SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Sjmvedossa kannatta kokeilla myös erilaisia jalkojen ja jalkaterien asentoja. Esim. hartialevyinen haara, kantapäät yhdessä ja leveämpi haara-asento. Hyvää vaihtelua tuovat myös käsipainot, tangon sijaan. Nämä variaatiot tosin pakottavat pienempiin painoihin, mutta hyviä silti!

Hyvä nyrkkisääntö on: tanko/painot menee luotisuorassa linjassa ylös alas, helppo kokeilla vaikka smithissä. Polvia ei missään nimessä täysin ojenneta. Ennemmin vähän koukussa.

Sukulaku sanoi:
Miten se on väärin jos se ottaa?;)

Kokeilin viimetreenissä ottaa jalat vähän koukussa. Ottihan sekin, mutta oli vähän vaikea pysytellä pystyssä jalkojen tärisistessä todella paljon. Jalat olivat kyllä aika tööt etureisireenin ja koukistusten jälkeen.
Pidä polvet vähän koukussa ja laske tanko pikkuisen polven alapuolelle ja samalla työnnät siellä ala asennossa persettä vähän ikäänkuin taakse päin(venyttää makiasti takareisiä) ja siitä taas ylös.

JOJ sanoi:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

Mutta ihan asiallinen kysymys, itsekin oon vasta aloittanut sjmv:n muutama viikko sitten ja ihmetellyt sen tekniikan kanssa. Huonoselkäisenä olen myös pelännyt tuota yläselän pyöristymistä.

IMO tuo hemmo tekee tuon liikkeen päin persettä. Alaselkä pyöristyy, mikä on turhaa ja turhaan liian alas. Boxia ei tarvita. Neutraalin ohjeet kertovat järkevän tavan.

kekexx sanoi:
IMO tuo hemmo tekee tuon liikkeen päin persettä. Alaselkä pyöristyy, mikä on turhaa ja turhaan liian alas. Boxia ei tarvita. Neutraalin ohjeet kertovat järkevän tavan.

Eikä ole ainut liike jossa tekniikan kattominen tuntuu kamalalta. Kattokaapa huviksenne vaikka kulmasoutu tuolta sivulta, on yhtä pahaa katsottavaa. Neutraalin ohjeita minäkin suosittelen.

SledgeHammer82 sanoi:
Eikös tuo ole ihan tavallinen kulmasoutu? Yläselkäänhän tuo liike ottaaa eikä alaselkään. Tuollaista liikettä olen tahkonnut kohta pari vuotta eikä ole selkä ollut ikinä yhtä hyvässä kunnossa.
Joo latseihinhan tuo ottaa mutta tuollaisella kulmalla tuosta tulee myös aika rasittava alaselälle. Pystymmässä asennossa mielestäni parempi, menee treeni paremmin sinne minne pitääkin.

neutraali sanoi:
Joo latseihinhan tuo ottaa mutta tuollaisella kulmalla tuosta tulee myös aika rasittava alaselälle. Pystymmässä asennossa mielestäni parempi, menee treeni paremmin sinne minne pitääkin.

Ei tuota voi noin matalalta tehdäkkään jos on vähääkään isommat raudat käytössä.

Olen tässä muutama kerta yrittäny tehdä SJMV, tarkoituksena rasittaa takareisiä. Tuntumaa en ole saanu millään. Kun sitten yrittää lisätä vielä enemmän painoja (about 60kg) niin selkä ei enää pysy suorana. Vai pitääkö ollakkaan aivan suorana? Pidän polvet ihan vähän koukussa. En kuitenkaan pääse ihan 90 asteen kulmaan koska takareidet on vähän jumissa :/ Onko ongelmani se että en pääse tarpeeksi alas? Olen myös koittanut vyöllä mutta ei auta. Ongelmia on myös "seated leg curl" laitteessa, koska kun nytten on lisännyt painoja niin rupee sattumaan polvien alapuolella niin pirusti.

Koitappa seuraavalla kerralla ottaa hieman leveämpi haara-asento ja jalkaterät hieman viistoon eikä suoraan eteenpäin. Näin saa helpommin sen tuntuman sinne takareisiin.

Edit: Tee alussa pienemmillä painoilla pidempää sarjaa ja kunnon venytys ala-asennossa. Saattais auttaa siihen tuntuman hakemiseen.

Niin ja reilusti vähemmän painoa niin saat sen liikkeen puhtaaksi ja tuntumaa, sitten vasta lisäät kun homma toimii.

Selkä ryhdissä, katse eteenpäin ja keskityt tekemään liikkeen niillä takareisillä etkä selällä tms.

Mistä syystä sulla on takareidet jumissa? Ei kai vain SJMV:n teosta? :rolleyes:

Kun tehdään SJMV:a takaresille niin kroppa taittuu vain lantiosta eli selän pitäisi pysyä koko ajan suorana. Liikettä tehdessä taitetaan hieman polvista (kuten teetkin) ja lantiosta taitettaessa istutaan ikäänkuin "taakse" jolloin venetys on maksimaalinen takareiskoissa. Eipä tuohon juuri muuta osaa sanoa - tutkistele liikettä pienillä painoilla ja keskity hyvään venetykseen niin kyllä se sieltä löytyy. :)

Mikä ero on SJMV:ssa takareisille ja selälle? Itse olen pitänyt sitä alaselkäliikkeenä ja sinne se tuntuu omalla kohdalla ottavan pelkästään.

Yks hyvä pikku kikka SJMV:n tekoo on se, että laitat painolevyn päkiöiden alle niin saat liikkeeseen lisää venytystä.

Unikko sanoi:
Mikä ero on SJMV:ssa takareisille ja selälle? Itse olen pitänyt sitä alaselkäliikkeenä ja sinne se tuntuu omalla kohdalla ottavan pelkästään.
Kyllähän SJMV on takareisiliike, mutta alaselkään se ottaa melkein väkisinkin. Ei ole olemassa SJMV:tä selälle ja takareisille. Toki SJMV:n vois tehdä samanlaisella selän loppuojennuksella ja supistuksella kuin tavis mavenkin, mutta miksi niin koska SJMV on takareisiliike, ite en ainakaan niin tee

Tylerd sanoi:
Toki SJMV:n vois tehdä samanlaisella selän loppuojennuksella ja supistuksella kuin tavis mavenkin, mutta miksi niin koska SJMV on takareisiliike, ite en ainakaan niin tee

Saahan tuollai kuitenkin oivan epäsuoran reeniliikkeen selälle esim. 4-, tai 3-jakoiseen ohjelmaan. Selällä kun muutoin on tuo epäsuoratreeni vähäistä tai jopa olematonta.

Ps. ongelmia saada tuntumaa takareisiin -> searh: "romanialainen maastaveto"

Onko mitään järkeä siis pitää SJMV:a selkäliikkeenä ohjelmassa? Takareisille tulee ihan tarpeeksi muutenkin rasitusta ja SJMV on "pääliikkeenä" minulla alaselälle. Mielestäni monissa ohjeissa SJMV on myös selkäliikkeenä.

Itse en tee selkätreenissä selänojennuksia ollenkaan koska ne tulee tehtyä sjmv:ssa ;) Ja kun laittaa tankoon painoa vain 40-60kg niin saa tuntuman pysymään takareisissä. Itsellä menee jo 80kg:lla tuntuma jollekkin muulle lihakselle. Ja smithissäkin tämä liike toimii hienosti.

Kipi I sanoi:
Itse en tee selkätreenissä selänojennuksia ollenkaan koska ne tulee tehtyä sjmv:ssa ;) Ja kun laittaa tankoon painoa vain 40-60kg niin saa tuntuman pysymään takareisissä. Itsellä menee jo 80kg:lla tuntuma jollekkin muulle lihakselle. Ja smithissäkin tämä liike toimii hienosti.

Runttaan 50 kg:lla, joten kun meidän kokoja vertaa, niin menee kyllä siitä päätellen ihan joillekin muille lihaksille... Ei kai tästä mitään haittakaan ole, ottaa helvetin hyvin selkään!

Back
Ylös Bottom