spagaati

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
nivuset jumissa

olen välillä venyteellyt haara-asennossa yrittäen saada aikaiseksi spiraalia.nyt olen huomannut että nivuset ovat ihan jumissa ja kipeät.mulle on sanottu että aluksi venyttely kipeyttää paikkoja ja venyttelyä pitää kuitenkin tehdä päivittäin vaikka paikat olisivatkin kipeät.menee kuulemma ainakin viikko ennenkuin homma alkaa kulkea.etoo vaan kun harrastan potkulajia ja on hankala potkia kun nivuset on kipeät.mitäpä alan ammattilaiset sanoo,pitääkö venyttelyä kuitenkin jatkaa vaikka paikat on arat??

Ammattilaiseksi en itseäni ihan sanoisi mutta erinäisiä kertoja olen esiintynyt ns. käärmenaisena kun kroppa vääntyy ihan mukavasti.
Varsinkin nivuset saa aika helposti kipeiksi venyttelemällä enkä yleensä venytä lisää jos ovat kipeät. Tuntuu niin inhottavalta ja häiritsee muuta treenaamista. Notkeutta olen kyllä tälläkin systeemillä saanut ihan kiitettävästi.

Tässä vähän aiheesta poiketen... Niin tein ton spagaatin ihan vahingossa ja kyl teki kipeetä. Kaaduin mopolla ajaessa niin että jalat meni sivuttain olevaan spagaattiin. Silloin kuului lantiosta oikealta puolelta jonkunlainen rusahdus. Ja sen jälkeen mulla on reistannu tuo oikee pakara kun se aina välillä on puuduksissa. Voisiko olla et ois joku lähteny pois paikoiltaa???

Elikäs se 'normaali" spagaatti (toinen jalka eteen ja toinen taakse) on lähes jokaisen ihmisen mahdollista saada aikaan edellä mainituilla liikkeillä, mutta sivuspagaatin suoritus vaatiin jo perimältä jotain. Eli jos ei lonkat anna periksi niin sitte ei sivuttain pääse vaikka venyttelis loppuelämän.
Itse olen tavannut ihmisiä jotka juuri osasivat tehdä sen sivuttain, mutta ei eteenpäin, niin että ei se aivan niinkään ole.

Olen nyt vasta itse lopettanut vakavissani venyttelyn, kun tuntuu että ei tule pysyviä tuloksia eikä siitä kuitenkaan ole paljon mitään hyötyä juuri missään lajissa. Paljon hehkutetut kamppailulajien potkut eivät juuri ikinä vaadi spagaatin hallintaa tietääkseni, ehkä jotkut ohjaajat vain aikoinaan keksivät että näyttäisi hyvältä teeskennellä sen olevan vaatimus korkean tason saavuttamiseen.

Itselläni ainakin meni niin että saavutin sellaisen tason että pitkällä lämmittelyllä ja monen pitkän 'esivenytyksen' kautta pääsin sitten melkein täydelliseen asentoon, ja hyppäämällä kokonaiseen, mutta minuuttien kuluessa 'pumpin' kadotessa paikat taas palautuivat enemmän ennalleen ja mitään hyppyjä ei uskaltanut vammautumisen pelossa enää yrittää. Siksi lopetin.

Ite oon yrittäny saada tota sivuspagaattia koko syksyn....mutta lonkka ja reidet on kyllä niin jumissa ja kehitys on _tosi_ hidasta. Seuraavana päivänä jalat on vain kankeammat ja kipeät, jopa käveleminen tuntuu välillä oudolta. Mutta jos lämmitteten ja venyttelen kunnolla 30min + ni sillon on hyvä fiilis ja jopa aika venyvä olo. Mutta tunnin päästä ollaan jo niin kankeita että ei mitään rajaa...Venyttelin välillä monta tuntia päivässä, joka päivä...nyt vain pari kertaa viikossa. Motivaatio ihan nollassa :( oli tavote saada sivuspagaatti jouluks, (luin oppaita missä luvattiin että kestää vain 3kk) no en oo kyllä lähelläkään sitä...

Ite oon yrittäny saada tota sivuspagaattia koko syksyn....mutta lonkka ja reidet on kyllä niin jumissa ja kehitys on _tosi_ hidasta. Seuraavana päivänä jalat on vain kankeammat ja kipeät, jopa käveleminen tuntuu välillä oudolta. Mutta jos lämmitteten ja venyttelen kunnolla 30min + ni sillon on hyvä fiilis ja jopa aika venyvä olo. Mutta tunnin päästä ollaan jo niin kankeita että ei mitään rajaa...Venyttelin välillä monta tuntia päivässä, joka päivä...nyt vain pari kertaa viikossa. Motivaatio ihan nollassa :( oli tavote saada sivuspagaatti jouluks, (luin oppaita missä luvattiin että kestää vain 3kk) no en oo kyllä lähelläkään sitä...

Kokeile dynaamisia juttuja.. 3 kk tulee takuu varmasti tuloksia. Kyse yleensä motivaatiosta, tekniikasta ja keskittymisestä.

Kokeile dynaamisia juttuja.. 3 kk tulee takuu varmasti tuloksia. Kyse yleensä motivaatiosta, tekniikasta ja keskittymisestä.

Olen tehnyt dynaamisia juttuja, esim eteenpäin potku kehittyi tosi nopeasti, mutta takareidet eivät ikinä ole olleet ongelma. Sain koko käden maahan reilun viikon venyttelyn jälkeen (tosi lyhyet jalat voi olla yks syy).
Mutta suoraan sivulle potku on sitten ihan eri juttu, ilman venyttelyjä saan ehkä sen nousemaan 30cm :D. ½ tunnin venyttelyn jälkeen saan sen kuitenkin noin 90 asteen kulmaan lattiasta.
Eli harrastan potkunyrkkeilyä ja joudun venyttelemään yli 30min kotona ennen harkkoja, koska paikanpäällä venytellään ehkä 5min eikä se riitä minulle ollenkaan :D. Ja mun kaveri joka ei koskaan venyttele potkasee mua helposti päähän ilman venyttelyjä, ja on 5cm spagaatista...epistä :curs: .No pitää vaan jaksaa venytellä kyllä se siitä.

Mutta suoraan sivulle potku on sitten ihan eri juttu, ilman venyttelyjä saan ehkä sen nousemaan 30cm :D. ½ tunnin venyttelyn jälkeen saan sen kuitenkin noin 90 asteen kulmaan lattiasta.

Kannattais tsekata lonkkanivelet ja lantio muutenkin. Siellä ei näköjään ole kaikki ihan kohdallaan. Joko synnynnäistä tai hankittua.. Jos haluat kehittyä sivupotkun suhteen ja pyörit Turun suunnalla niin ota yhteyttä, katsotaan mitä sinun kohdallasi voidaan tehdä..

Kannattais tsekata lonkkanivelet ja lantio muutenkin. Siellä ei näköjään ole kaikki ihan kohdallaan. Joko synnynnäistä tai hankittua.. Jos haluat kehittyä sivupotkun suhteen ja pyörit Turun suunnalla niin ota yhteyttä, katsotaan mitä sinun kohdallasi voidaan tehdä..

Joo olen aika varma että lonkkanivelessä on jotain häikkää. Esim sivuspagaatissa lonkkanivel/reiden yläosa ottaa vastaan ennen nivusia, joka ei tunnu loogiselta. Lääkäri (jolla käyn _ihan_ eri syistä) sanoi että voi johtua siitä kun treenaan niin kovaa, mutta ei kattonut tai mitään vaan sivutti koko jutun yhdellä lauseella. Asun Espoossa enkä valitettavasti liiku Turun suunnassa, mutta jatkan venyttelyä, ja tavoite on edelleen saada kaikki spagaatit ja sprigaatit joskus...:)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kyllä meikäläisen kokemus paljon voimistelukenttiä kolunneena ja valmentaneenakin on se, että toiset ei vaan sitä sivuspagaattia saa, vaikka venyttelymetodit olisi mitkä ja venyttely jokapäiväistä, vuosia jatkunutta sekä dynaamisesti että passiivisesti. Luulisin, että kyse on ihan lonkan rakenteesta. Sen sijaan normispagaatit kumminkin päin onnistuu lähes keneltä vaan kun tarpeeksi venyttelee. Jo aivan lapsilla (4-5 -vuotiailla) on selvät venyvyyserot, joten se notkeus on perinnöllistäkin, eikä ero tasoitu täysin sillä, että ne jäykemmät vain alkavat venytellä enemmän.

Tuosta 'sivuspagaatista' tai 'spiraalista' sen verran, että ainakin 80-luvulla Ruotsissa se kulki nimellä 'split'... Ja melkeinpä väittäisin että meikän lonkilla siihen ei mennä ilman pysyviä vaurioita.

toiset ei vaan sitä sivuspagaattia saa, vaikka venyttelymetodit olisi mitkä ja venyttely jokapäiväistä, vuosia jatkunutta sekä dynaamisesti että passiivisesti. Luulisin, että kyse on ihan lonkan rakenteesta.

Lonkan rakenteella on merkitys, samoin lantion asennolla ja nivelkapselien kireydellä. Arviolta 95% liikkuvista ihmisistä kuitenkin saa splitin tehtyä. Venäjän erikoisjoukoissa KAIKKI suorittavat sen 3kk:ssa, ei notkeuden, vaan kivun hallinnan oppimisen vuoksi. (lähde: Pavel Tsatsouline, Super Joints)
Ne kenellä on rakenteellinen este, eivät yleensä aktiivisesti urheile, ainakaan lajeja joissa tavoitteena on äärimmäinen liikkuvuus.

Lonkan rakenteella on merkitys, samoin lantion asennolla ja nivelkapselien kireydellä. Arviolta 95% liikkuvista ihmisistä kuitenkin saa splitin tehtyä. Venäjän erikoisjoukoissa KAIKKI suorittavat sen 3kk:ssa, ei notkeuden, vaan kivun hallinnan oppimisen vuoksi. (lähde: Pavel Tsatsouline, Super Joints)
Ne kenellä on rakenteellinen este, eivät yleensä aktiivisesti urheile, ainakaan lajeja joissa tavoitteena on äärimmäinen liikkuvuus.

Enpä tietystikään tiedä kuka tuon on arvioinut ja onko vaikkapa slaaveilla ja skandinaaveilla tässä eroa, mutta yllättävän pieneltä tuo luku tuntuu. Omana otoksenani on pk-seutulaiset 5-18 -vuotiaat, voimistelua harrastavat tytöt ja kyllä siellä oli n. 1-2 kymmenestä jotka eivät tuohon kyenneet. Seuramme oli vieläpä maineikas, joten tuo 1-2/10 oli jo valikoitu joukko lahjakkaampia tyttöjä. Ehkä kyseessä oli joku tilastollinen sattuma :)

Toki se sivuspagaatti saadaan hetkellisesti aikaiseksi kelle vaan kun tarpeeksi kovaa painetaan - on tullut neuvostometodeihin itsekin valitettavasti tutustuttua ja itkettiin 12-vuotiaina leireillä kivusta kaikki kun neuvostovierailijat olivat antamassa oppejaan. Ei sellaisessa mitään tervettä ole enkä sellaista repimistä suosittele kellekään. Minusta tuo ilmaus "kivun hallinnan oppiminen" kertoo kyllä kaiken tarpeellisen. Eikä tuollainen väkisin runttaus esim. hyppyjen liikelaajuutta vältsiin paranna, joten se voi olla täysin hyödytöntä tai hyöty lähinnä jotain sadistis-pedagogista. Pahimmillaan meidän joukkuelaiset vain sai lonkat epämääräisesti kipeiksi pitkiksi ajoiksi moisesta.

En oo katkera, kuulun itse luonnostaan notkeisiin ja niveliltään liikkuvaisiin. Meitä notkeampia venytettiin sitten yli 180 astetta ja se vasta oli tosi friikkiä: yksi täti seisoi selän takana ja kaksi työnsi jalkoja auki. Semmoisesta asennosta ei niin vain edes lähdetä pakoon, vaikka kuinka sattuisi. Vähän sama idea kuin tuossa linkatussa venytyslaitteessa, kihosikin heti kylmä hiki otsalle :urjo:

Enpä tietystikään tiedä kuka tuon on arvioinut ja onko vaikkapa slaaveilla ja skandinaaveilla tässä eroa, mutta yllättävän pieneltä tuo luku tuntuu. Omana otoksenani on pk-seutulaiset 5-18 -vuotiaat, voimistelua harrastavat tytöt ja kyllä siellä oli n. 1-2 kymmenestä jotka eivät tuohon kyenneet.

Luku, minkä esitin on oma arvio/näkemys. Perustuu niihin ns. ongelmatapauksiin jotka ovat väittäneet, että heiltä ei splitti onnistu rakenteellisen vian takia.

Otoksesi on varmaan kattava ja pitää paikkaansa. Mutta, oletko huomioinut tai tarkistellut mistä ilmiö johtuu. Omalla kohdalla olen todennut että keskimääräisesti huonomman yhden tai useamman nivelen liikelaajuuden omaavat urheilijat voidaan karkeasti jakaa kahtia: Yksinkertaisesti laiskoihin/osaamattomiin (suuri osa palloilijoista ja voimailijoista) ja toiseen ryhmään kuuluvat ne henkilöt, joilla on nivelen liikkuvuuden toiminnallinen häiriö (lonkan sisärotaation vajaavaisuus ja/tai lantion virheasento SI-nivel oireineen. Molemmat ilmiöt johtavat lonkkanivelen väärään/ei-optimaaliseen asentoon jolloin ääriliikkeissä reisiluun trochanter major ottaa fyysisesti kiinni suoliluuhun ja näin estää splitin suorittamisen.

On myös kolmas merkittävä tekijä, kun toimminnallisuudesta puhutaan. Lihas-hermokudos. Lihaksen voima ja hermokudoksen tottuminen/vapaa liikkuminen

Kamppailulajeissa tämä ilmiö näkyy sivupotkussa, jonka merkittävin yksittäin rajoittava tekijä on lonkkanivelen puutteellinen sisärotaatio. Tämä taas perustuu lukuisiin tekemiini video-analyyseihin, manuaalisiin niveltesteihin, sekä tietysti kohtuu laajaan kotikirjastoon.

Toki se sivuspagaatti saadaan hetkellisesti aikaiseksi kelle vaan kun tarpeeksi kovaa painetaan - on tullut neuvostometodeihin itsekin valitettavasti tutustuttua ja itkettiin 12-vuotiaina leireillä kivusta kaikki kun neuvostovierailijat olivat antamassa oppejaan. Ei sellaisessa mitään tervettä ole enkä sellaista repimistä suosittele kellekään.
Samaa mieltä. rajojen kokeiluun on järkevämpiäkin tapoja. Tämän vuoksi olenkin lähes kokonaan lopettanut omalta kohdalta kyseiset metodit. Aktiivis-staattiset dynaamiset jutut ovat ne joihin olen päätynyt, monestakin eri syystä.
Minusta tuo ilmaus "kivun hallinnan oppiminen" kertoo kyllä kaiken tarpeellisen. Eikä tuollainen väkisin runttaus esim. hyppyjen liikelaajuutta vältsiin paranna, joten se voi olla täysin hyödytöntä tai hyöty lähinnä jotain sadistis-pedagogista.
Hypyissä ja potkuissa pitää aina muistaa mainitsemasi totuus. Passiivinen liikkuvuus ei takaa mitään. Enemmän merkitystä on hermoston toiminnalla sekä lihasten kyvyillä tuottaa ja ylläpitää voimaa eri nivelkulmilla.

Itse olen tavannut ihmisiä jotka juuri osasivat tehdä sen sivuttain, mutta ei eteenpäin, niin että ei se aivan niinkään ole.

Jep, itsekin olen venynyt tuohon suuntaan iät ajat, mutta pitkittäin ei mene sinne päinkään. Luulin pitkään, että sivuttain kaikki osaa, mutta pitkittäin on ihan mahdotonta.

Taisin olla joku 15-vuotias kun joku kaveri sen osasi, ja päätin itekin venytellä. Ehkä siinä kuukausi-pari meni harjoitellessa, ja sen jälkeen onkin aina venynyt hyvin. Pitkittäin eli "tavallisesti" olen nyt vasta tänä syksynä (25v) alkanut tuota harjoitella määrätietoisesti, toki venytellyt olen aina. Nyt 2-3kk jälkeen alkaa olla jo lähellä. Lonkankoukistajien kireydestä lähinnä itselläni johtunut. Siksi harjoitellessakin tuppaa takajalan lonkka, ja sitä myöten reisi, kääntymään sivulle.

Omalla kohdalla olen todennut että keskimääräisesti huonomman yhden tai useamman nivelen liikelaajuuden omaavat urheilijat voidaan karkeasti jakaa kahtia: Yksinkertaisesti laiskoihin/osaamattomiin (suuri osa palloilijoista ja voimailijoista) ja toiseen ryhmään kuuluvat ne henkilöt, joilla on nivelen liikkuvuuden toiminnallinen häiriö (lonkan sisärotaation vajaavaisuus ja/tai lantion virheasento SI-nivel oireineen. Molemmat ilmiöt johtavat lonkkanivelen väärään/ei-optimaaliseen asentoon jolloin ääriliikkeissä reisiluun trochanter major ottaa fyysisesti kiinni suoliluuhun ja näin estää splitin suorittamisen.

On myös kolmas merkittävä tekijä, kun toimminnallisuudesta puhutaan. Lihas-hermokudos. Lihaksen voima ja hermokudoksen tottuminen/vapaa liikkuminen

Mä sanoisin vahvana mutuna, että suurimmalla osalla siitä voimistelijaporukasta jonka kanssa tein yhteistyötä, homma korreloi muunkin venyvyyden kanssa, eli ne, jotka venyivät muutenkin huonommin, venyivät huonosti myös sivuspagaattiin, eli olisko se sitten tuo lihas-hermokategoria. Mutta oli myös joitakin, joilla ongelma oli vain sivuspagaatti. Ja myös niitä, jotka muuten olivat jäykkiä, mutta eivät sivuspagaatin osalta. Ja sitten ehkä tosiaan kolmas ryhmä, jotka eivät vain yrittäneet tarpeeksi. Mene ja tiedä :rolleyes:

Tehkääpä tämmöinen vempain niinkuin minä: http://kiksu.irc-galleria.net/g/images21/00/57/42/95/49301565.jpg

Tuolla on helpompi saada vaivattomammin tuloksia...voi kattoo telkkaria hyvin samalla, sekä keventää/koventaa vastusta mielen mukaan! Maksaa ehkä jotain 30-60e, riippuu mistä hommaa saranat, puut ja pehmusteet, ruuvit jne... Mutta todellakin paljon halvemmaksi tulee kun tekee itte..

Ite sain pentuna joka suuntaan jalat menemään pohjaan asti, nyt sit koitan taas saada.. hidasta/tuskaista hommaa.. mut katsotaan!! :whip:

Ps. Taittuva selkänoja! :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom