Soutuaikoja (Consept II)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMP80
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tuolla Concept II:lla mahdollista jotenkin tehdä ns. Cooperin testi? Tai siis vastaavan tyylin testi.

Toisin sanoen vastaako soudettu metri juostua metriä? 10 vastuksella. Käsivoimat on varmaan suuremmassa roolissa, mutta hapenoton yms. kannalta?

Salilla jolla käyn on vesivastuksella toimiva soutulaite, on kyllä aika lelun tuntunen. Alkuun tulee yleensä soudettua 2000m ja aikaa menee 7,5 - 8min eli aika semmosta kevyttä menoa... :)

Salilla jolla käyn on vesivastuksella toimiva soutulaite, on kyllä aika lelun tuntunen. Alkuun tulee yleensä soudettua 2000m ja aikaa menee 7,5 - 8min eli aika semmosta kevyttä menoa... :)

Onko toisaalta? Jos 8 min menee 2000 metriin niin Cooperissa pääsisi tuolla vauhdilla 3000 m.

En sitten tiedä minkä tyylin urheilija olet, jollekin bodaavalle 3000 cooperissa on oiva tulos JUOSTEN cooperissa. Mutta uskoisin että soudussa ei raskas kehonpaino haittaa niin paljon ja yläkropan voimalla on suuri merkitys, kun taas juoksussa sangen vähäinen. Ja korreloiko muutenkaan yhtään juoksucooperiin? Tuon perusteella saattais jopa jotain korrelaatiota olla? (Riippuen mikä on Cooper-kuntosi ja kuinka kovaa vedät että pääset 2000 m 8 minuuttiin...)

Muistan että joskus vuosia sitten soudin Concept II 10 vastuksella 12 minuutissa 3200 m ja juosten Cooperissa pääsin samalla viikolla 3150 m. Eli hyvin lähellä oli. Mutta käsivoimani olivat aika kehnot verrattuna nykyiseen, koska pääasiassa juoksin. Mietin myöhemmin, että oliko tulosten samankaltaisuus sattumaa...

Onko tuolla Concept II:lla mahdollista jotenkin tehdä ns. Cooperin testi? Tai siis vastaavan tyylin testi.

Toisin sanoen vastaako soudettu metri juostua metriä? 10 vastuksella. Käsivoimat on varmaan suuremmassa roolissa, mutta hapenoton yms. kannalta?

Itsellä soutu (10-vastuksella) kulkee matkasta riippuen 15-25% nopeammin kuin juokseminen. Samanlaisia lukuja olen havainnut muillakin. Juoksua ja soutua on hiukan huono verrata seuraavien asioiden takia (mutua), etenkin kun Pakkiksella keskustellaan:

*Soudussa painosta ei ole haittaa
*Soudussa voimasta on hyötyä (juoksussa lyhyitä matkoja lukuun ottamatta lihaksista lähinnä haittaa)
*Soudussa pituudesta on hyötyä?
*Harva on treenannut molempia sen verran tasapuolisesti, että niitä voisi vertailla

Väittäisin, että mitä isompi ja vahvempi kaveri, sitä kovemmat soututulokset suhteessa juoksuun. Puoltaisin tätä vielä sillä, että soudussa painosarjat ovat alle 75kg ja avoin. Monet normaalipainoiset, vähemmän lihasta omaavat (ja usein juoksua harrastaneet) varmaan juoksevatkin sitten aika samoja lukemia kuin soutavat. Juoksua vakavammin harrasvat varmasti sitten juoksevatkin enemmän kuin soutavat, mutta nyt olikin kaiketi kyse perusurheilijoista. Tuohon käsivoimien merkitykseen mutuilisin, että selällä on isompi merkitys kuin käsillä.

Tuohon käsivoimien merkitykseen mutuilisin, että selällä on isompi merkitys kuin käsillä.

Totta, kirjoitin vähän ajattelemattomasti. Alataljaahan tuo pitkälti vastaa.

Kyllä mulla hieman selkä/käsivoimiakin oli sillon kun nuo 3150 juosten + 3200 soutaen tulokseni menin. Leukoja vedin varmaan 16 ja penkistä punnersin 85 kiloa. Omapaino vähän reilu 70.

Totta, kirjoitin vähän ajattelemattomasti. Alataljaahan tuo pitkälti vastaa.

Kyllä mulla hieman selkä/käsivoimiakin oli sillon kun nuo 3150 juosten + 3200 soutaen tulokseni menin. Leukoja vedin varmaan 16 ja penkistä punnersin 85 kiloa. Omapaino vähän reilu 70.

kestoa on sitte. ai 12min soutu 3200m?

Aika hullua lukea täältä miten porukka soutaa kaikki eri matkat vastuksella 10... Eihän se "vene" liu'u yhtään tuolla vastuksella. Vedon pitäisi olla nopeahko ja kiihtyvä, ja palautuksen pitkä ja hiiiiiiidas. Silloin "vene" kulkee vähemmällä työllä kovempaa.

SM-kisoissa isot miehetkään ei vedä yli 7 vastuksella 500 metriä. Kannattais vaan opetella tekniikka hyvin niin pääsisi kovaa pienelläkin vastuksella eikä vetotahdinkaan tarvitsisi olla kovin suuri. Salilla kun katsoo ihmisiä soutulaitteen kyydissä, niin usein ne vetää yli 30 tahdilla huonolla tekniikalla kun itse lämmittelen n. 18 tahdilla ja silti mulla reilusti kovempi vauhti. :O

Itse olen 17v. 57 kg painoinen tyttö ja mulla 500m ennätys on 1:45. Tekniikkaa on tullut harjoiteltua paljon kun harrastan soutua tosissani, tosin 500m on sellainen vauhtirykäisy, että tekniikka hajoo lopussa pakosta... Kestovoimaa 500m kyllä vaatii myös. Suomen huiput naiset vetää muistaakseni jotain 1:37 (avoimessa luokassa) ja miehet ehkä 1:17 (avoimessa). Kevyet tietysti hitaammin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lämmittelynä aika usein otan consept 2. Kymmenen minuuttia temmon aina ja noin 4000 metriä on aika keskiarvo. Ennätys tuossa lämmittelyssä on about 4200 metriä ja 5000 metriä kymmeneen minuuttiin pidän jo aika kovana suorituksena...

Kovat on "lämmittelyt" HarryG:llä. Klaus Geigerin Suomen ennätys on muistaakseni n. 5.45min/2000m.

:D

Muistin vähän väärin ja piti ottaa puhelu liittoon:

Vedeltiin noin vauhtia 2,5minuuttia ja 500 metriä ja ennätykseni oli siis lämmittelyssä jotain 2200 10 minuutissa... Ei mennyt pahasti pieleen tuo muistelo :D

:D

Muistin vähän väärin ja piti ottaa puhelu liittoon:

Vedeltiin noin vauhtia 2,5minuuttia ja 500 metriä ja ennätykseni oli siis lämmittelyssä jotain 2200 10 minuutissa... Ei mennyt pahasti pieleen tuo muistelo :D

Saakeli piti oikein jo pelästyä kun itse soudellut jo vuoden päivät crossfitin muassa. Silti enkka 2000m on 6.58... Hyvä intervallitreeni jos kiinnostaa... 10 min lämpöä hitaalla tahdilla, sitten 6 X 30s vetoa +30s lepoa (minimi 150m per veto), 3 minsan palauttava soutu, sama uudestaan, 3 minsan palauttava ja vielä kerran sama. Ja muistaa pitää joka 30s vedon siellä yli 150 metrissä...sitten loppuun 10 min cool down... Ja mukava olo.

Itse harrastan soutua collegejoukkueessani. 500m soutu pyorii siina 1:30 tienoilla, 2k ei ole tullut vahaan aikaan vedettya, mutta eikohan se vuoden vaihteen jalkeen jossain 6:50 tienoilla pyori toivon mukaan. Tosin meilla nuo soudetut matkat taalla Britteinsaarilla on vahan erit kilpailussa. Nyt syksylla taitaa tulla joku 2,800m rykasy ainaki.

Taytyy nyt ensinnakin sanoa, etta vaikka Concept II laitteissa ei sinansa ole eroja, niin yksittaisen laitteen kymppi ei todellakaan valttamatta korreloi toisen laitteen kymppia. Tata varten pitaa asetuksista etsia drag factor (taitaa olla vastuskerroin tai joku vastaava jos laitteessa suomenkielinen naytto), josta paasee kattomaan paljonko se 10 vastaa. Itse ei tosiaan tule lahellekaan kymppia yleensa vedettya kun vedessa soutamista vastaava kerroin yleensa loytyy jostain 4-8 valilta (130 jos jotain kiinnostaa, tama siis nimenomaan 8-hengen veneille).

Toisekseen pitaa sanoa, etta jos joku taalla kasilla ja selalla soutaa niin aika vituiks menee tekniikka ja aika paranee huomattavasti silla, etta otetaan jaloista kaikki irti, jotka tuovat ~70-80% soutotehosta. Seuraavana sitte keskivartalon lihaksen, jotka tukevat jalkojen ponnistusta. Ylaselalla/kasilla vaan se nopea viimeistely. Kannattaa muutenkin jos useemmin aikoo soutaa opetella oikea tekniikka, netista kylla loytyy videoita. Paljon mielekkaampa seka vahemman loukkaantumisriskeja aiheuttavaa nain.

Tosiaan tuo 500m nyt mittaa enemman voimaa ja sen voi kohtalaisen kurallakin tekniikalla rykasta semmonen normipainonen ja pitunen (180cm) mies sinne 1:30-1:40 valille. Siita eteenpain sitten se sekunttien pois rypistys onkin hankalampaa. Tosin harvat soutajat tata nyt treenaavat ihan hirveasti, kun kilpailupituudet ovat yleensa pidempia. 2k kunnolla vedettyna onkin aika kuolettava suoritus. Sitahan ei ole tehty kunnolla jos taju ei lahde viimeisen vedon jalkeen, muuten on vain lammitelty ;)

Aika hullua lukea täältä miten porukka soutaa kaikki eri matkat vastuksella 10... Eihän se "vene" liu'u yhtään tuolla vastuksella. Vedon pitäisi olla nopeahko ja kiihtyvä, ja palautuksen pitkä ja hiiiiiiidas. Silloin "vene" kulkee vähemmällä työllä kovempaa.

SM-kisoissa isot miehetkään ei vedä yli 7 vastuksella 500 metriä. Kannattais vaan opetella tekniikka hyvin niin pääsisi kovaa pienelläkin vastuksella eikä vetotahdinkaan tarvitsisi olla kovin suuri. Salilla kun katsoo ihmisiä soutulaitteen kyydissä, niin usein ne vetää yli 30 tahdilla huonolla tekniikalla kun itse lämmittelen n. 18 tahdilla ja silti mulla reilusti kovempi vauhti. :O

Itse olen 17v. 57 kg painoinen tyttö ja mulla 500m ennätys on 1:45. Tekniikkaa on tullut harjoiteltua paljon kun harrastan soutua tosissani, tosin 500m on sellainen vauhtirykäisy, että tekniikka hajoo lopussa pakosta... Kestovoimaa 500m kyllä vaatii myös. Suomen huiput naiset vetää muistaakseni jotain 1:37 (avoimessa luokassa) ja miehet ehkä 1:17 (avoimessa). Kevyet tietysti hitaammin.
Tai sitten kaikkia ei vain kiinnosta se nopeus vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen. Ei sinne salille ole tarkoistuskaan mennä tekemään kaikkea mahdollisimman helpolla.

Tai sitten kaikkia ei vain kiinnosta se nopeus vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen. Ei sinne salille ole tarkoistuskaan mennä tekemään kaikkea mahdollisimman helpolla.

Aijaa? Jos kiinnostaa vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen, niin miksi täällä suoritetaan tällaista "mun aika on parempi ku sun aika" -vertailua? :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom