En ole lukenut tuota uutista, mutta osallistunpa minäkin tuohon keskusteluun.
Vähän kaksipiippuinen juttu. Jos on sivari ja kieltäytyy kantamasta asetta ja tarvittaessa käyttämästä sitä, niin en suosittelisi ainakaan kenttähommia. Toisaalta miksipä tällainen henkilö ei voisi sopia esim. tutkijaksi tai tekniikkaan (joilla kuitenkin on poliisin koulutus)? Lisäksi on olemassa sellaisia rikosteknisiä labroja, joihin pääsee ilman poliisin koulutusta, eli heillä ei silloin myöskään ole poliisin ”stausta” ja valtuuuksia, vaan labra-alan koulutus. Tämä sivarien kouluun pääseminen vaatisi sen, että poliisikoulun nykyistä koulutusrakennetta muutettaisiin, sillä tällä hetkellähän ampuma-asekoulutus on siellä pakollista.
Asiasta viidenteen… Sivareissa ei mielestäni ole mitään vikaa, mutta itse en henkilökohtaisesti ymmärrä totaalikieltäytymistä. Minun mielestäni jokainen Suomen kansalainen ja Suomen valtion eduista nauttiva on velvollinen tekemään jotain oman maansa hyväksi, oli se sitten enemmän tai vähemmän sotilaallista ja varsinkin, jos aikoo poliisiksi ryhtyä. Totaalikieltäytyjien vankeustuomioihin en ota kantaa.
Mutta kuten sanottu, eihän sivari tarkoita automaattisesti sitä, että ei suostu kantamaan asetta ja tarvittaessa käyttämään sitä. Itse asiassa tiettyjen asioiden (mm. puolisotilaallisen organisaation) kyseinalaistaminen on välillä ihan tervettä, joka voi parhaimmillaan osoittaa sen, että henkilöllä on tervettä järkeä päässä sekä omia mielipiteitä. Ja onhan poliisissa paljon naisia, jotka eivät ole käyneet armeijaa, mutta ovat kouluttautuneet aseenkäyttöön poliisikoulussa ja ovat hyviä työssään niin kentällä kuin sisähommissakin.
http://www.sivarikeskus.fi/koulutusjakso_lapinjarvella/basics.htm
http://www.sivarikeskus.fi/palveluslaitoksen_opas/plopas-siviilipalvelus.html
Joku mainitsi maahanmuuttajat. Esim. maahanmuuttajahan ei voi hakea poliisikouluun, ellei hän ole Suomen kansalainen. Tosin perustellusta syystä tästä kansalaisuusvaatimuksesta voidaan tästäkin muistaakseni poiketa. Itse tunnen muutaman maahanmuuttajapoliisin, jotka ovat Suomen kansalaisia ja täällä armeijan käyneet. Armeijahan ei ole pakollinen ahvenanmaalaiselle, naisille eikä välttämättä maahanmuuttajalle.
http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/poliisikoulu/home.nsf/pages/945BE3FA55C8EAF9C2256DE2004593D3
Ja eihän esimerkiksi Vankeinhoidon koulutuskeskukseen pääseminenkään vaadi armeijan käymistä, vaikka sielläkin annetaan ampuma-asekoulutusta. Itse vanginvartijan työssä olevalle vartijalle annetaan itselle mahdollisuus valita, haluaako kantaa asetta siihen soveltuvissa tilanteissa vai ei?
http://www.vhkk.fi/haku05/Hakuohjeet.pdf’
Ja tuosta kielitutkinnosta. On ihan hyvä asia, että viranomaiset osaavat palvella ihmisiä useammalla kielellä ja onhan ruotsin kieli vielä tänä päivänä toinen kotimaisista kielistämme. Eri asia on sitten se, kuinka paljon poliisi joutuu päivittäisessä työssään käyttämään sitä ja mitä kieltä poliisi eniten käytännössä tarvitsee.
Minun mielestäni pääasia on se, että tarvittaessa asiakasta varten voidaan etsiä henkilö, joka pystyy palvelemaan ja kommunikoimaan ruotsin tai muun maan kielellä. Mutta se ei tarkoita mielestäni kuitenkaan sitä, että jokaisen poliisin pitäisi osata automaattisesti esim. ruotsia. Ja poliisihan voi tietyissä tilanteissa käyttää tulkin palveluja. Mutta ei tästä sen enempää.
Lakiuudistus on kuitenkin siltä osin perse edellä puuhun menoa, että se tuli liian nopeasti voimaan. Ne henkilöt, jotka aloittivat poliisikoulun ennen lakiuudistusta, eivät kouluun hakiessaan edes tienneet, että heiltä vaaditaan moinen tutkinto ja se on väärin. Nyt osa näistä opiskelijoista on työttömänä tai määräaikaisissa työsuhteissa tämän takia (eivät voi hakea vakituista virkaa) eikä määräaikaisia työsuhteita kun ei voi käsittääkseni loputtomiin jatkaa. Osalla tuo poliisikoulutus on mennyt täysin hukkaan ja jos ei muutosta asian suhteen tapahdu, niin väitän, että valtiolla on saattanut mennä rahat hukkaan tiettyjen oppilaiden kohdalla. Yhden poliisin kouluttaminen kun ei ole mitään hirvittävän halpaa lystiä ja yllättävän moni yksityinen taho on kyllä valmis palkkaamaan poliisin koulutuksen saaneen, vaikka tämä ei ole suorittanut yleistä kielitutkintoa (vieläpä ihan hyvällä palkalla…).
Eli lakia valmistelleet ja sen hyväksyneet tahot eivät ole asiaa kauhean pitkälle miettineet, vaan ovat toimineet vähän turhan nopeasti, mikä on sinällään outoa, koska yleisen elämänkokemuksen mukaan muutokset valtiolla tapahtuvat yleensä todella hitaasti. Nykyisellä systeemillä tuo homma ei tule toimimaan pidemmän päälle, eli jotain muutoksia on pakko tapahtua. Tällä hetkellä on kuitenkin olemassa kielitaitotyöryhmä, joka tehtävänä on selvittää näitä asioita.
Minun käsitykseni ja kuulopuheiden mukaan tuo yleinen kielitutkinto on lähes korkeakoulutasoa. Sen voi suorittaa laajempana tai suppeampana, mutta suppeimmillaankaan se ei kuulemma ole mikään helppo. Lisäksi kielikokeissa ei ole lainkaan poliisin ammattisanastoa, van ihan yleistä höpinää. Kuinka ”opistoasteen” opiskelijoilta voidaan vaatia moista tutkintoa, jos itse koulu ei ole antanut siihen mitään valmiuksia?
Poliisikoulun ruotsinopetus keskittyy aika lailla ammattisanastoon ja on keskiasteen koulutuksen tasoa. Minun mielestäni poliisin pakollinen kielitutkinto pitäisi sisältää ammattisanastoa. Tällä hetkellä ei myöskään työnantaja pysty tarjoamaan työntekijöilleen sellaista ruotsin kielen opetusta työajalla, mitä tuon tutkinnon suorittaminen vaatisi parhaimmillaan. Joillakin kileitutkintoa harkitsevilla kun saattaa olla lähes 20 vuotta siitä, kun he ovat ruotsia viimeksi lukeneet tai puhuneet. Työnantaja varmaan kuvittelee, että työntekijät käyvät vapaa-ajalla ruotsin kursseja, mikä on monille vaikeaa perhe-elämän ym. suhteen ja sitä paitsi eihän siitä makseta edes palkkaa.
http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/poliisikoulu/home.nsf/pages/945BE3FA55C8EAF9C2256DE2004593D3
http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/periodic.nsf/vwdocuments/1CD7F9A421029316C2256F650035FAED
Tällä hetkellä eletään kuitenkin nykyisten lakien mukaan. Kielilaki (423/2003) ja laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta (424/2003) astuivat voimaan 01.01.2004. Samalla kumoutuivat vanha kielilaki ja valtion virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki.
Että semmoista.