Stadin kahvilat, listaus. Le´sufee! + pakkiksen virallinen kahvikeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin imaisemassa Kaffecentralenissa täällä hyväksi haukutun cappuccinon ja hyväähän se olikin! Maun puolesta marginaalisesti parempi kuin Gran Delicatossa, mutta visuaalisesti Gran Delicaton capu oli parempi. Siinä oli sentään vähän latte art-yritystä. Erinomaisia kuitenkin siis molemmat. :kuola:

Moccamasterihan on helppo purkaa ja pestä. 3-4 kertaa moccamastereita purkanu ja pessy kauttaaltaan. Saa pestyä koko paskan ja kunnolla!

Mikä kahvimylly olisi riittävä tarpeeksi hienojakoiselle espressojauhatukselle? Hifistiystäväni ja muutama barista nimittäin julisti kaikki nämä krupsit ym. auttamatta heikkotehoisiksi. Löytyykö tarpeeksi jämerillä kartioterillä varustettua jauhinta esim. n. 100e hintaan? Siis sellaista, josta löytyisi joltain kokemusta

Mikä kahvimylly olisi riittävä tarpeeksi hienojakoiselle espressojauhatukselle? Hifistiystäväni ja muutama barista nimittäin julisti kaikki nämä krupsit ym. auttamatta heikkotehoisiksi. Löytyykö tarpeeksi jämerillä kartioterillä varustettua jauhinta esim. n. 100e hintaan? Siis sellaista, josta löytyisi joltain kokemusta
Ei taida tuolla hintaa saada kunnollista myllyä.

Moccamasterihan on helppo purkaa ja pestä. 3-4 kertaa moccamastereita purkanu ja pessy kauttaaltaan. Saa pestyä koko paskan ja kunnolla!
No ei mun parempi moccamasteri ainakaan helposti purkaannu. Vesisäiliön kun irrottaa on se lähes mahdoton saada takaisin eikä siellä olevaa "kennoa" saa oikein putsattua edes.

Itsellä operaatioon meni 2-3h. Sähkötekniikan koulutuksen saaneena en voi tuota suositella kenellekään omatoimiselle purkajalle.

No ei mun parempi moccamasteri ainakaan helposti purkaannu. Vesisäiliön kun irrottaa on se lähes mahdoton saada takaisin eikä siellä olevaa "kennoa" saa oikein putsattua edes.

Itsellä operaatioon meni 2-3h. Sähkötekniikan koulutuksen saaneena en voi tuota suositella kenellekään omatoimiselle purkajalle.

Sä et vaan osaa! Muutama ruuvi auki - pari liitintä irti - vesiputki irti lämmitin "kierukasta - ja kannen pois nosto ja eikun pesemään. Helppoo kun heinän teko. En siis ihmettele jos ei sinusta ole sähkömiestä tullutkaan:D. Ekalla kerralla saattaa joutua parissa kohtaa vähän miettimään, mutta sen jälkeen homma käy kuin kalsarien vaihto, eli siis paskasesta puhtaaksi. Tämän jälkeen voi ajaa koneen läpi tuommosen puhdistusaine litkun, jos haluaa.

No kyllähän se nyt menis helpommin kunhan ei irrotakaan vesisäiliötä siitä telineestä lainkaan. Toisaalta sitten sen uppopeseminen taas on pirun hankalaa kun sisälle jää sähköosat. En tuota kuitenkaan luonnehtisi millään tavoin helpoksi, eikä kenen tahansa kannata tuota lähteä omatoimisesti purkamaan jo pelkästään sähköiskuvaaran vuoksi. Helpompi xboxiin on modipiiri juottaa kuin moccamasteri purkaa ;)

En tuota kuitenkaan luonnehtisi millään tavoin helpoksi, eikä kenen tahansa kannata tuota lähteä omatoimisesti purkamaan jo pelkästään sähköiskuvaaran vuoksi. Helpompi xboxiin on modipiiri juottaa kuin moccamasteri purkaa ;)
Luulis sun sähkömiehenä tietävän, ettei niitä koneita ruuvailla töpselin kiinni ollessa.:D

Luulis sun sähkömiehenä tietävän, ettei niitä koneita ruuvailla töpselin kiinni ollessa.:D
Kaikenlaisiin urpoihin sitä on tullut törmättyä kyllä. Runkohan on myös metallia ja entäs jos "unohtaa" kytkeä yhden johdoista takaisin niin rungossa on seuraavan keiton yhteydessä 220 Volttia.
Myös vesiletkun huono kiinnitys aiheuttaa veden menemisen sisälle sähkölaitteisiin ja kohta sinulla on 220 V vesilätäkkö kahvinkeittopöydällä.

Oikeasti: Tuo keitin on todella haasteellinen purkaa.

Tässäkin asiassa pressopannu pesee satanolla moccamasterin. Neljä liikkuvaa osaa jotka voi pestä tiskikoneessa vailla pelkoa sähköiskusta:D

Tiedän että ihan pirun tyhmä kysymys, mutta mitä eroa mutteri(=mokka)pannulla ja pressopannulla on kahvin lopputulokseen? Ilmeisesti ensimmäisellä valmistetaan lähinnä espressoa ja jälkimmäinen toimii vähän niin kuin yleiskeitin?

Tiedän kyllä miltä kummatkin näyttää ja miten kahvi valmistetaan niissä. Nyt vaan mietin, että kumman ostaisi näin ensi alkuun. Ihan ei riitä innostus ostamaan turhan kallista sähköharveliä. Käsikäyttöinen jauhaja kyllä löytyy. Vai onko ihan sama vedellä braunin peruskeittimellä sumpit kun siltä tuntuu.

Tiedän että ihan pirun tyhmä kysymys, mutta mitä eroa mutteri(=mokka)pannulla ja pressopannulla on kahvin lopputulokseen? Ilmeisesti ensimmäisellä valmistetaan lähinnä espressoa ja jälkimmäinen toimii vähän niin kuin yleiskeitin?
Joops, eli mutteripannulla tehdään pieni satsi hyvin vahvaa kahvia, mikä on vähän espresson suuntaan. Pressopannulla saadaan sitä normaalisuodatinkahvia, mikä soveltuu vallan mainiosti peruskeittimeksi ja jota ainakin itse käyttäisin aivan ehdottomasti normaalin halvan sähkökeittimen sijaan.

Joops, eli mutteripannulla tehdään pieni satsi hyvin vahvaa kahvia, mikä on vähän espresson suuntaan. Pressopannulla saadaan sitä normaalisuodatinkahvia, mikä soveltuu vallan mainiosti peruskeittimeksi ja jota ainakin itse käyttäisin aivan ehdottomasti normaalin halvan sähkökeittimen sijaan.

Olisiko kuolemansynti ostaa pressopannu Ruotsin toivosta Ikeasta? Ajaako asiansa siinä missä laadukas fransmannien tekele? Onko noissa millaiset minimit kahvinkeittomäärille, mäkin oon talouden ainut kahvinkittaaja taloudessa, joten olisi kiva jos saisi tehtyä joskus vaan yhden annoksen....

Äh en nyt rinnastaisi pressokahvia suodatinkahviin, täysin erimakuista.

BTW onko jengi katellu tuota HasBeanin 40£ gift-settiä? 250g random kahvia kuukausittain vuoden ajan. Itse ainakin kelailin tilata jos tuleva kahvisatsi hasbeanistä vaikuttaa hyvältä.

Mutteripannussa täytyy veden kiehua jotta se nousee ylös niiden purujen läpi sinne kannuun. Tämä ei ehkä ole optimi jos hyvää kahvetta tehdään.
No pressopannun kanssa pystyy itse säätelemään kaikkea. Purujen/veden määrää, aikaa ja lämpötilaa.
Eli jos on kykyjä ja halua, pressopannulla saa takuulla hyvää kahvia.
Jos noista kahdesta tarttis valita olisi mun vaihtoehto ehdottomasti pressopannu.

Mutteripannussa täytyy veden kiehua jotta se nousee ylös niiden purujen läpi sinne kannuun. Tämä ei ehkä ole optimi jos hyvää kahvetta tehdään.
No pressopannun kanssa pystyy itse säätelemään kaikkea. Purujen/veden määrää, aikaa ja lämpötilaa.
Eli jos on kykyjä ja halua, pressopannulla saa takuulla hyvää kahvia.
Jos noista kahdesta tarttis valita olisi mun vaihtoehto ehdottomasti pressopannu.

Kiitos tästä, huomenna ostoslistalle pressopannu. Sitten voinkin täällä potkia seiniä, kun taidot ei riitä kunnon kahvin valmistamiseen... En tiedä onko sitä liikaa vapaa-aikaa kun jaksaa tällästä harrastaa, mutta kun tulee nykyään hifisteltyä ruoan/juoman kanssa muutenkin niin miksei tässäkin. Suuri kiitos ja :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom