Siviilipalveluksen kautta Poliisikouluun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
makew sanoi:
Sivarina ei välttämättä pääse sen helpommalla, jos joutuu johonkin mielisairaalaan tai alkoholistien parantolaan.
.
Periaatteessa Ahvenan postauksista paistaa läpi se, että:
"Olen tosimies, olen käynnyt intin ja rankemman kuin muut".

Tuo on totta, jouduin kerran kuukaudeksi töihin dementiakotiin. Se oli rankkaa. Ekana viikkona ei voinu töiden jälkeen kuin nukkua, jos järkytykseltä pystyi.

No no! Minäkö tosimies? :hyper: No tuon postauksen oli tarkoitus tukea ekaa postaustani. Mutta nyt huomasin itekkin minkä kuvan tuo mun uudempi teksti antaa. Otin vertaukseksi oman palvelukseni syystä, että ajattelin paikkojen vertaamisen olevan järkevämpää, mikäli se perustuisi omaan kokemukseen. Itse en paljoa painoa anna sanoille, joiden takaa puuttuu kokemus. Jos oisin tuon oman palvelukseni tilalle ottanut vaikka kertomuksen kummin kaiman veljestä, joka oli neivisiili ja ne joutui pitää piikkilankaa sukkina, olisi juttu kuitattu :anssi: leimalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ahvena sanoi:
No no! Minäkö tosimies? :hyper: No tuon postauksen oli tarkoitus tukea ekaa postaustani. Mutta nyt huomasin itekkin minkä kuvan tuo mun uudempi teksti antaa. Otin vertaukseksi oman palvelukseni syystä, että ajattelin paikkojen vertaamisen olevan järkevämpää, mikäli se perustuisi omaan kokemukseen.

Hehe, tarkoitin vaan vaikka ei intti olisi käynnyt niin ihminen saattaa olla pätevä poliisikouluun, vaikka olisi käynnyt sivarin.

Toisaalta oppii intissä kärsivällisyyttä ja kurinalaisuutta(hyväksi poliisikoulua ajatellen luulen ma).

Ps. itsekkin juuri intissä:).

makew sanoi:
Hehe, tarkoitin vaan vaikka ei intti olisi käynnyt niin ihminen saattaa olla pätevä poliisikouluun, vaikka olisi käynnyt sivarin.

Toisaalta oppii intissä kärsivällisyyttä ja kurinalaisuutta(hyväksi poliisikoulua ajatellen luulen ma).

Ps. itsekkin juuri intissä:).

Juuri tuo kurinalaisuus on ainoa mikä olisi hyvä olla jo poliisikouluun tullessa. Pyssyn oppii käyttämään ilmankin ja kuntoa saa ilman inttiäkin. Ja kärsivällisyys ja paineensietokyky on äärimmäisen tärkeitä poliisin uraa ajatellen. Kyllä vaati varmasti lujuutta linnanjuhlien vartijoilla seistä vaan kun väki sylkee päälle, repii vaatteista ja huutaa natsisiaksi. Toivotaan että pääsykokeet seuloisi huonon aineen pois hakijoista. Kyllä sivarikin voi olla poliisi, se on miehestä kii.

Ahvena sanoi:
Kyllä sivarikin voi olla poliisi, se on miehestä kii.

Samaa mieltä. Enkä oikein ymmärrä, että miten intin aseenkäsittely ratkaisevasti liittyy poliisina olemiseen. Käsittääkseni poliisit ei rynnäkkökivääreillä juuri ammuskele... Ja muutenkin, kuinkas usein luette lehdestä, että poliisi on ampunut jonkun?

Vaikka en olekaan seurannut sivareiden sielunelämää ja mielipiteitä, niin voisin kuitenkin epäillä, että yksi syy asepalveluksesta kieltäytymiselle saattaisi olla se, että sotatilan tullen maata ei pelkästään puolusteta aseellisesti, vaan tarkoituksena on myös hyökätä asein. Kun taas poliisissa aseenkäytön on tarkoitus olla noin pääsääntöisesti tärkeän oikeushyvän puolustamista tai hätävarjelua muuten, ei hyökkäämistä.

Tämän ajatuksen yötä rohkenen epäillä, että jotkut sivarit saattaisivat jopa ymmärtää/hyväksyä poliisin amapuma-asekoulutksen sekä aseen kantamisen ja käyttämisen tietyissä tilanteissa. Tiedä sitten.

ToughGrip sanoi:
Vituttaa kun oma meno poliisikouluun tyssäsi jonkinasteiseen punaviher-värisokeuteen ja nyt sinne halutaan isänmaan puolustuksesta piittaamattomia nuorukaisia.

Koska ei mene armeijaan, ei ole isänmaallinen? Vittu, mistä näitä vatipäitä sikiää? :D

Itse en ole päättänyt syntyväni suomeen. Voisin yhtä hyvin maksaa veroni vaikka vitun Zimbabween.

Ahvena sanoi:
Kyllä sivarikin voi olla poliisi, se on miehestä kii.

Aivan. Poliisikouluun haetaan yksilöinä eikä minkään tietyn ryhmän jäsenenä. Sillä ei pitäisi olla paskankaan väliä, tykkääkö Katri-Helenasta vai Slayeristä, lusmuiliko palvelusaikansa armeijassa vai sivarissa tai syökö mieluummin kaalilaatikkoa kuin hernesoppaa. Sitä vartenhan ne pääsykokeet ovat, että saadaan karsittua se jollain tapaa epäsopiva aines. Eikä pidä unohtaa sitä, ettei se pääsykokeista selviäminen automaattisesti tarkoita, että lyödään ase ja pamppu kouraan ja työnnetään kadulle rikoksia estämään. On siinä kuulemma jotain koulutustakin välissä. Voipi se "vääränlainen" henkilö keretä toteamaan, ettei tämä ehkä ollutkaan oikea paikka.

Laffer sanoi:
Jahas taas on Halonen taas päässyt tekemään näitä "loistavia" päätöksiään. Ensin vaaditaan parempaa ruotsinkielentaitoa poliisinhommiin ja sitten ihmetellään että miksi ei porukkaa hakeudu töihin joten korvataan tilanne ottamalla sivari lusmuilijoita hommiin..... :urjo:
Halonen= :kakka:

Sivari lusmuilijoita? Arvaan, olet televisiossa nähnyt ehkä kaksi sivaria?
:lol2:

Mistä helvetistä sinä tiedät, vaikka sivariin olisi siirtynyt taistelusukeltajakurssin keskeyttänyt neljän tonnin coopperi mies?

Koettakaahan nyt muistaa että lakiuudistus vain mahdollistaa hakemisen poliisikouluun, eikä se tarkoita automaattista sisäänpääsyä. Samat pääsykokeet ne sivarin käyneetkin joutuvat käymään kuin armeijan käyneetkin. Kyllä kai se poliisiksi kelpaamaton aines karsiutuu pois haastatteluissa ja testeissä.

Ja toiseksi, aika harva aseistakieltäytyjä on muutenkaan luonteeltaan sellainen joka haluaisi hakea poliisintyöhön. Muista syistä sivariin menneistä löytyy vaikka minkälaista persoonaa, niin asehulluja (kuten allekirjoittanut) kuin tavallisia rehellisiä perusjamppoja.

Sivareita tai armeijan käyneitäkään on täysin mahdotonta ajatella homogeenisenä ryhmänä, kyllä kummassakin ryhmässä kaikki ovat omia yksilöitään.

Antzu sanoi:
Samaa mieltä. Enkä oikein ymmärrä, että miten intin aseenkäsittely ratkaisevasti liittyy poliisina olemiseen. Käsittääkseni poliisit ei rynnäkkökivääreillä juuri ammuskele... Ja muutenkin, kuinkas usein luette lehdestä, että poliisi on ampunut jonkun?

hmm, no SPOL:lissa ammuttiin pistoolilla, haulikolla ja tarkkuuskiväärillä, kaikki poliisiaseita.

nimenomaan, harvemmin poliisi ketään hengiltä ampuu. aseenkäsittelyn taito korostuukin siinä osutko rosmoa lamauttavasti sääreen vai ammutko reiden tohjoksi jolloin pahis kuolee verenvuotoon.

Tämä taitaa olla pelkästään periaatteellinen kysymys.
Käytännössä saattaa löytyä poliisiksi sopiva sivari
(joku voisi kertoa sellaisen syyn siviilipalvelukselle, joka ei poissulkisi poliisiksi sopivuutta.)
ja hakupisteet jää kuitenkin huomattavasti alemmaksi kuin esim. RUK:n käyneellä.
Ei niitä pääsyvaatimuksia varmaan muissa kohdissa alenneta, niin kuin vaikka naisten kohdalla kuntotesteissä.

Meillä on yksi yliedustettu, demokraattisen päätöksenteon ohimenevä kielivähemmistö, jonka viimeisimpien päähänpistojen takia saatetaan joutua tinkimään joidenkin alojen ammattitaidosta, mutta tuskin tämä sivareiden "tasa-arvoistaminen" siihen liittyy.

Tämä on taas tätä sosiaalihenkilöiden kukkahattu politiikkaa. Jos olisi haluttu saada lisää pätevää ainesta poliisikouluun tulisi motivointikeinona käyttää rahaa eli nostaa poliisien palkkoja. Täysin väärä suunta on helpottaa sisäänotto kriteerejä. Nykyisinkin poliiseissa on vatipää jos toinenkin, miten käynee tämän jälkeen. Ei ainakaan uskottavuus minun silmissäni nouse. Täytyy vaan toivoa että tämä Halosen päätös ei jää muuta kuin paperille eli käytännössä vaikutus olisi 0.

Jarek sanoi:
Pitää muistaa ja hyväksyä se tosiasia että muutaman asiallisen tyypin lisäksi sieltä sivarista löytyy myös ne kaikki Teijo-ihmiskilven kaverit.

Se kaveri on kyllä ollut helvetin paljon lähempänä sotaa kuin tuolla metsässä poikakerhoa leikkivät.

Mielenkiintoista kuinka tässä ollaan taas ajauduttu sivari vs. armeija väittelyyn, vaikka se on itse asian suhteen aika yhdentekevää.

Varsinainen pointti on siinä, että sivistyneessä yhteiskunnassa ihmisiä ei suljeta ulkopuolelle mielivaltaisten muuttujien perusteella, vaikka nämä muuttujat saattaisivatkin makrotasolla korreloida pätevyyden kanssa. Sivistyneessä yhteiskunnassa yksilölle annetaan mahdollisuus todistaa kyvykkyytensä johonkin tehtävään riippumatta siitä onko sivari, nainen, vasenkätinen vai maalainen.

On esimerkiksi selvä fakta, että Helsingin huippulukioista valmistuu keskimäärin paljon kyvykkäämpää porukkaa kuin jostain peräkylän maalaislukioista. Tästä huolimatta yliopistot eivät sulje kaikkia peräkylän maalaisia pois, vaan antavat heillekin mahdollisuuden todistaa kykynsä pääsykokeissa. Osa maalaisista pääse sisään, vaikkakin tietysti pienempi osa kuin Helsingin huippulukioista.

On myös melko varmaa, että keskimääräinen nainen tietää autoista tai tietokoneista vähemmän kuin keskimääräinen mies. Silti IT- tai autoalan firmat eivät heitä kaikkien naisten työhakemuksia roskiin.

Ihan sama juttu sivarien kanssa. Olen melko varma, että keskimääräinen aliupseeri sopii paremmin poliisiksi kuin keskimääräinen sivari, mutta silti löytyy sellaisia sivareita, jotka voivat hyvinkin sopia poliisiksi

Enpä lukenut koko keskustelua läpi mutta oma mielipiteeni on, että tietynlaisia perusarvoja pitäs säilyttää ja pidetään tai pidän yhtenä tietysti sellasta, että poliisiksi ei pääse ilman sotilaskoulutusta. Tietysti naisille sen ei pidä olla pakollista. Eipä tämä varmaan mitään muuta vaikka poliisiksi pääsisikin sivaritaustalta, ne sivarit jotka OIKEASTI haluavat poliisiksi ovat luultavasti sellaisia yksilöitä joista tulee hyviä poliiseja, eivät siis mitään rauhanpiippua polttavia hippejä. Ja vaikka joku anarkisti haluaisikin "näpäyttää" tällä mahdollisuudella valtiovaltaa niin ei kai siellä kukaan hamppukeisari poliisiksi asti pääse.

Arto sanoi:
Tämä on taas tätä sosiaalihenkilöiden kukkahattu politiikkaa. Jos olisi haluttu saada lisää pätevää ainesta poliisikouluun tulisi motivointikeinona käyttää rahaa eli nostaa poliisien palkkoja. Täysin väärä suunta on helpottaa sisäänotto kriteerejä. Nykyisinkin poliiseissa on vatipää jos toinenkin, miten käynee tämän jälkeen. Ei ainakaan uskottavuus minun silmissäni nouse. Täytyy vaan toivoa että tämä Halosen päätös ei jää muuta kuin paperille eli käytännössä vaikutus olisi 0.

Ei kait tässä olla helpottamassa sisäänottokriteerejä? Ollaan vain lisäämässä mahdollisten hakijoiden määrää. Mielestäni kalmukin viesti on aika tyhjentävä tähän keskusteluun. Ei pidä syrjiä mihinkään ryhmään kuuluvia, vaan annetaan kaikille mahdollisuus tehdä sitä mitä haluaa. Jos joku sivarin käynyt haluaa poliisiksi, niin tietysti hänellä pitää olla siihen mahdollisuus.

Taisteluahven sanoi:
Sivari lusmuilijoita? Arvaan, olet televisiossa nähnyt ehkä kaksi sivaria?
:lol2:

Mistä helvetistä sinä tiedät, vaikka sivariin olisi siirtynyt taistelusukeltajakurssin keskeyttänyt neljän tonnin coopperi mies?

Lusmuja ovat kun eivät armeijaan viitsi mennä.

Olisi myös mielenkiintoista tietää kuinka moni sivari edes haluaa poliisikouluun... Mulla on yksi saksalainen ystävä, joka on käynyt sivarin, mikä on aika normaalia siellä. Hän on innokas metsastäjä ja on harrastanut sitä myös Suomessa. Hän oli kauhuissan siitä, että Suomessa metsästysluvan saa teoriakokeella (tai ainakin helpommin kuin Saksassa). Kerroin hänelle kuinka suuri osa suomalaisista käy intin ja suu meni kiinni. Asiat ovat oikeasti tosi suhteellisia.

Terve taas,täällä ollaan.

Andy_T sanoi:
Ja koska sinä et ole heistä kuullut, heitä ei varmaankaan ole olemassa. Got it. Entä jos minä olen kuullut ja tavannutkin tällaisia henkilöitä? Hetkinen, sehän tekee asiasta mielipidekysymyksen! Paskaa argumentointia, sori vaan.

Voi ei,taas tätä.Ja tiedetään parin mustalaisenkin hommia painavan joten kukaan niistä ei enää varastele.
Jätetään nämä saivartelut,jooko.
Minä vain olen kuullut sivareista pelkkää huonoa,syytä kertojia ja sivareita itseään,älä minua.

Täysin järjetön ajattelumalli! Samalla logiikalla ei armeijan käyneellä särmällä jampallakaan ole oikeutta hakea kouluun, kun kerran sillä armeijan käyneellä paskalla aineksellakin on oikeus hakea kouluun! Mitä helvettiä?!.

Ajattele kuinka paljon särmää porukkaa on maahanmuuttajissa.Haku evätään sillä että kansalaisuus puuttuu mikä sekin on ajan kysymys koska päätös tulee.

Pitääkö minun nyt nousta kapinaan kuolulaitosta vastaan kun en aikanani päässyt haluamaani lukioon vaan jouduin toiseen sen takia että juuri minun vuonna kouluun pääseminen oli vaikeinta kuin koskaan ennen tai jälkeen.

Laki muutos oli huono juttu huolimatta siitä että Marko Ahtisaari on pärjännyt elämässä hyvin ja on ihan fiksu ihminen vaikka onkin sivari.

Eli siis ongelmana on nyt se, että poliisikoulun valintaprosessi ei ole luotettava?! Sehän tarkoittaa myös sitä, että tie on auki myös sille em. auktoriteettiongelmaiselle laiskuri Erkille. Olet huolissasi siitä, että kouluun voi päästä nahjussivareita, mutta et ole huolissasi siitä että sinne voi livahtaa myös tätä armeijan käynyttä paskaa ainesta? Nythän on täysin epäoleellista keskustella siitä, ketä pääsykokeisiin päästetään. Ilmeisesti meidän pitäisi keskustella poliisikoulun seulontaprosessin puutteista. Jos kerran poliisikoulun hakuprosessissa on aukkoja, niin se on kuule aivan vitun sama kuka sinne silloin hakee, jos paska pääsee läpi joka tapauksessa.

Tässä minun näkemyksessäni ei yksinkertaisesti voi evätä hakua keneltäkään armeijan käyneeltä.Se lusmu näyttää sitä välttävä/välttävä -passia haastattelussa ja sillä selvä.
Voimme keskustella poliisikoulun pääsyvaatimuksista joskus enemmän,ihmetyttää vaan se että osan hakijoista tulee olla pidempiä ja fyysisesti voimakkaampia kuin toisten.
Tällä politiikalla ei ole mikään ihme vaikka siellä olisi kiintiö sivareille parin vuoden kuluttua,omien arvojeni vuoksi minä näen asepalveluksen kriteerinä tärkeäksi.
Tarkoitatko tuolla viimeisellä lauseellasi,että "henki vaan pois meiltä kaikilta,kyllä me kumminkin kuollaan",niinkö?

Väärin. Minä, toisin kuin sinä, uskon että myös sivareiden joukosta löytyy yksilöitä, jotka kykenevät jäykkään ja viralliseen poliisityöhön. En todellakaan halua poliisivoimiin näitä porkkananheiluttelijoita ja päähän taputtelijoita, vaan asiallisia ja ammattitaitoisia kovan työn tekijöitä. Minä, toisin kuin sinä, luotan siihen, että poliisikoulu seuloo hakijoista sen hyvän aineksen, ovat he sitten armeijan käyneitä tai sivareita. Paska aines on paskaa, on se armeija käytynä tai ei.

En minäkään. Pyrin vain käsittelemään asioita perustaen mielipiteeni omiin kokemuksiin ja logiikkaan, en ennakkoluuloihin ja kummallisiin ajatusmalleihin.

Ketään ei voi väittää ettei siviilipalveluksen suorittanut kirjanpitäjä kykenisi hoitamaan esim. poliisin työssä tapahtuvaa raportointia.
Kysymys nousee esille uudelleen silloin kun asepalveluksesta tulee palkattua,vapaaehtoisuuteen perustuvaa touhua.Minusta silloinkin olisi vaadittava että poliisiin hakeutuva on suorittanut sotilaskoulutuksen perusteet.
Me ei Andy päästä tästä enää eteenpäin,meillä on niin suuret näkemyserot.
Ennakkoluuloilla ja ajatusmalleilla me voidaan paiskoa toinen toisiamme loppuun asti,samoin kuin ne "tunnetko kaikki" ja "oletko ollut"-jutut.

Minun mielipiteeni kuuluu raakasti vähemmistöön tänä päivänä,mutta enpä sille mitään voi kun presidentti on pasifisti ja entisiä stalinisteja/vasemmistoälymystöä on kaikki paikat täynnä.

Mutta on sitä ennenkin osattu:
-Yrjö Leino niminen ukkeli oli sodan aikana etsintäkuulutettu sotilaskarkuruudesta.Meni pari vuotta ja äijällä oli sisäministerin salkku.

-Yhteen aikaan Napoleon oli in ja vähän myöhemmin bonapartisteja teilattiin urakalla koska olivatkin jostain syystä väärässä.

-Aikaisemmin nistit oli yhteiskunnan pohjasakkaa,nykyään he vain sairastavat,muuten ihan ok.

Ajat muuttuu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom