Sopivasti lihava

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hienoa että näin vaietusta asiasta riittää juttua. Oli tuossa juuri yhdellä palstalla puhetta tästä sairaudesta ja jopa lääkärit nauraa syömishäiriöisille ja ohjaa ravintoterapeutin luokse. Olenha mäki perehtyny 2 vuotta syömisiin ja alan tietää mitä syödä,mutta kun se piru iskee niin en voi sille mitään... siinä ei tietämys auta :( Tämä on aihe jota on hyvä ruotia ja kunnia ylläpidolle ettei ole laittanu vielä pistettä tälle mega threadille :thumbs:

efuman sanoi:
Hienoa että näin vaietusta asiasta riittää juttua. Oli tuossa juuri yhdellä palstalla puhetta tästä sairaudesta ja jopa lääkärit nauraa syömishäiriöisille ja ohjaa ravintoterapeutin luokse. Olenha mäki perehtyny 2 vuotta syömisiin ja alan tietää mitä syödä,mutta kun se piru iskee niin en voi sille mitään... siinä ei tietämys auta :( Tämä on aihe jota on hyvä ruotia ja kunnia ylläpidolle ettei ole laittanu vielä pistettä tälle mega threadille :thumbs:

Efuman, tuo häiskä tuossa sun avatarissa on ns. sopivasti lihava :lol2:

Hieman :offtopic: mutta kirjoitinpa äidinkielessä asia-aineen tämän topicin innoittamana syömishäiriöistä ja lihavuudesta jne. Omasta mielestäni tämä oli ehkä joku kasin arvoinen aine, mutta äikänmaikka on lievähkö "jokinorsu", joten seiska sieltä tuli, kun lihavat menin haukkumaan. :lol2:

Tuolla pari viestiä sitten Darwinisti oli medikalisaation kannalla argumentilla että kaikki kuitenkin loppupeleissä on kemiaa ja siten myös ainakin teoreettisella tasolla korjattavissa. Se on aivan totta että "kaikki" on redusoitavissa johonkin tiettyyn muutokseen kun ajattelukin on pienenpieniä sähköpurkauksia synapsien välillä. Eli kun ihmistä rupeaa himottamaan ajatus mässypussista jotakin jossakin kohtaa ihmistä tapahtuu kieltämättä.

Mutta kun mä olen käsittänyt että "vapaan" tahdon (siitä onko vapaata tahtoa ylipäätään olemassa voidaan virittää toinen thread) idea on nimenomaan siinä että meillä on valinnanvapaus kontrolloida suurinta osaa mielitekojamme. Eli Medikalisaatio ainakaan mun käsittääkseni ei tarkoita sitä etteikö "kaikki" ihmisessä heräävät jutut olisi redusoitavissa joihinkin kemiallisiin muutoksiin vaan sitä että moderni lääketiede tekee tätä patologisesti ja sitä kautta viestittää että ihmisen ei tarvitse ottaa vastuuta tekemisistään, eli juuri tätä mikä ringsidea ja koipireittä tuolla aiemmin syystäkin huolestutti. Medikalisaation kritiikki ei siis pyri mitätöimään ajatusta oireiden redusoimisesta vaan on huolestunut siitä että ihminen kokonaisvaltaisena otuksena joka on mitä suurimmassa määrin psykofyysinen on dissattu täysin tässä lähestymistavassa.

Mitenköhän tätä ois hyvä konkretisoida...joku voi jostain kaivaa tilastofaktaa mutta en mielestäni mee kauheesti huti jos muistelen että suurimmassa osissa lääketieteellisiä kaksoissokkotestejä n. kolmasosa potilaista paranee placebolla. Vastaavasti kärjistäen jos on stressiä tai muuten erityisen hankalaa monelle nousee kuume tai menee pakki sekasin. Jotenkin vierastan ajatusta siitä että mun pitäis mennä lääkäriin ja sanoa "antakaa masulääkettä kun on masu pipi" jos syy on psyykinen. Tokihan se masulääke parantaa mutta silloin parannetaan seurausta eikä syytä.

Eli mikä medikalisaatiossa mättää on mun mielestä juuri tämä että syy, ts. miksi joku asia on niin kuin on ei kiinnosta pätkä vertaa vaan ainoastaan se seuraus eli oire johon sitten annetaan lääkettä. Lämmintä kättä ja kotiin siitä!

Tää menee nyt ehkä vähän off-topic mutta varsinkin psyykeen häiriöissä tämä vimmainen halu diagnostiikkaan on mun mielestä todella outoa. Psykiatrisia "tauti"luokituksiahan ei vedetä hatusta vaan psykiatreilla on DSM jota voitaisiin luonnehtia pään sairauksien keltaisiksi sivuiksi. DSM:ää päivitetään koko ajan samalla tavalla kuin tietokonesoftia. Ite tentin DSM kolmosen kuus vuotta sitten (vaik en lääkäri olekaan), sen jälkeen tuli 3R ja nykyinen on vissiin nelonen tai vitonen. Aina kun tulee joku uusi oireyhtymä sen oireet lätkäistään sinne ja sille annetaan nimi. Sit psykiatri voi osottaa etusormella et "sulla on toi!" " ja ihminen voi huutaa hallelujaata et nyt mun taudilla on NIMI. DSM:ssä on paljon "kaatoluokkia" joiden nimi on jotain tyyliin "epämääräinen persoonallisuushäiriö", eli sairaus nimetään jopa siinäkin tapauksessa että sille ei löydy nimeä!. Diagnostiikka siis menee about niin että jollekin kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle on jotain 20 oiretyyppiä ja jos sulla on vaikkapa 10 niistä sut voidaan katsoa kuuluvan siihen.

Kai pointti oli sanoa että MIKSI sua masentaa ja niihin syihin puuttuminen ei paljoa kiinnosta mutta sen sijaan sulle lätkästää Cipramillit kouraan kun eihän kaamoksessa oo kiva vaeltaa surullisena.

Simba sanoi:
Kai pointti oli sanoa että MIKSI sua masentaa ja niihin syihin puuttuminen ei paljoa kiinnosta mutta sen sijaan sulle lätkästää Cipramillit kouraan kun eihän kaamoksessa oo kiva vaeltaa surullisena.

Totta turiset. Varsinkin mun kohdalla ollaan just kertomassa terveellisestä ruokavaliosta vaikka eihän se saatana auta pääkopan sisälle.
Sen takia noita tautiluokituksia on hemmetin moinen kasa että saadaan aina joku diaknoosi annettua,koska ihminen kun sairastuu johonkin alkaa pyörimään ajatus että "mikä mua vaivaa" no kun tohtori sit kertoo jonkun taudin niin potilaan olo helpottuu jo jonkun verran saa kuulla sairastavansa jotain ja että siihen on apua vaikka lääkäri sit antaiski vaan kalkkitabuja hemmetin hienolla nimellä varustettuna.
Ja muuten off topicina tää nyky touhu on ihan uskomatonta,kun joku menee valittaa masennus oireita se saa 6kk lääkkeet kouraan eikä mitään kontrolli käyntiä sinä aikana saatikka sit mitään terapiaa...

Simba ja efu puhuvat medikalisaatiosta asiaa!

Vastustan medikalisaatiota kynsin hampain sillä mielestäni se on vain nyky-yhteiskunnan ideologian (=kaiken on oltava helppoa ja vaivatonta! Jos joutuu asiaa miettimään tai sen eteen tekemään työtä siinä on joku vika ja se TÄYTYY korjata!) tuotos.

Tällä menolla aikaisemmin mainittu laiskuus korvataan viimeistään vuoteen 2006 mennessä ALD:llä (=Acute Laziness Disorder). Tiedostan että joillakin ihmisillä on näitä esiin tulleita sairauksia ja häiriöitä, mutta olen ihan varma siitä että läheskään kaikilla joille lääkäri on maininnut että "sinulla voisi olla xxx-disorder" ei k.o. sairautta ole.

Itse asiassa epäilen että taipumuksia ja merkkejä näistä kaikista sairauksista löytyy varmaan enemmistöstä koko ihmiskunnasta, mutta eivät he silti ole sairaita. Hoitoa mm ADHD:hen ja oppimisvaikeuksiin sekä keskittymisongelmiin annetaan varmana tänä päivänä monelle sellaiselle ihmiselle jotka eivät sitä oikeasti tarvitse. Rima milloin joku luokitellaan sairaaksi on yksinkertaisesti liian alhaalla.

Otetaan esimerkki peruskoululaisista. Epäilen että melko iso osa näistä pikku hunsvoteista, kiusaajista ja villeistä muuttaisi tapojaan ihan itsenäisesti jos he tietävät että jokaista kepposta, kiusaa ja villitystä seuraa takuuvarma selkäsauna yms rangaistus. Tarkkailemalla läheisesti tätä kohderyhmää ja huomioimalla miten heidän käytöksensä muuttuu (ja joissakin tapauksissa ei muutu) löydetään ne lapset jotka ovat OIKEASTI lääketieteellisen avun tarpeessa.

Ymmärtäähän sen kuka tahansa että kun ei motivoida tekemään oikein, on kiusaus tosi suuri mennä siitä mistä aita on matalin. Kun oma vastuu teoistaan poistetaan on mukava tehdä mitä mieleen juolahtaa. Sitä vartenhan se sana "edesvastuuton" keksittiin. Koskee myös monia (varmaan valtaosaa) ylipainoisista.

Aikaisemmin mainittiin että olishan se mukavaa jos kaikki syntyisivät tähän mailmaan tasaveroisina, mutta näin ei kuitenkaan ole. Tämä taitaa olla se valitettava totuus minkä harva on valmis myöntämään.

Selkäsaunasta tuli mieleeni seuraava offtopikki:

Erityispedagogiikan perusteet -nimisestä kirjasta löytyy maininta siitä, että joku suomalainen tutkija oli tehnyt 1990 luvulla seuraavan kokeen: Aina kun kehitysvammainen teki jotakin ei-toivottua, sen suuhun laitettiin ruiskulla tahi lusikalla tabaskoa. Koe tietenkin keskeytettiin epäeettisenä, mutta sitä ennen oltiin huomattu häkellyttävä tieteellinen löytö: Keharien ei-toivottu käytös oli vähentynyt radikaalisti!

Kommentoin tätä vaimolleni, ja hän tyypilliseen humaaniin tapaansa kommentoi seuraavaa: "No en mä tiedä, että miten toi koirien sitruunapannasta eroaa. Keharithan on eläimen tasolla!" (jos joku ei tiedä, niin sitruunapanta on semmonen sähköpannan eettisempi versio, missä koira kun haukkuu ei-toivotusti, niin pannasta tulee ruiskaus sitruunamehua nokkaan)

Edelliseen en osaa ottaa kantaa, koska mielestäni kaikki ihmiset ovat eläimiä. Mikäli näin ajatellaan, niin voidaan ehkä tehdä nisäkkäistä semmoinen jana, jossa on toisessa päässä omatoimisuus ja toisessa päivittäisen perushoidon tarve. Siinä mielessä vaimoni oli ehkä hivenen natsistinen, että kategoria "kehitysvammainen" pitää luonnollisesti sisällään lukuisia alakategorioita. Nooooh, aivan samoin kuin jokaisen äidin pitäisi puolustaa pienokaisiaan, pitäisi jokaisen miehen puolustaa vaimoaan...

No joo, mutta minä siinä miettimään, että "ilkeä-kehari" on taatusti tabu tossa erityispedagogisessa diskurssissa. Mietiskelin semmosta kuviota, että olisi tällainen kehari, joka olisi tosi julma kaikkia heikompia kehareita kohtaa. Tallaisi huvikseen varpaille ja sylkisi naamaan. No, puhe ei menisi perille, niin olisiko se niin saatanan ei-eettistä poistaa tämä ei-toivottu käytös pikku struuttauksella tabaskoa? Jos siis todellakaan mikään muu ei auttaisi? Eli olisimmeko me tuosta tutkimuksesta yhtä järkyttyneitä, jos kohteena olisi ollut "tarkkislaiset". Koska mitä järkyttyneempi tuosta tabaskojutskasta on, niin sitä enemmän kait ajattelee, että kehareilla ei ole vapaata tahtoa so. kehari ei voi haluta tahallaan tehdä pahaa. Ja mitä vähemmän ihmisellä on vapaata tahtoa, niin sitä enemmänhän hän on juuri eläimen asteella.

efuman sanoi:
Ja muuten off topicina tää nyky touhu on ihan uskomatonta,kun joku menee valittaa masennus oireita se saa 6kk lääkkeet kouraan eikä mitään kontrolli käyntiä sinä aikana saatikka sit mitään terapiaa...

Tämä on muuten täysin totta. Esim sedällä on masennusta ja alkoholiongelmia ollut vaikka muille jakaa ja lääkärit mättää sellaset mömmökuurit että suurinpiirtein silmät seisoo päässä. En tiedä saako ne näistä sitten kunnon bonukset lääketehtailta vai mistä tämä johtuu?? no meni vähän :offtopic:

uhhuh..yhdeltä istumalta koko thread läpi. tuli nauru ja itku. tsemppiä Efu jos vielä näitä jaksat lueskella, ja toki kaikille muillekin näiden ongelmien kanssa kärsiville. kyllä niistä selvitään!!

Joo, mäkin luin näitä juttuja! Tunnistin itseni osasta selvästi. Tosin mua riivaa myös aerobic-piru eli tavallaan ei niin huonosti mee, ja olen oppinut myöhäisemmällä iällä jopa syömään oikein. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan.......

PS. Efuman, olet askeleen lähempänä ratkaisua. Sen näkee jo sun kirjoituksista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lååra sanoi:
uhhuh..yhdeltä istumalta koko thread läpi. tuli nauru ja itku. tsemppiä Efu jos vielä näitä jaksat lueskella, ja toki kaikille muillekin näiden ongelmien kanssa kärsiville. kyllä niistä selvitään!!

Tottakai mä näitä jaksan lueskella ja kiitos kaikille tukijoille. Sitä täs tarvitaan vaikka aallonpohjalla on nyt käyty ja alkaa kipuuminen ylöspäin

Winsu: kyl mäki rakastan sua! :D Ei vaiskaan. Kiitos sullekki ja muistan sen että muijat pesee meitin pyykkilauta vatsoilla pyykkejä ens kesän hietsussa,son luvattu :love:

Ostin Jenny Dalhmanin kirjan, ja olen sitä vähän kerinnyt jo tavailemaan. VOisin pistää tänne vähän kommenttia jennyn aika oksettavista tarinoista, kunhan saan kirjan lopetettua.

Samaa mieltä Simban kanssa ettei se vastuu poistu, mutta on ihan eri asia olla vastuussa syömisistään, kun tulee normaalista määrästä ruokaa kylläiseksi, kuin jos tulee vasta jostain ähkystä kylläiseksi. Tämä ääriesimerkkinä. Eiköhän niitä lievempiä eroja löydy jokaiselta elämän alueelta. Mistä me tiedämme miten muut kokevat asioita? Tahdon lujuus on minusta vain yksi keino vaikuttaa toimintaansa. Eikä mitenkään itseisarvoinen.

"joku voi jostain kaivaa tilastofaktaa mutta en mielestäni mee kauheesti huti jos muistelen että suurimmassa osissa lääketieteellisiä kaksoissokkotestejä n. kolmasosa potilaista paranee placebolla."

Onko tuossa paraneminen mitattu ihmisten arvioista riippumattomalla tavalla ja mikä on ero niihin jotka paranevat ilman placeboa?

"Eli mikä medikalisaatiossa mättää on mun mielestä juuri tämä että syy, ts. miksi joku asia on niin kuin on ei kiinnosta pätkä vertaa vaan ainoastaan se seuraus eli oire johon sitten annetaan lääkettä."

Olenko mä ymmärtänyt medikalisaation väärin? Luulin että se tarkoittaa sitä että luokitellaan lähes kaikkia tai miksei kaikki huonot asian sairauksiksi ja tutkitaan mistä fyysisistä tekijöistä ne johtuvat ja sitten hoidetaan ne huonot asiat pois. Silloinhan olisi vain huonoa medikalisaatiota olla tutkimatta niitä syitä. Eli ei mitenkään medikalisaation syytä, vaan vain pelkkää tyhmyyttä (joitain aivosairauksia ;)) tai määrärahojen puutetta.

darvinisti sanoi:
"joku voi jostain kaivaa tilastofaktaa mutta en mielestäni mee kauheesti huti jos muistelen että suurimmassa osissa lääketieteellisiä kaksoissokkotestejä n. kolmasosa potilaista paranee placebolla."

.

Mä olisin onnellinen jos parantuisin edes placebolla. Pääasia että joskus edes saisin nauttia elämästä ja rakastaa itseäni

ringside sanoi:
Selkäsaunasta tuli mieleeni seuraava offtopikki: ....
Herrajumala! Kuulostaa ihan mun mietteiltä. :hyper:

Jotenkin tuo vain minun mielestäni kuulostaa loogiselta!

Jos halutaan asua yhteiskunnassa missä kaikilla on tietyt oikeudet on kaikkien myös opittava kunnioittamaan niitä lakeja ja sääntöjä mitkä nämä oikeudet takaavat! Jotkut alistuvat tähän helpommin ja joillekin on vaikeampi luopua luonnon sanelemasta "eläimellisestä mielivallasta". Nykyään vaan nämä jotka eivät ihan välittömästi omaksu sääntöjen noudattamista saavat äksyilylleen tukea:
"koitetaan nyt ymmärtää heitä"
"he eivät voi itselleen mitään"
"he ovat sairaita koska todettiin että heillä on joskus nälkä kun eivät ole vähään aikaan syöneet"
"heille tulee vuorokauden sisällä ruoan nauttimisesta paskahätä! Ihan selkeästi ylikehittynyt aggressiivisuusgeeni! Voi pientä poloista..."
"he tarvitsevat selvästikin pillereitä"
"älä jumalauta tiukkapipo-sadisti-natsi-paska arvostele heitä!"

Ei muuta kun tabaskoa vaan!

Nyt kun mietin asiaa niin voisinhan minäkin ryhtyä ilkimykseksi. Voisi olla jopa aika hauskaa! Oon kuitenkin jo vähän aikaa treenaillu ja massaa löytyy, voisin ihan varmana huvikseni nappasta umpimähkään vastaantulevia pienempiäni ja töniä heitä ruusupensaisiin. Ai että, tuntisihan sitä sitten itsensä isoksi ja vahvaksi!

Samppo sanoi:
Nyt kun mietin asiaa niin voisinhan minäkin ryhtyä ilkimykseksi. Voisi olla jopa aika hauskaa! Oon kuitenkin jo vähän aikaa treenaillu ja massaa löytyy, voisin ihan varmana huvikseni nappasta umpimähkään vastaantulevia pienempiäni ja töniä heitä ruusupensaisiin. Ai että, tuntisihan sitä sitten itsensä isoksi ja vahvaksi!

Spollina sain ilkeillä ihan tarpeeksi. :whip: Oli se kivaa, lähinnä upseerien naamat oli hassun näkösiä...
Minä: "Huomenta, henkilökortti kiitos."
"Olen kapteeni. Minua tulee kutsua herra kapteeniksi."
Minä: "Jaha. Kiitos, jatkakaa."
:upseerilla nousee puna naamaan:
(Ei tasan tarvitse nimittäin. Ennenkuin olen varmistanut henkilökortin oikeellisuuden, on henkilö yhtä kuin siviili.)
Muutamaa minuuttia myöhemmin kopissa soi puhelin. Kouluttajammehan se:
"Helvetin särmä toiminto! Jatkakaa samaan malliin!" :D :evil:

maxmussel sanoi:
Minä: "Jaha. Kiitos, jatkakaa."
Hmm... oonko ihan david, vai olisiko kuitenkin pitänyt lisätä ton jälkeen "herra kapteeni". Vähän aikaa vietin ihan palkkatyöaikaakin intissä ja käsittääkseni spollien ei tarvi nöyristellä niinkuin keskiverto tykkimies mutta ovat kuitenkin velvollisia puhuttelemaan ylempiarvoisiaan niin kuin asiaan kuuluu.

No, oli miten oli... eipähän oo ainakaan minun maailmaani kumoava asia jos olen väärässä.

Samppo sanoi:
käsittääkseni spollien ei tarvi nöyristellä niinkuin keskiverto tykkimies mutta ovat kuitenkin velvollisia puhuttelemaan ylempiarvoisiaan niin kuin asiaan kuuluu.

:offtopic:

Menee mutuksi ja ohi topikin mutta kun spolli hoitaa jotain tehtävää (raja menee yleensä rauhanajan varusmiespalvelukssa siinä että on lätkät hihassa) niin tuota "ylempiarvoista" ei olekaan enää niin helppo määritellä. Toki sotilasarvot pysyvät ennallaan mutta käskysuhteet muuttuvat. Tietysti hyvien käytöstapojen mukaan puhuttelu olisi poikaa. Jos en aivan väärin muista niin kukaan ei koskaan kitissyt siitä että puhuttelu jäi väliin jos muuten käyttäytyi korrektisti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom