskin tulee häätämään pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeile vaikka Arvid Nordquistin Franskfrostia tai Löfbergs Lilaa. Molemmat erittäin tummia paahtoja. Kaikkeahan nyt kannattaa kokeilla, vaikea toisen makua tietää. =)

Kiitoksia vinkistä. Tota Lilaa nappasin äsken yhen paketin kaupasta. Kokeillaan Nordquistin kahvia myöhemmin.

Jouluna tuli hankittua vihdoinkin kahvimylly ja on kyllä ollut paras sijoitus kahvilaitteistoon. Kahvini keitän Moccamasterilla ja pressopannulla. Pressopannu on mielestäni jopa parempi kuin moccamaster, koska se on aina pakko pestä käytön jälkeen. Ei jää kahvirasvat härskiintymään pannuun.

Aeropress kiinnostaa, mutta enemmän kiinnostaa tuollainen vakuumikeitin. Onko kenelläkään kokemuksia?
http://www.bodum.com/fi/en-us/shop/detail/1208-01/

Aeropress kiinnostaa, mutta enemmän kiinnostaa tuollainen vakuumikeitin. Onko kenelläkään kokemuksia?

Näyttää ihan hauskalta, tosin mietin ku ohutseinäiset lasikipot että mitenkä hyvin lämpö haihtuu sitten harakoille. Luulisi tosin että paremmin toimii kuin presso, missä kahvi o jäähtymässä kipossa hautumisen ajan.

Noissa Bodumeissa on varmaan se niitten kaksinekertainen lasi, pitäs pitää aika hyvin lämmön.

Tänään testaamaan about Lönkan ja Annankadun kulmassa olevaa uutta kaffilaa.

Jouluna tuli hankittua vihdoinkin kahvimylly ja on kyllä ollut paras sijoitus kahvilaitteistoon. Kahvini keitän Moccamasterilla ja pressopannulla. Pressopannu on mielestäni jopa parempi kuin moccamaster, koska se on aina pakko pestä käytön jälkeen. Ei jää kahvirasvat härskiintymään pannuun.

Kokemusta ei ole, mutta itsekin olen luultavasti molempia hankkimassa. varmaan ensin tuota vakuumia; sen perusteella mitä olen lukenut todellisten kahviharrastajien suosima metodi, jonka suosio kasvaa koko ajan. Japanissa ilmeisesti suuressa huudossa? Tavoitteena että joku päivä voi keittää eri kahvit joka vkonpäivä. Tällä hetkellä siis neljä eri keitintä, jos pannukahvia ei lasketa.
Onko kukaan muuten maistanut turkkilaista kahvia? Kreikkalaisessa ravintolassa sain "kreikkalaisen" kahvin, joka on kuulemma melkein sama asia. Hyvin erikoinen kokemus, ruskeaa paksua mönjää, joka ei maistunut miltään ja haisi todella oudolta.

Kokemusta ei ole, mutta itsekin olen luultavasti molempia hankkimassa. varmaan ensin tuota vakuumia; sen perusteella mitä olen lukenut todellisten kahviharrastajien suosima metodi, jonka suosio kasvaa koko ajan. Japanissa ilmeisesti suuressa huudossa? Tavoitteena että joku päivä voi keittää eri kahvit joka vkonpäivä. Tällä hetkellä siis neljä eri keitintä, jos pannukahvia ei lasketa.
Onko kukaan muuten maistanut turkkilaista kahvia? Kreikkalaisessa ravintolassa sain "kreikkalaisen" kahvin, joka on kuulemma melkein sama asia. Hyvin erikoinen kokemus, ruskeaa paksua mönjää, joka ei maistunut miltään ja haisi todella oudolta.

Itse etsin sitä sopivinta keittotapaa, jolla saavuttaisin hyvän makuelämyksen sopivalla vaivalla. Hieno tavoite on kyllä tuokin että joka päivälle oma keittotapa. Järkyttävän hyvältä kuulostaa turkkilainen kahvi.
Paksua monjää, mikä ei maistu millekkään. Olisi nyt edes paskan makuista, joku vois siitäkin tykätä.

Itse etsin sitä sopivinta keittotapaa, jolla saavuttaisin hyvän makuelämyksen sopivalla vaivalla. Hieno tavoite on kyllä tuokin että joka päivälle oma keittotapa. Järkyttävän hyvältä kuulostaa turkkilainen kahvi.
Paksua monjää, mikä ei maistu millekkään. Olisi nyt edes paskan makuista, joku vois siitäkin tykätä.

Aeropressille pisteet täältä. Erittäin pehmeä maku kun löytää oikean jauhatusasteen ja suhteen vedelle/puruille. Ja pavustahan se lopullinen maku tietty on aina kiinni :) Helppo käyttää, kahvin "keitto" viel about 20sek siitä kun vesi on lämmin, ja puhdistus 5sek.

Kertokaa hyvä ja viihtyisä kahvittelupaikka ihan Helsingin keskustasta, siinä kampissa joutuu duunien takia aika usein tunnin parin taukoja pitämään ja kahvillahan se aika usein menee. Wayne´s coffeen kahveja litkin aamulla kun kaikki sumpit on -50% silloin.

Kertokaa hyvä ja viihtyisä kahvittelupaikka ihan Helsingin keskustasta, siinä kampissa joutuu duunien takia aika usein tunnin parin taukoja pitämään ja kahvillahan se aika usein menee. Wayne´s coffeen kahveja litkin aamulla kun kaikki sumpit on -50% silloin.

Kappeli, Cafe Kafka (Ruotsalaisessa teatterissa), Ursula Aleksi 13:n yläkerrassa, Neuhaus Unioninkadulla, Yliopiston päärakennuksen kahvila. Tuossa muutama joissa itse tulee istuskeltua. Kesäaikaan sitten tietty mukavinta on Kauppatorilla tai Espan lippakioskilla.

La Torre fazione Aleksilla jos haluaa Suomen parasta sumppia.
Vieläkin parempaa sumppia saa kylläkin Pursimiehenkadun Kaffa Roasterystä, jonka taustalla toki samoja heeboja kuin LTF:ssä. Kaffassa on siis paahtimo ja pieni "tehtaanmyymälä", josta saa huolella valmistettua ja laadukasta kamaa. LTF:n ongelma on ajoittain ruuhkat, jolloin laatu väkisinkin kärsii hiukan. Kaffassa tuota ongelmaa ei yleensä ole ja aamuisinkin saa "yksittäissuodatetun" kupin Nekisseä matkaan varsin nopeasti. :kuola:

Egyptissä maistoin ensimmäistä kertaa turkkilaista kahvia, enkä voi kyllä sanoa että olisi ollut mautonta -päinvastoin! Itse ainakin tykkäsin kovasti. Itse asiassa ostinkin tuliaisiksi pari pussia kardemummalla maustettua turkkilaista kahvia. Ensimmäiset kahvit siitä keitin moccamasterilla samalla tavalla kuin "normaalinkin" kahvin. Tällä tavoin valmistettuna tuli hyvin miedon makuista sumppia, aika lailla kardemummalle toki maistui. Sitten löysin oikeaoppiset keitto-ohjeet (http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=221.0) ja tuloksena olikin jo sellaista kahvia kuin se Egyptissäkin oli eri varsin herkullista. Eräs muuten kahvista pitämätön kaverinikin tykästyi tuohon.

Tulipa muutama viikko sitten viimeinkin AeroPress hommattua ja täytyy sanoa, että on varsin kätevä laitos yhden kupillisen tekemiseen. Parhaiten tuo näyttää soveltuvan suodatintyyppisen peruskahvin tekemiseen, mutta jotain espresson vahvuistakin sillä kyllä pystyy tekemään. Paperinen suodatin valitettavasti pitää suurimman osan rasvoista poissa kupista ja haluaisinkin tuohon metallisen suodattimen. Jos joku tietää, mistä niitä saisi järkevillä toimituskuluilla niin olisin kovasti kiitollinen.

Vehje on aika kestävän oloista tekoa ja todella helppo pitää puhtaana. Tosiaan tekotavasta riippuen kahvin tekemiseen menee muutama minuutti. Toimivin tapa oman kokemuksen ja nettikirjoittelun mukaan taitaa olla parin minuutin haudutus about suodatinjauhatuksella. Hienommaksi jos jauhaa niin pääsee lyhyemmällä ajalla, mutta tulos on vähän toinen. Ihan espressojauhatusta jos käyttää niin ei tarvitse odotella oikeastaan ollenkaan.

EDIT: nythän noita coava diskejä näköjään has beanista saakin taas.

Kyllä nyt maaseudulla asuvan mäkkihomon (minä siis) kelpaa kun Latteakin saa ihan K-Supermarketista:

P1040080.jpg

On muuten ensimmäinen valmiina kupissa ostettu hyvä kahvi mitä tässä kaupungissa on koskaan saanut. Pelkkää Kulta Katriinaa ja Costa Ricaa joka paikassa ja samaan hintaan kuin Tuhansien kilometrien päästä importattu Starbucks. Maksoi siis 2,25 euroa tuo kupponen kaupan kylmä-altaassa.

Kyllä nyt maaseudulla asuvan mäkkihomon (minä siis) kelpaa kun Latteakin saa ihan K-Supermarketista:

P1040080.jpg

On muuten ensimmäinen valmiina kupissa ostettu hyvä kahvi mitä tässä kaupungissa on koskaan saanut. Pelkkää Kulta Katriinaa ja Costa Ricaa joka paikassa ja samaan hintaan kuin Tuhansien kilometrien päästä importattu Starbucks. Maksoi siis 2,25 euroa tuo kupponen kaupan kylmä-altaassa.

Juuri itsekkin törmäsin kyseiseen tuotteeseen ABC:llä. Valehtelematta hyvää :kuola:

Arvostaisin kovasti jos joku suosittelisi hyvää kahvimyllyä. Pitäisi olla kestävä, helppo puhdistaa, sellainen että saa kerralla jauhettua yhden ihmisen purut ja mahdollisesti vielä säädettyä vähän jauhatusastetta. Hintaa max. 50e.

Onko kellään kokemusta tästä:

114189_02-154x300.jpg

DeLonghi KG49

Arveluttaa ainoastaan tuo että nettisivujen mukaan pitää kerralla jauhaa vähintään neljää kuppia varten purut. Verkkokauppa.comista 45,90e.

P1040080.jpg

Eikös noissa ole sokeria sillai kivasti?

Näyttääkö Huppe siltä että sillä jännittää sokerit? :D

Edit: Ei sillä, ite en tollasia Starbucksin maustelitkuja jois varmasti. Mutteripannulla tehty espressot toimii omiin tarpeisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom