spagaati

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jep, itsekin olen venynyt tuohon suuntaan iät ajat, mutta pitkittäin ei mene sinne päinkään. Luulin pitkään, että sivuttain kaikki osaa, mutta pitkittäin on ihan mahdotonta.

Jaahas mulla on juurikin toisinpäin eli sivuttain en koskaan päässyt vaikka kuinka venyttelin. Jumittaa vaan lonkasta, pakaroiden sivuilta eli pakko olla joku rakenteellinen juttu omalla kohdalla.

Kun seison jalat yhdessä ja suorina ja siitä kurotan käsiä maata kohti jää ilmaa väliin semmoiset 15 cm.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettenkö olisi venytellyt. Kovasti olen yrittänyt parantaa notkeutta mutta oikeastaan minkäänlaisia tuloksia ei ole tullut. Taitaa mulla olla aika huonot geenit tähän lajiin. Veljeni ja isänikin ovat yhtä notkeita kuin rautakanki:D

Toisaalta, olkapääni ovat hyvinkin notkeat....jalat ovat kankeet, kädet eivät...toisaalta olenkin enemmän viimeisten parin vuoden aikana venytellyt käsiä kuin jalkoja.:eek:

Venyttelemällä monipuolisesti jalkojen eri lihaksia. Tämä taas tietysti vaatii aikaa, ennen kuin spagaatin pystyy saamaan(riippuen tietysti lähtötasosta).

joskus penskana kun se spagaati oli niin kova sana niin sitähän sitten harjoteltiin joka päivä tunteja ja kyllä se sieltä aikanaan ihan hyvin tulikin ja meni vielä ilman lämmittelyjäkin(älä kokeile) :D
Nyt ei mene enää lähellekään...

Oon joskus lukenu tän läpi, mut nyt en jaksa. Eli onkohan kellään muulla tällästä vaivaa??? Kuitenkin eli mulla spiraalia yrittäessä vasemmassa sisäreidessä tuntuu sellanen infernaalinen viiltävä kipu. Ihan kuin ois joku verisuoni kireellä. Pitää varoo ettei vaan katkase sitä tai jotain.

Tuntuu myös spagaattia vasemman jalan "päälle" tehdessä. Joissain vaihees se tuntu muljahtavan niinku kantapääs asti. Säykäytteli ihan hulluna ja vihlo kivasti. :eek: Kerran tuntu et kunnon kyykky lämmittelyjen jälkeen muljahti vähän parempaan asentoon ja pääs vähän syvämmälle jopa.

Tää on alkanu kun en oo venytelly muutamaan vuoteen (kunnolla) nimenomaa spiraalia ja spageetteja, jotka joskus oli muuten ihan hyvälläkin mallilla.

Mikäköhän ihme siel oikein on? :jahas:

.....tai sit se vois olla jänne. Se ois ehkä todennäkösin?? Kumma kun lihakset ympäril antais paljon enemmän anteeks mut tää yks ohut pitkä viiltävä kipu kiusaa. :dance:

Kun seison jalat yhdessä ja suorina ja siitä kurotan käsiä maata kohti jää ilmaa väliin semmoiset 15 cm.

Ei se mitään, minulla jää n. 25 cm:rock: Ja olen sentään venytellyt jonkun verran:worship: Helvetin pitkät jalat ja muutenkin jäykkä paska, parantamisen varaa on ja rutkasti:rolleyes:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voi perkele, että toi sivarivenyttely on hanurista, kun ollaan omassa maximissa. Tällä hetkellä uupuu maagiset n. 20 cm ja tuntuu, ettei se siitä oikein etene ilman lekaa ja paikallispuudutusta. Normi spagu on suht. helppoa....

Otetaan ideoita vastaan notkeilta fitness-jouluilta! ;-))

Otetaan ideoita vastaan

Ootko tehny muita, kuin passiivisia venytyksiä? Kun teet monenlaatuisia harjoituksia (aktiivinen, passiivinen, dynaaminen), pääset nopeammin eteenpäin. Lisäksi kannattaa käyttää kaveria apuna, jotta on helppo tehdä stretch-relax-tekniikalla ihan selinmakuulta jalkojen aukaisu. En ite vielä pääse sitä, mutta kaverin avusta on ollut merkittävää hyötyä, joka viikko aukee pari senttiä pidemmälle. Että eiköhän se tästä.

Mitä ovat nuo aktiivinen? passiivinen? ja dynaaminen? venyttelytekniikat???

Mitä ovat nuo aktiivinen? passiivinen? ja dynaaminen? venyttelytekniikat???

No ne selitetään aika hyvin tuossa aiemmin laittamassani linkissä. Tässä lyhyesti sama:

Aktiiviset venytykset suoritetaan siten, että venytettävän lihaksen antagonistilihas työskentelee venytyksen aikaansaamiseksi. Venytystä ei auteta esim käsillä tai oman kehon painolla. Esimerkki: selinmakuulta nosta toinen jalka ylös ja lonkankoukistajilla/etureisillä yritä saada aikaiseksi venytys takareiteen.

Passiiviset venytykset on niitä tavallisimpia venytyksiä, eli otetaan joku asento ja pysytään siinä, venytystä viedään pidemmälle oman kehon painon avulla tai kaverin/apuvälineen avustuksella. Esimerkki: selinmakuulta nosta toinen jalka ylös ja pidä takareisi venytyksessä käsiä apuna käyttämällä.

Dynaamiset venytykset ovat venytyksiä, joissa tehdään jokin liike, jonka lopussa venytettävä lihas sitten venyy. Näitä teen itse tarkistaakseni, että liikeradat on kunnossa ja lihaksissa ei ole odottamattomia vaurioita ennen raskaita venytyksiä. Näistä on myös ollut apua raskaisiin jalkasarjoihin, auttaa lämmittelyssä mukavasti. Esimerkki: seisoma-asennosta heilauta jalkaa ylös. Nämä heilautukset kannattaa ottaa varovasti, jotta ei revi paikkoja ennenkuin lihas tottuu liikeradan laajuuteen. Toisto toistolta voi sitten viedä pidemmälle ja kannattaa muistaa, että tarkoitus ei ole väsyttää lihaksia, vaan tsekata missä mennään. Eli muutama (4?) toistoa per liikerata on toiminu mulle parhaiten.

Stretch-relax-tekniikassa venytettävää lihasta ensin jännitetään voimakkaasti jokunen sekunti ja sen jälkeen rentoutetaan hetki (~3 sekuntia) minkä jälkeen lihas viedään venytykseen. Tätä voi toistaa niin kauan ku hyvältä tuntuu, mutta itsellä kaks kertaa raskasta venytystä on niin paljon ettei tee mieli kolmatta kertaa heti perään.

Siskoni harrasti aerobickiä (?) noin puoli vuotta, ja sen aikana veti sekä sivulle, ja molemmin puolin eteen spagaatin. Ja ei ihan tuon ajan loppupäässä vaan olisiko mennyt jotakin 2-4kk siihen, tai jopa vähemmänkin. =)

Eli spagaatit ovat poikittaispagaati (jalat sivuilla) ja pitkittäisspagaati (toinen jalka edessä, toinen takana). Tuossa poikittaisessa tärkeintä on venytellä juuri sisäreidet ja nivuset hyvin. Tämä tosiaan on helpompi saada lyhyessä harjoitteluajassa kuin pitkittäinen.
Pitkittäisen saamiseen, täytyy ensisijaisesti venytellä taka- ja etureidet todella hyvin. Myös lantion alueen venyttely on todella tärkeää. Itse tanssin balettia ja tiedän kyllä miten rankkaa välillä on, tällä hetkelläkin nimittäin revähdys takareidessä joten siksi painotan sen venytystä todella paljon.

Eli spagaatit ovat poikittaispagaati (jalat sivuilla) ja pitkittäisspagaati (toinen jalka edessä, toinen takana). Tuossa poikittaisessa tärkeintä on venytellä juuri sisäreidet ja nivuset hyvin. Tämä tosiaan on helpompi saada lyhyessä harjoitteluajassa kuin pitkittäinen.
Pitkittäisen saamiseen, täytyy ensisijaisesti venytellä taka- ja etureidet todella hyvin. Myös lantion alueen venyttely on todella tärkeää. Itse tanssin balettia ja tiedän kyllä miten rankkaa välillä on, tällä hetkelläkin nimittäin revähdys takareidessä joten siksi painotan sen venytystä todella paljon.

Onko tosiaan noin että poikittainen olisi helpompi saada? Ite sain aikonaan parin kolmen kuukauden säännöllisellä venyttelyllä tuon pitkittäisen, molemmin päin (vasen tai oikea jalka edessä), mutta ei ollu poikittaisspagaati kyllä lähelläkään..
Voipi toki olla yksilökohtaista, toisilla on parempi liikkuvuus takareisissä ja toisilla sisäreiskoissa..

Suositut

Back
Ylös Bottom