sotilaspenkki vs maksimipenkki

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
tuolla yhellä sivulla törmäsin penkkikeskusteluun jossa 70kg kaverin maksimi oli 130kg ja sotilaspenkki "tyylisesti" "noin 70kglla" 17 toistoa

painoni on sama, maksimipenkkiä en ole kokeillut 4 vuoteen ...4 toistoa meni 90kglla jokin aika sitten
ja omalla painolla n.70kg +-0,5kg toistoja 17-18

ELI MISSÄ VIKA kun kestvyytemme on samat mutta ton hepun maksimi toiselta planeetalta ....JA miten korjaan tulokseni parempaan?????

Eihän toi maximivoima ja kestävyys missää nimes verrannolisia ole...Tossa on voimapuolella varmaanki hyviä voimaohjelmia maximivoiman kannalta jos siihen haluu panostaa..

Kyllä se vaan niin on, että se kaveri on luultavasti nostanut perse irti penkistä ja rytkynoston, että tuon 130 kg saanut ylös. Sotilaspenkki on armoton rintalihaksen voiman mittari, sillä siinä ei voi kovinkaan paljoa huijata kaarella ja pompulla.

Sitäkin mietin, että olen saanut 140 kg sp-tyylillä jotain 4 tai 6 toistoa (ei muista enää) ja silloin oli painoa yli 84 kg. Kuitenkin olisin tuolla elopainoilla saanut ainakin 30 toistoa. Eli toisin sanoen, jos sp-tyylillä otettu enkka on yli 100 kg, niin toistojakin pitää tulla sen mukaisesti.

Kokeilkaa ottaa maximi sotilaspenkkityylillä, niin näette sen oikean tuloksen.

Se myös vaikuttaa, että onko ennen tehnyt sotilaspenkkiä. Omalla kohdalla maksimi on suunnilleen tuo. Kun aloitin joskus viime kesänä kokeilemaan sotilaspenkkiä, meni jotain 20 toiston luokkaa. Muutaman kuukauden kokeilulla tulos nousi kymmenellä. Sotilaspenkissä tuo liikerata on kuitenkin vähän eri, joten vaatii hiukan harjoitusta ennenkuin saat kaiken lihasvoiman hyödynnettyä. Nykyään tuntuu jo, että saan paremmin puristettua sotilaspenkissä.

Ja onhan se selvä homma, että jos käyttää sitä tavanomaista bodarin toistoaluetta, eli 8-12 toistoa, kasvattaa se varmasti enemmän sotilaspenkkitulosta kuin maksimia. Eli jos haluaa nostaa maksmiykkösellä paljon rautaa, on sitten treenattava sitä voimapuolta. Mulla ei ainakaan maksimit nouse jos pitkää sarjaa hinkkaan.

NHB sanoi:
Salituloksissa tyyli tekee paljon, kisoissa varusteet.
Hmm, tuosta varusteista sen verran, että kun olen lukenut monien yli 1000kilo yhteistuloksien vetäjien painon-nostajien haastateluja, niin yllättävää oli, että jokainen sanoi, että ei aloitelijoille eikä vähän edistyneille kavereille pitäisi varusteita antaa, siis tyyliin penapaitaa suun muita, ne on kuulemma niiden mielestä tarkoitettu produdeilla. Tosin itse olen sitä mieltä, että ei ehkä alotelijoille penapaitaa päälle, mutta edistyneelle dudelle kisoissa on IMO todella järkevää käyttää varusteita, tosin on tietääkseni semmoisiakin kisoja jossa ei käytetä esim. penapaitaa, vaan ihan RAW-meiningillä..:whip:

sotilaspenkin kova tulos on erittäin riippuvainen maksimista. mitä korkeempi se on sitä suurempi reservi on kehittää voimakestävyyttä. ainoastaan raudoissa alle ~40% on suurempi merkitys nimenomaan puhtaalla kestävyydellä kuin voimalla.

joillain vain se kestävyys kehittyy suoraan voiman ohella. jotkut joutuu panostamaan siihen enemmän. joka tapauksessa jos haluaa kovan sotilaspenkkituloksen itelleen, kannattaa ehdottomasti panostaa maksimin nostoon mahdollisimman ylös.

treenien jako voi luontua esim seuraavasti:
2kk perusvoimaa
1½kk maksimivoimaa
1½kk voimakestävyyttä

Massaa!Voimaa! kirjassa selitettiin että noi erot usein selvittyy selittyy että toisella nostajalla on vaan yksinkertasesti huonompi kestävyys ja sen takia ei voi käyttää isoja painoja pitkillä sarjoilla vaikka maksimi onkin sen mukainen että vois kuvitella että pitemmässä sarjassaki pitäs jonku verra nousta. Tiedä tuon toden peräisyydestä sitten. Loogiseltahan se vaikuttaa, mutta käykö tähä keissiin onkin kysymysmerkki.

Toivottavasti tajusitte pointtini

Edit:armottomasti myöhässä

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Siis on helpompi parantaa maksimivoimaa ja sitä myöten sotilaspenkin tulosta parantaa tekemällä 3-8 toistoja kun taas yrittää kasvattaa ton sot. penkin tulosten tekemällä sitä useilla toistoilla ja suht kevyillä (maksimista) painoilla
ugh

Aika huono kestävyys täytyy kyllä olla sellaisilla tuloksilla.
Varmasti on persettä nostettu puoli metriä penkiltä.
Itselläkin on kuitenkin sotilaspenkkimaksimi n. 10 kiloa alhaisempi kuin normipenkin. (Pienen persenoston tosin tein :nolo: :nolo: :nolo: )

mxu sanoi:
(Pienen persenoston tosin tein :nolo: :nolo: :nolo: )

Nyt täytyy kysyä että kannattiko? Onko hyvä fiilis? Ketä siinä huijaa kun itsekkin tiedostaa sen, ettei kunnon nostolla nouse samaa määrää. Pitäkää ne perseenne penkissä kun punnerratte. Monesti näkee ku äijät vetää vaikka 5*80kg puhtaasti, mutta ootas kun saadaan se 100kg sinne tankoon. 2*100kg ja toiset vetää karmaisevalla notkeudella ja päättäväisyydellä.

Herrajumala.

Terminator2 sanoi:
Sotilaspenkki on armoton rintalihaksen voiman mittari, sillä siinä ei voi kovinkaan paljoa huijata kaarella ja pompulla.

.
pomppuja tuossa kyllä näkee kisoissakin, ainakin vielä pari kolme vuotta sitten ja ne hyväksyttiinkin vaikka rajana tais olla että puoli tankogon mittaa saa tanko upota. parhaimmilla se tanko kävi selkärangassa asti:), tosin silti pirunkovia tuloksia ne kisoissa tahkoaa :eek:.

tuohon rintalihaksen voiman mittariin lisäisin myös olkapäät, tuo solttu nimittäin rasittaa kohtuu paljon olkapäitä. valehtelematta 90% solttu penkkaajista rupeaa ko vaivasta kärsimään(ainakin oman arvioni mukaan). en tiedä onko vika tekniikassa vai siitä että tuo kuormittaa aivan sikana olkapäitä tai olkapäissä olevia niveliä vai tuleeko se kohtuuton kuormitus olkapäille juuri väärästä tekniikasta?

neutraali sanoi:
tuohon rintalihaksen voiman mittariin lisäisin myös olkapäät, tuo solttu nimittäin rasittaa kohtuu paljon olkapäitä. valehtelematta 90% solttu penkkaajista rupeaa ko vaivasta kärsimään(ainakin oman arvioni mukaan). en tiedä onko vika tekniikassa vai siitä että tuo kuormittaa aivan sikana olkapäitä tai olkapäissä olevia niveliä vai tuleeko se kohtuuton kuormitus olkapäille juuri väärästä tekniikasta?

Vika lienee tekniikassa. Olkapäitten kannalta sotilaspenkissäkin asennon saa lähes yhtä turvalliseksi kuin normipenassa. Pieni kaari selällä, lapaluut yhteen ja olkapäät taakse. Lisäksi pienemmät painot edesauttavat terveenä pysymistä.

Pomputtaminen on kyllä täysin turhaa, siinähän paino itse nostaa itseään ei lihas.

Normipenkissä ainakin minulla koko kroppa toimii ikään kuin jousena ja auttaa kyllä suurempien rautojen nostamisessa, mutta itse rasitus rintalihaksille on mielestäni pienempi, kuin sotilaspenassa.

Alkuperäiseen kysymykseen: normipenkin ja sotilaspenkin suhde on yksilöllistä, mutta uskoisin erojen johtuvan tekniikasta. Kun molemmat tekniikat on hallussa suhde lienee samansuuntainen kaikilla. Itsellä normimaksimin ja sotilasmaksimin ero on lähes 20 kg. Sarjoissa huomattavasti pienempi.

Olen samaa mieltä, että sp:ssä olkapäät eivät rasity yhtään enempää kuin normipenkissä. Itse saan melkein yhtä pätevän kaaren jalat ilmassa, kuin maassakin. Ainoa ero on kyllä se, ettei persettä saa nostettua penkistä :)

Pompusta en muuten tiedä maximisoltussa, mutta ainakin toistokilpailussa se on tarkka.

Terminator2 sanoi:
Pompusta en muuten tiedä maximisoltussa, mutta ainakin toistokilpailussa se on tarkka.
ok, silloin yks vuosi ku ne tv:stä näytti sitä niin oli melkoista rykimistä joillakin.

Jep, toivottavasti en ollut minä siinä :) Silloin tosiaan sai pomputella. Nykyään taitaa olla todella tarkat säännöt pompuista, ja paljon hylsyjä tuli kovillekin nostajille ihan mitättömistä pompuista.

Måpå sanoi:
Nyt täytyy kysyä että kannattiko? Onko hyvä fiilis? Ketä siinä huijaa kun itsekkin tiedostaa sen, ettei kunnon nostolla nouse samaa määrää. Pitäkää ne perseenne penkissä kun punnerratte. Monesti näkee ku äijät vetää vaikka 5*80kg puhtaasti, mutta ootas kun saadaan se 100kg sinne tankoon. 2*100kg ja toiset vetää karmaisevalla notkeudella ja päättäväisyydellä.

Herrajumala.

No, se oli silloin tyhmänä poikana.. Nyt olen alkanu keskittymään enemmän noston puhtauteen kuin siihen raudan määrään. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom