Sotilaspenaa ylös uudella tapaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lauri90
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mielessäni on käynyt hiukan erilainen tapa saada sotilaspenkin toistoja ylemmäs.

painan 65kg ja olen miettinyt että jos tekisi 70kg:llä neljän toiston sarjoja, kymmenen kertaa, minuutin lähdöillä. jos viikko viikolta lyhentäisin lähtöjä esim viidellä sekunnilla ja toisella viikolla lisäisin yhden sarjan ja kolmannella viikolla lisäisin yhden toiston sarjaan ja neljännellä 2,5kg painoja. ja tällä syklillä menisin muutaman kuukauden, olisiko luultavaa että sotilas penkkini tulos parantuisi yhtä hyvin kuin treenaamalla maximia ja välillä lisäten voimakestävyyttä. täällä kun on liputettu tuon erilaisen ärsykkeen tärkeyttä ja itselläkin tuntuu siltä että treeni metodeja voisi muuttaa.

Onko tässä mitään järkeä vai onko tämä vain yksinkertaisesti pöljää?

Kiitos valmiiksi jo vastauksista

IMO, tukossa oot tollasen setin jälkeen hyvinki nopeasti, jos haluat (toistoja ylemmäs = toistojen määrää lisää?) niin pitempiä sarjoja kuin neloset vaikka 3x8.

Lauri;
Kyllä toi sun oma settikin kuulostaa järkevämmältä kuin 3x8,
10x4= 40 toistoa treenissä, 3x8=24 toistoa treenissä.
Varsinkaan jos et saa tavoitepainolla (omalla painolla) kaseja?
Paljonko omapainosi on % penkkimaksimista?
Ainakin JTO antaa perusohjeena sen ollesssa yli 40%,keskittymään enempi maksimivoimaan.

Tiedä sitten olisiko tuohon sykliin hyvä lisätä yksi viikko tai treeni jossa otetaan maxtoistot,
ja myös jonkunlainen kevyt viikko ettei mene ylirasituksen puolelle.

oma paino 65kg, maximi ykkönen on 90kg. jos tuo on liian raskas niin aloitus painon voi laskea siihen 65kg:en.

pari tai kolme kertaa viikossa riippuu ihan mitä mieltä täällä ollaan ja miltä itsestä tuntuu ajattelin ton tehdä. Tällä hetkellä väännän 5x5 75kg. kyllä mä tossa syklin välis aioin lepoa pitää.

Siihen maximivoimaan olen tässä keskittynytkin mutta ei kai sitä voi loputtomasti rakentaa pelkälle luulle ja nahalle. kreatiinit pois jättämällä ja pienelle dieetil pääsen ehkä jopa 60kg:en elopainos. Ihan sitä vaan että tota lihas massaa mulla ei siis hirveesti ole. Ja tässä sitä vaihtelua treeniin haenki.

ethän sä nyt hyvä mies kymmentä sarjaa millään 70 kilolla saa jos maksimi on 90. ikinä en oo kyllä kuullu että kymmentä sarjaa vedettäis noin pienellä toistomäärällä.

ethän sä nyt hyvä mies kymmentä sarjaa millään 70 kilolla saa jos maksimi on 90. ikinä en oo kyllä kuullu että kymmentä sarjaa vedettäis noin pienellä toistomäärällä.

Helposti saa noin lyhyillä sarjoilla.

Kymmenen sarjaa ei ole mikään ihme voimapainoiteisessa treenissä. Monet penkkaajat treenaavat noin 3 toiston sarjoilla.

Helposti saa noin lyhyillä sarjoilla.

Kymmenen sarjaa ei ole mikään ihme voimapainoiteisessa treenissä. Monet penkkaajat treenaavat noin 3 toiston sarjoilla.

pääseekö siinä sitten voimaa treenaamaan, kun pitää alkuun laittaa niin pienet painot että jaksaa 10 sarjaa? ite oon kuvitellu et tollanen 5 sarjaa ois aika maksimi, siinäkin saa pitää painot jo suhteellisen pieninä :(

70 kiloa on 77% 90 kg:n maksimista. Kyllä sillä ihan hyvin voi tehdä 10x4. Tosin en oikein ymmärrä, että miten tällainen treeni auttaisi sotilaspenkkiin.

pääseekö siinä sitten voimaa treenaamaan, kun pitää alkuun laittaa niin pienet painot että jaksaa 10 sarjaa? ite oon kuvitellu et tollanen 5 sarjaa ois aika maksimi, siinäkin saa pitää painot jo suhteellisen pieninä :(

Juuri tämän takia ei kannata kuvitella.

Esim joku 10x3x80-85% on jo monille erittäin rapsakkaa reeniä, mutta kuitenkin peruspunttaajalta pitäisi onnistua.

e: taskuamatsoni: Helpoin tie toistojen kehitykseen on maksimivoiman treenaminen ja tommonen 10x4 on hyvää reeniä maksimi voimaa ajatellen.

e2: väännetään siis rautalangasta: Kun penkki max on 90kg, saat 65kg:lla varmaan noin 10-15 toistoa. Kun penkki max kehittyy 90 kg:sta vaikka 120kg:hen, liikkuu 65kg aika helvetin monta kertaa useammin.

e: taskuamatsoni: Helpoin tie toistojen kehitykseen on maksimivoiman treenaminen ja tommonen 10x4 on hyvää reeniä maksimi voimaa ajatellen.

Millä perusteella? Okej, sen kyllä tiedän, että maksimivoiman kannalta on hyvää reeniä vaikkapa tuo 10x4, mutta eikö toistot parane toistoja tekemällä paremmin? Ainakin lyhyellä aikajänteellä?

Itellä on toistot kehittyny... toistoja tekemällä. Jossain vaiheessa 60 maksimilla sain tehtyä vain 8 toistoa 40 kg:lla koska tein vain tuota voimareeniä, sitten innostuin vähän tekemään pitempiä sarjoja esim. 30 kg:lla, niin johan alkoi toistoja tulla sitten tulla!

edit. kiitos rautalangasta. Pointtina mulla kuitenkin tässä, että kyllähän sitä kannattaa sitä toistokestävyyttäkin harrastaa. Monet voimanostajat nostaa kamalia rautoja, mutta toistot jää SUHTEELLISEN vähiin sitten pienissäkin painoissa :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
sehän tossa treenissä on tarkoituksena että ruvetaan siirtymään siitä maximi harjoittelusta siihen toistojen harjoittamiseen lisäämällä toistoja ja sarjoja ja vähentämällä palautusta.

Ihan teorian tasolla tuotahan voi vetää vaikka niin kauan että sarjojen toistoväli jää viiteentoista sekuntiin. Silloinhan on jo kyse toistoista enemmän kuin maximi painoista.

Minun puheita ei niin hirveen vakavasti kannata ottaa(en ole ammatalainen). Perustiedot voimaharjoittelusta mulla on kunnossa ja tuo oli ihan mun omaa järkeilyä. Tuon tyylisiä intervalli treenejä oli vain mulla kilpapyöräily aikoina. Ja ajattelin että voikohan tällekkin saralle niitä soveltaa.

Nyt mielipiteitä onko tämän tyyppinen harjoittelu järkevää? Ja jos on jotain pikkuvikaa tässä niin saa sanoa ja korjata.

Minun mielestä oikein hyvä systeemi. Ainaki sata kertaa järkevämpi kun tuo "tee 3x8 joka reenissä samalla painolla. tee arskan golden sixii plaaaplaaa":jahas:

Monta penkkireeniä ajattelit tehdä viikossa? Mites muut treenit? Vois olla ihan hyvä tehdä vaikka kaksi penkkitreeniä viikkoon, joista toisessa käyttäisit kuvailemaasi systeemiä ja toisessa keskittyisit yksinkertaisesti puskemaan toistoja jollain ~60kg:lla, sarjamäärän ollessa alhainen. Tuon treenin alkuun voisi myös ottaa muutaman lyhyeämmän, ei niin tiukan sarjan isommilla painoilla. Saisi tuota maksimia ylöspäin, kun tuolla maksimi-omapaino -suhteella ei vielä järkyttävän pitkää sarjaa pusketa.

ajattelin tehä ton treenin kahesti viikossa, kahen ja kolmen päivän levoilla. Muuta treeni on lähinnä mavea ja kyykkää ja sitten vähän hauista ojentajaa olkapäitä ja alaruumiin apuliiikkeitä.

Kuinka monta syklii tota treeni voi tehdä kun yksi sykli kestää neljä viikkoo lepoviikkoineen?

Mutta jos ihmiset on sitä mieltä että toi treeni vaan kerran viikos niin uskon kyllä. Sitä on vaan tottunu vähän intensiivisempään treeniin. :)

tekisit mielummi toisin päin 2krt/viikko 4-5*10*50kg?? >joka viikko toisto lisää jos menee..Toho lisäks lankku/lattiapena. muista myös apuliikkeet ojentajille/olkapäille 1krt/viikko kevyesti.

Miksihän ihmeessä?
Kait nyt järkikin sanoo että kun puhutaan alle 30-40 toistosta solttua niin maksimin nostaminen on paras, nopein ja jopa oikein tie kehitykseen. Ai miksi?
Koska 60kg / 90 max on 66.66%
Kun taas 60kg / 120 max on 50%
Arvappa kummalla on kevyempi nostaa?
Ja myös nopeustreeni kannattaa pitää toisena penkkinä viikossa, on hyvä että hermotus pelaa niin ei kulu turhia voimia kun ekat "parikyt" toistoa tulee heittämällä.

Vasta sitten siellä suuremmissa toistomäärissä alkaa kestävyyden merkitys korostua.

Miksihän ihmeessä?
Kait nyt järkikin sanoo että kun puhutaan alle 30-40 toistosta solttua niin maksimin nostaminen on paras, nopein ja jopa oikein tie kehitykseen.

Samaa mieltä... kun joskus pari vuotta sitten sain nostettua penkkimaksimin 130 --> 150kg niin tuli iloisesti 20 toistoo 100 kilolla kun 130kg maksimilla niitä sai vain vähän yli kymmenen.

Sama juttu kyykyssä kun 5RM oli 180kg niin 20 toistoo tuli about 125 kilolla... kun 5RM nousi 215 kg (1max 240kg), niin 20 toistoa tuli 155 kilolla.

MT

Suositut

Back
Ylös Bottom