SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Kipi I sanoi:
Itse en tee selkätreenissä selänojennuksia ollenkaan koska ne tulee tehtyä sjmv:ssa ;) Ja kun laittaa tankoon painoa vain 40-60kg niin saa tuntuman pysymään takareisissä. Itsellä menee jo 80kg:lla tuntuma jollekkin muulle lihakselle. Ja smithissäkin tämä liike toimii hienosti.

Sama täällä. Tai teen kylläkin tolla romanialaisella tyylillä. Menee selällekin reilusti, mutta saa mennä. Kyllä se takareisiinkin ottaa kun pystyy käyttämään vähän reilummin painoa.

Itse olen saanut parempaa tuntumaan, kun olen tehnyt kolme sarjaa koukistuksia alle. Jalat ovat saaneet jo rasitusta, joten pienemmät painotkin käyvät ja selkä pysyy paremmin suorassa.

Paskat tuntumasta. Kunnolla rautaa, niin varmasti kasvaa paremmin, kuin tollasella hienostelupyllistelyllä. Sanoohan se jo maalaisjärkikin, ettei miehen lihakset voi kasvaa jos tangossa on 60kg.

SJMV on sekä takareisi, perse että selkäliike. Ei voi sanoa, mitä eniten. Riippuu henkilön luiden pituuksista.

SJMV:tä voi tehdä myös selkä pyöreenä, jolloin sillä saa hyvin reenattua selkää. Tässä versiossa kuitenkin, edellisista kommenteistani huolimatta, syytä rajoittaa niitä sarjapainoja.

Pikku vinkki "tuntuman" hakijoille:

Tee supersettinä reidenkoukistus + SJMV. Reidenkoukistuksilla saa kohdelihaksen sopivasti etukäteisväsytettyä. Kun tämän jälkeen tarttuu tankoon, saa "tuoreella" selällä pumpattua takareisiin uskomattoman poltteen.

Suorinjaloin mavea ei todellakaan sitten tehdä suorinjaloin, nimi on hämäävä. Ota tanko pukeilta käsiisi tai maasta, kun olet ylä asennossa lähde laskemaan tankoa alaspäin pikkaisen polvien alapuolelle samalla tietysti myös polvet koukistuu ja lasku vaiheesssa samalla työnnät persettä taakse päin, silloin kun tanko on hieman polvien alapuolella on selän kulma noin 45astetta ja perse työntyneenä taakse ja jalat jonkin verran koukussa(luonnollinen liikerata), siitä sitten ylös ja sama toistetaan niin monta kertaa kuin jaksaa, pienellä painolla tätä ei saa kunnolla tuntumaan joten laittakaa rautaa sillain että tuntuu, tämä ei ota sitten juurikaan alaelkään(45kulman ansiosta) vaan sinne minne pitääkin eli niihin takareisiin. Prkl ite en edes tätä pysty nykyään tekeen kun oon selkäni aikoinaan hajottanu:( mutta aikoinaan kun tätä tein niin kyllä oli takareidet kipeenä

Teen tämän sitten aika tarkaan Neutraalin kuvaamalla tavalla. Että onko se nyt sitten romanialaista vai mitä loppupeleistä? Mutta takareisiä on todella vaikea saada tällä liikkeellä pumppiin, mutta seuraavina päivinä tuntuu että perille on mennyt.

Mutta kannattaa tehdä yhdesää koukistuksien kanssa, joko supereina tai etukätäisväsyttämällä, tekee tosi hyvää!

Timba79 sanoi:
Mutta takareisiä on todella vaikea saada tällä liikkeellä pumppiin, mutta seuraavina päivinä tuntuu että perille on mennyt.

!
Juuri näin, pumpin voi hakea sitten esim reisikoukistus laitteilla(voi tehdä esim vuoro viikoin). Reisikoukistus laite(maattava versio) ottaa todella hyvin kun sen tekee nilkat/jalkaterät ojennettuna siis "jalkaterät varpailleen nousu asennossa" koko liikkeen ajan(kuulostaa erikoiselta :) ), painoja joutuu pudottaan reilusti normaali tyyliin verrattuna mutta polte on tällä liikkeellä mahtava.

On SJMV mullakin mukana ainoana takareiskaliikkeenä, HST:llä kun treenailen. Kyllä ainakin mulla ottaa hyvin takareisiin ja myös pakaralihaksiin. Itse vedän lavat taakse ylhäällä, joten selkäänkin tulee kyllä jonkin verran osumaa. Kyllä mulla on (ainakin mulle) ihan reippaat painot (110kg, 2*8) ja hyvin saan takareidet kipeiksi, vaikkei tuntumaa nyt niin hirveesti tuu haettukaan. Neutraalin tyyliin teen minäkin. Mun suosikkiliikkeitä :thumbs:

Mun mielestä tärkeimpänä tossa SJMV on pitää se polvikulma samana koko liikkeen ajan (polvet EI saa olla lukittuna). Näkee monesti sellaista suoritustapaa, että alaspäin mentäessä säären ja reiden kulma muuttuu. Eli pidetään kulma samana ja isoilla romiulla laskeudutaan rauhallisesti alaspäin ja pidetään katse ylhäällä ja selkä tiukkana. Mennään niin alas kuin polvikulmaa muuttamatta ja selkää pyöristämättä pääsee ja sieltä sitten reilusti ylös. Romanialaisella tavalla treeni menee enemmän selälle.

Mainitaanpa nyt tähän, että tossa liikkeessä vaikutusalue riippuu ihan siitä miten sen tekee. Jos vain normaalisti laskeudutaan mahdollisimman alas pitämällä jalat melkein suorana, on kyseessä alaselkäliike. Jos ton haluaa tehdä takareisiliikkeenä, kaikista tärkeintä on työntää se perse taakse, niinkun neutraali sanoi. Koittakaa vaikka ilman painoja peilin edessä. Jalat hieman koukkuun, perse taakse ja selkä suorana. Ei tartte laskee kun polvien kohdalle niin takareidet venyy jo aika hyvin.

tää olikin tosi hyvä juttu. Itse olen tehnyt sjmv:a suorin jaloin ja ihmetellyt kuinka siinä muka voi käyttää suuria painoja. Olisi varmaan pitänyt kysyä tekniikasta joltain

Mullakin on ollut hieman ongelmia saada ko. liikettä tuntumaan. Olen aloittanut melko pienillä painoilla ja lisäillyt pikku hiljaa. Jalat pidän pienessä haara-asennossa jalkaterät hieman sisäänpäin käännettyinä, ja alaslaskuvaiheessa yritän hieman kääntää polvia ikäänkuin ulospäin. Tuskin kukaan ymmärtää tästä selityksestä mitään, mutta Akin treenikoulussa tämä opittiin.

Niin, eli ongelmana on, että SJMV ei ota takareisiin oikeen. Alaselkä ja suorat fileet saavat kyllä kyytiä...mitenkä pidätte esim. polvia...täysin lukossa vai ihan vähän kulmassa?...vien tangon aina nilkkoihin saakka, eli kunnon venytys ainakin on...

Mä saan tällä liikkeellä kaikkein parhaan tuntuman treenattavaan lihakseen. Työnnän persettä taakse ja lasken tankoa sääriä pitkin. Seuraavana päivänä on jalat ihan sairaan kipeät.

Tomi sanoi:

:rolleyes: ammu minut Tomi! ei jumalauta syyskuussa postattu thread, enkä muistanu ees ja searchilla ei muka "löytynyt" prkl! oon aika :david:

niin hei muuten, aloin tekemään siun ohjelmalla johon linkkasit tuossa uudessa kuvat threadissa, niin takareiskapäivän jälkeen tuli juuri tämä ongelma vastaan. Mutta nyt kyllä sai supervinkkejä...

Mites muuten nuo pohjereenit, liikkeitä siis teet 2-3 mutta oisko antaa jonkinlaisia sarja-/toistomääriä, sanoit kylläkin, että kuolemaan asti tai jotain...tuo tietty kertoo vähän :) liikkeet itsellä ainakin seisten, istuen+donkey.
Häiritseekö SJMV mielestäsi edellispäivän selkätreeniä?
Selkätreenistä vielä, että tuo pull-over -laite on kyllä hiton hyvä latseille.

Kiiitti vielä SJMV -linkistä

:thumbs:

Voisiko joku tietäväinen ihminen kertoa parhaimman ja turvallisimman tavan suorittaa sjmv? Minulla olisi jalkapäivänä kyykky ja ajattelin takareiskoille sitten ottaa tätä. Enkä (kai) muuta. Mutta pelkään tuhoavani selkäni viimeisetkin rippeet, jos en osaa tehdä tätä kunnolla. Eli voisiko joku mahdollisimman yksityiskohtaisesti selostaa liikkeen kulun?

kyseessä on siis suorin jaloin maasta veto kö? jos on niin mulla ihan perus maastavetokin oli vähän hakusessa alussa on mun mielestä sellanen liike että kannattaa kysyä joltain vähän kokeneemmalta miten kannattaisi lähteä tekemään(salilta vaan kysyt neuvoja ja jos kokeneempi voisi katsoa pari suoritusta mitä teet ja neuvoa siitä lisää),kai tossa "smjv":ssäkin perus on se että koittaa pitää selän suorana,ja vyöllä saa myöskin lisä tukea ainakin itse käytän vyötä ihan siitä syystä että on kuultu juttuja miten paha on jos selkä menee.no toivottavasti joku minua kokeneempi sanoisi jotain sanoja "sjmv" liikkeestä että saisit apuja

SJMV:stähän on (ainakin) kaksi eri versiota. Tavallinen SJMV ja SJMV, jossa pidetään myös selkä suorana. http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html ja http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html Itse teen aina selkä suorana SJMV:n, koska toi toinen ei jotenkin mun mielestä vaikuta niin turvalliselta selän kannalta. Pari pientä vinkkiä tuon liikkeen suorittamiseen: Ensinnäkin aluksi todella maltilliset painot. Ensimmäisen vedon vedän normaalisti lattiasta niin kuin tavallisessakin mavessa. Sitten siitä lähtee laskuvaihe ja siinä jos pitää selän suorana, niin ei tarvitse laskea painoja ihan maahan asti. Jalat voi olla täysin suorana, mutta ei tarvitse olla aivan lukossa. Laskuvaiheessa hieman työntämällä persettä taakse saan ainakin itse tuntuman takareisiin. Mulla meni kuitenkin ton tekniikan haussa jonkun aikaa, eli lähdet kokeilemaan vaan ja koitat saada tuntuman sinne takareisiin, eikä alaselkään. SJMV:stä tulee aikamoinen venytys takareisiin jos sen tekee oikein eli tunnet varmasti todella hyvän kiristyksen takareisissä jos tekniikka menee oikein.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=741476

Tossa tulokset hakusanalla sjmv, varmaan löytyy vielä enemmänkin jos jaksaa hakea. Aiheesta on ollut juttua paljon. Ja tekniikasta oltu montaa mieltä. Itse en pidä jalkoja läheskään suorassa, ei vaan pysy paketti kasassa silleen. Luonnollinen liikerata löytyy jokaiselta ja tämä no sellainen liike, jossa ehdottomasti pitäisi käytää kokeneempaa treenaajaa hyväkseen. Katsoa siis se tekniikka ihan siellä salilla kohilleen.

Back
Ylös Bottom