Solisluu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Taas sitä mennään.. Juuri kun olkapäät oli parantunu ni kai sitä sitten jotain uutta hajosi. eli homma on tän näkönen

- Muljahtelee ja tuntuu välillä ihan siltä kun solisluu ei olisi kunnolla kiinni tai jotain.. en oikein osaa kuvailla.. muljahtelu ja muu sellainen tuntuu tuossa leuan alapuolella kun on se solisluun loppu patti vai onko edes solisluuta en tiedä.. eli ei siis olkapään puolella vaan tossa rinnan yläpuolella..

toivottavasti joku otti jotain selkoa :rolleyes:

edit: tai siis tuntuu siltä kun se olisi kiinni mutta jotenkin epämukavasti aseteltu.. silmin ei nähnyt mitään eroa terveeseen oikeanpuoleiseen..

Lääkäriin mars. Ei ole järkevää kysyä moista asiaa keskustelufoorumin palstalla sillä OIKEAKAAN tohtori ei näkemättä diaknosoi tuollaista vaivaa.

juu olen huomenna menossa.. aatelin vaan tiedustella jos jollain on samanlaista ollut...
niin oisi samalla tiennyt miten kauaksi aikaa tuo reenailun pysäyttää ja miten paha vaiva on... :(

kun ei periaatteessa niinkun estä treeniä mutta välillä huomaa sen ja tuntuu aika iljettävältä :)

Kerrothan lääkärikäynnin jälkeen mikä oli diagnoosi ja mistä tuo mahdollisesti on tullut. Solisluu on todella herkkä murtumaan, siitä nyt ei taida tässä olla kuitenkaan kyse. Usein kuitenkin esimerkiksi kolarin sattuessa solisluu murtuu turvavyötä vasten.

Se menee myös helposti sijoiltaan
Paraneminen on yleensä poikkeuksetta täyttä lepoa vaativaa.

Mulla sama oli homma. Kevyt taklaus pelissä ja ja sit sattukii niin pekeleesti!
Pari päivää meni sillee et, jos esim pyöritti kättä niin sattu ja tuntu samal taval et solisluun pää olisi irti. parinviikon tauon jälkee pysty käymää jo salil mut jotku liikkeet sattu vieläkii. Nyt on menny 4 kuukautta ja enää ei oo mitää vaivoja! Lääkärillä ku kävin ni röntgeniin ja selvis et oli vaa tärähtymä.

Mulla meni viime syksynä solisluu kokonaan poikki ja oli muuten pikkusen tuskallinen... Vieläkin penkatessa sattuu...

mulla meni joskus tosi pikkusena solisluu poikki kun tipuin kiipeilytelineestä:(
ei sillon haitannu oikeestaan mitään. paitsi ei voinut mennä kiipeilemään telineelle.. nyt vois jo haitatakin

Minulla irtos solisluu joskus olkaluusta ja sillon heilui mutta oli tosissaan jumalattoman kipeä.

hmm nokun mulla ei ole jumalattoman kipeä.. se vaan on ollut ... Vähän omituisen tuntuinen sillon tällöin.. Lääkäri on tiistaina.. kerron sitten mitä lääkäri setä sanoo :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Juu tota.. Kävin lääkärillä... :jahas:

30 e : "Jo n. vuoden ajan vas solisluun proks päässä kiputuntemusta erit aamuisin, muuten ei juuri haittaa, käy säänn. salilla, nostelee puntteja, tietyissä liikkeissä salilla tuntemusta kuitenkin esiintynyt. St:ssä visuaalisesti ei poikk, vas. yläraajaa kaaressa pyörittäessä solisluuta sormella painaessa tuntuu ja kuuluu napsahdus."

96 e : ja tiedettiin näin paljon:
" Sternoklavikulaarinivelessä tai ac-nivelessä ei ole osoitettavissa artroosia, dislokaatiota tai muutakaan normaalista poikkeavaa. Traumamuutoksia ei näy. Luurakenne on normaalia"

Lausunnon antaja: Lipasti Seppo
Radiologian erikoislääkäri

Ensinnäkään jälkimmäisestä en ymmärrä yhtään mitään muuta kun että mitään ei mukamas ole vikana..
ja toisekseen mitä teen tolla tiedolla kun haluan tietää mikä mun solisluuta vaivaa.. eiko lääkäriin mennä sen takia että tahdotaan tietää mikä on vikana? jos sanon että olis solisluun proks pää kipeä ni ne ei vaan voi sanoa että ei siinä mitään ole.... :curs: HUOH

Mulla on ollut sama ongelma oikealla puolella jo muutaman vuoden. Eli kättä isossa kaaressa pyöritettäessä muljahtaa ja tuntuu ovelalta. En ole siinä sen kummempaa ihmeellisyyttä huomannut, joten olen vaan vähentänyt käsien pyörittelyä. Mitään muuta haittaa ei kyseisestä erikoisuudesta ole ollut.

Prof sanoi:
Juu tota.. Kävin lääkärillä... :jahas:

30 e : "Jo n. vuoden ajan vas solisluun proks päässä kiputuntemusta erit aamuisin, muuten ei juuri haittaa, käy säänn. salilla, nostelee puntteja, tietyissä liikkeissä salilla tuntemusta kuitenkin esiintynyt. St:ssä visuaalisesti ei poikk, vas. yläraajaa kaaressa pyörittäessä solisluuta sormella painaessa tuntuu ja kuuluu napsahdus."

96 e : ja tiedettiin näin paljon:
" Sternoklavikulaarinivelessä tai ac-nivelessä ei ole osoitettavissa artroosia, dislokaatiota tai muutakaan normaalista poikkeavaa. Traumamuutoksia ei näy. Luurakenne on normaalia"

Lausunnon antaja: Lipasti Seppo
Radiologian erikoislääkäri

Ensinnäkään jälkimmäisestä en ymmärrä yhtään mitään muuta kun että mitään ei mukamas ole vikana..
ja toisekseen mitä teen tolla tiedolla kun haluan tietää mikä mun solisluuta vaivaa.. eiko lääkäriin mennä sen takia että tahdotaan tietää mikä on vikana? jos sanon että olis solisluun proks pää kipeä ni ne ei vaan voi sanoa että ei siinä mitään ole.... :curs: HUOH

solisluun proks päässä: proksimaali tarkoittaa lähempänä kehonkeskustaa
Sternoklavikulaarinivelessä: sternum tarkoittaa rintalastaa ja klavicula on solisluu eli solisluun ja rintalastan välinen niveltymä.
artroosia, tarkoittaa muistaakseni kulumaa
dislokaatiota on sijoiltaanmeno
Suomeksi. Ei me tiedetä mikä sulla on???

Eräällä miehellä oli samankaltainen juttu solisluun distaali pässä (distaali niinkuin se toinen pää mikä on kauempana kehon keskustasta)
Mitään vikaa ei löytynyt mutta annettiin sitten kortisoonit pari kertaa ja ukko otti decaa mutta treenasi kevyesti ja teki paljon tukilihas liikkeitä (rotatorcuff) ja kipu katosi... mikä siten auttoi on epäselvä mutta parani ja penkki yms liikkeet eivät tuottaneet enää kipua. ( ja huom Mies on ja oli vahva)

aattelin että jos tässä kevyesti reenailen, ku ei kevyt tuota oikein mitään kipuja.
ja sitten alotan tos kesälomalla HST:n ni siin tulee se tauko ennen sitä.. luulis että toi ittekseen paranee :) ... toivottavasti

Minä kaaduin pyörällä 4-viikkoa sitten ja tämä "kehonpuoleinen"-pää ilmeisesti nyrjähti, tai mikä se nyt olis oikea termi. Mutta siis, rinta solisluun seudulta oli totella kipeä muutaman päivän, sitten on alkanut parenemaan muuten, paitsi ääriasentoon ylös tai taakse ei voi kättä viedä. Kipu säteilee koko hartiaan ja tuntuu todella epämielyttävälle. Ei ole lainkaan kipeä levossa, eikä tällaisessa normaalissa päivärytmissä, mutta treenaus on käytännössä mahdotonta.
Noh, lepoa lepoa, kyllä se tästä vielä korjaantuu....

Jea

Vähän vanhan herättelyä mutta tämä post liittyy minuun niin paljon että oli pakko nostaa kissa pöydälle. Itselläni on vasemman solisluun kanssa ollut ongelmia niin pitkään kuin muistan. Solisluu liikku pois paikaltaan, ja tämä on huomattavissa pienen äänen saatteleman patin ilmestymisenä rintaani ja sitäkin äänekkäämpänä pamahduksena kun solisluu menee takaisin sijoilleen. Solisluu menee sijoiltaan kun nostan käteni rinnan yläpuolelle, aina. Ja palaa sijoilleen kun lasken käteni mutta on ollut pari kertaa kun luu ei ole mennyt paikalleen laskettuani käden ja huomaan tämän erittäin tuntuva jännityksenä koko kädessäni. Tämä korjaantuu kun pyöritän kättäni pari kertaa. Tietyissä liikkeissä tätä ei tapahdu mutta vapaanostona kun vien käden ihan missä kulmassa tahansa ylös, aina muljahtaa. Jos rasitan tätä vielä lisää painojen kanssa, saan siihen muljahteluun ja pamahteluun lisäksi kivun joka ei ole pitkäkestoista mutta haittaa treenamista. Kun painan kovaa oikella kädellä solisluutani ja nostan vasenta kättäni, luu ei nouse pois paikaltaan, eli vika on pieniluontoinen mutta huomattava. Punttisalilla toistoissa saan päät kääntymään toistuvalla solisluuni "pamahtelulla", eli ääni on huomattava.

Lääkärille olen menossa ongelmaani näyttämään kun ei meinaa kuntosalilla onnistua enää kivun takia. Haluan vain kertoa muillekkin että jos samanlainen oire ilmenee, vaikka eivät olisikaan yhtä äänekkäs tai näkyvä, niin ortopedin puheille HETI! Tästä voi aiheutua luun kulumista ja pitkäaikaista toistuvaa ellei jopa pysyvää kipua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom