spagaati

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

beginner

VIP
haluan notkeammaksi. mitä liikkeitä (venytyksiä) pitää tehdä että saa spagaatin? tiedän, että ihan vaan perus leveä (siis LEVEÄ) haara-asento-venytys-juttu auttaa tähän, mutta se sattuu perkeleesti lonkkiin. tämä alkaa kyrpimään oikein kunnolla

lonkkiin no jaa kuulostaa oudolta!!! no venyttele laajasti joka puolelta jalkojen lihaksia monipuolisesti ja itse aikoinaan (taistelulajin harrastajana)käytin sellasta että pikkunen lämmittely
ja sitte vaan tuolit sivuille ja siihen toinen jalka toiselle ja toinen toisella ja mieluiten sellai että selän takana on tuki ja sitte oot siinä 10min niin ja niin että tuntuu kans ja 5min kevyttä verryttelyä ja 10min venytystä ja voin sanoa että kyllä siinä venyy äijä ku äijä jos vaan pää kestää:cool:

saikohan muuten tosta ees selvää:rolleyes:

spagaatista

Sanalla spagaatti tarkoitan sitä missä toinen jalka menee eteen ja toinen taakse. Sivuspagaatti on se missä menee toinen jalka toiselle sivulle ja toinen toiselle. Spagaattia tehtäessä pitää venyttää reiden takaosan lihaksia ja etureittä sekä lonkankoukistajaa. Henkilökohtaisesti suurimmaksi esteeksi osoittautui takareisien notkeus. Jos notkeutta haluaa enempi niin se on kovaa työtä samoin kuin punttitreeni. Kun itse kehitin notkeutta niin venyttelin käytännössä joka päivä. Vuodessa jäi alle kymmenen päivää etten venytellyt eli tahti venyttelemättömien päivien osalta oli harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Jaksoin jatkaa tätä viisi vuotta. Sitten tuli armeija ja stoppi venyttelylle ja kun armeija oli ohi niin en jaksanut enää ruveta noin paljon venytteleen. Sen voin kyllä sanoa, että notkeutta tuli ihan tarpeeksi. Tällä vuodatuksella haluan sanoa, että venyttelyssäkään ei ole oikotietä onneen se on kovaa työtä mutta kuten harjoittelussa yleensäkin lopputulokseen vaikuttaa myös paljon miten harjoittelee.

Venyttele niin perkeleesti. Käy mahdollisimman paljon eri venytyksiä läpi, että lihas ei totu "normaali" venytyksiin. Parhaimpia lajeja venyttelyyn on kamppailulajit, voimistelu ja jotkut airobik muodot (mikäli haluat ohjattua venyttelyä). Löytyy myös jotain jumppia kuntosaleilta, missä keskitytään venyttelyyn. Ai niin olin unohtaa joogan. Se parempaa venyttely muotoa ei varmaan löydykkään. 15 min riittää venyttelyyn ihan hyvin, kun sen hoitaa hyvin. Treenin päälle.

Sivuspagaatille löytyy, myös nimi. Se on spiraali.

Tässä 2v taistelulajeja reenanneena voin kertoa, että notkeus on vähintään yhtä vaikeaa saavuttaa kuin voima ja massa. Käytännössä pitäisi joka päivä ensin lämmitellä lihakset (esim. kuntopyörä/juoksu/jotain muuta yhtä kehittävää) ja sitten venytellä oikein kunnolla, niin että tuntuu (esim. aitajuoksija asento, pää polviin yms). Tuloksia pitäisi tulla muutamassa kuukaudessa, mutta spagaatia voi odottaa vasta noin 2v venyttelyn jälkeen.

Itellä tippuu munat parikyt senttiä vaille maanpinnan, geeniperimässä tuli löysät nivelet. Tämä on välistä haitaksikin, kun esim ranteita joutuu aika paljon reenaamaan että jaksais pitää painoja ilmassa eikä ne valahtais ns. väärään suuntaan.

Elikäs se 'normaali" spagaatti (toinen jalka eteen ja toinen taakse) on lähes jokaisen ihmisen mahdollista saada aikaan edellä mainituilla liikkeillä, mutta sivuspagaatin suoritus vaatiin jo perimältä jotain. Eli jos ei lonkat anna periksi niin sitte ei sivuttain pääse vaikka venyttelis loppuelämän. Venyttely on ensisijaista, mutta myös pieni 'reväyttely/revittely' auttaa asiaa, eli esimerkiksi kamppailulajeissa tulee helposti potkaistua jalka liian pitkälle (pieni revähdys) joka auttaa lihasta venymään. ( potku-painotteisissa kamppailulajeissa yleisesti käytetty metodi )

Huom, tämä ei ole mikään yleisesti hyväksytty liike eikä tätä parane suorittaa ilman kunnon lämmittelyä ja venyttelyä.

Originally posted by Antijape
Eli jos ei lonkat anna periksi niin sitte ei sivuttain pääse vaikka venyttelis loppuelämän. Venyttely on ensisijaista, mutta myös pieni 'reväyttely/revittely' auttaa asiaa,

En suosittele tota revittelytekniikkaa kyl yhtään.

Omassa tapauksessani en saa spiraalia olleskaan juuri tuon lonkkajutun takia. En olekaan tätä ennen kuullut, että on ihan yleistäkin, ettei lonkka anna periksi. Olen luullut, että mussa on joku vika.

Originally posted by Orpheus
Tuloksia pitäisi tulla muutamassa kuukaudessa, mutta spagaatia voi odottaa vasta noin 2v venyttelyn jälkeen.

No en nyt sanoisi noinkaan.. Venyttelystähän se on kiinni. Ei saa pelotella toisia :)

Onhan kaikki tietty suhteellista. Jos oot joku himobodari sikaiso lihaskimppu etkä ole eläissäs venytellyt ni voi kestää hitusen pidempään, mutta en silloinkaan puhuisi vuosista.

Tsemii!

Ps. Jos on vaikea havainnoida mitä lihaksia tarvii ni senku kokeilee spagaattia ni kyllä se tuntuu niissä lihaksissa, joita pitää venytellä..

Hui!En ehkä suosittelisi venyttelyä aivan joka päivä.Siinä alkaa lihasjäntevyys jo sen verran ottaa vastaan.Kevyesti voit venytellä vaikka joka päivä mutta joka toinen päivä olisi semmonen hyvä tahti.Samalla tavoin kuin liika treeni laittaa elimistön, niin myös venyttely laittaa lihaksen tukkoon.
30sek-1min asentoja,2-4min senkun vain alkaa jumittamaan.

Hyvä verryttely,monipuoliset liikkeet.Takareiden venytyksessä (esim.jalka puolapuulla) keskity selkärangan asentoon.Mitä suorempi,sen enemmän reiden takaosan lihas saa tilaa..

t: pt =)

Huhhuh. Puhutaanpa täällä paljon... Outoja juttuja.
Kyllä spiraalin saa yleensä kuka vaan, vaikka se minullakin kovasti lonkkiin ottaa enkä saa sitä vielä. Jos tekee sen tyylillä varpaat-kohti-kattoa niin ei ota lonkkiin.

Lonkkaongelmasta puhetta ja yleistä kolumneilua venyttelystä:

esim. Difficulties with Doing a Side Split:
http://www.stadion.com/column_stretch2.html

Venyttelyraamattu, The Stretching faq:
http://www.enteract.com/~bradapp/docs/rec/stretching/

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mistähän toi spiraali oikein repästiin. Sivuspagaatista käytetään kyllä joskus nimeä sprigaatti, mutta enpä oo mistään spiraalista ikinä kuullu. Itellä menee spagaatit joka suuntaan kun on jonkun verran tuolla voimistelu salilla tullu pyörittyä.

Todella harvalla ottaa luista kiinni toi maaginen sivuspagu! Oikealla lantion asennolla kaikki loksahtaa paikalleen. Kannattaa kukea mm. Pavel Tsatsoulinen venyttelyoppaita, niissä selitetään tarkasti sivu- ja norm. spagun kikat.
Sivuspagun saaminen aikuisiällä vaatii todella kovaa työtä ja luonnetta. Se ei todellakaan ole helppoa.........

Tausta vaikutta näihin asioihin todella paljon. Yksi syistä, miksi taistelulajit aloitetaan hyvinkin nuorella iällä (kuten 4v) on se, että siinä iässä määräytyy hyvin pitkälti aktiviteettien perusteella, kuinka notkeaksi sitä sitten tullaan...pentuna notkistuu helposti ja jos pentuna on tottunu venyttelemään, on se aikuisiässä helpompaa. Mä alotin vastaavien lajien harrastamisen 8-vuotiaana ja tottakai siihen kuulu paljon venyttelyä; toissavuonna päätin, että venyttelen kunnes saan spagadin (normaalin), siinä meni kuukausi.
Jos joku ei ole venytellyt koskaan esim ennen 25 ikävuotta, väitän, että on TODELLA vaikeaa, ellei mahdotonta saada esim. sivuspagadia.

Lämmitelet jalat kunnolla ja sit alat painamaa sitä spagaattia nii alas ku menee ja pidät siinä ni kyllä alkaa venymään. Ite oon kamppailulajeja harrastanu nyt 2 vuotta ja pidin tossa pienen tauon nii se jälkee oli vähä päässy kangistumaan, nii tein sitte about kuukauden ajan joka päivä himassa aitajuoksijaa ja tota edelle mainittua venytystä ja muita liikkeitä ni alko venymää jopa paremmin ku entuudestaa. Yks hyvä on kans et meet istumaan lattialle ja levität siitä jalat nii leveelle ku saat ja alat painaa rintakehää maahan. Sit vaikka nouset siitä vähänajanpäästä ylös sivuspagaattii ja availet lonkkia. Mulla ainaki on noi toiminu hyvin.
:)

Originally posted by Wintikka
Todella harvalla ottaa luista kiinni toi maaginen sivuspagu! Oikealla lantion asennolla kaikki loksahtaa paikalleen. Kannattaa kukea mm. Pavel Tsatsoulinen venyttelyoppaita, niissä selitetään tarkasti sivu- ja norm. spagun kikat.
Sivuspagun saaminen aikuisiällä vaatii todella kovaa työtä ja luonnetta. Se ei todellakaan ole helppoa.........

Mistä tietää olenko minä juuri niitä, joilla se ottaa oikeasti luista kii?

Koska jos mulla on mahdollisuus sivuspagaatin/spiraalin/sprigaatin tekemiseen ni totte vie sen vielä teen!

Mutta mulla ottaa ihan oikeasti luista kii tosi pahasti. Mulla menee lonkat lukkoon mm. pakkasella kävellessä ja jos kuntopyöräilen haarat liian leveällä (on taipumus pyöräillä polvet sisäänpäinkääntyneen ni pyöräilen haarat vähän auki).

jotain hyvääkin...

Notkeus ja sen kehittyminen on mielestäni yhtä perinnöllistä kuin voimat/lihakset ja niiden kehittyminen.

Notkeuteen onneksi pätee sama kuin muuhunkin treeniin. Ylläpito on huomattavasti helpompaa kuin kehittäminen.

Nimim. Suorin jaloin kyynärpää varpaaseen.
(tarttee kyllä vetää pakki kunnolla sisään :p )

Originally posted by Antijape
Venyttely on ensisijaista, mutta myös pieni 'reväyttely/revittely' auttaa asiaa, eli esimerkiksi kamppailulajeissa tulee helposti potkaistua jalka liian pitkälle (pieni revähdys) joka auttaa lihasta venymään. ( potku-painotteisissa kamppailulajeissa yleisesti käytetty metodi )

Huom, tämä ei ole mikään yleisesti hyväksytty liike eikä tätä parane suorittaa ilman kunnon lämmittelyä ja venyttelyä.

Anteeks kun en jaksa laittaa edes hymiöö tän lauseen perään enkä perustella sen enempää, mutta toi on kyllä ihan paskaa ja mä ainakin varoitan ketään kokeilemasta ellei kuule tuota jonkun seittemää valmennuskurria käyneen kaipparin suusta henkilökohtaisesti.

Offtopic: Oma "valmentaja"(entinen) neuvoi mulle "pudotuskyykyn". 17-vuotiaana 100 kiloo niskaan (maksimi oli sillon jotain 150). Neuvo: Pudottaudu kyykkyasentoon ja heti sieltä räjähtäen ylös ojennetuille nilkoille käyttäen lihasten elastisuutta...kympin sarjoja...joo oli tehokas liike...parin kolmen treenikerran jälkeen polvien etumitkäliesiteet huusi armoa --> kolme kk sivussa tositoimista.

-K

varoituksen sana.

varsinkin naiset varokaa, sitten notkeina...

Intohimoinen kotijumppari suoritti päivittäistä aerobic-harjoitustaan
kotinsa olohuoneessa seuraten ohjeita videolta. Kotona kun oltiin pystyi
rouva suorittamaan kuntoilunsa alasti, likaamatta suotta urheiluvaatteitaan.
Videon vauhdikas aerobicsessio päättyi ohjaajan lennokkaaseen spagaattiin.
Kotijumppari-rouva päätti seurata esimerkkiä ja venytti hienon ja lennokkaan
spagaatin. Kuinka ollakaan paljaalla parketilla suoritettu spagaatti johti
siihen että rouvalla "imukuppi" otti kiinni ja rouva istua jökötti
spagaatissa eikä päässyt irti. Kului hetki ennen kuin perheen mies saapui
kotiin ja löysi vaimonsa hajareisin kiinni parketissa keskellä olohuoneen
lattiaa.

- Mitä sinä siinä keskellä lattiaa venyttelet?, mies kysyi vaimoltaan.
- Olen juuttunut kiinni, auta minut ylös, sanoi rouva.
- Miten niin juuttunut kiinni?
- No, kiinni kuin kiinni, tussustani luulisin.
- Odota, nostan sinut ylös.
Ja niin mies kiskoi ja kiskoi, mutta ei vaan imukuppi irronnut.
- Naapurissa asuu insinööri, käyn kysymässä häneltä. Odota hetki, mies sanoi
ja lähti naapurin insinöörille selittämään tilannetta.

Kuultuaan tarinan insinööri sanoi tulevansa katsomaan. Saavuttuaan paikalle
ja todettuaan tilanteen hän ehdotti että mennään kellariin ja porataan
sieltä reikä, jolloin imukuppiin pääsee korvausilmaa ja tilanne ratkeaa.
- Ei helvetissä porata uutta parkettia rikki, se oli niin helvetin
kalliskin, sanoi aviomies.
Hetken mietittyään insinööri alkoi yhtäkkiä kopeloimaan ja hieromaan rouvaa
rinnoista.

Tästä suivaantuneena aviomies kysyi:
- Mitä helvettiä sä teet, kopeloit meikäläisen vaimoa?

Insinööri vastasi:
- Mä koitan saada sen liukkaaksi, niin vedetään se keittiöön, siellä
näyttäis olevan halvempi parketti.

Mulla tuntuu kanssa joskus lonkissa tollanen touhu...
Olen tullut siihen tulokseen että lonkan alueen ja takapuolen lihakset ovat vaan JUMISSA ja liikkuvuus huonoa...

Notkeus ja liikkuvuus ei tule helpolla, mutta sitä on helpompi pitää yllä... Olen Rautakankena huomannut että kovatyö palkitaan joskus.....!

Koittakaapa tehdä sitä varpaat kattoa kohti. Parempi jos on jotain josta ottaa tukea. Eli siis selkä suorana, kantapäät lattiassa ja varpaat kohti kattoa. Jos ottaa vielä lonkasta niin jalkojen kääntäminen "ulospäin" voi auttaa. Saattaa ottaa tällä tavalla hieman aiemmin vastaan, mutta ottaapahan lihaksista.

Suositut

Back
Ylös Bottom