Oon yrittämässä hommata duuniin jonkun semihyvän keittimen. Automaatteja saanee vaan liisattua, niin mikä olisi halvempi? Silvia olisi toki jees, mutta ajatus nopeasta lattesta nappaa eniten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olipa avarakatseinen näkemys:D Itse olen kyllä nauttinut monet hyvät Illyn ESEt ihan kuten myös tavallisetkin.Itse en lähtis noihin nappikahvimeininkeihin mukaan. Kahvinlaatu/maku ei parane siihen nähden mitä koko huvi maksaa. Lisäksi noi koneet jotka on tehty ns nappikaffelle ovat aika aneemisia ns kunnon käytössä.
Valmiiksi jauhetulla kahvilla ei saa hyvää aikaiseksi oli se sitten ängetty jonku tyynyn sisään tai suurempaan säkkiin.
No meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.
Jos halvalla haluaa päästä niin ostaa sen kahdenkympin pressokannun ja siihen sitten jotain muuta kuin Juhla(?)mokkaa.
Mites Maikkelin maidon vaahdotus on lähteny? Joko on latte artit hanskassa?
Aamulla päälle ja viideltä kiinni. Se maidon lämmittely ja vaahdottaminen siinä keljuttaa eniten, nopeudesta ei tosiaan voi puhua. Katsotaan mitä pomo on mieltä.Silviaa ei todellakaan kannata hommaa jos sen käyttötarkoitus on nopeampaa kahvia duunipaikalla. Kyllä siinä saa Silvian kanssa runkata menemään kun se lämpeneekin hyvän aikaa. Kone on rautaa, kun sen sammuttaa, niin se on vielä selvästi lämmin puolentoista tunnin päästä.
Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi. Nespresson koneella, tai Illyn tai Lavazzan, ei voi epäonnistua. Olen saanut kymmeniä, ellen satoja huonoja espressoja elämäni aikana eri maissa, kun barista toheloi. Noilla laitteilla ei voi toheloida, ja lopputulos on aina hyvä, muttei koskaan todella erinomainen. Elämäni parhaat espressot ja cappuccinot olen saanut joko itse tekemällä tai silloin, kun asialla on ollut taitava kahvimestari.
Aivan totta. Eli ns kädetön kaveri tekee kohtuullisen sumpin tuolla nappikoneella. Silti en usko tämän valmiiksi jauhetun kahvin joka voi olla monta kuukautta sitten paahdettu ja jauhettu olevan mikään huippujuttu kahvinvalmistuksessa. Ei voi epäonnistua on todella hauska väite kun tavallaan puolet on tehty... Sillä maidonvaahdotuksessa ei noi nappulat vaikuta. Siinä menee ne cappuccinot/lattet yleensä metsään ja pahasti. Maidot on keitetty sillä höyryllä. Vai tuleekos noissa se "maito" valmiiksi kuppiin?
Itse kuulun tähän hifisti ryhmään joten siksi on nämä mielipiteet asioista aavistuksen jyrkkiä.Suurin ongelma ikääntymisen kannalta on noissa tableteissa. Kapsulit ovat ilmatiiviitä, joten ne säilyvätkin vähän paremmin. Toisaalta voisi olettaa, että kapsuleita ei nyt sen kauempaa pidä varastossa kuin valmiiksi jauhettua irtokahviakaan. Hifisti-itsejauhajat, joita täälläkin on, ovat asia erikseen. Heitä on turha verrata tavalliseen kahvintekijään.
Maidonvaahdotus on taitolaji siinä kuin kahvin tekeminenkin. Tosiaan noissa suljetuissa laitteissa höyryvipu tarkoittaa sitä, että itse joutuu sen vaahdon tekemään. Suurin osa joko polttaa tai keittää maitonsa, joten tosiaankin pieleen mennään. Olen joskus saanut cappuccinoa, jonka maitovaahto syntyy koneen sisällä (letku tuoreeseen maitopurkkiin, nappula auki ja kone imaisee maitoa sisään, vaahdottaa sen ja laskee sitten toisesta putkesta kahvin päälle. Ei ollut oikean vaahtomaidon veroinen.
Itse kuulun tähän hifisti ryhmään joten siksi on nämä mielipiteet asioista aavistuksen jyrkkiä.
Mun mielestä toi podikahvijuttu uppoaa tähän mullekaikkihetinyt-sukupolveen jolla ei ole halua uhrata ajatusta/aikaa(?) asialle.
Kun nyt näitä aikoja alettiin ottamaan niin sanoisin että mun kahvinvalmistus plus putsaukset ottaa semmoiset 10min. max.
Tämä siis alkaa siitä että laitetaan tuoretta vettä tankkiin ja valutetaan kuppiin kuumaa vettä jonka jälkeen kahva irti, kahvan kuivatus, myllystä jauhetaan purut, tamppaus, kuppi tyhjäksi, hieman vettä läpi taas ja kahva koneeseen ja uutto.
Uuton jälkeen maidonvaahdotus ja sen jälkeen jälkien putsaaminen esim takaisinhuuhtelulla yms rätillä hieromalla ja tippa-altaan tyhjennys.
Onhan tämä tietysti työläämpää mutta palkitsevampaa ja mulla ei se aamupala/kahvi ole 5 minuutista kiinni.
Kuulostaa isolta proggikselta, mutta eipä se ole nyt niin iso. Eihän sitä jaksaisi nysvää jos se ei vaikuttaisi suoraan kahvin makuun ja tekemisen iloon.Pisteet kotiin jos jaksaa aamukoomassa tuollaisen rituaalin suorittaa päivittäin:wtf:.
Ja homma rutinoituu kuitenkin ajan kanssa eikä sitä ajattele minään suurena seikkailuna.Kuulostaa isolta proggikselta, mutta eipä se ole nyt niin iso. Eihän sitä jaksaisi nysvää jos se ei vaikuttaisi suoraan kahvin makuun ja tekemisen iloon.
Kokeile ihmeessä. Jos laitat siihen juuri espressoa sekaan, niin tulee vatsallekin lempeä vaihtoehto. Ei sitä tarvitse vaahdottaa tai mitään.Kuhan ihmiset lämmittäis ees kahvimaitonsa ettei tartte kylmää kahvia juoda.
Täytyy kyllä ite kokeilla tämmöstä:
Kahvimuki puolilleen maitoa --> mikroon ja kahvit päälle. Maitokahvi on todella hyvää.
Nyt män sitten Stockan paskapapumyymälä boikottiin. Ostin 250 gemmiä Java estatea ja täysin paskaa myivät. Korppukuivia papuja, jotka haisivat vain pähkinälle, eivät tippaakaan kahville. Välttäkää ko mestaa.
http://www.hasbean.co.uk/Jahas itsekin ihmettelin Stockan papujen laatuja. Ostin Java estatea ja Guatemalaa. Ensimmäinen vihje paskasta laadusta oli todella heikot aromit. Pressokeittimellä väänsin sitten kahvit ja oli kyllä*sellasta kuraa. Juhlamokka on herkkua tuohon verrattuna.
Mistä muuten kannattaisi tilata netistä vähän tuoreempia papuja?