Soutuaikoja (Consept II)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMP80
  • Aloitettu Aloitettu
powerranger: En tiedä oliko sananvalintasi tahallinen. Jos ei, niin vedäpä kokeeksi tuo 2000m kilpasuorituksen omaisesti. Jos teet tämän oikein, saat uskoakseni aikaan pahemmat lihaskivut kuin mitä salilla on muutoin mahdollista saada aikaan.

http://concept2.co.uk/training/guide/damper_lever
Ihan tahallinen oli, olen käynyt juniorina noissa ergon SM-kisoissa muutaman kerran, joten tiedän kyllä ko. tilanteen ihan hyvin. Ei niinkään lihaskipuja, mutta aika sekaisin on kyllä pää kun nousee penkiltä pois. Seurakaverit neuvoivat missä palkintojenjako oli, kun itse en tajunnut enää mistään mitään:D

Ja siitä tuo arvio omaan kisasuoritukseenkin tulee, koska tiedän että siellä tulee annettua vielä aika paljon ekstraa verrattuna "tiukkoihin" treeneihin salilla.

e. Soutu ei siis ole minun päälaji ollut ikinä, vaan muun kuntoilun ohella menee erinomaisena aerobisena treeninä. Taisi muutenkin muut kilpailijat olla 10-15cm itseä pidempiä, joten ei varmaan lähtökohtaisestikaan ole minun laji. Yleisesti soutaminen on kyllä niin vittumaista puuhaa, että jos sitä jaksaa tehdä niin ei muu treeni tunnu enää miltään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, oikeassa olet. Pahempi ongelma tuossa 6 min suorituksessa on tietysti se happivelka mikä tuossa ajassa ehtii kertyä. Piuhat pääkopan ja kropan välillä katkeaa viimeistään siinä vaiheessa, kun yrittää nousta tolpilleen :).
 
Vedin tänään 10-vastuksella 500m/1:50, jatkoin siitä sit 5min.
Ei mitään nautintoa ole koskaan mulle toi ollut, vaikkakin aerobista arvostan.
Viimeksi olen soutanut jokunen vuosi sitten.
 
En kyllä hiffaa mikä tuossa suodussa on mutta en juostessa tai pyörällä polkiessa ole koskaan saanut niin pahaa happivajetta aikaiseksi minkä olen saanut alle 5 min todella kovatempoisella soudulla.
 
Vedin tänään 10-vastuksella 500m/1:50, jatkoin siitä sit 5min.
Ei mitään nautintoa ole koskaan mulle toi ollut, vaikkakin aerobista arvostan.
Viimeksi olen soutanut jokunen vuosi sitten.

Laita se vastus rohkeasti 5-7 kieppeille, niin muuttuu meno mielekkäämmäksi.

Itse soutelen kutosella yleensä n. 5min/1300m alkulämmöiksi ja kivaa on.
 
Aika harvoin olen soutuergolla soutanut, mutta elämäni ensimmäisessä kokeilussa 500 m taittui aikaan 1,29,7. 10000 m olen joskus soutanut testimielessä aikaan 36,57. Puuvenesoutua olen ennen harrastanut kesäisin, mutta ergolla soutaminen ei maistu yhtään... Se on niin tylsää touhua!
 
Aika harvoin olen soutuergolla soutanut, mutta elämäni ensimmäisessä kokeilussa 500 m taittui aikaan 1,29,7. 10000 m olen joskus soutanut testimielessä aikaan 36,57. Puuvenesoutua olen ennen harrastanut kesäisin, mutta ergolla soutaminen ei maistu yhtään... Se on niin tylsää touhua!

Siis eri laite kyseessä, kuin Consept? Tai jos consept:lla tehtyjä, niin kannattanee lähteä pokkaamaan helppoja mitalleja kisoihin.
 
Siis eri laite kyseessä, kuin Consept? Tai jos consept:lla tehtyjä, niin kannattanee lähteä pokkaamaan helppoja mitalleja kisoihin.

Puuvene puolelta on mitaleja ja palkintoja soudusta. Nuo ilmoittamani ajat on Conseptin ergolla soudettu.

Soutu on aina ollut minulle kakkoslaji, jota olen tehnyt kesäisin päälajin ohessa. Kaikki tekeminen tapahtuu päälajin ehdoilla, johon ei soutuergoilut kisoissa sovi!
 
Olympialuokan veneellä soutaminen on ihanaa mannaa, kunhan vesi ei ole niin kylmää että siihen uskalta opetteluvaiheessa pulahtaa.

Suosittelen muuten kaikkia katselemaan hieman YouTube videoita ennen soutukoneeseen istahtamista. Julkisilla saleilla viime aikoina käydessä on nähnyt aika hämmentäviä tulkintoja.

P.S. Koska tän treadin nimi oli soutuaikoija, mainitaan viimeinen intervallitreeni: 8*500m / 2' lepo @ 1:37.6
 
Viimeksi vedetty intervallitreeni:
15 vetoa , 30s aikaa ja 30s lepoa, eka 150m, sen jälkeen joka vetoon metri lisää ja viimeisellä urkua auki hiukan enemmän ja 172m, mukava olo. Alle ja päälle 10 min ilman strapseja ja nenän kautta hengitys koko lämmittelyn ja cool downin ajan. Suositellaan..
 
Soutu on muuten kestävyyslaji. Harjoittelusta lähes 90% on jatkuvaa ja pitkäkestoista, väliltä 40-90 minuuttia. Yleisin kisamatka on 2000m ja muutaman kuukauden harjoittelulla yli 185cm pitkä raskassarjalainen soutaa sen ergolla noin aikaan 6:30. Kansallisella kilpatasolla tähdätään 6min aikoihin.

Scade: Satuin löytämään Töölö gymin C2:t ennen joulua ja unohdin sitten tarkastaa vastaukset tähän ketjuun.

Opiskelen Briteissä ja soudan Collegen seurassa. Käymme joella noin viitenä aamuna viikossa. Vene potkaistaan laiturista heti kun sarastaa. Soudatko itse Helsingin edustalla? Tutustuin lajiin vasta tänne muutettuani.

Edit: Huomasin juuri kertoneesi että opiskelet myös saaristossa? Soudan Camia pitkin Churchillin pinkeissä.
Soudan itse myos Camissa Christ's Collegen joukkueessa. Soudan myos Helsingissa Smarkin riveissa (viime kesana SM-kisoissa m2- pronssia). Jos soutu Helsingissa kiinnostaa kannattaa ihmeessa liittya Smarkiin, kohtuu edullista (taitaa olla 155e/vuosi) ja puitteet hyvassa kunnossa (kaikki veneet kaytannossa filippeja tai hudsoneita) loytyy myos soutulaitteet ja aika alkeellinen puntti ja allas sisatreenia varten.

Talla hetkella itse asiassa etsitaan jasenia, jotta saataisiin miestin 4- ja 8+ kilpailukuntoon.
 
Soudan itse myos Camissa Christ's Collegen joukkueessa. Soudan myos Helsingissa Smarkin riveissa (viime kesana SM-kisoissa m2- pronssia). Jos soutu Helsingissa kiinnostaa kannattaa ihmeessa liittya Smarkiin, kohtuu edullista (taitaa olla 155e/vuosi) ja puitteet hyvassa kunnossa (kaikki veneet kaytannossa filippeja tai hudsoneita) loytyy myos soutulaitteet ja aika alkeellinen puntti ja allas sisatreenia varten.

Talla hetkella itse asiassa etsitaan jasenia, jotta saataisiin miestin 4- ja 8+ kilpailukuntoon.

Oispas siistia liittya kunnon tiimiin, mutta koska olen jatko-opiskelija, en vieta juuri ollenkaan aikaa Helsingissa. Ehkapa joskus tulevaisuudessa. Lahetatko sahkopostia, niin kyselen lisaa Stadissa soutamisesta? ID on aai22.
 
Kokeilin ekaa kertaa noin vuoteen. Millaista tahtia tuo on?
 

Liitteet

  • soutu.JPG
    soutu.JPG
    219,1 KB · Katsottu: 332
Liittynyt
19.6.2024
Viestejä
1
Millaista öljyä te soutulaitteitanne? Löysin ohjeen jossa puhuttiin w40 moottoriöljystä?
Jos tämä käy, niin näitähän on montaa eri V40?
 
Back
Ylös Bottom