Soutuaikoja (Consept II)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMP80
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä takia kaikki soutaa 10 vaihteella? Mitä itse olen soutanut ja nähnyt miten huiput soutaa kisoissa esim. 500 ja tonnia, ei kovin monella vaihde ole 10... Kannattaa ainakin kokeilumielessä laittaa vaihetta vähän pienemmälle. Ellei tolle 10 vaihteella soutamisella ole jotain erityistä syytä..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkä takia kaikki soutaa 10 vaihteella? ...

Samaa mieltä. Tuolla soutukoneella on mukava tehdä rauhallista aerobista ja harjoittaa peruskestävyyttä. Itse käytän vastusta yksi ja soudan 40-50 min rauhalliseen tahtiin. Ei ole kovin aerobista tuommoinen, että vedetään kymppivastuksella täysillä. Voihan sillä tietysti tehdä intervallitreeniä, mutta muuten ei minun mielestä järkeä.

Teen anaerobiset selkätreenit mieluummin kulmasoudulla ja mavella. Tietysti eri asia, jos hakee soutuennätystä, tai valmistautuu soutukisoihin.
 
Minkä takia kaikki soutaa 10 vaihteella? Mitä itse olen soutanut ja nähnyt miten huiput soutaa kisoissa esim. 500 ja tonnia, ei kovin monella vaihde ole 10... Kannattaa ainakin kokeilumielessä laittaa vaihetta vähän pienemmälle. Ellei tolle 10 vaihteella soutamisella ole jotain erityistä syytä..

Yleensä vaan lämmittelen tuolla soutulaitteella, mut jos haluan seurata tuloksien mahdollista kehitystä niin tuo maksimivastus on kaikkein helpoin muistaa. Tosin lämmittelyssäkin tulee yleensä soudettuu se ~kilsa tuolla maksimivastuksella, vauhti kylläkin huomattavasti hitaampana.
 
10 vastuksella saadaan voimaa soutuun.Eli toden näköisesti oikea tekniikka on kateissa jos 10 tasolla soudetaan,vedot menee läpi ja alkukiihdytys jää pois.
Tosin itsekkin saan parhaat tulokset 10 vastuksella.
Puoli maraton 1.25
 
Omallakohdallani tuntuu, että 10 vaihteella jos vetää vaikka maximi vetoa, menee jalat aika nopsaa hapoille. Ja taitaa kaikkien suomen huippujen vastus kisoissa pyöriä siinä 3-7 ..:)
 
En ole 500m enkkaa kokeillut, mutta tänään meni 30 minuutissa 7050m. Paino 115kg pituus 186cm.
Millä vetotiheydellä vedätte matkaa? Itellä parasta matka vauhtia saa 20-23 s/min
 
Vastus 5, tahti alle 20/min (15-18), 2.00-2.05 min/500m ja tällä mennään normilenkkiä (30-60 min). Suosittelen vastukseksi jotain 3-7 väliltä, tehokas jalkatyöskentely, painetta vetoon, kapula nopeasti pois sylistä ja penkillä rauhallisesti alkuvetoon. Ei mitään eestaas heilumista hirveellä tahdilla, paikat ja koneet hajoo! Kannattaa panostaa oikeaan tekniikkaan, soutu menee ihan uudelle tasolle kun oppii soutamaan oikein. youtubessa voi katsoa esim. Rowing Technique by Flip Luisi tai vaikka huippusoutajia vesillä, siinä on tekniikka kohdallaan ( Thomas Lange 80/90-luvulta ehkä paras esimerkki).
 
Jep, eli heitetään nyt omakin (2007 syyskuu) aika tänne vaikka harmittaa kun kaiffari salilta veti just ohi..
mulla siis 500m kympin vastuksella 1.27.40 ja paino oli tuolloin ~125kg.

Nyt siis uusi ennätyshaku päällä kun tosiaan tyyppi nykäisi 1.25.30. Töitä siis riittänee.. =)

No niin joulun alla aika parani selkeästikin eli nyt 1.23.50 ja tämä pienessä vitutuksessa sekä farkut jalassa 10-vastuksella:curs:

täällä tuntuu tosiaan olevan kovia soutajia paljonkin, käykää ihmeessä laittamassa uudet ajat finnrowing.com:in salirankingiin, saadaan selville kuinka :david: olenkaan oikeasti (nyt mulla hirmuinen leijunta tuloksilla kun suomen #1 on 1.17 ja itse listoilla edes suht lähellä)
 
Joskus tuli treenattuakin tuota 500m matkaa kun oli päähänpisto, että pitää päästä alle 1:30. Sain lopulta 1:30. Luulin että on kovakin tulos, mutta näköjään aika keskivertotasoa.
 
kyllä ton taitaa jotkuu 15 kesäset vetää 1.30. Onko muuten tietoa onko kuntomessuilla sisäsoutukisoja tänä vuonna? Sm-kisoissa ikävää ku matkat on +2000m, vaatii jo kestävyyttäkin..
 
Yhteenaikaan tein pari soututreeniä viikossa. Vielä syksyllä 10000m meni 43.42. 500m en ole kokeillut kuin epävirallisesti, johonkin 1.40min taisin päästä. Soudan 10.vastuksella, välillä teen intervalleja. Ihan mukavaa vaihtelua, mutta tylsää pidemmän päälle. Alkulämpöä teen nykyään soutamallla.
 
Yhteenaikaan tein pari soututreeniä viikossa. Vielä syksyllä 10000m meni 43.42. 500m en ole kokeillut kuin epävirallisesti, johonkin 1.40min taisin päästä. Soudan 10.vastuksella, välillä teen intervalleja. Ihan mukavaa vaihtelua, mutta tylsää pidemmän päälle. Alkulämpöä teen nykyään soutamallla.

Jos vedät tota 10000 10-vaihteella oot aika kova jätkä, kyllä sä esim 4 olisit soutannut sen paljon kovempaa. 10-vaihteella soudettaessa menee jalat hapoille tosi nopeesti, varsinki 10km jos aikaa soutaa.
 
Mulla on pohjalla useiden vuosien kestävyystausta, tälläkin hetkellä enemmän kuivan kesän orava kun mikään Arnoldi. Tällä hetkellä vaan polvet ei kestä oikein kunnolla soutamista. Eikä muutakaan aerobista, joten olenkin aloittanut jonkinasteisen määrätietoisen punttitreenin. Tosin olen huomannut, että soutamiseen ei hirveästi vaikuta soutajan oma paino.
 
500m n. 1.28,00. Pituutta ei löydy kuin 173cm, joten turha hirveitä tuloksia varmaan odottaakaan. Pitää joskus kokeilla, kun ei ole dieetti päällä ja jalat ynnä muut paikat on auki
 
Svend Karlsen pisti menemään selkätreenin päälle 500m aikaan 1.18,7 Viking Power - treenivideollaan. Taitaa/taisi ihan säännöllisesti vetää 3x500m juurikin selkäpäivän päätteeksi
 
Kuntomessuilla oltiin tänä vuonna, hyvin meni kuntoon nähden ( tonni 3:11 ) ja lisää porukkaa kaivataan vastustajiksi. http://www.finnrowing.com löytyy tietoa salirankingeista, joihin suosittelen lisää porukkaa osallistumaan !

Soutu on harrastuksena loistavaa koko vartalolle kun se ei rasita niveliä, kasvattaa ryhtiä ja helpottaa kunnon kehittymisen seuraamista kun kaikki irti saatava data tulee realiajassa näkyviin soutajalle. Pienen peruskunnon saannin jälkeen kesäkaudella kirkkovenesoutu on loistava joukkuelaji veden äärellä viihtyville. Porukat on yleensä hyvähenkisiä ja avoimia, jolloin vinkkejä ja opastusta jaetaan aloittelijoillekin.

Tampereen seudulla asuville on ainakin hyvät mahdollisuudet harjoittaa soutua esim. hatanpään soutukeskuksella sekä työssäkäyville että opiskelijoille.

Lisätietoja saa esim. minun kauttani
Teemu Pärnänen
Tampereen yliopistosoutajat
Takon soutajat
etunimi.parnanen (ät) t u t . fi
 
Kun kerran haverit haastoivat, kylmiltään 15h työpäivän jälkeen 1.30.1/500m ja sitten saikin mennä :urjo:
Tais toinen kerta olla mokoman laitteen seljässä.
V.ttu että oli keuhkot kipiänä tovin tuon jälkeen.
 
Back
Ylös Bottom