Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

On toi Rodney Mullen varmaan ihan muutaman vuoden viettänyt laudan päällä elämästään kun eikös se kertonut jossain haastattelussa että harjoitteli joku 8-10 tuntia joka päivä? Siitä tulee jo vuodessa aika monta tuntia harjoittelua. Ja tietysti se on ihan sairaan lahjakas lajiin. Ei pysty käsittämään miten joku voi osata skeitata noin makeesti. :rock::worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikella kunnioituksella tätä harrastavia kohtaan mutta yksi päivä katselin kun äpäyt 30v ukot skeittas niin olihan se jokseenkin koominen ja ehkä säälittäväkin näky.
Jotenkin tuli sellainen fiilis että papat haikailee ikuisen nuoruuden perään tjsp.
Mutta kuntoilumuotona varmasti kova, en epäile hetkeäkään.

Kaikella kunnioituksella tätä harrastavia kohtaan mutta yksi päivä katselin kun äpäyt 30v ukot skeittas niin olihan se jokseenkin koominen ja ehkä säälittäväkin näky.
Jotenkin tuli sellainen fiilis että papat haikailee ikuisen nuoruuden perään tjsp.
Mutta kuntoilumuotona varmasti kova, en epäile hetkeäkään.

Tuossa muutama vuosi sitten kun aloin vanhaa harrastusta herätellä, niin tosiaan kävi mielessä, että miltä se oikein näyttää kun 40v jamppa mennä viipottaa skedellä. Ei sitä ihan hirveen kauaa tarvinnut mennä, kun mietti, että sitä tosiaan on 40 ja minua ei vois vähempää kiinnostaa miltä se näyttää tai mitä muut ajattelee. Mä teen sitä mikä musta on hauskaa ja sillä selvä. Mulle liikkuminen on jotain muuta kuin kunnon kohotusta tai kuntoon pääsemistä. Se on hyvää fiilistä ja sitä, että odottaa, pääsevänsä tekemään. Joskus sanoin, että mä harrastaisin nykyisiä lajeja vaikka ne olis epäterveellisiä. Se, että kunto kasvaa ja paino pysyy jossain määrin kuosissa on vaan plussaa, ei itse tarkoitus.

Liian monta vuotta meni hampaat irvessä salille ja lenkille vaikkei kiinnostanut pätkääkään, tarkoituksena pitää itsestä huolta. Aikalailla helpotti, kun hetken tuumasin, että mitä mun tekee mieli tehdä, ei mitä mun pitää tehdä.

Tämän kesän pääpaino oli mäenlaskussa longboardilla ja normilaudalla. Poweslideja pystyssä ja jonkinlaista hanskamaassa yritystä, ensi kautena sitten taas toivottavasti jotain kehitystä tulee siihen. Yksi 32km lenkki longboardilla jäi mieleen kanssa kohokohtana.

Bert slidellä tarkoitetaan kai frontsideä, tämä on backside ja kahdella kädellä, mitä olen eniten treenannut, on ollut vaikeuksia saada lauta luisuun bert slidena. Kaikenlaista olen kuitenkin treenaillut, vaihtelevalla menestyksellä.

Viime kesänä jäi lautailu pariin kertaan kun testasin naapuruston uuden asfaltin. Harmittaa kun ei saanut aikaiseksi. 3x 1-5v lasta niin tekosyitä riittää... Nyt alkaa pikkuhiljaa poltteleen taas laudalle ja pahimpaan hätään ostin just netistä snowboardin. Pitää testata kun lähtee lasten kanssa pulkkamäkeen.

Pahalta varmaan minunkin pappa-rullailu näyttää, mutta ei ne salit ja lenkit vaan kiinnosta tippaakaan... ihan pakkopullaa.

Laudalla on se jokin, vapauden tunne?
Ja kuntoiluna juu vallan mainio.

Olen vähän vanhempia lapsia saanut kiinnostumaan lautailusta kun siinä nurkissa olen vähän pyörinyt ja toivon että innostuvat siten, että rullaavat joskus ohi :)

Lasten pikkulautaa jo vähän testasivat.

Oletteko kokeilleet snowboardeja? Mulle ihan uusi juttu ja netissä jengi vetää niillä kuin skeittilaudoilla. Kävi kyllä mielessä myös jos olisi yhden laudan muovittanut talvilaskuihin, mutta mennään nyt ostoksella kokeileen.

Ainiin ja cooleinta mitä olen ikinä nähnyt on 2012 Los Angelesin Venice beachilla kun n.65v harmaatukka-ukko rullasi skeittilaudalla pitkin rantabulevardia. Ja se näytti siellä yhtä normaalilta kuin olisi ajellut polkupyörällä maitokauppaan.

Facebookista löytyy muuten vertaistukiryhmä kun vuodet tässä vierii:
"Very Old Skateboarders and Longboarders".
Siellä ikä on vaan numero.

Tulevana kesänä voisi taas aloittaa skeittailun. Parisen kesää sitten tuli käytyä skeittaamassa ehkä 15 eri päivänä, mutta harrastus jäi siihen kun trukki meni keskeltä poikki enkä saanut aikaiseksi ostaa uutta. Nyt voisi hommata laudan jo ennen lumien sulamista, niin on valmiina odottamassa :) Ikää 33.

Nyt on hyvää aikaa katsea rauhassa uutta lautaa. Itsekkin olen selaillut lautoja ja renkaita.

Ostin pahimpaan polteeseen snowskaten. Eilen vähän testasin lumikasan päältä jne. Pitää viikonloppuna kokeilla mäessä.

Kunnon lumilaudat ei kiinnosta, mutta tämä tuntui hauskalta kikkailuun.
20190206_214321.jpg

Onko keski-ikäisillä skeittaajilla jo kevät pörinät päällä?

Pääsin teinien siivellä aktivoitumaan lajiin +20 vuoden jälkeen. Kyllä tuntuu vaikealta, myös henkisesti kun tajuaa että on jo kankea ja hitaampi. Pääsiäisen saldona venähtänyt nivunen ja oikean jalkapohjan lihaskalvon tulehdus :oujee:. Ja tietysti uutta lautaa tilaukseen...
Aavistuksen masentavaa yrittää palauttaa jotain ollieta lihasmuistiin kun teini vetää vieressä viikon harjoittelun jälkeen saman.

Itsellä meni juurikin joku 5vko sitten nilkka paskaksi ihan perus kick-flipissä, kun tuossa sitä ennen 2-3kk tuli kaverin kanssa käytyä Turussa Cuben skeittihallilla nimenomaan sillä ajatuksella, että olisi joku hyvä ulkoiluaktiviteetti kesällä, jonka ohella tulee/olisi tullut oltua tuntikausia ulkona.

Nyt kyllä vituttaa, kun näitä kelejä katselee. Uusi complete, kengät ja kaikki tuli n.20v tauon jälkeen hommattua. On sitä viime kesinä jonkun kerran tullut käytyä, mutta ei edes kick-flippiä ole tullut enää kunnolla opittua uudestaan (paitsi lopulta nyt tänä keväänä). +40kg samoissa rasvoissa muuttaa sitä kehonhallintaa aika lailla, vaikka on tullut tässä välissä punttihommien lisäksi myös mm. telinevoimistelua, thainyrkkeilyä ja kiipeilyä touhuttua.

Nyt lopulta keväällä, kun tuli käytyä sen 2-3kk ajan 1-2krt/vko säännöllisesti, niin TODELLA hämmentävästi joku 360 flippi ja nollie 180 heelflippi menivät paremmin päälle kuin junnuna koskaan, vaikka esimerkiksi johonkin curbiin tai reiliin ei vielä uskaltanut tehdä mitään. Varmaan junnuna joutui käyttämään noihin flättitemppuihin suhteettoman paljon voimaa, jota ei tietysti ollut 12-16v yhtään. Nyt alkoi oppimaan ehkä sitä puolta, miten hemmetin vähän sitä voimaa täytyy käyttää suhteessa tekniikkaan, jolloin teknistä puolta oli tietysti paljon helpompi harjoitella.

Ja junnuna poissaolollaan loistanut analyyttisyys on kyllä ollut aika mukava lisä, kun toinen on voinut tsiigata toista ja nähdä, mikä siinä ei toimi ja mikä toimii. Ja miten sitä voisi kenties lähteä korjaamaan.

Noh, katkeraa tilitystähän tämä, mutta olisi mennyt vasta syksyllä paskaksi...

Tällä hetkellä painotus on pidemmissä longboard lenkeissä ja alamäessä slaidaamisen treenaamisessa. Ollieitten hyppelyssä hyöty-haitta ei ole tasapainossa, paikat tulee painon takia helposti kipeäksi mikä sitten taas haittaa treenaamista. En silti sulje mitään osa-aluetta pois vaan fiiliksen mukaan lautailen.

Tänään aamulla snowskatella vähän lumilautailua ja iltapäivällä pääsi rullaileen skeittilaudalla. Melko muuttuvat kelit näin keväällä... Jos tästä alkaisi taas skeittailukausi. Pitäisi kokeilla myös longboardia kun syksyn alennusmyynnistä tarttui 20e longboard mukaan.

Itsellä meni juurikin joku 5vko sitten nilkka paskaksi ihan perus kick-flipissä, kun tuossa sitä ennen 2-3kk tuli kaverin kanssa käytyä Turussa Cuben skeittihallilla nimenomaan sillä ajatuksella, että olisi joku hyvä ulkoiluaktiviteetti kesällä, jonka ohella tulee/olisi tullut oltua tuntikausia ulkona.

Nyt kyllä vituttaa, kun näitä kelejä katselee. Uusi complete, kengät ja kaikki tuli n.20v tauon jälkeen hommattua. On sitä viime kesinä jonkun kerran tullut käytyä, mutta ei edes kick-flippiä ole tullut enää kunnolla opittua uudestaan (paitsi lopulta nyt tänä keväänä). +40kg samoissa rasvoissa muuttaa sitä kehonhallintaa aika lailla, vaikka on tullut tässä välissä punttihommien lisäksi myös mm. telinevoimistelua, thainyrkkeilyä ja kiipeilyä touhuttua.

Nyt lopulta keväällä, kun tuli käytyä sen 2-3kk ajan 1-2krt/vko säännöllisesti, niin TODELLA hämmentävästi joku 360 flippi ja nollie 180 heelflippi menivät paremmin päälle kuin junnuna koskaan, vaikka esimerkiksi johonkin curbiin tai reiliin ei vielä uskaltanut tehdä mitään. Varmaan junnuna joutui käyttämään noihin flättitemppuihin suhteettoman paljon voimaa, jota ei tietysti ollut 12-16v yhtään. Nyt alkoi oppimaan ehkä sitä puolta, miten hemmetin vähän sitä voimaa täytyy käyttää suhteessa tekniikkaan, jolloin teknistä puolta oli tietysti paljon helpompi harjoitella.

Ja junnuna poissaolollaan loistanut analyyttisyys on kyllä ollut aika mukava lisä, kun toinen on voinut tsiigata toista ja nähdä, mikä siinä ei toimi ja mikä toimii. Ja miten sitä voisi kenties lähteä korjaamaan.

Noh, katkeraa tilitystähän tämä, mutta olisi mennyt vasta syksyllä paskaksi...

Piti lueskella jengin höpinöitä, mutta kokonaiset 2 viestiä tullut oman avautumisen jälkeen :)

Mutta nyt taas kevään koittaessa kyllä harmittaa tuo viimevuotinen edelleen. Ei ole uskallusta enää lähteä nilkkoja testauttamaan skeittauksen muodossa ja riittävän uskalluksen puute kyllä tuhoaa tämän lajin suolan ihan kokonaan.

Laitelkaa ihmeessä videoita sun muuta, jos joku vielä kyseistä lajia palstalla harrastelee...

Cruisailet sit vaan ja jätät hyppelyt vähemmälle? Vai pystyykö... Itse ainakin niin jäykkä ja ylipainonen nykyään, että jäänyt temppuilut. Nilkassakin jo valmiiksi rautaa niin ei uskalla yrittää mitään ihmeitä. Enimmäkseen pappa-cruisailua. Toki kävi mielessä jos ostaisi itselle kesällä 40v lahjaksi jonkun minirampin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom