Maddox
Punish Zumba Instructor
Tuon asian suhteen on ilmeisesti olemassa kahta koulukuntaa: toiset poistaa pannun levyltä heti, kun pannu alkaa rohista ja toiset vasta sitten, kun kaikki vesi on suodattunut yläosaan. Ensin mainitulla taktiikalla osa vedestä jää väkisinkin pannun alaosaan, jälkimmäinen menettely johtaa ainakin mulla helposti mainitsemaasi kahvin palamiseen. Ilmeisesti pannu olis paras pitää levyllä keskilämmöllä, ja niin olen toiminutkin, mutta siitä huolimatta kahvi kitkeröityy joskus. Raivostuttavan herkkä taiteenlaji tuo kahvikeitto.Mutteripannun ongelma on lämpötilan nouseminen liian korkeaksi, jolloin kahvi "palaa" ja mausta tulee kitkerä. Joku muu varmaan tietää paremmin miten tämä vältetään, mutta itse olen ainakin pyrkinyt siihen että levy on juuri niin kuumalla että vesi tulee ylös asti ja että poistan pannun levyltä heti kun kahvin tulo on loppunut. Veden lämmittämisestä valmiiksi en osaa sanoa muuta kuin että ainakin ns. sifonilla kahvia valmistettaessa näin ilmeisesti kannattaisi tehdä.
Kahvin ei ehkä kannata olla ihan espressoksi jauhettua, hienohko suodatinjauhatus on ok.
Jos jollakin tosiaan on tiedossaan idioottivarma konsti lämpötilan liian korkeaksi nousemisen välttämiseksi, saa salaisuuden kernaasti jakaa.