Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Salilla jolla käyn on vesivastuksella toimiva soutulaite, on kyllä aika lelun tuntunen. Alkuun tulee yleensä soudettua 2000m ja aikaa menee 7,5 - 8min eli aika semmosta kevyttä menoa...
Onko tuolla Concept II:lla mahdollista jotenkin tehdä ns. Cooperin testi? Tai siis vastaavan tyylin testi.
Toisin sanoen vastaako soudettu metri juostua metriä? 10 vastuksella. Käsivoimat on varmaan suuremmassa roolissa, mutta hapenoton yms. kannalta?
Tuohon käsivoimien merkitykseen mutuilisin, että selällä on isompi merkitys kuin käsillä.
Totta, kirjoitin vähän ajattelemattomasti. Alataljaahan tuo pitkälti vastaa.
Kyllä mulla hieman selkä/käsivoimiakin oli sillon kun nuo 3150 juosten + 3200 soutaen tulokseni menin. Leukoja vedin varmaan 16 ja penkistä punnersin 85 kiloa. Omapaino vähän reilu 70.
Kovat on "lämmittelyt" HarryG:llä. Klaus Geigerin Suomen ennätys on muistaakseni n. 5.45min/2000m.
:D
Muistin vähän väärin ja piti ottaa puhelu liittoon:
Vedeltiin noin vauhtia 2,5minuuttia ja 500 metriä ja ennätykseni oli siis lämmittelyssä jotain 2200 10 minuutissa... Ei mennyt pahasti pieleen tuo muistelo :D
Tai sitten kaikkia ei vain kiinnosta se nopeus vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen. Ei sinne salille ole tarkoistuskaan mennä tekemään kaikkea mahdollisimman helpolla.Aika hullua lukea täältä miten porukka soutaa kaikki eri matkat vastuksella 10... Eihän se "vene" liu'u yhtään tuolla vastuksella. Vedon pitäisi olla nopeahko ja kiihtyvä, ja palautuksen pitkä ja hiiiiiiidas. Silloin "vene" kulkee vähemmällä työllä kovempaa.
SM-kisoissa isot miehetkään ei vedä yli 7 vastuksella 500 metriä. Kannattais vaan opetella tekniikka hyvin niin pääsisi kovaa pienelläkin vastuksella eikä vetotahdinkaan tarvitsisi olla kovin suuri. Salilla kun katsoo ihmisiä soutulaitteen kyydissä, niin usein ne vetää yli 30 tahdilla huonolla tekniikalla kun itse lämmittelen n. 18 tahdilla ja silti mulla reilusti kovempi vauhti. :O
Itse olen 17v. 57 kg painoinen tyttö ja mulla 500m ennätys on 1:45. Tekniikkaa on tullut harjoiteltua paljon kun harrastan soutua tosissani, tosin 500m on sellainen vauhtirykäisy, että tekniikka hajoo lopussa pakosta... Kestovoimaa 500m kyllä vaatii myös. Suomen huiput naiset vetää muistaakseni jotain 1:37 (avoimessa luokassa) ja miehet ehkä 1:17 (avoimessa). Kevyet tietysti hitaammin.
Tai sitten kaikkia ei vain kiinnosta se nopeus vaan sykkeen saaminen ylös ja hien valuminen. Ei sinne salille ole tarkoistuskaan mennä tekemään kaikkea mahdollisimman helpolla.
2200m 10min, täydellä vastuksella (10).