SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

mikäs nyt on RMV:n ja SJMV:n olennaisin ero? romanialaisessa versiossa jalat ovat enemmän koukussa vai kuinka? itse olen luullut tehneeni SJMV:tä mutta olenkin nähtävästi vedellyt romanialaisittain koska jalkani ovat hieman koukussa...

RMV:ssa jalat on huomattavasti koukussa ja persettä työnnetään taakse, eikä tanko laske, kuin hiukan polvien alapuolelle.

Olen tehnyt maastavetoa nyt TÄYSIN suorin jaloin ja ottaa kyllä hyvin takareisiin, mut alaosaa en saa niillä kipeiksi. Ennestäänkin alaosa on todella surkea, keskitakareisi parempi. Puolikkaat reisikoukistuslaitteessa? En usko, että toimii.

yleensä kun puhutaan suorin jaloin maastavedosta, niin tarkoitetaan käytännössä tuota romanialaista tyyliä (englanniksi yleensä käytössä termi stiff-legged deadlift). jos takareisiin haluaa maksimirasituksen niin tuo tulisi suorittaa nimenomaan siten, että selkä pysyy täysin suorana, jalat koukistuvat ja perse työntyy kunnolla taakse, eikä tankoa päästetä paljon polven tasoa alemmaksi (vrt. hyvää huomenta -liike)...

punttipiru sanoi:
yleensä kun puhutaan suorin jaloin maastavedosta, niin tarkoitetaan käytännössä tuota romanialaista tyyliä (englanniksi yleensä käytössä termi stiff-legged deadlift). jos takareisiin haluaa maksimirasituksen niin tuo tulisi suorittaa nimenomaan siten, että selkä pysyy täysin suorana, jalat koukistuvat ja perse työntyy kunnolla taakse, eikä tankoa päästetä paljon polven tasoa alemmaksi (vrt. hyvää huomenta -liike)...

Aijaa... en ookkaan tienny :D oon aina pitäny SJMAVEa jotenki ikävänä liikkeenä ku oon luullu et jalat on ihan tikkusuorana ja oon nyt viime aikoina tehny just tota sun kuvailemaa tapaa ja luullu et se on romanialainen MAVE ja SJMAVE on tommonen mnkä se äijä teki siin ekas linkis (en kyllä tekis ku selkä näyttää pyöristyvän nii pahasti). Ja toi sun kuvailema tapa ottaa kyllä loistavasti takareisiin ku työntää perseen tarpeeks taakse ja selkä pysyy suorana :rock:

Suorinjaloinmaastaveto:
Mitenkäs suoritetaan "oikein"? :confused:
Tänään sitä jo tein mutta ei ollut kyllä mitään hajua että miten tulisi tehdä.. :D
Pitäisikö jalat olla aivan suorana, vai hieman polvista koukussa niinkuin tänään tein. Jalat suorana en ainakaan saa selkää suoraksi joten tuntuisi hieman tyhmältä vetää selkä kaarella... Tuolla tekniikalla ei kyllä kummosempia rautoja noussut. 3x8 sarjat tein 100kg:lla, mutta varmasti olisin enemmänkin jaksanut.
Eli siis:
-Pitääkö jalat pitää aivan suorana, vai hieman koukussa?
-Kannattaako vetää laatikoiden päältä?

Monta eri tapaa tehdä, mutta perusmuodossaan:
- polvet hiukan koukussa
- polvikulma samana koko liikkeen ajan
- selkä EI SAA pyöristyä liikkeen aikana
- Koroketta ei tarvitse ellei ole kunnon ninja
EDIT: - Painot eivät osu maahan toistoissa

Mutta kuten sanottu, tuosta on useita variaatioita joissa luonnollisesti käytettävät painotkin vaihtelevat.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

Ainakin tuolla näyttäis kundilla pysyvän jalat ihan suorina ja jonkinlainen boksikin on siinä alla.

Mutta ihan asiallinen kysymys, itsekin oon vasta aloittanut sjmv:n muutama viikko sitten ja ihmetellyt sen tekniikan kanssa. Huonoselkäisenä olen myös pelännyt tuota yläselän pyöristymistä.

Itse en ole vielä kovin hyvin saanut tuota liikettä tuntumaan noissa takareisissä eli tekniikka vielä hakusessa :curs:

Itse teen jalat ihan suorina lukossa ja hyvin olen saanut tuntumaan. Riippuu sekin ihan ihmisestä.

Sukulaku sanoi:
Itse teen jalat ihan suorina lukossa ja hyvin olen saanut tuntumaan. Riippuu sekin ihan ihmisestä.

Luulisi, että tuo jalkojen lukossa pitäminen rasittaa niveliä aika saakelisti.

Itse teen niin, että pidän jalat suorana todella pitkään, kun tanko on tarpeeksi alhaalla(polven korkeudella tjsp), koukistan polvia niin, että polvet koukistuu vain tarvittavan määrän. Eli ei mitään kyykkyyn ja takaisin. Tekniikan hakemisessa voi auttaa, jos kokeilee tehdä leveällä asennolla(=hartianlevyisellä), sillä on minun mielestäni todella helppo saada tuntuma takareisiin.

Pitääkin sitten seuraavalla kerralla kokeilla miten itse saan parhaan tuntuman takareisiin.
Kiitoksia vinkeistä :thumbs:

neutraali sanoi:
Silloin olet tehnyt sen väärin, mutta toki se sillainkin myös ottaa.

Miten se on väärin jos se ottaa?;)

Kokeilin viimetreenissä ottaa jalat vähän koukussa. Ottihan sekin, mutta oli vähän vaikea pysytellä pystyssä jalkojen tärisistessä todella paljon. Jalat olivat kyllä aika tööt etureisireenin ja koukistusten jälkeen.

Ite pidän polvia koko ajan vähän koukussa. Alaslasku vaiheessa työnnän persettä taakse ja polvien kulma pysyy samana niin tulee takareisiin loistava tuntuma :thumbs: . Ja selkä ei tietenkään saa pyöristyä.

Sukulaku sanoi:

Hyi saatana, kun tekee salilla pahaa kattoa kun joku kiskoo polvet lukossa isoilla raudoilla. Väittäisin, että kyllä tossa polvet menee pitemmän päälle ihmisellä kuin ihmisellä.

Back
Ylös Bottom