Sopivasti lihava

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Weera sanoi:
1) Onko teistä kukaan edes lukenut ko kirjaa?
2) Muistakaahan Jennyn lausahdus: Täydellisyyttä ei takaa ulkonäkö vaan persoonallisuus.

1) Ei, enkä usko että kovin moni palstalainen sen lukeekaan. Poikkeus tosin vahvistaa säännön..?

2) Tästä voidaan olla montaa eri mieltä; onko täydellisyyttä edes mahdollista saavuttaa..? Ja vaikka olis kuinka upeen näköinen, ja persoona haisee, niin koko henkilö haisee. Toisaalta, vaikka olsi kuinka ihana immeinen tahansa, ja ulkokuori haisee, haisee koko henkilö (vakavasti otettavan parisuhteen kannalta).

maxmussel sanoi:
1) Ei, enkä usko että kovin moni palstalainen sen lukeekaan. Poikkeus tosin vahvistaa säännön..?

2) Tästä voidaan olla montaa eri mieltä; onko täydellisyyttä edes mahdollista saavuttaa..? Ja vaikka olis kuinka upeen näköinen, ja persoona haisee, niin koko henkilö haisee. Toisaalta, vaikka olsi kuinka ihana immeinen tahansa, ja ulkokuori haisee, haisee koko henkilö (vakavasti otettavan parisuhteen kannalta).

Ja toiki sun on mielipide vai oletus muiden mielipiteestä?

Kukaan ihminen ei ole lähelläkään täydellisyyttä, joten ei ulkonäkö eikä persoonallisuus voi sitä taata. Ja kääntäen ei ainakaan ulkonäko voi tehdä ihmisestä yhtään "epätäydellisempää". Kaikki me ollaan vain erilaisia - parisuhteen kannalta pitäisi näistä hyvinkin erilaisista komponenteista löytää ne kaksi, jotka ovat parhaiten yhteensopivia. Tai tulisivat edes jotenkin toimeen keskenään.

Meni vähän :offtopic: . Anteeksi.

efuman sanoi:
Ja toiki sun on mielipide vai oletus muiden mielipiteestä?
Kaikki mikä kenenkään suusta tulee on väkisinkin sen henkilön mielipide. :D Eli kyllä, tuo oli mun mielipide asiasta.

Ei, kyllä mulla kavereita on paljon.
Miten niin jyrkkä? En kai mä nyt kavereiltani vaadi ihmeitä kunhan ovat omat itsensä (ihan sama minkä kokoisia ja mitä harrastavat), mutta jos on kyseessä henkilö, jonka kanssa pitäisi suhdetta harkita, niin se on eri tilanne. Lähinnä siltä suhde-kannalta olin ajattellut tämän...

maxmussel sanoi:

Oon tässä asiassa samaa mieltä, mikä on täydellistä?? mun mielestä ei täydellistä voi ees olla ja mikä on jonkun toisen mielestä se täydellinen voi toisen mielestä olla aivan :urjo: Mutta jos tämä Jenny pitää itseään täydellisenä niin pitäkööt mun puolestani, mun mielestä se on kaukana siitä.

Ja kyllähän jokaisella varmaan on jotkut kriteerit kumppanin valinnassa ja jos joku väittää että kaikki käy niin pidän sitä aika epätoivoisena jo. Ja se että ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, niin enpä usko että silläkään tavalla voi kukaan tosissaan ajatella. Mutta mikä sitten onkin kenenkin mielestä se hyvännäköinen onkin jo ihan eri juttu, kauneushan on aika paljon katsojan silmissä tai jotain.

maxmussel sanoi:
Lue netistä kaikki mitä saat selville alkoholin haittavaikutuksista. Kyllä sillä lähtee, jos ei muuten. :D

Ei lähde. Kyllä minä ainakin käytän alkoholia, vaikka haitat on tiedossa.

Joskus tuntuu siltä, että nykyään kaikki asiat ovat sairauksia. Jos kaivan nenääni, on kyseessä nenänkaivamisoireyhtymä. Mitenkähän sitä ennenmuinoin ovat ihmiset pärjänneet, kun kaikkia asioita ei ole valmiiksi luokiteltu sairauksiksi.

Toisaalta ymmärrän sen, että tulee hyvä olo kun pääsee ripittäytymään johonkin ryhmään.

Joo, sille on nimikin: "medikalisaatio".

Tässä suuntauksessa ihmisen valinnanvapaus kielletään. Kaikki johtuu geeneistä ja sitä kautta fysikaalisista sairauksista. Tällöin hoitomuoto kaikkeen on lääkitys. Tästä seuraa se, että yksilö ei ole oikeastaan vastuussa yhtään mistään.

Alkoholismi ei johdu siitä, että ihminen haluaisi juoda viinaa. Se johtuu siitä, että heillä on geneettinen alttius vetää viinaa

Uhkapeliriippuvuus johtuu geneettisestä taipumuksesta addiktiivisuuteen.

Läskisyys johtuu geneettisestä taipumuksesta lihomiseen. Oraalisessa mielihyväkeskuksessa on häiriötila.

Yksikään koulussa huonosti menestyvä lapsi ei ole laiska. Heillä on lukihäiriö, keskittymishäiriö, sosioemotionaalinen häiriötila, MBD tai ADHD, you name it.

Väkivaltainen ihminen on adrenaalitasoltaan, impulssikontrollitasoltaan ja agressiivisuustasoltaan häiriintynyt. Aivoissa on fysikaalista häikkää. Totta kai heitä on tässä juridisessa systeemissä pakko rangaista, mutta lääketiede tietää, että loppupeleissä he ovat vain aivojensa sähkökemian ja hormoonitasonsa uhreja.

Kukaan ei ole enää luonteensa puolesta melankoliaan taipuvainen. Kaikilla on masennusoireyhtymä - Luojalle kiitos cipramilistä!

Jokainen ihminen on näköjään luonnostaan aina onnellinen, tarmokas superselviytyjä. Ne jotka olivat aikaisemmin heikko luonteisia, ujoja, laiskoja tahi muita vittumaisia hunsvotteja, ovat nykyisin sairaita.

Mielestäni se isoin ongelma on siinä, että vaikka ihminen olisikin redusoitavissa fysiikkaan ja genetiikkaan (eli vapaata tahtoa ei olisi), niin on silti umpihullua määritellä systemaattisesti ideaalista poikkeavat geneettiset ilmiasut sairauksiksi.

Jos mä jään joskus pettämisestä kiinni, niin mä aion sanoa: "Mä taidan tarvita APUA."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ringside sanoi:
Joo, sille on nimikin: "medikalisaatio".

Tässä suuntauksessa ihmisen valinnanvapaus kielletään. Kaikki johtuu geeneistä ja sitä kautta fysikaalisista sairauksista. Tällöin hoitomuoto kaikkeen on lääkitys. Tästä seuraa se, että yksilö ei ole oikeastaan vastuussa yhtään mistään.

Alkoholismi ei johdu siitä, että ihminen haluaisi juoda viinaa. Se johtuu siitä, että heillä on geneettinen alttius vetää viinaa

Uhkapeliriippuvuus johtuu geneettisestä taipumuksesta addiktiivisuuteen.

Läskisyys johtuu geneettisestä taipumuksesta lihomiseen. Oraalisessa mielihyväkeskuksessa on häiriötila.

Yksikään koulussa huonosti menestyvä lapsi ei ole laiska. Heillä on lukihäiriö, keskittymishäiriö, sosioemotionaalinen häiriötila, MBD tai ADHD, you name it.

Väkivaltainen ihminen on adrenaalitasoltaan, impulssikontrollitasoltaan ja agressiivisuustasoltaan häiriintynyt. Aivoissa on fysikaalista häikkää. Totta kai heitä on tässä juridisessa systeemissä pakko rangaista, mutta lääketiede tietää, että loppupeleissä he ovat vain aivojensa sähkökemian ja hormoonitasonsa uhreja.

Kukaan ei ole enää luonteensa puolesta melankoliaan taipuvainen. Kaikilla on masennusoireyhtymä - Luojalle kiitos cipramilistä!

Jokainen ihminen on näköjään luonnostaan aina onnellinen, tarmokas superselviytyjä. Ne jotka olivat aikaisemmin heikko luonteisia, ujoja, laiskoja tahi muita vittumaisia hunsvotteja, ovat nykyisin sairaita.

Mielestäni se isoin ongelma on siinä, että vaikka ihminen olisikin redusoitavissa fysiikkaan ja genetiikkaan (eli vapaata tahtoa ei olisi), niin on silti umpihullua määritellä systemaattisesti ideaalista poikkeavat geneettiset ilmiasut sairauksiksi.

Jos mä jään joskus pettämisestä kiinni, niin mä aion sanoa: "Mä taidan tarvita APUA."

SPOOKY! Tämä posti on tismalleen sama jonka minä aioin kirjoittaa tänä iltana, jopa sanavalintoja myöten!

Kaksijakoinen juttu. Toisaalta minua syö se että kaikki mitä ennen pidettiin luonteenpiirteinä (laiskuus, ilkeys, vittumaisuus) ovatkin nykyään kemiallisia häiriötiloja. Samalla oletetaan että on olemassa tasapainoinen ihannetila jossa mitään ei ole liikaa tai liian vähän, ja että tähän tilaan päästään annostelemalla lääkkeet oikein. En millään suostu uskomaan että kaikki ihmisen toiminta johtuu vain kemiasta. Toisaalta moni asia jota ennen pidettiin sairautena on todellakin johtunut vain "pahoista kemikaaleista" (termi Vonnegutilta), ja monia häiriötiloja osataan lääkitä hyvin seurauksin.

Koska en usko mihinkään aineettomaan henkeen tai sieluun, uskon että persoonallisuus (vikoineen ja heikkouksineen) koostuu kemiallisista reaktioista (hormoni- ja välittäjäainetasapaino, perimä) ja ympäristötekijöistä (kasvatus, ravitsemus) mutta sellaisella tasolla jota emme vielä ymmärrä täysin. "Medikalisaatiolle" on olemassa aivan järkeenkäypä pohja, mutta kaikki kemialliset reaktiot yhdessä ympäristötekijöiden kanssa ovat liian monimutkainen syy-seurausketju lääkittäväksi nykyisellä tietotaidollamme. Aivan kuten koko maailman säätilan ennustaminen vähänkin pidemmällä aikavälillä: liikaa muuttujia.

Lääketiede ja psykologia (joille kaikki arvostus minkä ne ansaitsevatkin) ovat mielestäni edelleenkin sangen tylppiä instrumentteja ihmisen aivotoiminnan selittämiseen. Ironista että meillä on työkalu (aivot + hermosto) joka on meille liian vaikea ymmärtää ja korjata, mutta jota lapsikin osaa käyttää riittävän selvitäkseen päivästä toiseen. Strugatskij-veljesten "Stalkeria" mukaillen, käytämme aivojamme kuin hakkaisimme nauloja mikroskoopilla.

Takaisin lihavuuteen... Jos ei itse ole kokenut psyykkistä häiriötilaa, tai edes seurannut läheisen ihmisen kamppailua sellaisen kanssa, ei voi ymmärtää miten turhaa on käskeä esim. masentuneen lopettaa murehtiminen ja ryhdistäytyä, tai käskeä anorektikkoa syömään, tai BED-häiriöistä lopettamaan syöminen. Pää ei vain toimi kaikilla samalla tavoin.

Tsemppiä ja sympatiaa Efumanille, meillä kaikilla on ristimme kannettavana, voimaa omasi kanssa.

Epäterveelliset elämäntavat ja huono ruokavalio taas ovat opittuja juttuja, ja niistä voi oppia pois. Väitän edelleen että suurin osa ylipainosta on luonteen heikkoutta, laiskuutta ja itsekunnioituksen puutetta.

PS Täällä kun vaikuttaa lukuisia opetuslalla toimivia tai toimineita... Olen useamman kerran sanonut ihan ääneen, opettajain kesken, että oletteko huomanneet että on olemassa tyhmiä, ilkeitä ja laiskoja aikuisiakin? Ja että hekin ovat olleet lapsia? On siis olemassa tyhmiä, ilkeitä ja laiskoja lapsiakin, vaikka tämän sanominen on opetusalan suurimman tabun loukkaamista. Emme ole syntyneet tasa-arvoisiksi vaikka kuinka olisi kiva jos niin olisi...
:voimatontahaikeutta:

ringside ja kopireisi puhuivat aivojen häiriötilojen vaikutuksesta käyttäytymiseen ja luonteeseen. Sekä siitä et mikä on yksilön valinta tässä tapauksessa.

Minusta tos meni vähän puurot ja vellit sekaisin. Sanottiin, että esim alkoholisti ei halua juoda viinaa, vaan että hänellä on geneettinen taipumus vetää viinaa...

Minä olen kyllä niin käsittänyt asian, että jos on geneettinen taipumus alkoholismiin, niin sen (alkoholismin) saa helpommin omilla valinnoilla. Ei se sitä pois sulje, et henkilö kenellä ei ole geneettistä taipumusta ei myöskin sairastuis. Tai sitä et jos on taipumus alkoholismiin, ei tarkoita sitä et siihen sairastuu. Eli kyllä ne omat valinnakkin on mukana eikä niitä kukaan tutkija ole varmasti selityksenä antaneet alkoholismille. Eikä yksilön kohdalla voida sanoa varmasti riippuko se nyt omista valinnoista vai alttiudesta.

Sama on kaikkien muiden häiriötilojen kanssa. On ensiarvoisen tärkeää että riskitekijät ymmärretään ja osataan elää sen mukaan. Esim erilaisia keskittymishäiriöitä on vangeilla jopa 70%:lla (muistaakseni) ja nyt niitä ollaan pikku hiljaa opittu ymmärtämään, ennen vaan tosiaan luultiin et oppilas on vain villi ja/tai laista, niitä toki on, mutta joukossa on myös henkilöitä joilla on keskittymishäiriö joka pystytään toteamaan ja toimimaan sen mukaan. Jos näin saadaan näistä huns-voteista kunnon ihmisiä, niin eikö se ole kaikkien edun mukaista?

Se on totta, et kaikki huns-votit ei ole kehityshäiriöisiä. Mutta ne ketkä on, niin heitä pitää auttaa sen mukaan.

Heavy-rock sanoi:
Minä olen kyllä niin käsittänyt asian, että jos on geneettinen taipumus alkoholismiin, niin sen (alkoholismin) saa helpommin omilla valinnoilla.
:offtopic: Eikö ole niin, että tähän päivään mennessä ei ole todistettu että alkoholismi olisi ns. periytyvä sairaus, tai että riski sairastua siihen olisi suurempi jollain geeneistä riippuen.

ringside sanoi:
Oraalisessa mielihyväkeskuksessa on häiriötila.

Eli pitää niellä paljon että saisi mielihyvää? Hmmm.... eli teoriassa voisi saada suuseksistä sitä oraalista mielihyvää jolloin ei tarttisi syödä niin paljon? :D

Heavy-rock sanoi:
Minä olen kyllä niin käsittänyt asian, että jos on geneettinen taipumus alkoholismiin, niin sen (alkoholismin) saa helpommin omilla valinnoilla.

Totta joka sana. Kun sanotaan että jollain on lääketieteellisistä syistä taipumus tehdä jokin valinta, ei se poista sitä valintaa mitenkään. Ymmärtämällä taustalla olevat vaikuttavat tekijät voi vaikuttaa niihin, mutta ei se ole mikään edellytys. Toi "medikalisaatio" käytetään jotenkin todistamaan itselleen ettei voi asialle mitään.

screwdriver sanoi:
:offtopic: Eikö ole niin, että tähän päivään mennessä ei ole todistettu että alkoholismi olisi ns. periytyvä sairaus, tai että riski sairastua siihen olisi suurempi jollain geeneistä riippuen.

:offtopic: :offtopic: Eikö alkoholismiin taipuvaisten aivoissa ole havaittavissa suurempi mielihyväaalto nousuhumalassa kuin tavallisilla tallaajilla? Geeneistä en tiedä, mutta aivokemian erot kai vaikuttavat taipuvuuteen jäädä koukkuun (näin ilmeisesti muissakin riippuvuussairauksissa, esim. hiilarimässyilläkin voi "lääkitä" itseään). Kauheaa mutua, olisi hauska perehtyä asiaan tarkemminkin.

Joskus tuntuu että sen näkee ihan päällepäin, jotkut saavat viinasta ihan hirveät kicksit irti varsinkin nousuvaiheessa.

Takaisin topicciin: olen edelleen sitä mieltä että puolen kansan mukanaan kantamat liikakilot eivät johdu mistään tällaisesta riippuvuussairaudesta, eli olen samaa mieltä kuin koipireisi ja ringside. Anorektikot tai muut oikeasti sairaat ovat sitten erikseen ja hatunnosto heille koska parantuminen on varmasti raskas prosessi.

screwdriver sanoi:
Heavy-rock sanoi:

No ite ku en tiedemies ole, niin vastauksetkin on vähän amatöörimäisii :-)

Mut esim tänään aamutelevisiossa puhuttiin rotista jotka oli alttiita alkoholismiin ja niiden elämisestä pitempään. Siinä kysästiin et voisiko samaa testiä kokeilla ihmisillä ja tää proffa sanoi et kyllä, valitaan suku jossa on todettu perinnöllinen taipumus alkoholismiin useamman sukupolven ajalta ja verrataan sitä verrokkiryhmään... eli kyl siihen kait on sit altistavia perintötekijöitä.

No tuossa tulikin jo hyvää tekstiä medikalisaatiosta. Minua häiritsee että syömishäiriöinen haluaa erottautua laiskasta tai typerästä. Ikäänkuin tämä ei ole minun syytäni mutta laiskuus on laiskan syytä. Mitä merkitystä sillä on luokitellaanko jokin sairaudeksi vai ei? Sen ihmisen ominaisuus se kuitenkin on.

Olen kuitenkin täysin medikalisaation kannalla. Me olemme fyysisiä olentoja ja kehomme toimii luonnonlakien mukaan. Typerää olisi elellä kuvitelmissa, ettei kyse ole kemiasta, kun voidaan tutkia kehon toimintaa ja kemiallisesti parantaa oloamme. Voitaisiin jopa helpottaa hieman niiden uutuutta pelkäävien elämää, muuttamalla aivokemiaa. ;)

Mä en jaksa ymmärtää miten tästä aiheesta riittää juttua näin ...keleesti. Omana henkilökohtasena mielipiteenä, jos ihminen ei mua mitenkään kiinnosta, eikä sen tekemiset vaikuta minuun, on aivan sama mitä se suustaan päästää tai kirjottaa. Musta näyttää siltä että taas kynäniskaa ärsyttää kun joku lihava on päässy otsikoihin.
Jos aina pitää morkata jotain toista niin on varmaan omassakin itsetunnossa jotain feilua. (Tää kaikki senkin uhalla että saan pakkotoistolaisten vihat niskaan)

Paskapuhetta että joku olis kiinnostunu jonkun ulkopuolisen terveydestä.
Jos oma puoliso ei kiihota tai kiinnosta niin ei muuta ku parempaa hankkimaan jos omat rahkeet riittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom