Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

Ekaa kertaa tänä kesänä ulkona. Flätillä menee vielä kickflippi, eri shuvitit tms variaatiot. 360 flippi flätillä tuntui mahdolliselta, jos jaksaisi pitkästä aikaa harjoitella. Mutta on kyllä niin surkea tasapaino laudan päällä, curbeihin ei nykyään enää mitään asiaa, ei uskalla :( Hurjia kavereita kyllä tuli bongattua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on itellä vielä sen verran painoa että vähän pakko säästellä ja hyppiä vähemmän, 6 kertaa nyt 7 päivän aikana rauhakseen rullaillut ja haluaisin olla koko kesän ehjänä.
Joka kerta jotain pienen pieniä askeleita eteenpäin, esim tänään harjoittelin "droppaamaan" switchinä ihan todella todella helposta paikkaa, oliskohan ollut polvenkorkuinen. Sinänsähän siinä ei mitään ihmeelllistä ole, rampissa ja poolissa olen tottakai mennyt fakiena takaisinpäin, mutta tail stallista en ole switcinä lähtenyt tätä päivää aiemmin koskaan. Ja ihan normi regularina sitten copingilta matalasta kaaresta. Tästä on 360-flipit vielä kaukana :)

Tässä videossa toinen kerta syksyn jälkeen tässä parkissa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=vKxXgX0iiKE

No täällähän löyty tämmönen ketju, josta voi kysyä neuvoa. Mä en oo ikinä skeitannu, joskus teininä kokeilin serkun lautaa huonolla menestyksellä. Mun pojalla on semmonen kruiseri(?) ja sitä oon muutaman kerran kokeillut. Ajattelin että vois itelle hommata kunnollisen laudan ja opetella, kun oli niin mukavaa puuhaa.

Eli mistä ja millanen lauta olis hyvä alottaa?

Suosittelen samanlaista kuin mitä itselleni hommasin pitkän tauon jälkeen. Rahaa menee kunnon completeen sellainen 150-180e noin. Satasellakin saa varmaan ihan hyvän jos raha on tiukassa. Mulla on itselläni
nyt 3 eri completea käytössä, eri käyttötarkoituksiin. 8, 8.25" ja 9". Renkaat 53mm-66mm.

8" tai 8.25" dekki, nykymallin mukainen ns. popsicle, grippi eli se hiekkapaperi tulee kaupan päälle lähes aina
siihen sopivat trukit esim independent 139/149. Halvemmallakin saa, Indyt on parhaat.
Renkaat 54mm, mielummin pehmeämmät kuin se perus 101A, kovuus, esim itselle hommasin Oj Wheels 87A, ja mitkä tahansa laakerit mitä skeittikaupasta saa. Pehmeämmät renkaat ei täristä ihan niin paljon epätasaisella alustalla.

Kypärä.

Muita vinkkejä, pistä trukit eka löysälle, ja kiristä niitä sitten kunnes kokeilemalla löytyy sopiva kireys, aluksi vähän tiukemmalle ja kun taidot karttuu haluat löysätä niitä jotta saat ohjailtua paremmin.

Kauppoja missä olen asioinut hyvällä menestyksellä:
lamina.fi
boardstock
Dylans Trading

Tampereelle Cartel, Koskarissa, osaa myös palvella hyvin.

Streettidekeistä en niin paljon enään muista, kun niistä ajoista on aikaa. Mutta lonkkarihommat on mieluisia nykyään.

Riippuu pitkälti mihin hommaan irma on lautaa hommaamassa. Street-dekki temppuiluun vai haluaako irma juuri "kruiseria", eli lonkkaria enemmän mukavaan liikkumiseen. Tosin, sillä minäkin käyn kyllä ihan viikottain pomputteleen, eli ei se mitään estä vaikka lauta onkin hieman isompi ja painavempi. Korvaan lonkkarilla monesti pyörän, eli sillä liikkuminen on suhteellisen vaivatonta.

Ana Marialla sama Loadedin TanTien kun itellä :heart:

Longboardi löytyy itseltäkin, tätä en laskenut noihin completeihin. Jos kaikki lasketaan niin 5 kokonaista löytyy ja pelkkiä dekkejä on 5 kpl lisää odottamassa vaihtovuoroa.

Mä luulen, että mä oon turhan kömpelö noihin temppuiluihin. Vähän kun asiaa itekseni tutkin, niin kyllä tommonen lonkkari olis mulle sopivampi vaihtoehto. Mikähän olis semmonen aloittelijalle sopiva, kun niitäkin näytti olevan niin monenlaista ja moneen eri tarkotukseen.

Mun mielestä ihan alkeita on joka tapauksessa paras opetella tällaisella normilaudalla. Paljon parempi kuin vaikka muovisella cruiserilla. Longboardeja on sitten moneen lähtöön kuten cruiseri, alamäkilauta ja sitten sellainen ihan vitun pitkä lauta millä jotain tanssitaan, se voidaan nyt ainakin tässä vaiheessa unohtaa.

Irtakkin tapuksessa kyseeseen tulisi varmaan sitten ns. cruiseri longboard. Eli sellainen joka on ominaisuuksiltaan "normilaudasta" poikkeava siten, että siinä on pidempi lauta, pidemmällä akselivälillä, ja isommat ja pehmeämmät renkaat. Muodoltaan se voi olla monenlainen. Myös trukit on tai ei ole hiukan erilaiset.

Parempi mennä johonkin kivijalkaan kyselemään niin saa mieluisen mallin.

Hehe, no mulla alkaa tuo meno sujua ihan hyvin tuolla pienellä muovisella cruiserilla. Mun täytyy nyt ottaa selvää, että onko tämän kaupungin ainoa skeittikauppa nykyään enää vaan vaatekauppa vai onko siellä vielä lautoja myytävänä. Pitää käydä sieltä kyselemässä vielä lisää neuvoja, jos löytyy asiantuntevaa apua.

No niin poijjaaat ja tytöt. Paikallinen skeittikauppa on vielä skeittikauppa, mutta en sitten ostanutkaan normilautaa enkä lonkkaria. Hommasin tommosen Long Islandin cruiserin ja se tuntuu, ainakin nyt, aivan loistavalta valinnalta. Kyllä mä luulen, että tuun vielä myöhemmin tuommosen normilaudan hankkimaan. Kunhan nyt ensin kruisailen ja nautin tuosta ihanan kesäisestä säästä...

IMG_0601.JPG

20.6. tulee vuosi täyteen skeittuksen uudelleen aloitusta sellaisen 25+ vuoden tauon jälkeen. Vuoden aikana on tullut käytyä 95 kertaa treenaamassa. Tässä jälleen viikon sisältä antiklimaattista jyystöä mahtipontisella ja totaalisen asiaankuulumattomalla soundtrackilla.

Tässä oma tarinani.

Harrastin skeittausta noin 87-91 (7-11v) ja muistaakseni 3 markettilautaa meni sinä aikana. Ollie ja pari muuta perustemppua.
Lähinnä rullailua ja hengailua kavereiden kanssa.

Nyt 37v ja kuukausi sitten katseltiin kaupassa pojallemme potkupyörää lahjaksi kun kävelimme vaimon kanssa skeittilautojen ohi.
Siinä oli yksi lauta sopivasti tyrkyllä niin kokeilin rullata pari potkua kaupassa ihan huvin vuoksi päähänpistona. Silloin tapahtui jotain peruuttamatonta.
Kuollut kipinä syttyi taas ja alkoi hirveä hinku hommata lauta. Vaikka olen vanha ja läski niin ihan pakko päästä takaisin laudalle.

Huutonetistä katsoin 20e:lla vähän käytetyn laudan ja suojat ja eikun kokeileen. Viime perjantaina oltiin lasten kanssa kotikadulla niin päätin kokeilla
lautaa. 20 minuuttia, hirvee hiki. Mihinkään ei siksakilla liikkunut ja muutenkin vaikeaa edes pysyä laudan päällä. ei mennyt niinkuin kuvitelmissa :D

Seuraavana päivänä kokeilin taas 20min ja alkoi siksakki jo eteneen ja vähän myös potkin jo menemään. Tasapainokin parantui jo selvästi.
Kolmantena päivänä taas samanlainen setti lasten kanssa kotikadulla. Alkoi lautailu jo sujumaan ja rullailin pitkin kotikatua.
Myös tuli hieman sitä vaarallista itseluottamusta ja jotain jarrutusjuttua kokeillessa lensin selälleni. Pääsin opettamaan lapsia, että tämän takia pitää
olla suojat eli jos kaatuu niin ei satu. Siihen 3v tyttäreni tokaisi, että "Isi, olet vanha." Vastasin naurahtaen, että "Niin taidan vähän olla."

Nyt 4 x 20min takana ja hirveä into on lautailla ja käy hyvin kuntoilusta, vielä kun vähän pidentää lauta-aikaa jatkossa. Tavoitteena päästä 105kg:sta takaisin alaspäin 15-20kg
niin voisi uskaltaa alkaa kokeileen myös jotain temppujakin. Myös laudan kestävyydestä/painorajasta ei ole tietoa. "Roller Derby" taisi lukea pohjassa. Tuskin huippu, mutta hyvin rullaa toistaiseksi
allani. Päivittää laudan sitten tarvittaessa myöhemmin.

Täytyy sanoa, että kyllä on aivan huikea fiilis kun pääsee rullaamaan pitkin katua!!

Muistakaa, tänään on GO SKATEBOARDING DAY!

https://en.wikipedia.org/wiki/Go_Skateboarding_Day

Liitteet

• IMG_1173.JPG
    IMG_1173.JPG
    82,7 KB · Katsottu: 409
Happy Go skateboarding day! :D tänään kun rullasin kadulla niin naapuri tuli jutteleen ja antoi varastosta laudan ilman renkaita ja laakereita. Nyt saa kokeneet ehdottaa hyviä/edullisia renkaita aloittelijalle? Isot ja pehmeet? Laakerit? Onko vinkkejä?

Liitteet

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Katsottu: 399
  • image.jpeg
    image.jpeg
    4,5 MB · Katsottu: 413
Jaa tuossahan olikin ylempänä vinkkiä. Pitää katsella renkaita. On selaillu nettiä sen verran ettei muistanut enää missä ketjussa oli vinkkejä :)

Jaa tuossahan olikin ylempänä vinkkiä. Pitää katsella renkaita. On selaillu nettiä sen verran ettei muistanut enää missä ketjussa oli vinkkejä :)

Pieni offtopic kyssäri ootko vanhoja peliplaneettalaisia? Jonkinsortin flashback heräsi nimimerkistäsi en tiedä miten edes muistaisin, mutta ihan ku ois jossain muussakin foorumilla tullu vastaan.:D

Tänään sen tein monen vuoden jälkeen astuin laudan päälle, oli melko huojumista syytetään nyt asfalttiakin oli vähän pomppusaa menoa ku ei mikään sileä ollut mutta osa syy on tasapainon. Temppuja tuli vähän tehtyä, ihan ok suoritus en ees tiedä mitä temppuja yritin mutta kuitenkin. :D

Kertaakaan en päässyt laudan päälle. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom