Soutuaikoja (Consept II)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMP80
  • Aloitettu Aloitettu
Aijaa? Jos kiinnostaa vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen, niin miksi täällä suoritetaan tällaista "mun aika on parempi ku sun aika" -vertailua? :D
Salilla kun katsoo ihmisiä soutulaitteen kyydissä, niin usein ne vetää yli 30 tahdilla huonolla tekniikalla kun itse lämmittelen n. 18 tahdilla ja silti mulla reilusti kovempi vauhti. :O
ei se vauhti aina ole pääasia. vähän sama kuin vertaisi rullasuksia ja ihmettelee miksi joku ottaa tarkoituksella huonommin rullaavat renkaat. Toki tämä on väärä ketju tälle kun keskustellaaan vain ajoista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei se vauhti aina ole pääasia. vähän sama kuin vertaisi rullasuksia ja ihmettelee miksi joku ottaa tarkoituksella huonommin rullaavat renkaat. Toki tämä on väärä ketju tälle kun keskustellaaan vain ajoista.
Tassakin taisi kuitenkin olla kyse huonosta tekniikasta, eika niinkaan laitteiden huonoudesta. Se hikikin on helpompi saada pintaan hyvalla tekniikalla, samalla vauhti paranee ja loukkaantumisriski vahenee. Kun miettii soutuliiketta niin oikein soudettuna sehan on tavallaan kyykyn, maastavedon ja alatalja soudun kombinaatio. Kukaan tuskin neuvoisi tekemaan noita huonolla tekniikalla sen takia, etta tuntuu rankemmalta. Toki vastukset soudussa pyorii eri tasolla, mutta samalla toistojen maara kasvaa, ja soudussa on kylla selva loukkaantumisriski.

Kun ottaa huomioon viela yleisimmat tekniikkavirheet mita olen salilla havainnut niin on helppo ymmartaa minka takia pieni keskittyminen tekniikkaan ja siihen, etta ajattelee mita tekee voisi olla monella tavalla hyodyksi. Ehka se suurin ongelma johtuu siita, etta ajatellaa, etta paras teho saadaan irti silla, etta laitetaan isoin vastus ja rynnataan sinne eteen mista sitten riuhdotaan taakse. Vastuksen valintaa en nyt niinkaan kommentoi. Mutta tosiaan tuo eteenpain ryntaaminen johtaa siihen, etta tekniikka hajoaa taysin, ja varsinkin liikkeiden separaatio jaa tekematta. Eli sen sijaan, etta ensin ojennettaisiin kadet, sitten kurottaudutaan selalla eteenpain lantion tasolta - eli ei siis pyoristamalla selkaa niin kuin kovin usein nakyy tapahtuvan - ja taman jalkeen kontrolloidusti jaloilla eteenpain jolloin oltaisiin siis jo valmiina oikeassa asennossa kun tullaan eteen valmiina ottamaan veto. Tasta onkin jo huomattavasti helpompi vetaista taaksepain turvallisesti ja tehokkaasti. Eli keskivartalo tiukkana, jaloilla ensin tyontaen, sitten selka takakenoon, edelleeen ryhdikkaassa asennossa, jonka jalkeen kasilla viimeistellaan liike kasilla. Tuolla tekniikalla yksinkertaisesti saa vetoon niin paljon enemman voimaa, etta se jo parantaa tehokkuutta ja aikaa.

Sitten jos viela ajatellaan minka takia taalla useimmat treenaavat, eli kasvattaakseen lihasta/voimaa niin kyseinen kontrolloitu tekniikka on selvasti parempi kuin hirvea rykiminen. Talla tekniikallahan saadaan siis huomattavasti enemman irti lihaksista samalla hikea nostattaen. Itse asiassa ihan pelkkaan sykkeen nostamiseen juoksu/pyoraily/crossfit ovat kaikki huomattavasti parempia vaitoehtoja. Soudussa sen sijaan painottuu enemman voiman ja kestavyyden kombinaatio (riippuen tietysti myos soudettavasta matkasta). Soutajan tahdissa tulisikin siis heijastua hanen omat vahvuudet. Eli karjistaen voisi sanoa, etta suurin osa taalla varmaan hyotyisi nimenomaan hitaammasta tahdista korostaen voimmakkaita vetoja.

Tarkoitukseni ei ole siis vittuilla tai ponkittaa omaa egoani. Enemmankin harmittaa kun niin usein soudetaan aivan pain helvettia. Niin kuin myos jotkut 1/4 kyykyt tai penkkipunnerruksessa tangon ponnauttaminen, ym. Se oikea tekniikka ei ole keneltakaan pois, vaan sen sijaan parantaa suoritusta tehden siita tehokkaamman ja turvallisemman. Soudun tekniikka on toki monella tasolla hankala ja aika vahan Suomesta loytyy saleilta niita ketka tulisivat opastamaan. Itselle kuitenkin suuri osa soutamisen iloa on nimenomaan siina, etta se vaatii tiettya keskittymista ja itse suoritus on huomattavasti monimutkaisempi kuin esim. lenkkeily (en nyt vaita, etta juoksemisen tekniikka olisi sekaan yksinkertaista varsinkaan kilpailutasolla).
 
Soudun tekniikka on toki monella tasolla hankala ja aika vahan Suomesta loytyy saleilta niita ketka tulisivat opastamaan. Itselle kuitenkin suuri osa soutamisen iloa on nimenomaan siina, etta se vaatii tiettya keskittymista ja itse suoritus on huomattavasti monimutkaisempi kuin esim. lenkkeily (en nyt vaita, etta juoksemisen tekniikka olisi sekaan yksinkertaista varsinkaan kilpailutasolla).

Hankalaa alkaa olemaan vasta siinä vaiheessa, kun ollaan kisaveneessä vedessä. Sisäsoudun tekniikan oppii kyllä aika nopeesti.
 
Hankalaa alkaa olemaan vasta siinä vaiheessa, kun ollaan kisaveneessä vedessä. Sisäsoudun tekniikan oppii kyllä aika nopeesti.
Tama toki totta soudan tosiaan itse kilpaa 8 hengen veneessa. Enemman ehka hankaluudella tarkoitin sita, etta aika vaikeaa pelkastaan sanallisesta selityksesta ymmartaa mita haetaan takaa. Kadesta pitaen kun on vahan harvinaisempaa normisaleilla saada sita opastusta.
 
:rolleyes:Eilen tuli koitettua kuin pappa kestää soutulaitteessa tunnin. Ensimmäinen 12min 2.00.0/500m eli 3000m ja siitä kiristäen niin että viimenen 12min 1.54.2 vauhtia, taitaa matkaakin kertyä yli 3100m.
Kokonaismatka 15 390m ja hiki tuli.
 
Yritän skoutata salia Helsingissä, josta löytyisi yleensä vapaa C2 model D/E. Olisiko vinkkejä? Toivottavasti kukaan ei pahastu että nostan vanhan ketjun tätä varten.

2k ja 5k testit kyseisillä vehkeillä ovat muuten aivan perseestä. Olen itse aika aloitteleva soutaja, ja se fiilis, kun venekunta saa sen kiikkerän kipon pysymään pystyssä ja "lentämään" jokaisella vedolla on mahtava.

piis.
 
3000 metriä menee täysillä soutamalla vähän alle 12 minuuttiin. Alkulämmittelyksi teen usein yläkroppapäivinä 1000 m 4 minuutissa. Ei täysillä, mutta ei aivan hiljaakaan.

E: Ohops, ketju olikin vanha kuin mun treenipaita. No ei se mitään, tulipahan ilmoitettua tämmöinenkin asia.
 
Ostettiin kotiin toi masiina pari vuotta sitte, pitkää matkaa oon soudellu samalla ku kattoo tykiltä elokuvaa:kippis1: 9 vastuksella 10km aikaan 46.53
 
Vuoden takainen ennätys 30. minuutissa on 8001m ja yrjö kävi kurkussa ja viimiseen minuttiin ei nähnyt mitään muuta kuin suotulaitteen näytön. Tästä suorituksesta olen erittäin ylpeä..
 
Miten porukka pystyy tekemään alkulämmittelyssä noita yli 1000m soutuja? Itelle tulee paha olo jo 300m jälkeen ja koko kroppa kauheessa pumpissa. :D
 
Miten porukka pystyy tekemään alkulämmittelyssä noita yli 1000m soutuja? Itelle tulee paha olo jo 300m jälkeen ja koko kroppa kauheessa pumpissa. :D

Mahtaa olla öljyämisen tarpeessa teidän soutulaite, tai pikkasen kestävyystreenit jääneet väliin :) Tosiasiassa aina aluksi tuntuu esim. etureisissä pyöräillessä että stoppi tulee heti alkuunsa, mutta jotenkin ne lihat puutuu eikä kipua huomaa kun vasta lopetettuaan suorituksen (toki täysillä tehdessä eri asia maitohappojen takia).

Täydellä vastuksella aina vetelen sen 5 min 1100m metriä alkulämmittelyssä, jossa syke nousee ehkä 120:iin. 3000 metriä kerran hieman kovempaa 11:30, ja tällä viikolla tein perseen puudutus soudun 10 000 m aikaan 43:00, keskisyke 145.
 
Yritän skoutata salia Helsingissä, josta löytyisi yleensä vapaa C2 model D/E. Olisiko vinkkejä? Toivottavasti kukaan ei pahastu että nostan vanhan ketjun tätä varten.

2k ja 5k testit kyseisillä vehkeillä ovat muuten aivan perseestä. Olen itse aika aloitteleva soutaja, ja se fiilis, kun venekunta saa sen kiikkerän kipon pysymään pystyssä ja "lentämään" jokaisella vedolla on mahtava.

piis.

Vähän myöhässä ehkä vastaus, mutta Töölögymiltä ainakin löytyy 7 C2 Model E:tä joista yleensä suurin osa vapaana. Itse treenailen siellä sen 6 kertaa viikkoon, eikä ainakaan toistakseksi ole koskaan tarvinnut odottaa laitteen vapautumista. Missä seurassa muuten soudat?
 
Soutu on muuten kestävyyslaji. Harjoittelusta lähes 90% on jatkuvaa ja pitkäkestoista, väliltä 40-90 minuuttia. Yleisin kisamatka on 2000m ja muutaman kuukauden harjoittelulla yli 185cm pitkä raskassarjalainen soutaa sen ergolla noin aikaan 6:30. Kansallisella kilpatasolla tähdätään 6min aikoihin.

Scade: Satuin löytämään Töölö gymin C2:t ennen joulua ja unohdin sitten tarkastaa vastaukset tähän ketjuun.

Opiskelen Briteissä ja soudan Collegen seurassa. Käymme joella noin viitenä aamuna viikossa. Vene potkaistaan laiturista heti kun sarastaa. Soudatko itse Helsingin edustalla? Tutustuin lajiin vasta tänne muutettuani.

Edit: Huomasin juuri kertoneesi että opiskelet myös saaristossa? Soudan Camia pitkin Churchillin pinkeissä.
 
Kyllä tuntuu kovalta vedolta 2000m aikaan 6:30 ergolla. Varmaan se lajiharjoittelulla kehittyy. Tosin kuntopohjaa vaatii jostakin urheilumuodosta että tohon pääsee jos alkaa harjoittelemaan, ei nyt ihan pystymetsästä.

Kestävyyslaji soutu on tottakai. Maratonin viime vuoden SM-mitalisti Nissisen Harri eli bloggari ForrestG on käynyt loukkaantumisaikanaan (teki siis juoksun korvaavana harjoitteena ergosoutua) sisäsoudun SM-kisoissa ja voittanutkin muistaakseni kympin, nopeastihan noita tuloksia löytyis jos ettis. Harri tosin on siitä poikkeuksellinen juoksijanylkky että treenaa myös salilla ja pitkänmatkanjuoksijaksi kovilla painoilla, mavet ym. yli 100 kg. Pointtina se ettei pelkällä hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyyskunnolla ja hapenottokyvyllä soudeta kovaa, vaan relevantit voimatasot pitää olla: mave, kyykky, kulmasoutu, nämä missä toimivat lihakset ovat samoja joilla soudetaan. Varmaan mave ja kulmasoutu ovat kaksi tärkeintä.
 
Pirun hyvä intervalli harjoitteluunkin pitkien matkojen lisäksi kyllä soutulaite. Itse en ainakaan pysty pyörällä riittävän raskaita invervalleja tekemään kun etureidet menee niin hapoille, toki huono pyöräkin pahentaa (kuin ylämäkeä, pysähtyy polkimet täydestä vauhdista heti). Sykkeet sain ainakin korkeammalle kuin juostessa on tullut.
 
Totta, ja pahalta saa tuntumaan intervallit jos niin haluaa. Jotain 500m maksimiaikaakin turha kokeilla ajatuksena tehdä vielä sen jälkeen jotain, jos ottaa itsestään kaiken irti tuollaisessa n. 1:30 ajassa niin se on siinä.

6:30 aika 2000 metrillä vastaa muuten 1:37,5 tahtia per 500m. :) Aika saatanan kova vauhti. Kova jätkä pitää olla että vetää tuota tahtia sen kaks tonnia. Kehotan kaikkia kokeilemaan kauanko jaksaa pitämään tota vauhtia ihan ylipäätään, meneekö paria minuuttiakaan.
 
Itse tulee silloin tällöin lämmiteltyä soutamalla 2000m, tiukat lämmittelysetit on 7:05, joten veikkaisin että 6:30 kisatilanteen avittamana onnistuisi aika kivuttomasti. Toki Klaus Geigeri vetää vielä eelle:D

e. Ja ei kilpasoutajatkaan pidä vastusta kympissä, sama kuin polkisi fillarilla aina isoimmalla vaihteella. 2-vastus taisi olla verrattavissa veden vastukseen ja yleensä kisoissa näkyy nelosesta seiskaan vastuksia.
 
Todella kova on kunto jos toi on sulle lämmittelyä. 3-5 vastaa veden vastusta parhaiten, olen itse kuullut.

C2:n vastus riippuu hieman olosuhteista. "Display drag factor" näyttää todellisen asetuksen. Uskoisin, että yli viiden menevät damper asetukset tarkoitettu pääosin tilanteisiin, jossa ergon vastuksen ilmanvaihto on syystä tai toisesta häiriintynyt, jolloin venttiilejä pitää avata entistä enemmän. Raskaansarjan soutajille suositellaan British Rowing Associationin sivuilla asetusta 140. Voin kokemuksesta sanoa, että oikean tekniikan pitäminen tuolla vastuksella alkaa olla jo haastavaa, ja liike alkaa tuntua luonnottoman hitaalta. Painan 87kg (vedän raakana rinnalle saman verran). Voimaharjoitteluun isompia drag factoreita voi toki myös käyttää, mutta itse nostelen mieluummin painoja.

Vedessä vastus riippuu useammasta tekijästä. Oman seurani standardi vettä vastaavalle vastukselle kahdeksikossa on 112, eli damper asetus n. 4,5 uudella ergolla. Todellisuudessa veden vastukseen vaikuttaa monet tekijät. Esimerkiksi tuulen puuska saattaa saada vedon tuntumaan raskaalta maastavedolta.

powerranger: En tiedä oliko sananvalintasi tahallinen. Jos ei, niin vedäpä kokeeksi tuo 2000m kilpasuorituksen omaisesti. Jos teet tämän oikein, saat uskoakseni aikaan pahemmat lihaskivut kuin mitä salilla on muutoin mahdollista saada aikaan.

http://concept2.co.uk/training/guide/damper_lever
 
Totta, ja pahalta saa tuntumaan intervallit jos niin haluaa. Jotain 500m maksimiaikaakin turha kokeilla ajatuksena tehdä vielä sen jälkeen jotain, jos ottaa itsestään kaiken irti tuollaisessa n. 1:30 ajassa niin se on siinä.

6:30 aika 2000 metrillä vastaa muuten 1:37,5 tahtia per 500m. :) Aika saatanan kova vauhti. Kova jätkä pitää olla että vetää tuota tahtia sen kaks tonnia. Kehotan kaikkia kokeilemaan kauanko jaksaa pitämään tota vauhtia ihan ylipäätään, meneekö paria minuuttiakaan.
Tuollaisen löysin
"Maileri Jukka-Pekka Kauppi kävi voittamassa sisäsoudun Finnish Openin 2000 metriä. Kevyessä luokassa voitto irtosi ajalla 6.25,2";)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom