Joo, toki Fanniella ja Freddielle oli oma roolinsa, mutta ylipäätään asuntolainojen arvopapereistaminen ja jälkimarkkinoiden luonti heijastelee mielestäni juuri sellaista ajatusmaailmaa ja uskoa markkinoihin, joka on vailla pohjaa ja joka alkoi 1980-luvulla (kuten myös Fannien MBS:ien liikkeellelasku). Jos valtio olisi halunnut tarjota vähävaraisille asuntoja, niin sen olisi pitänyt itse olla mukana asuntotuotannossa eikä luomassa otollista kasvualustaa moral hazardille.
Tuossahan oli alunperin kyse riskin jakamisesta. Idea on hyvä, että jakamalla riskejä sijoittajille olisi saatu pankit jakamaan asuntolainoja ja köyhät mukaan asuntosijoituksiin ja asuntojen hintojen nousun kautta rikastumaan. Ongelma on siinä että markkinat eivät toimineet odotetusti.
Juu, tuo moral hazard tuossa tulikin jo esiin. Tässä on vaan käynyt niin, että Yhdysvalloista on tullut plutokratia ja kaikki sääntely mitä tehdään, tehdään tuon 1% (tai alle) eliitin (joka siis omistaa käytännössä kaiken) ehdoilla. Sääntely ei kuitenkaan tarkoita kaikissa maissa samaa asiaa aivan kuin kapitalismi ei ole kaikissa maissa sama asia. Eurooppalainen (esim. saksalainen ja suomalainen), japanilainen ja yhdysvaltalainen kapitalismi eroavat toisistaan reilusti. Eurooppalaisessa mallissa on otettu huomioon mm. erilaisia työntekijöiden suojeluun liittyviä seikkoja, joita puhdas yhdysvaltalainen (tai anglo-amerikkalainen) uusliberalistinen kapitalismi ei olisi sallinut.
Sääntely on EU:ssa ja Suomessa aivan samanlaista kuin jenkeissä. Heitäppä mulle pari esimerkkiä hyvästä säätelystä jota on viime aikoina tehty. Minulle tulee mieleen vain Lex Karpela, Lex Nokia. Molemmat saneli suuryritykset. Tuossa on juttua noista lobbareista http://www.eulobby.net/eng/Modul/Abstract/ReadAbstract.aspx?Mid=1457&ItemID=528. Kaikilla suuryrityksillä on omat edustajansa Brysselissä. Sitten kun säätelyä aletaan tehdä niin nämä lobbarit syöttävät tiedot rallikuskeille ja ex-malleille
Tarkoitatko työntekijöiden suojelulla AY-liikettä? Et kai enää kannata nykyistä mallia?
En usko, että pankit alkavat toimia vastuullisemmin. Lyhytnäköinen profit-motive vie voiton pitkäjänteiseltä suunnittelulta aivan kuin kävi tuossa Fannien ja Freddien tapauksessa, jossa niiden arvopapereistamia lainoja paketoitiin jälkimarkkinoilla sellaisiksi, että kukaan ei enää lopulta tiennyt mitä riskiä oli ja missä. Tämän kertoo myös se, että niitä toxic assetteja piiloteltiin Caymansaarille saakka, jotta ne saatiin piilotettua taseista. Kaikki kuitenkin tiesivät, että jonain päivänä lasku lankeaa maksettavaksi, mutta ajattelutapa taisi olla, että "no jos minä en tätä tee, niin kyllä joku muu... joten mieluummin minä otan ne rahat."
En tiedä puhutko koko ajan yritystoiminnasta vai ihan kaikista velkojen, kuten asuntoluottojen ja kulutusluottojen, anteeksiantamisista, mutta ainakaan jälkimmäisessä tapauksessa en pidä sitä todellakaan toivottavana. Suomessa (ja muualla) ei enää pidetä säästämistä hyveenä. Kuluttaa pitää ja helvetisti. Mieluiten velaksi. Mä en todellakaan nää mitään järkeä lisätä kannustimia sellaiseen toimintaan, jossa YKSILÖT omalla päätöksellään ostavat ensiasunnoksi omakotitalon pääkaupunkiseudulta, autot, huonekalut ja viihde-elektroniikkaa kulutusluotoilla ja sitten kun rahat ei riitäkään, niin nämä kaikki lainat pitäisi antaa anteeksi? Mun mielestä velkavankeus on helvetin hyvä pelote tollaisen toiminnan ehkäisemiseksi kuin se että luotetaan siihen, että pankit huolehtivat lainanottajan vakavaraisuudesta.
Tietenkin järjestelmän pitäisi olla sellainen, että noi velat voisi jollain järjestelyllä jonain päivänä maksaa takaisin työnteolla eikä niin, että pysytään poissa työelämästä ja yritetään saada rahaa sieltä täältä perinnän ohi. Eihän tuossa ole mitään järkeä yksilön eikä yhteiskunnan kannalta.
Täällä voidaan asiat tehdä töisin. Puhun kaikista veloista. Jos ihminen ei voi maksaa velkojaan niin miksi hänet pitäisi sinusta laittaa elinkautiseen velkavankeuteen? Ei edes murhamies saa tuollaista tuomiota. Kummaa että velkojen suhteen asenteesi on noin kylmä. Näen konkurssin siten, että kun maailma potkii muutenkin päähän niin yhteiskunta ojentaa käden ja auttaa takaisin jaloilleen sen sijaan että potkimista jatkettaisiin kuolemaan asti.
Konkurssissa menettää merkittävän omaisuuden jonka on lainalla ostanut ja myös vakuuksina oleva omaisuus menee velkoihin. Luottotiedot menevät myös. Mikä on se etu jonka velallinen saa alkamalla tahallaan kikkailemaan konkurssin kanssa? Velallisen epärehellisyys on rikos. Jos velallinen ottaa runsaasti asuntolainaa, kulutusluottoa jne. niin pitää olla vakuuksia tai takauksia ja säännölliset tulot. Jotta ihminen menisi konkurssiin niin pitäisi työpaikan lähteä alta näin aluksi. Sitten myydään vakuudet (eli esim. asunto), omaisuutta (esim. auto) ja näillä katetaan velkoja. Jos henkilöllä ei ole tuloja tai omaisuutta niin miten hän saa velat maksettua? Konkurssissa palaa luottotiedot ja varmasti sen jälkeenkin pankit ovat varuillaan.
Kyllä pankit huolehtisivat silloin lainanottajan vakavaraisuudesta. Ethän sinä saa nytkään lainaa rajattomasti vaikka se olisi pankin etu. Luottotappiot toisivat realismin heti peliin.
Merkit ovat jo ilmassa, että kun korot alkavat nousta niin ulosotot lisääntyvät.
http://yle.fi/alueet/tampere/2010/02/vuokrarasteihin_puututaan_tiukemmalla_otteella_1471435.html