Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

Ei ole tullut skeittailtua. Täytyy odottaa että lumet sulaa. Luulisin ettei aloitus ole niin vaikeaa kun on viime syksynä kuitenkin skeitannut, eikä yli 25 vuotta sitten. Hermosto oppinut liikeradat... ;)

Eka kerta 4kk tauon jälkeen oli kyllä niin täyttä tuskaa, 20min riitti ja valmis. Mutta nyt ollaan 7 kerran jälkeen aika lähellä jo sitä missä viime syksynä parhaimmillaan, eli ei oikein missään :hyper:

Hallissa skeittaaminen oli muutenki vaikeaa, koska eka kertaa ikinä hallissa. Lattia paljon liukkaampi kuin asfaltti, betoni ulkona, ja koska hallissa oli paljon muuta porukkaa, siellä ei voinut mitään pushailla vaan eteenpäin tuntuman hakemiseksi, vaan muutama potku ja sitten epätoivoinen "temppu". Samoin yllättävän paljon aluksi häiritsi se kun joka puolella vilisee heppuja ja lautoja ja kolina käy umpinaisessa hallissa, ulkoparkeilla ei paljon ketään koskaan.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voin vaan kuvitella millainen kaaos siellä hallissa on kun ei ole tottunut. Skeittailusta tulee kuitenkin aina hyvä fiilis viimeistään jälkeenpäin, kun sitä tämän kokoisena ylipäätään pystyy harrastamaan. Kaikki tekeminen on aina eteenpäin ja kyllä tossa tasapaino ja kehonhallinta kummasti paranee. Ylittää itsensä tavallaan. Mukava kun pystyy näin paljon myöhemmin vielä jotain laudalla tekemään. Suurin osa nuoruuden skeittailukavereista ei varmaan ole lautaan koskenut kymmeniin vuosiin.

Nyt vaan viimeistään lumien sulettua kaikki skeittaamaan! Ei ole 100 tai edes 115 kilon paino este tälle harrastukselle. Ostaa vaan vahvan dekin ja trukit kovilla kumeilla. Vähän leveämpi dekki on ainakin itselle hyvä. Olikos se joku 8.25" vai 8.5" muistaakseni. Powell Peralta kuitenkin. Omassa on keraamiset laakerit ja se rullaa mun alla ihan sairaan hyvin.

Joo ei heitetä kirvestä kaivoon, 40-kymppinen on vielä nuori ja kesän skeittailut odottaa. Paino ei ole este, hiukan se hidastaa menoa, ja varovainen saa olla koska mällit on kovempia, ja ihan juoksupelastauminen voi ottaa nilkkojen päälle. Painonpudotusprojekti on itsellänikin taas vaihteeksi menossa, 3 kiloa 2 viikossa nyt taas tultu alaspäin.

34v ikää enkä ole kertaakaan käynyt lumilaudan enkä skeitin päällä. En edes rullaluistimien ja fillaroinutkin viimeksi varmaan 4vuotta sitten. Näillä pohjilla oli sitten hyvä käydä hakemassa tollanen perinteinen 90-luvun dekki ja alottaa uusi harrastus. Tasapaino ei oo mun parhaimpia aisteja, mutta kaiken mitä oon elämässäni yrittänyt olen edes jotenkuten oppinut. Frendin sain houkuteltua messiin, ja jos vaan kelit on suotuisat niin eiköhän tossa kesän aikana saada jotain aikaiseksi. Jahka saan laudan nousemaan sen verran että sen näkee videokuvassa niin lupaan videoida sen tänne välittömästi.

Pitää varmaan itekkin käydä testaamassa. Painoakin on lähtenyt sieltä satasesta lähemmäs 15kg joten en nyt enää ihan täys mätisäkki ole,ihan vaan ronskisti ylipainoinen :rolleyes:. Kunto ja liikkuvuus tuntuu muutenkin kohtuulliselta. Vaarana toki pannuttaa niin, että loppuu liikkuminen toviksi :D

Pitää varmaan itekkin käydä testaamassa. Painoakin on lähtenyt sieltä satasesta lähemmäs 15kg joten en nyt enää ihan täys mätisäkki ole,ihan vaan ronskisti ylipainoinen :rolleyes:. Kunto ja liikkuvuus tuntuu muutenkin kohtuulliselta. Vaarana toki pannuttaa niin, että loppuu liikkuminen toviksi :D
Mä ehdin pannuttaa jo himassa. Käärin matot ja vedin laminaatille radan. Jonkun aikaa meni ihan hyvin, mutta sitten jatko lauta matkaa keittiöön ja ländäsin metrin kaarella häntäluun laminaattiin :D. Kohtuu hellänä oli muutaman päivän. Refleksit on sen verran nopeat että taisin osua lattiaan ennenkun edes tajusin mitä tapahtui...

Mukava nähdä että porukka on alkanut aktivoitumaan. Olen 8 kertaa nyt käynyt hallilla ja tällaisella virityksellä kotona jos ei kerkeä hallille.

17201192_1821914611467674_2390730018458812520_n.jpg

Itellä on kans ollu mielessä joskus skeittaamisen aloittaminen näin vähän vanhempana mutta olen tullut siihen tulokseen että ei vaan sovi mulle, oon aika kompelö eikä tasapaino ole mikään hyvä että loukkaisin siinä vaan itseni.Hieno laji kyllä mielestäni, oon aina tykännyt skeittaamisesta ja yks lemppari leffoja on Lords of Dogtown.

Itsesuojeluvaisto laittaa vastaan oikein kunnolla kun tossa viime kesänä kokeilin vanhaa skedeä. Junnuna tuli kans kesät rullailtua ja temppurulliksilla painettua pitkinpoikin those were the days..kaiholla muistelee vaikkei ikää oo nyt ku se 25v vasta mut ei vaa sais itsesuojeluvaistoo laitettuu pois päältä et sais ittens laudan päälle ku ei se kruisailu oo niin kivaa mitä hyndet ja railit :D

3 kertaa tällä viikolla skeittihallilla, 45-90min kerrallaan, ja hauskaa on ollut. Painoakin olen saanut taas tiputettua 4 viikossa 109->104, niin koko ajan helpompi skeitata.
Olen ihan paska kyllä itsekkin, mutta minua se ei estä nauttimasta tästä, itsesuojeluavaistoa löytyy kyllä minultakin, ja pyrin maltilliseen progressioon, aina vain hieman korkeammalle, hieman nopeammin jne, ja jos tuntuu ettei onnistu niin takaisin kokeilemaan helpompaa juttua, mutta progressioon kuitenkin.
Toki vahinkoja aina sattuu kun jotain tällaista touhuaa vaikka olisikin malttia ja järkeä mukana tekemisessä.

14 kertaa jo hallilla ja 2 kertaa ulkona. Viime kerran jälkeen etujalan lonkka kipeänä. Mites muut?
Täälläkin kun on ollut puhetta siitä miten skeittaus sujuu jos on hiukan voimamahaa kertynyt, niin esim tässä videossa Uncle Lenin näyttää mallia 4:45 alkaen

jumavitunlauta meikä on niin koukussa. Kävin ostamassa laminalta ekan laudan ikinä. Pari tuntia tullu irlissä rullailtua mutta tony hawks pro skater 1 varmasti tuhansia. Eli semipro jo. Lopetan työt ja muutan kesäks Eltsun parkkiin.

Hitot, ikinä en ole skeitannu, muutaman kerran laudan päällä pentuna ehkä seissyt mut skeitin kyllä käyn hakemassa, tässä on nyt opeteltu jongleeraamaan ja kitaran soittoa, miks ei skeittausta? Pakko vastapainoa lapsiperhearkeen

Se on kyllä mukavaa puuhaa, ite skeittasin paljon ala-aste iässä viimeksi koitin teini-ikäisenä se oli jo silloin vähän "kankeampaa" kuin ihan vaahtosammutimen kokoisena.

Nytkin vois tuntuu vähän "hurjalta" jos astuis laudan päälle, mutta kehittää kyllä tasapainoa ja kaikkea voi oppia.

Itselleni tuli pieni tauko pohkeen revähtämisen takia, nousin poolista ylös juoksemalla seinää ylös ja paukahti. Onneksi voi katsella videoita ja sormiskeittailla ja pelata pleikalla SKATE:a.

Fingerboarding

Youtube skeittikanavia mitä tilaan

braille
https://www.youtube.com/channel/UC9PgszLOAWhQC6orYejcJlw

Nka Vids Skateboarding
https://www.youtube.com/channel/UCusD6cPVuc9F9m3L50jCNiA

Vinh Bahn
https://www.youtube.com/channel/UCG0t1P17afwcH_kKswYwMnA

Ben Jaeger Thomas(alotti 40v ja kuvaa videoblogia)
https://www.youtube.com/channel/UCKXufUAUCHSBJNzx2M2unLw

Jonny Giger, erittäin taitava sveitsiläinen
https://www.youtube.com/channel/UCVooVnzQxPSTXTMzSi1s6uw

Ja onhan noita..

Uusin kasaamani lauta, en ole vielä ehtinyt edes kokeilla, mutta lähinnä kruisailuun, isot pyörät, pidempi akseliväli ja leveämpi kuin katuskeittaus-popsicle vieressä, 8" Zoo York Jenna Jameson 500kpl Limited Edition 2008

H-Street CS El Gato Scarecrow Re-Issue Deck Natural 9x32.7
15" akseliväli, 5,5" nose, 7" tail
Mini Logo 8.38 Trucks
Pig Wheels Supercruisers 66mm
Diamond 1/2" riser pads
Nose Skateboard Abec 9 Bearings…
Enuff Grip
Bro Bolts 1 1/2"

h street zoo york 2.jpg h street zoo york.jpg

Liitteet

• IMG_20170407_191811.jpg
    IMG_20170407_191811.jpg
    4 MB · Katsottu: 420
  • IMG_20170407_201944.jpg
    IMG_20170407_201944.jpg
    4 MB · Katsottu: 393
  • IMG_20170407_202008.jpg
    IMG_20170407_202008.jpg
    4,2 MB · Katsottu: 411
  • IMG_20170407_202616.jpg
    IMG_20170407_202616.jpg
    4,2 MB · Katsottu: 385
25 kertaa tänävuonna, viimeksi tänään. Tuli muutaman viikon tauko revähtymän takia mutta nyt tuntuu olevan parantunut tarpeeksi että uskaltaa taas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom