Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

Nuorempana tuli noin 6vuotta skeitattua aktiivisesti ja toissa kesänä tuli lauta ostettua. Samana päivänä katkes sitte nivelsiteet nilkasta ja sen jälkee ei oo tullu laudan päälle mentyä. :D Kummasti vaikuttaa tuo elopainon nousu näihin paikkojen kestävyyteen. Vois olla joutavana, muistaakseni ASTE:en complete kerran skeitattuna.

Osaatko arvata minkä levyinen dekki olis kyseessä? ja minkä merkkiset trukit? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dekki on 7.625 trukit ulkomuistista heittäen tais olla asteen omat. Mutta en mee takuuseen. Pittää käydä varastosta kaivelemassa ja tarkistaa.

Nykypäivän trendi on mennyt hiljalleen siihen suntaan, että dekit ovat kohtalaisen leveitä. Itse skeittasin aktiivisesti 10 vuotta sitten ja silloin leveimmät dekit olivat 8" ja suurin osa käytti 7.625"-7.75" dekkejä. Jotkut jopa 7.5". Nykyään tuo 8" alkaa olla minimi ja leveimmät ovat peräti 9", tosin sellaisia en ole ikinä kenelläkään nähnyt. Jos itse olisin ostamassa dekkiä niin ostaisin uudelleen 8":n, tuo on mielestäni tarpeeksi leveä ja temppujen ländääminenkin on helpompaa. Toinen vaihtoehto voisi olla 8.12", mutta tuota leveämmille dekeille en ainakaan itse näe tarvetta.

Kun katsoo noita vanhoja pätkiä niin on sitä jätkät ollu hulluja. Esim Chris Cole joutui "muutaman" yrityksen ottamaan 360 flipistä, ennen kuin meni päälle. Näitä sitä fiilisteltiin nuorempana, leffana siis Zeron Dying to Live :)

Kun katsoo noita vanhoja pätkiä niin on sitä jätkät ollu hulluja. Esim Chris Cole joutui "muutaman" yrityksen ottamaan 360 flipistä, ennen kuin meni päälle. Näitä sitä fiilisteltiin nuorempana, leffana siis Zeron Dying to Live :)

Kyllähän nuo näyttää olevan hulluja vielä tänäkin päivänä. :rock:

Kyllähän nuo näyttää olevan hulluja vielä tänäkin päivänä. :rock:

Kyllähän noita "hammereita" löytyy vieläkin. Itsellä nämä eivät kuitenkaan ole ikinä olleet kovin lähellä sydäntä, enemmän tykkään tyylikkäistä runeista ja neppailusta. Tosin, esim Mullenin temput menee jo yli hilseen, vaikka pirun kova kaveri onkin kyseessä :D Yksi suosikki on aina ollut Chris Haslam. Aivan tajuttomia juttuja, joita ei muilla juurikaan näe. Tässä joku uusi pätkä ja pari temppua vetää kyllä sanattomaksi, joiden nimeä en edes tiedä. Yksi näytti olevan tailslide 270 frontside backfootflip out ja vika trikki taisi olla varial half kickflip late anti casperflip? Siis anteeksi, mitä vittua nyt oikeasti :D Muutenkin nuo backfootflipit on jotain sellaista, mitä en ole ikinä voinut käsittää. Aivan jumalattoman vaikea vaikka junnuna tuota tuli hinkattuakin aika ahkeraan. Kertaakaan en sitä päälle saanut.

Viimeksi muokattu:
Löysin mainion saitin missä tsekkaillaan vanhojen dekkien toteutuneita ebayhintoja. Ahh kun olisi aikanaan tullut ostettua aina kaksi dekkiä, toinen varastoon. Äkkiseltään katsottuna useampi nykyään +500 dollarin dekki tullut ajeltua paskaksi reunakivetykseen...

http://skateandannoy.com/features/ebaywatch/

Itsellä oli joskus 12-13 vuotiaana tämä: 1987 Sims Kevin Staab “Pirate”. Set up but never used. $500. Eli ihan hyvin olisi tienannut, kun olisi vaan pitänyt hyllyssä.

Eilen tuli mittailtua noita meidän skeittilautojen dekkejä. Lasten skeitti on 16 cm leveä, eli 6.3" ja se millä itse skeittasin on vaan 18 cm leveä eli 7.08". Ilmankos tuntui vähän liian kapealta. Silloin aikanaan 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa skeittilaudat oli yleensä leveämpiä. Meillä on vielä kolmas Biltemasta ostettu skeitti minkä dekin leveys on 20 cm, eli sen 8". Olen nyt harkinnut uuden skeitin ostoa ja voisi olla ihan hyvä ostaa vaikka jopa 8.5" leveällä dekillä oleva. Kengännumero on 44 ja painan noin 108 kg. Olisikohan tällainen valmis lauta hyvä? Ainoa valmislauta noin leveällä dekillä, mikä on myös normaalia vähän pidempi.

http://www.blue-tomato.com/fi-FI/product/Lush-Spacebyrds+Night+8+5+x+32+75+Complete-301744098-uni/

Eilen tuli mittailtua noita meidän skeittilautojen dekkejä. Lasten skeitti on 16 cm leveä, eli 6.3" ja se millä itse skeittasin on vaan 18 cm leveä eli 7.08". Ilmankos tuntui vähän liian kapealta. Silloin aikanaan 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa skeittilaudat oli yleensä leveämpiä. Meillä on vielä kolmas Biltemasta ostettu skeitti minkä dekin leveys on 20 cm, eli sen 8". Olen nyt harkinnut uuden skeitin ostoa ja voisi olla ihan hyvä ostaa vaikka jopa 8.5" leveällä dekillä oleva. Kengännumero on 44 ja painan noin 108 kg. Olisikohan tällainen valmis lauta hyvä? Ainoa valmislauta noin leveällä dekillä, mikä on myös normaalia vähän pidempi.

http://www.blue-tomato.com/fi-FI/product/Lush-Spacebyrds+Night+8+5+x+32+75+Complete-301744098-uni/

Itse en ostaisi valmiiksi kasattua kompliittia. Mieluummin valitsee laadukkaat osat ja kasaa itse. Ei se ole rakettitiedettä. Jos lähistöltä löytyy joku kivijalkakauppa, niin varmastikin kasaavat sulle sen laudan. Tulee sitten samalla tuettua paikkallista skeneä.

Itse en ostaisi valmiiksi kasattua kompliittia. Mieluummin valitsee laadukkaat osat ja kasaa itse. Ei se ole rakettitiedettä. Jos lähistöltä löytyy joku kivijalkakauppa, niin varmastikin kasaavat sulle sen laudan. Tulee sitten samalla tuettua paikkallista skeneä.

Joo no olenhan mä aikanaan monta lautaa kasannut itsekin. Se on vaan kun alkaa osista kasaamaan ja valitsee aina silloin tietty vähän parempia osia, niin hintaakin kertyy... Mutta ihan hyvä vaihtoehto se on osista koota, niin saa mieleisen.

Joo no olenhan mä aikanaan monta lautaa kasannut itsekin. Se on vaan kun alkaa osista kasaamaan ja valitsee aina silloin tietty vähän parempia osia, niin hintaakin kertyy... Mutta ihan hyvä vaihtoehto se on osista koota, niin saa mieleisen.
Itse olen rullannut viimeiset vuodet halvemmilla dekeillä, hintaa on ollut yleensä max 40e ja tarjouksesta löytää oikeasti hyviä dekkejä vieläkin halvemmalla. Esim Junkyardilla (Junkyard.fi) on tällä hetkellä tarjouksia ja Sweetsin 8" dekki irtoaa hintaan 25e. Vaikka on halpa, ei ole paska. Moni kaveri rullaa vieläkin aktiivisesti ja aika paljon noi näyttää Sweetsiä käyttävän. Samasta paikasta Sweetsin trukit 30e, 52mm renkaat 25e-30e, Independentin laakerit 20e ja jos hifistellä haluaa niin "merkkiruuvit" 2e-3e. Siinä on jo toimiva complete hieman yli satasella. Renkaiksi kannattaa valita mahdollisimman pehmeät niin ei tärise lähellekään yhtä paljoa kuin kovilla rullilla.

Onhan tuolla vaihtoehtoisesti sitten valmiiksi koottuja Girlin ja Sweetsin completeja. Halvin complete näyttää olevan "Junkyard complete" hintaan 60e. Tuosta ei tosin ole omakohtaisia kokemuksia.

Halvin complete näyttää olevan "Junkyard complete" hintaan 60e. Tuosta ei tosin ole omakohtaisia kokemuksia.

Ostin viime vuonna juurikin tuon junkjardin completen. Dekki meni poikki aika nopeasti mutta syy oli enemmän käyttäjässä. Trukit, renkaat ja laakerit on ihan ok, ei parasta mutta ei myöskään niin huonot, että olisi tarvetta niitä vaihtaa.

Ostin viime vuonna juurikin tuon junkjardin completen. Dekki meni poikki aika nopeasti mutta syy oli enemmän käyttäjässä. Trukit, renkaat ja laakerit on ihan ok, ei parasta mutta ei myöskään niin huonot, että olisi tarvetta niitä vaihtaa.
Dekithän on kuluvia osia. Yksi huono ländäys ja se on siinä :)

Dekithän on kuluvia osia. Yksi huono ländäys ja se on siinä :)

Totta. Sille dekille tuli useampi huonosti ländätty temppu, eli ihan oma vika.:)

Ja jos tykkää neppailusta ja mahdottomista flippi/manuaali comboista, niin Daewon on kyllä sen lajin mestari.

Näistä uusista videoista vielä huokuu se, että skeitataan vain omaksi iloksi. Eikä oteta kaikkea niin vakavasti. Todella mukava katsella.

^ Näitä ammattilaisia katsoessa alkaa melkein hävettää oma riemun määrä, joka seuraa jonkin super helpon trickin ländäämisestä =D

Rupesin tuossa muistelemaan, että miten kova juttu skeittaus oli 2000-luvun alussa. Paras esimerkki tästä on varmaan Suurimmat suomalaiset äänestys vuonna 2004.
Arto Saari sijoittui äänestyksessä sijalle 26. ja taakse jäi mm. Mika Häkkinen ja Jari Litmanen. Nykypäivänä ei puhettakaan, että kukaan suomalainen skeittaaja pääsisi listalle. Niin ne ajat muuttuu.:(

Ostin tänään vähän käytetyn skeitin, missä on hyvät osat. Löytyi sopivan kokoinen eli 8.5" leveä Powell Peralta Thunderin 149 mm hollow pin trukeilla, OJ 56 mm 87A renkailla ja Spitfire Reds laakereilla. Lisäksi samalta myyjältä uudet käyttämättömät sopivankokoiset Nike Dunk High Pro SB kengät. Mikä parasta todella asialliseen hintaan!

Skeittaus on just mainiota jumppailua. Tykkeen kovasti. Itellä parikin skeittilautaa. Sovin hyvin tähän ketjuun, sillä ikää on 35 v ja syyskuun alussa 36 v... eli lähempänä 40 v kuin 30 v... keski-ikä siis. Ja skeittailua tullut skidistä asti tehtyä vaihtelevalla innolla ja laadulla. Tänä kesänä varmaan skedeillään taas skidien kanssa yhessä. ou jee! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom